Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?  (läst 34122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #90 skrivet: 25 oktober 2007, 19:29:20 »
ace,Daikin Althema jobbar också med 410,och det funkar bra,fast för dryga 90.000.Men haka inte upp på detaljer.Andemeningen är att uppmuntra prispressande uppstickare.Såvida man inte jobbar åt nå't etablerat förståss.Då är allt nytt ett hot mot törnrosasömnen.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #91 skrivet: 25 oktober 2007, 20:08:02 »
ace,Daikin Althema jobbar också med 410,och det funkar bra,fast för dryga 90.000.Men haka inte upp på detaljer.Andemeningen är att uppmuntra prispressande uppstickare.Såvida man inte jobbar åt nå't etablerat förståss.Då är allt nytt ett hot mot törnrosasömnen.

Jag uppmuntrar också prispressande uppstickare.
och jag är själv en av de som ivrigast hejar på GREVEN med flera, jag hoppas dom lyckas etablera sig..och sina produkter.
Jag reagerade bara pÃ¥ ytterligare ett bevis pÃ¥ en utspridd okunskap, och  övertro pÃ¥ R410a i ett konventionellt högtempratursystem.

och Stina ..du har fel ! 90.000 kr räcker inte för att få R410A att producera höga tempraturer,
och det har DAIKIN aldrig heller försökt med sin Althema !
den jobbar med flytande kondensering, dv.s den jobbar aldrig mot högre temp än nödvändigt, i ett typiskt svenskt hus producerar den nog ca 30-35 ºC vatten vid 0 ºC ute.och det är det enda energieffektiva  sättet att använda R410A .varmvattnet produceras av en gammal hederlig (COP 1)elpatron högst upp i tanken.
jag har själv bråkat med te.x AIRWELL om deras envisa propagerande för fast kondensering.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #92 skrivet: 25 oktober 2007, 20:34:07 »
Det finns väl ingen annan än de redan etablerade som inte vill se prispressare?
Förstår egentligen inte diskussionen, ingen normalt funtad människa är väl emot låga priser.

Jag har däremot, vis av erfarenheten jag fått av att driva företag i nu drygt 2 år, insett vilka marginaler man måste ha för att det skall bli nåt över efter att alla kostnader är betalda, det är väldigt svårt för "gemene man" att förstå detta om man inte har erfarenhet av rena driftskostnader, moms och löneskatter.

Det är också just därför jag med jämna mellarum försöker varna för allt för billiga produkter, som jag ser det beror det antingen på att produkten är dålig, att företaget ifråga inte sköter sina åtaganden mot samhället som de ska eller att de inte har för avsikt att finnas kvar den dag produkten ifråga behöver repareras, bytas ut eller reklameras.

Grevens värmepump är inte så billig att jag ser någon sådan fara för just den produkten, bara så att ingen missförstår.

Däremot kan jag vara lite skeptisk när det gäller t.ex. Onzza (m.fl), som enligt upprepade "bevis" här i forumet säljer till både företag och privatpersoner, men utan de garantier man har rätt att kräva som vanlig konsument. = tar inte sitt ansvar.
« Senast ändrad: 25 oktober 2007, 20:36:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #93 skrivet: 25 oktober 2007, 20:47:23 »
Kan vi vara överens om att de etablerade inte vill bli störda av prispressare?Som konsument vill man stödja och uppmuntra prispressarna,eftersom det gynnar oss.Ser man på handeln,vilka är det som lyckats,jo Ikea,Claes Ohlson,Hennes,Biltema,Jula mm.Varför har de lyckats då?,uppenbarligen på låga priser.Kortsiktigt kan man tjäna pengar på att vara dyr,men det håller inte i längden.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #94 skrivet: 25 oktober 2007, 20:57:16 »
Håller inte riktigt med, de produkter som de du räknar upp säljer är inte lika kinkiga att kränga även om kvaliten inte är den bästa.
Clas Olsson är inte ens billig längre, knappt ens IKEA...

En värmeanläggning, en bil, en båtmotor eller liknande saker som bara måste fungera går inte kränga på riktigt samma sätt om man vill ha någorlunda nöjda kunder.
Om jag inte missminner mig har Jula slutat med värmepumpar, jag anar anledningen. (för många reklamationer och för mycket supportkrav)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #95 skrivet: 25 oktober 2007, 21:00:45 »
jag säljer mina värmepumpar dyrt & jag lyckas med det.........jag skall gå i pension vid 40 års ålder...... ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #96 skrivet: 25 oktober 2007, 21:05:06 »
jag säljer mina värmepumpar dyrt & jag lyckas med det.........jag skall gå i pension vid 40 års ålder...... ;)

Klart Du ska sälja sÃ¥ dyrt som möjligt, även om det blir till ett lÃ¥gt pris  :)

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #97 skrivet: 25 oktober 2007, 21:55:09 »

Klart Du ska sälja sÃ¥ dyrt som möjligt, även om det blir till ett högt pris  ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Trubadix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #98 skrivet: 30 oktober 2007, 17:48:52 »
Må säga att denna tråden spårat ur en smula. Vad som dock slår mig är avsaknaden av lite j-a hederlighet.

Blir bedrövad när jag ser vissa inlägg här. Sälj så dyrt som möjligt, de dumma kräken får skylla sig själva om de köper. Till viss del förstår jag resonemanget men vad som äcklar mig är girigheten. Är man företagare (jag är) så bör man väl ha gjort en viss beräkning på hur mkt man ska tjäna till rimlig arbetsinsats för att få en bra förtjänst? Själv är jag inom kakel och klinkerbranschen och där är det minst sagt "hett" för tillfället. Jag är inte billigast men heller inte dyrast och om det ringer folk som vill ha jobb gjort och vi inte hinner så säger jag det. Inga fantasisummor här utan bara ärlighet. Bedrövligt...

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #99 skrivet: 30 oktober 2007, 20:10:53 »
Väl Sagt, och så borde det även vara i värmepumpsbranschen...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #100 skrivet: 31 oktober 2007, 16:11:58 »
Att nÃ¥n i byggsvängen vÃ¥gar sig pÃ¥ att kritisera, är det nÃ¥t som är dyrt är det väl att leja en hantverkare.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #101 skrivet: 31 oktober 2007, 16:47:23 »
fint och sakligt bemötande av kritik...  --/

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #102 skrivet: 31 oktober 2007, 19:04:30 »
Lika sakligt, tycker jag.
Jag tror nog att 99% av de som säljer värmepumpar anser att de har priser som är skäliga.

De som utmärker sig är väl i så fall de skräckexempel som vi sett om på Plus, de som tar 40 000 för en sverigepump inkl installation.
Men de är ett fåtal.
Jag hävdar med en dåres envishet att en etablerad firma som har montagebil, administrativ personal, lager/företagslokaler mm behöver de marginaler som finns.

Jag som har all verksamhet i hemmet och sköter all administration själv skulle säkert kunna sälja värmepumpar med bara 4000 kr i påslag på priset och det skulle vara en god affär, men som sagt, de flesta företag har inte en sådan sits.

Av de 4000 som jag skulle lägga på skulle 800 kr gå bort i moms
800 kr i egenavgift och 768 kr i inkomstskatt.
Kvar skulle 1632 kr vara som ersättning för nedlagt arbete (i exemplet antas att jag också monterat värmepumpen) och (minst) 2 års garantiansvar.

Jag skulle lungt vilja påsta att de flesta installatörer som har lokaler, anställda och bilar mm behöver minst det dubbla, alltså runt 8000 kr i prispåslag på pumpens inköpspris för att det skall gå runt, de måste ju kunna lägga lite i ladorna också så att pengarna räcker även över perioder med stiltje på marknaden.

Är det nån man skall skälla på för att priserna är höga är det staten, inte de som utför jobbet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!