Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp, tips och rÃ¥d?  (läst 1773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hjälp, tips och råd?
« skrivet: 22 september 2006, 09:44:24 »
Hej! detta är mitt första inlägg och med tanke på den kunskap som ni verkar besitta har jag stora förhoppningar om att få hjälp i mina funderingar..

Har bestämt mig för att installera en luft/vatten värmepump eftersom bergvärme inte är att tänka på och att vi har vattenburen uppvärmning idag. Sitter just nu med några olika offerter, men med bristande kunskaper och nästan noll i erfarenhet har jag svårt att bestämma mig och vet ju inte vad som döljer sig bakom broschyrernas vackra bilder och offerternas fina text...

Fakta:
Bor i Karlstad
Huset är ett 2 vånings med ca 160kvm boyta (relativt öppen planlösning) samt en delvis inredd och bebodd källare på 90kvm. Trähus med mexitegelfasad.
Har en relativt ny (inst. 1998) oljepanna och idag förbrukar vi ca 3,1 kubik olja per år.
Har en öppen spis som kan användas om vi tätar rökgången. Möjligt att t.ex. sätta i en braskamin.
Har avsatt max 100tkr att använda.

Har hittills fått följande
- Thermia Atria 10 inkl. en elkassett och nedmontering/bortforsling av nuvarande oljepanna. Pris drygt 100tkr
- CTC EcoAir 107 inkl. CTC EcoLogic där man dockar till nuvarande system. Pris ca 80tkr
- CTC EcoAir 107 inkl CTC EcoEl. pris ca 100tkr

Själv lutar jag åt varianten där man kan använda befintlig panna, eftersom den känns ganska ny...

Skulle vara fantastiskt tacksam för tips och synpunkter på detta... Erfarenheter från er? Är det något alternativ jag missat?

Utloggad Värmland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp, tips och råd?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2006, 18:45:24 »
 :'( Ingen som vill bistÃ¥ med ett inlägg?  :-\


Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp, tips och råd?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2006, 19:56:47 »
Sitter i ungefär samma sits, dock i Sthlm.

Har ett hus på ca 140kvm i två våningar, ska byggas ut en del till ca 180, plus ett garage på 35kvm, där man vill ha iaf underhållsvärme på vintern.

Jag har bestämt mig för att satsa på Acqua Invertern med dubbla utedelar och en effekt på 13Kw. Eftersom det är en inverter, alltså varvtalsstyrd kompressor, så gör det inget att den är lite överdimensionerad eftersom den producerar den värme huset behöver.

Fick ett väldigt bra intryck av både firman(Kaj) och det jag fått fram om själva pumpen. Enligt den informationen som finns i deras info blad, tekniska manual mm så är tillförd effekt vid max ca 4kw och vid -15 ger den då drygt 9Kw, så ett COP runt 2.3-2.5. Stämmer det så tycker jag det är riktigt bra.

Känns som att inverter och R410 är framtiden, i alla fall om man ser till det som finns nu, så det får bli den lösningen. Framtiden får utvisa om det var rätt eller fel...

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: Hjälp, tips och råd?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2006, 21:59:09 »
Jag har en CTC EcoEl och EcoAir som jag är nöjd med.

80 tkr för CTC EcoAir med styr känns mycket Kolla vad dessa detaljer kostar på rinkabyrör (pump 38 800 kr styr 6640 kr) det tillkommer lite rör och cirkulationspump för max 10000 kr. Alltså det går att spara mycket pengar om jobbet utförs av dig själv.

Har du undersökt möjligheten att instalera pelletsbrännare på den nuvarande "nya" panna. Kolla på pellets forum http://www.pellets.info/
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp, tips och råd?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2006, 09:30:24 »
Det finns andra luft/vatten värmepumpar också som jag tycker är intressanta.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7505.0;all

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7490.0;all

Jag tror du borde kunna få en sån installerad för under 100 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!