Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med vattenledning vid borrning  (läst 6636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med vattenledning vid borrning
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2011, 16:35:33 »
Men går man till kommunen och ber dom märka ut var de har lagt ned vatten o avlopp, ligger inte ansvaret hos dom då, eller de får pröjsa iallafall om det går fel?
Gissar på att man får pröjsa själv rör på egen tomt får man bekosta själv vid ev utbyte rensning så då bör det vara mitt ansvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med vattenledning vid borrning
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2011, 17:02:11 »
Fick ett tips.
Reggade mig hos ledningskollen.se. Fyllde i alla uppgifter. Resultatet blir, att någon kommer hit och märker ut samtliga ledningar. Även vatten och avlopp.
Och allt är gratis. studs  *roflmao*

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med vattenledning vid borrning
« Svar #17 skrivet: 09 oktober 2011, 23:02:46 »
Gissar på att man får pröjsa själv rör på egen tomt får man bekosta själv vid ev utbyte rensning så då bör det vara mitt ansvar.

Tänkte bara som det var i mitt fall, Ã¥kte in till kommun, fick prata med berörda när jag skulle borra med jordborr för altanplintar. Först sÃ¥ hade de inte tid, jag sa att jag skulle sköta nÃ¥gra ärenden i stan och ta med mig ett jordborr hem och börja borra senare samma eftermiddag. När jag kom hem nÃ¥gra timmar senare sÃ¥ var det flera olikfärgade streck i gräsmattan.... vatten, el, avlopp, samt en karta med fastighetsbeteckningen med allt detta inritat i postlÃ¥dan... Det var bara att börja borra i backen. Det var ca. 15 Ã¥r sedan, Därav mitt svar, och när jag funderar vidare pÃ¥ hur det kanske funkar idag.... tiderna förändras och man kanske inte hänger med alla ggr.  *vinkar*
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Problem med vattenledning vid borrning
« Svar #18 skrivet: 10 oktober 2011, 20:40:40 »
Funkar det sÃ¥ fÃ¥r man vara nöjd  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Problem med vattenledning vid borrning
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2011, 10:43:56 »
Fick ett tips.
Reggade mig hos ledningskollen.se. Fyllde i alla uppgifter. Resultatet blir, att någon kommer hit och märker ut samtliga ledningar. Även vatten och avlopp.
Och allt är gratis. studs  *roflmao*

Jag provade det (eller något liknande) för 2 år sedan i samband med att jag hade en stor läcka på inkommande vatten och måste gräva upp. Fick en karta med några markeringar faxad ganska omgående och uppgift om ett datum då utmärkning av eventuella ledningar i närområdet skulle vara gjord. När jag kom hem från jobbet den dagen fanns inget utmärkt så då antog jag att det inte var några fler ledningar utöver de som framgick av den faxade kartan, och satte igång med mitt eget grävarbete (som för övrigt slutfördes och betalades av vattenverket eftersom läckan var i servisventilen). Två veckor senare ringde en gubbe och sade att han var på väg för att märka ut...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!