Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone och poolstyrning  (läst 2763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Comfortzone och poolstyrning
« skrivet: 28 april 2017, 23:44:10 »
Er det någon som har erfaring med poolstyrning för Comfortzone?

Jeg har blivit tipsad av Comfortzone om å slenge en rumsgivare i poolen og sätte hög börvärde.

Bakgrunnsinfo:

Jeg har en inomhus pool på ca 16000 liter med godt isolerad Thermo mur och duk över.
Vattnet skall ligga på 32 grader C grunnet min frus sjukdom och träning.

Frånluften från poolrummet på ca. 29 grader C skal dras rakt inn i en Comfortzone EX 50 som också skal forsyne överetg (Ca 75 kvm) med värme.

Förbruket med elpatron er pr i dag ca 240-250 kW pr vecka = 35 kW pr dygn = 1.4 kw pr timma (se vedlagte graf).

Fråga 1: Kan jag sammenlikne förbruket från en elpatron direkte med en värmeväxlare direkt kWh mot kWh? Det vil bli noe värmetap i växlare och rör, men ca hur mycket?

Fråga 2: Vill det fungera att köra Comfortzone direkte mot pool med rumsgivare och så ha en shuntgrupp med bypass för gulvvarme med utetemp styrning etter. Måste jag ha en sluten krets med egen cirkpump eller körar jag rakt från FLVP?

Fråga 3: Har en Automix 400 med ESSVE? shunt som fungerade utmärkt på det gamla systemet med oljefyrning . Bör jag investera i en ny styrning, eller är den att lita på?

Jag kan laga en skisse på systemet om det er uklart att förstå.
« Senast ändrad: 05 maj 2017, 00:47:47 av Mor10 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #1 skrivet: 29 april 2017, 16:30:19 »
Hej mor10  Jag värmer min pool med VP , separat växlare ( rostfri för poolvatten ) men har i dag ingen givare , bara manuellt
kopplar om ventiler , den shunt du har fungerar bra ska sitta före växlaren , med framgivaren på poolvattnet efter växlaren ,
då kommer shunten att stå helt öppen tills tempen börjar höjas , och reglera , om den sitter före växlaren kan du ställa den
hur du vill , Om det behövs varmt nÃ¥gon annanstans , det gÃ¥r att ha en envägsshunt  , dÃ¥ kommer det bli väldigt kallt tillbaka
till VP , men en  mycket bra verkningsgrad cop XXX dÃ¥ VP jobbar mot lÃ¥g temp , den kopplingen ska ha en baypass strax innan
växlaren , annars blir det stopp på flödet för VP och den löser på HT

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #2 skrivet: 30 april 2017, 02:50:09 »
Tack för svar!

Jag har värmeväxlare och alt som behövs för det, men har tagit bort en mycket gammal poolstyrning med reläer som väckte oss om natten :)

Comfortzone foreslog att jag kör CZ mot pool, da pool må ha mer värme enn huset. CZ vill da styre pool och oppnå riktig temp der.
Så shunta ned vattnet som skal till gulvvärme.
Se teckning nedan:

Vill detta fungera?
Noen som har en mening om hur hög temperatur jeg må ha fram til växlare ved pool när vi skal ha 32 grader C i poolen?


Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #3 skrivet: 30 april 2017, 02:52:13 »
Blir det för lite vatten for CZ å jobbe mot på sommaren när jag stänger shunten til gulvvärme?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2017, 12:11:42 »
Om du stänger till GV så kommer allt från VP att gå igenom växlaren , vad jag förstår så är växlaren stor i KW ,
VP ska stå på max , du kan aldrig få för mycket från VP till poolen , den kommer att äta upp allt ,låga temperaturer , mycket
hög verkningsgrad , är det en L/V så kommer det att bli mycket kondensvatten under den på sommar ,många avfrostningar på vintern , pollpumpen ska alltid gå när VP går , annars för het retur VP stannar , kan du ställa temp i VP
Hur stor är VP ( KW ) hur stor är poolen

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #5 skrivet: 01 maj 2017, 20:35:15 »
Poolen er litt mer enn jeg skrev tidigare - ca 22 000 Liter.

VP er en inverterstyrd Comfortzone EX 50 med upp til 5kW. Frånluftsvärmepump.
Poolpump vill gå hela tiden og det er ca 36m slang att och fram till poolen.

På sommaren reknar jeg med att inomhuspoolen behöver 1-1.4kW pr timma.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2017, 21:03:43 »
Poolen er litt mer enn jeg skrev tidigare - ca 22 000 Liter.

VP er en inverterstyrd Comfortzone EX 50 med upp til 5kW. Frånluftsvärmepump.
Poolpump vill gå hela tiden og det er ca 36m slang att och fram till poolen.

På sommaren reknar jeg med att inomhuspoolen behöver 1-1.4kW pr timma.
OK VP kommer att ge ca 7KW vid +30C pool  och +15C ute = +7C lyfta och  frÃ¥n +25 till +31 det tar väl en vecka att fÃ¥ upp tempen
bara att ställa upp VP på max framledning , om växlaren klarar att äta upp all effekt så du inte får för varmt på returen , då får du sänka farten på CP

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2017, 10:52:46 »
Tack för snabba svar :)

I fall jag önskar å tappa poolen, kan jag dra på med elpatron (enkelt att switche mellom de), så jag får upp tempen fortare.
Poolen vill vel fungera som en gigantisk ackumulator, så vedlikehaldstemperaturen hålls vel uppe med 1-2 kW eller så.

Jag får vel bare forsöka og se om det funkar tillsammans med golvvärme hvis ingen annan har noen innvendning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2017, 11:35:05 »
Tack för snabba svar :)

I fall jag önskar å tappa poolen, kan jag dra på med elpatron (enkelt att switche mellom de), så jag får upp tempen fortare.
Poolen vill vel fungera som en gigantisk ackumulator, så vedlikehaldstemperaturen hålls vel uppe med 1-2 kW eller så.

Jag får vel bare forsöka og se om det funkar tillsammans med golvvärme hvis ingen annan har noen innvendning.
Har du shunt på GV så är det inga problem , eftersom pollen ska ha högre värme så regleras GV till den temp som
du vill ha pÃ¥ GV ,men tror inte att det blir varmt till GV  innan poolen kommit till rätt värde , efter att den kommit upp
sÃ¥ finns det värme till bÃ¥da , obs när VP stoppar sÃ¥ finns det inget till GV , CP mÃ¥ste gÃ¥ hela tiden och dÃ¥ kommer  GV att
ta värme från poolen , men det är så lite , VP startar vid högre värmebehov än GV ska ha
El-patron ska sitta efter VP som spets , ställa in en termostat på den temp som behövs , då kan du värma med den eller VP
inget gratis med el
 

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2017, 12:24:27 »
OK, då satsar vi på att dette skal gå bra :)

Skal legge inn en order på Comfortzone EX 50 om ikke lenge, dersom det inte har kommit ennu bättre FLVP på marknaden.
NIBE F730 utgår då Norge har 230V.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2017, 12:37:43 »
OK, då satsar vi på att dette skal gå bra :)

Skal legge inn en order på Comfortzone EX 50 om ikke lenge, dersom det inte har kommit ennu bättre FLVP på marknaden.
NIBE F730 utgår då Norge har 230V.
Det blir dÃ¥ lite större säkringar för el-patron enär den är 230V  synd bättre med 400V mindre belastning pÃ¥ säkringarna

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2017, 14:21:52 »
Kan du kolla vilken typ av tempgivare comfortzone använder. (NTC, PTC, PT100, PT1000?)
Att slänga ned en rumsgivare i poolen fungerar ju inte som du säkert förstår, du måste hitta en givare som du kan ansluta utvändigt röret/slangen mellan pool och värmeväxlaren.
För bra effekt/COP skall du inte köpa en för liten värmeväxlare, även om du inte har så stort effektbehov, köp gärna en 75 kW värmeväxlare (Pahlen har en sådan i sitt sortiment).

Det där med att poolen alltid behöver varmare vatten tror jag inte på, när vi värmer vår utomhuspool så ligger vattentempen ut från värmepumpen när den går (vi har markvärme on/off 7 kW) på ca 40 grader trots att vi har 32 grader i vattnet.
Det är inte omöjligt att ni hamnar avsevärt mycket lägre än så då ni bara tillför exakt så mycket effekt som behövs för att hålla temperaturen på en viss nivå, och att golvvärmen under de kallare månaderna kräver högre framledningstemp än så.
Om inte Comfortzone kan ge bättre svar än de gjort hittills tycker jag att du skall titta på alternativa produkter som kan erbjuda en fungerande poolstyrning.
Tror inte att det där är så enkelt, speciellt inte på en varvtalsstyrd värmepump.
Poolen kommer att reagera mycket långsamt på förändringar i uteffekt, så det finns en risk att styrningen inte kan hantera de långsamma förloppen utan att hamna i självsvängning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2017, 15:30:32 »
Richard: Vet ikke vilken typ tempgivare de använder och jag kommer til å ansluta den på röret för växlare och justera offset.
Har jo många av dina sensorer för Logger2020, så kommar kolla om jag kan använde en av dom.
Har sensor på röret i dag för Logger 2020 och för elpatron, så det fungerar bra.

När det gjelder max temp på Golvvärme har jag följande graf fra i vinter med Panasonic och den maxar på 31.52 grader C vid -13 grader ute.
Jag har låst den till max 35 grader ut og det fungerade förra vinter hvor det var -24 grader ute. En Daikin Ururu Sarara hjälper till på de kaldaste dagarna och jeg behöver inte mer enn 35 grader i golvet, så det vill holde seg under temp som pool använder.

Tror ni det vill fungera då?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2017, 15:58:37 »
Ja, det borde fungera, i värsta fall får du väl strypa flödet lite över värmeväxlaren till poolen så det krävs lite högre temp.
Det som kan hända om pooltempen reagerar får långsamt när värmepumpen drar på effekten är väl om elpatronen triggas, under större delen av året kan du ha eltillskottet spärrat, men det lär ju inte gå när det är som kallast ute.
Det går nog inte använda min givare till ComfortZones värmepump, e-posta dem och fråga vilken givartyp de använder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone och poolstyrning
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2017, 11:57:38 »
Flott, tack för svar alla!

Jag har också en LVVP Panasonic 12kW som skall startas upp när det blir kallt och huset behöver mer enn det Comfortzone kan ge. Blir spennende å tune inn alla dessa prylar.

Mest spent på om CZ fungerar gott på sommeren när den bara skall ge värme til pool och tappvatten.

Skal holde følge med elpatron och se om den slår inn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!