Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har jag en 200 liters tank pÃ¥ G  (läst 5478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #15 skrivet: 29 april 2017, 09:32:32 »
Tack, avluftaren ska väl sitta på högsta punkten på VBf röret mellan VP och tankens VVut?
« Senast ändrad: 29 april 2017, 10:11:31 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #16 skrivet: 29 april 2017, 13:08:29 »
Ja bör det bli då får du i alla fall ur luften om du stoppar cp och det mesta kanske när den går också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #17 skrivet: 29 april 2017, 15:30:43 »
Jepp på högsta punkten på det rör som ska gå in på tanken från VP , som är kopplad invärtes upptill , ska vara den röda ( VV )
fyll på sakta mot slutet och ha luftis öppen , att du skulle få ut luften när CP går blir nog svårt , ingen fart på vattnet , någon bubbla kan nog gå iväg , sitter i radden högst uppe , såg senare att det är en stående VV med avtappning i botten ( kikventil )

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #18 skrivet: 29 april 2017, 16:47:43 »
Det här med knäpptank har jag ingen vetskap om , men förstoring och reglering är mer min modell , det jag ser med din VP
är att vi har samma sorts VP  OF/ON  , dom är tillverkade för att ge sÃ¥ mycket som möjligt hela tiden och gör det , med en
( sticker ut hakan nu ) flytande kondensering , den höjer ju tempen hela tiden ( det är flytande ) till returen har kommit till
maxvärde och stannar , det här med att reglera på annat sätt i datan är enligt min mening överkurs på de som vi har .
Nu till ditt ,  vet inte men har en känsla i ryggmärgen  om att VP kommer att värma tanken till samma som nu och du kanske fÃ¥r hög temp i alla fall pÃ¥ returen , som du inte vill ha , eftersom den ligger i direkt serie med systemet
Kanske det gÃ¥r med att sätta framgivaren efter tanken och CP i VP konstant drift , vattnet gÃ¥r igenom VP en är sÃ¥ lÃ¥g  och vidare genom tanken där det finns en viss övertemp tills den är sÃ¥ lÃ¥g att VP startar , det blir nÃ¥gon form av magasin
« Senast ändrad: 29 april 2017, 16:59:07 av 25fOCUS »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #19 skrivet: 29 april 2017, 16:53:14 »
Den här typen av vp jobbar med helt flytande kondensering och regleras via gradminuter och med 200 liter extra vatten volym kan man troligtvis öka GM för start av kompressorn en del och få ok med start stop och få en vp som ligger närmare framledningens börvärde hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #20 skrivet: 29 april 2017, 17:03:48 »
Den här typen av vp jobbar med helt flytande kondensering och regleras via gradminuter och med 200 liter extra vatten volym kan man troligtvis öka GM för start av kompressorn en del och få ok med start stop och få en vp som ligger närmare framledningens börvärde hela tiden.
Du var före att svara , med GM som är en tidskonstant har jag uppfattat för start och stopp , både ja och nej i vissa
funktioner , med en tank så utökar man volymen , men när den är full med värme , vad händer då om det där med GM ska styra

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #21 skrivet: 29 april 2017, 18:14:49 »
Tanken blir inte full den kommer hålla samma temp som framledningen och efter en viss tid med framledning över börvärde kommer vp räkna ner GM till 0 och kompressorn stoppar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #22 skrivet: 29 april 2017, 19:56:00 »
Den här typen av vp jobbar med helt flytande kondensering och regleras via gradminuter och med 200 liter extra vatten volym kan man troligtvis öka GM för start av kompressorn en del och få ok med start stop och få en vp som ligger närmare framledningens börvärde hela tiden.
Menar du att gå från t.ex -150GM till -50 när du säger öka ?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #23 skrivet: 29 april 2017, 20:04:14 »
Tanken blir inte full den kommer hålla samma temp som framledningen och efter en viss tid med framledning över börvärde kommer vp räkna ner GM till 0 och kompressorn stoppar.
Klart mera vatten som ska värmas tar lite längre tid , men kommer ändÃ¥ att bli varm samt returen ökar , men lÃ¥t den öka sÃ¥ mycket som möjligt  sÃ¥ tanken blir full av den temp som behövs innan den stannar , dÃ¥ ska inte CP stanna , den ska
gå konstant och knuffa returen rakt igenom VP , går in i tanken fyller på systemet
OBS OBS  DÃ¥ SKA RÖRET FRÃ…N VP GÃ… IN PÃ… KV KALLT I TANKEN , Vad dÃ¥ för , jo den kommer att fylla upp den till topp
för att senare gå ut i systemet , helt plötsligt har det blivit en buffert , GT fram ska då sitta på röret efter tanken
känna av för ditt  GM som är sÃ¥ viktigt ( men inte för mig ) blir klart lite mindre start , stopp , men bara vÃ¥r och höst vid lite värmebehov  , stort värmebehov gör att den gÃ¥r som det har varit , kanske lite  mindre start stopp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #24 skrivet: 29 april 2017, 21:00:30 »
Menar du att gå från t.ex -150GM till -50 när du säger öka ?
Japp fast troligtvis lite mindre kanske -100
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #25 skrivet: 29 april 2017, 21:05:01 »
Klart mera vatten som ska värmas tar lite längre tid , men kommer ändÃ¥ att bli varm samt returen ökar , men lÃ¥t den öka sÃ¥ mycket som möjligt  sÃ¥ tanken blir full av den temp som behövs innan den stannar , dÃ¥ ska inte CP stanna , den ska
gå konstant och knuffa returen rakt igenom VP , går in i tanken fyller på systemet
OBS OBS  DÃ¥ SKA RÖRET FRÃ…N VP GÃ… IN PÃ… KV KALLT I TANKEN , Vad dÃ¥ för , jo den kommer att fylla upp den till topp
för att senare gå ut i systemet , helt plötsligt har det blivit en buffert , GT fram ska då sitta på röret efter tanken
känna av för ditt  GM som är sÃ¥ viktigt ( men inte för mig ) blir klart lite mindre start , stopp , men bara vÃ¥r och höst vid lite värmebehov  , stort värmebehov gör att den gÃ¥r som det har varit , kanske lite  mindre start stopp
Man vill inte köra för hög temp eftersom cop blir sämre och vp slits mera och avsaknad av shunt kommer ge ojämn temp inne. Man brukar vilja fylla tanken från toppen och ta ut från botten för att minimera risken för knäppningar efter vv laddning. Eftersom vattnet cirkulerar genom vp hela tiden med den inbyggda cirkpumpen så behöver man inte flytta nån givare funktionen blir bättre med original placeringen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #26 skrivet: 29 april 2017, 21:20:33 »
Man vill inte köra för hög temp eftersom cop blir sämre och vp slits mera och avsaknad av shunt kommer ge ojämn temp inne. Man brukar vilja fylla tanken från toppen och ta ut från botten för att minimera risken för knäppningar efter vv laddning. Eftersom vattnet cirkulerar genom vp hela tiden med den inbyggda cirkpumpen så behöver man inte flytta nån givare funktionen blir bättre med original placeringen.
Därom tvistar de lärda om att låta VP gå kraftfull , nu är det så att våra kompressorer är tillverkade för gå på maxlast
de här inte nÃ¥gon konstig scroll av nÃ¥got slag med smörjningar eller andra konstigheter som förluster vid olika varvtal , min har gÃ¥tt i 19 Ã¥r pÃ¥ maxlast gÃ¥r utmärkt  enligt servicegubbar , för jag har kollat den med jämna perioder
AngÃ¥ende givaren :  den mäter dÃ¥ returtempen som är kall och inte fram som har en buffert , bopakoster , jag tycker du ska prova och se var den gör mest nytta , kabeln kanske kort , bara att skarva med nästan vad som helst 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #27 skrivet: 29 april 2017, 21:33:08 »
Vad har du för rördim ut frÃ¥n VP  22 eller 28  VVB har 22 det är sÃ¥ kort sträcka , skarva in VVB mot 28 om du har det sÃ¥ kort som möjligt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #28 skrivet: 29 april 2017, 21:47:51 »
Därom tvistar de lärda om att låta VP gå kraftfull , nu är det så att våra kompressorer är tillverkade för gå på maxlast
de här inte nÃ¥gon konstig scroll av nÃ¥got slag med smörjningar eller andra konstigheter som förluster vid olika varvtal , min har gÃ¥tt i 19 Ã¥r pÃ¥ maxlast gÃ¥r utmärkt  enligt servicegubbar , för jag har kollat den med jämna perioder
AngÃ¥ende givaren :  den mäter dÃ¥ returtempen som är kall och inte fram som har en buffert , bopakoster , jag tycker du ska prova och se var den gör mest nytta , kabeln kanske kort , bara att skarva med nästan vad som helst
19 år på maxlast får du inte hemst varmt inne då ? Givaren ska inte flyttas och den mäter och styr efter framledningen och det gör den med givaren på sin vanliga plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nu har jag en 200 liters tank på G
« Svar #29 skrivet: 30 april 2017, 09:27:41 »
Vad har du för rördim ut frÃ¥n VP  22 eller 28  VVB har 22 det är sÃ¥ kort sträcka , skarva in VVB mot 28 om du har det sÃ¥ kort som möjligt
VP har 22mm i alla anslutningar. VVB vet jag snart, hämtar den idag, det är en OSO 200liters.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!