Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängd  (läst 7705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedvigson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Livslängd
« skrivet: 07 februari 2009, 13:11:36 »
 fiR:

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Livslängd
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2009, 13:17:48 »
 Sc:,h
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Hedvigson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2009, 18:41:15 »
Jag installerade 21/12 1997 en Thermia Villa 90, bergvärmeanläggning. Efter 4 Ã¥r behövde växelventilen bytas. Den höll i 5,5 Ã¥r. Nytt byte. Nu efter 11 Ã¥r ganska exakt läcker pumpen köldbärare ut i radiatorsystemet. Enligt kunnig tekniker gÃ¥r det inte att reöpararera  sÃ¥ en helt ny pump mÃ¥ste installeras.
Jag undrar om det är normalt att växelventiler  sakll bytas med 4- 5,5 Ã¥rs mellanrum och att den totala livslängden för pumpen är 11 Ã¥r. När jag köpte anläggningen förespegaldes jag en livstid pÃ¥ pumpen pÃ¥ 20-25 Ã¥r.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Livslängd
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2009, 19:17:04 »
Växelventilerna är ett problembarn på mer eller mindre alla bergvärmepumpar, de får ofta bytas ut redan under garantitiden.

Köldbärare ur radiatorystemet kan aldrig stämma, det finns så vitt jag vet ingen som helst fysisk koppling mellan köldbärarsystemet och radiatorsystemet, de två systemet ligger på var sin sida om kompressorn, och inte ens trasiga värmeväxlare kan göra att du får köldbärare i radiatorkretsen.

Kolla upp/förklara bättre, kanske håller du på att bli lurad!
Det kan vara så enkelt att det enda fel du har är ett trasigt tryckexpansionskärl. (Kostar mindre än 1000 kr att byta)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Livslängd
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2009, 19:18:26 »
De där växelventilerna verkar vara lite av individer och en del funkar längre och andra kortare. Man får nog räkna med att åtgärda en växelventil antingen genom utbyte av packningsinsatsen eller helt utbyte någon gång eller flera. Kan även bero på vilket fabrikat man valt.

Verkar konstigt att du fÃ¥r köldbärare ut i radiatorsystemet!  Sc:,h Är det inte tvÃ¥ värmeväxlare pÃ¥ din pump?
En för värmeövergång mellan köldbärare/köldmedia på kalla sidan och en på den varma sidan mellan det varma köldmediet/radiatorvattnet.

Det är inte att så det läcker ut köldmedia i radiatorvattnet du menar? Kan ju vara en por i någon lödning på värmeväxlaren som förstorats med tiden. Har ni mycket klor i vattnet hos er? Är det något som rostfritt stål inte gillar så är det klor. Men det finns rostfritt i kvaliteter som klarar det med.
Om det inte kommit in vatten i köldmediekretsen så borde det väl gå att byta värmeväxlaren och inte skrota pumpen?
Oavsett om det behövs ett utbyte eller en reparation så kolla maskinskadedelen i din hemförsäkring om den är till någon hjälp i alla fall.

Köldbäraren på den pumpen är väl spritblandat vatten och det borde kännas på lukten om du luftar ett element eller vrider på elementkretsens säkerhetsventil.

« Senast ändrad: 07 februari 2009, 19:29:55 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Livslängd
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2009, 19:36:17 »
Finns absolut varken ingen teoretisk eller fysisk möjlighet att det läcker köldbärarvätska ut i rdadiatorsystemet. Däremot köldmedia mendet är en helt annan sak..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Hedvigson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2009, 20:24:11 »
Tack för synpunkter.
jag använde kanske fel ord - det är väl köldmedia som läcker ut. Tryckkärlet är bytt. Trycket stiger successivt i tryckkärlet trots att inget vatten fylls pÃ¥. Allt mer gas stannar i radiatorerna.  Värmepumpen gÃ¥r nästan hela tiden och tillskottsvärme slÃ¥r till redan vid minu 1 grad mot tidiagre vid minus 10 - minus11.
Köldmedium detekteras när man luftar ur radiatorerna
Men sakll detta inträffa redan efter 11 års drifttid i mellansvergie?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Livslängd
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2009, 20:42:56 »
Svårt att uppskatta livslängd oavsett om det är en växelventil eller värmepump. Många känner någon som har en värmepump som fungerat i mer än 25 år och det är väl den som en inte så ansvarsfull säljare refererar till. Snittet för en pump är antagligen någonstans mellan 15-20 år.

Det verkar sannolikt vara som det sagts dig om felet på värmepumpen. Men allt går att repararera, det är bara en fråga vad det kostar relativt en ny.
En ny pump är lite effektivare än den du har.
Om du behövt tillskott vid -10 grader med bergvärme så är antagligen den aktiva delen i borrhålet för kort om du sätter in en ny pump. Det får installatören räkna på för att bli rätt.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Hedvigson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2009, 20:55:55 »
Det är borrat 106 meter. Djupet uträknat av Thermia i december 1997.

Är det ekonomiskt meningsfullt att förlänga borrhålet i samband med eller efter det en ny pump installerats.
 
Behovet är att byta/åtgärda pumpen inom 1- 1,5 vecka. Annars går den kontinuerligt och på tillskottsvärme.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Livslängd
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2009, 21:54:06 »
Hos min bror som har samma pump har jag för mig att de borrade ca 120 meter, det var 1996. Men han ville ha ett längre hål än vad man sa att han behövde. Men idag gör man antagligen hålet ännu djupare, andra kan ge bättre svar om det.
Det borde gå alldeles utmärkt att förlänga hålet i samband med bytet. Bara inte eventuell tjäle gör det svårt att komma åt slangen i hålet, alternativt kan man göra ett hål ytterligare om det finns plats för det.
Du ska ha en värmepump som är dimensionerad efter huset, inte efter det gamla hålet.
Men räkna ändå med att du får använda elpatronen under en tid.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Livslängd
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2009, 22:36:09 »
Det är ytterst få "borrare" som är villiga att fördjupa ett befintligt borrhål risken att borrkronan ska fastna är rätt stor och den kostar flera gånger så mycket som ett helt nytt hål. Kan du inte gräva ner en markslinga som komplement, 30 m markslinga motsvarar ungefär 10 m borrhål. Slingan kan du ju lägga ner till våren, den kopplar du sedan i serie med hålet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Livslängd
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2009, 23:14:34 »
Fast har man en brunn med lite större diameter än vad som är (nästan) standard idag så brukar det vara något lättare att få någon att köra ner sin rigg där.

Men sedan behöver man ju ny kollektorslang osv, så har man plats och inte långt till berget så kan det nästan vara lika bra att ta ett nytt hål.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Hedvigson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Livslängd
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2009, 11:06:49 »
Värmepumpen Thermia Villa 90 är nu utbytt vid en Ã¥lder av 11 Ã¥r.  Ny pump är en Diplomat G2. Problemet med gas i radiatorsystemet är borta. Den nya pumpen är MYCKET tystare och vibrationer i anslutningsrören borta.  Kostnaden för bytet är kännbar.  Om den totala kostnaden för värme  de seanste 11 Ã¥ren blev lägre efter byta till bergvärme än om jag behÃ¥lit min elpanna har jag inte räknat pÃ¥. knUp

Utloggad pajas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2009, 13:16:53 »
Tjena Hedvig!

Som nybliven Optimumägare så hoppas man väl på en livslängd på iaf 15 år..annars är det för dåligt!
kalmar län ,hus byggt -86 ,värmer ca 160 m2 med 13 enkelradiatorer i ett ettrörssystem.Thermia Optimum 8kw, Volymtank 100 liter ,160m djup energibrunn. Finns även ett nyinstallerat värmeåtervinningsystem för ett bättre klimat i huset.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Livslängd
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2009, 17:07:01 »
Hedvigson, du borde ha tjänat på installationen trots den korta livslängden.
Vad blev det för storlek på den nya pumpen? Ska du göra hålet djupare?

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!