Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alltför mÃ¥nga VP starter?  (läst 15033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Alltför många VP starter?
« skrivet: 05 maj 2006, 11:51:05 »
Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2006, 12:46:01 »
Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?

Jag ser att du har ett hyreshus, har du hyresgäster som skruvar på termostaterna?

Det är svårt att säga exakt vilka värden som passar ditt system, du får testa dig fram. TS-gradmin bör ligga på minst 5 x VP gradmin. Själv ökade jag VP-gradmin med 20 åt gången till jag hittade en inställning som ger ca 20 starter/dygn vid 0 ºC ute.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2006, 14:23:06 »
Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?

Hej Sven

Att ge dig råd ang. Nibes styr/regler är inte lätt, då det blir att välja mellan pest eller kolera dvs. ökar du gradminuterna för mycket kan du få temperatursvängningar i lägenheterna. Ökar du inte, så får du leva med många starter.

Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.

Ser ingen logik i att ha TS-grad 5 ggr högre än VP-grad, men Carl kanske ger en förklaring.

Nu är det lite väl sent på säsongen för att trimma in VP. Om du själv bor i huset, så öppna alla termostater och sänk värmekurvan till dess att du inte får undertemp i lägenheten. I källare och garage kan du låta termostaterna vara aktiv.

Öka VP-grad till 200 och TS-grad till 500.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2006, 07:13:42 »
Ser ingen logik i att ha TS-grad 5 ggr högre än VP-grad, men Carl kanske ger en förklaring.

Jodå, det kommer här.

Man kan ju tycka att skillnaden 300-60 (default) borde räcka så att man ökar TS-gradmin lika mycket som VP-gradmin, men då glömmer man trögheten i systemet. 

Gradminutersräknaren fortsätter räkna på neråt så länge som VB-f inte nått upp till börvärdet och ju högre värde på VP-gradmin desto längre tid tar det för VP:n att komma upp i börvärdet. Och ju större skillnaden är mellan VB-f och börvärdet desto fortare räknar gradminutersräknaren på neråt.

T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut. Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut. Då kan man lätt räkna ut att skillnaden mellan VP-gradmin och TS-gradmin bör vara proportionell, inte absolut, om man vill undvika onödigt eltillskott.

Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300
« Senast ändrad: 06 maj 2006, 07:21:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2006, 09:37:34 »
Hej Carl

Nu hänger jag inte med.

Citera
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.

Kompressorn startar med en snurrande fram/returtemp som ligger 5° under börvärdet, och borde då efter kompressorstart rimligtvis VB-f hamna 2° över börvärdet (med deltaT på 7°) dvs. gradminuterna räknar mot 0 med 2 varje minut.


Citera
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.

Vi leker med tanken att VP-grad är 200 samt börvärdet är 40°. Kompressorn startar vid VB-f 30°, och stiger snabbt till 37°. Räknaren fortsätter att räkna upp till 203 efter en minut. Förhoppningsvis orkar kompressorn att ytterligare öka VB-f några grader den närmaste timmen, vilket medför att räknaren får små förändringar.

Som jag tidigare skrev, så är det att välja mellan pest och kolera. Jag föredrar att låta elpatron gå in och beta av gradminutrarna istället för att ha 1000 minuter kvar på räknaren vid snabba väderomslag. Det är en smaksak med andra ord och ingen "bör vara 5 ggr högre".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2006, 11:27:06 »
5 ggr högre är ett bra riktvärde, dock inte möjligt på Nibes senare modeller om man höjer Gradminuterna till max. Och förmodligen inte nödvändigt.

En bra målsättning dock, dessutom, 1000 gradminuters underskott märker man aldrig av i huset, det krävs mer underskott innan det blir kallt inne, i alla fall innan det blir så mycket kallare att man "känner" det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2006, 14:48:07 »
Hej Carl

Nu hänger jag inte med.

Citera
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.

Kompressorn startar med en snurrande fram/returtemp som ligger 5° under börvärdet, och borde då efter kompressorstart rimligtvis VB-f hamna 2° över börvärdet (med deltaT på 7°) dvs. gradminuterna räknar mot 0 med 2 varje minut.

Jo, jag menar givetvis 5 ºC efter att kompressorn startats och gått någon minut i exemplet.

Citera
Citera
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.

Vi leker med tanken att VP-grad är 200 samt börvärdet är 40°. Kompressorn startar vid VB-f 30°, och stiger snabbt till 37°. Räknaren fortsätter att räkna upp till 203 efter en minut. Förhoppningsvis orkar kompressorn att ytterligare öka VB-f några grader den närmaste timmen, vilket medför att räknaren får små förändringar.

I detta fallet blir det 10 ºC under börvärdet efter att kompressorn startats. Ett börvärde på 45 ºC när det är -15 ºC ute är det ingen ovanlig framledningstemp, och då kan temperaturen på VB mycket väl sjunka till ca 28 grader innan kompressorn startar om VP-gradmin ställs upp till 200.

Citera
Som jag tidigare skrev, så är det att välja mellan pest och kolera. Jag föredrar att låta elpatron gå in och beta av gradminutrarna istället för att ha 1000 minuter kvar på räknaren vid snabba väderomslag. Det är en smaksak med andra ord och ingen "bör vara 5 ggr högre".


Är man ute efter så liten tempvariation som möjligt inne så kan man givetvis låta elpatron gå in och stötta men jag föredrar att innetempen kan få variera någon grad upp eller ner och låta kompressorn jobba så länge den faktiskt klarar värmebehovet.
« Senast ändrad: 06 maj 2006, 14:51:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2006, 15:40:09 »
5 ggr högre är ett bra riktvärde, dock inte möjligt på Nibes senare modeller om man höjer Gradminuterna till max. Och förmodligen inte nödvändigt.

En bra målsättning dock, dessutom, 1000 gradminuters underskott märker man aldrig av i huset, det krävs mer underskott innan det blir kallt inne, i alla fall innan det blir så mycket kallare att man "känner" det.


Hej Rickard

Nu var det inte kallt inne jag var orolig för, utan varmt inne.

Med 1000 minuter på räknaren och en låg värmekurva samt snabbt väderomslag från kallt till varmt, tar det evigheter för pumpen att beta av underskottet som i sin tur ger övertemp inomhus.

Ogillar pumpar som producerar värme då behovet inte finns. Tar hellre en halvtimme elpatrondrift då det finns värmebehov, än två timmar kompressordrift då det inte finns värmebehov. Kostnaden är densamma.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2006, 16:00:15 »
Du kanske glömmer att kanske 3 av 4 gånger så undviker man helt eltillskottet, t.ex efter stort tappvarmvattenuttag och när huset har ett stort värmebehov.
PÃ¥ vÃ¥ren, när solen hjälper till kan man gott köra med lägre minutvärden, men viktigast av allt för att undvika övertemp är rumsgivare. Jag anser tveklöst att 500 gradminuter är för lite pÃ¥ TS-min, fattar inte varför Nibe ändrat maxvärdet  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2006, 17:22:53 »
Hej igen Rickard.

Det har du en poäng i, att större delen av säsongen är det en fördel med högre TS-grad. Om det blir 3, 4 eller 5 ggr högre än VP-grad anser jag vara upp till var och en att bestämma. Ville bara belysa nackdelen med höga värden och väderomslag.

Jag vill optimera Nibepumparna, så att pumpägaren endast behöver rengöra silarna de närmaste 20 åren. Det blir en kompromiss mellan komfort och ekonomi dvs. det är svårt att lämna en pump som fungerar perfekt vid alla årstider/väderförhållanden.

Tror de allra flesta "ointresserade" pumpägare gör mer skada än nytta, om de skall börja pillra på inställningarna själva.

Rumsgivare anser jag också vara ett självklarhet, och borde finnas med i leveransen av varje pump oavsett fabrikat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2006, 21:43:36 »
På Nibes värmepumpar är det enkelt att få det rätt, se till att nollpunkt och kurva är rätt under vintern, när solen inte ger just nåt tillskott. På våren är det bara att kompensera eventuell övertemp genom att vrida ned "ratten" ett par snäpp.
Naturligtvis med en rumsgivare som hjälper till att kompensera för solinstrålningen.

Jag håller med om att "ointresserade" (Läs okunniga) ägare av anläggningen förmodligen gör mer skada än nytta genom att ändra i reglerdatorn, desto vktigare att de som installerar värmepumparna verkligen förstår hur de fungerar. knUp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2006, 11:13:49 »
Problemet var ju alltför många starter. Jag tycker inte att jag skall behöva kompensera eller justera för rumstempen. Den fungerar ganska bra förutom att det kan bli lite varmare när solen ligger på. Skulle isf vara en innegivare.
 
Carl N tycker att jag skall justera VP o TS grad-min i steg om 20. Har ställt upp nu till 80/400. Så vi får se hur resultatet blir med denna första justering. Återkommer.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2006, 11:28:33 »
Hej igen Carl

Citera
Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300

Det kanske går att räkna ut. Med 60/300 gragminuter och börvärde på t.ex 35° och pumpen startar vid VB-f 31°, kanske den startar vid 25° med 200/500. Om mitt exempel är rimlig, så har pumpen 60 gradminuter till att öka VB-f från 25° till 31° för att tiden till TS blir densamma i bäggen fallen.

Citera
Är man ute efter så liten tempvariation som möjligt inne så kan man givetvis låta elpatron gå in och stötta men jag föredrar att innetempen kan få variera någon grad upp eller ner och låta kompressorn jobba så länge den faktiskt klarar värmebehovet.

I fallet med hyreshuset tänkte jag på ett par saker. På vinterhalvåret är det oftast på natten som gradminutrarna samlas på hög, men natt blir ju till dag.

Kl 6:00
1000 gradminuter underskott och tre familjer som vaknar med duschning och tandborstning under rinnande vatten. Frukosttallrikar som skall handdiskas.

Kl är 8:00
Radiatorerna har inte fått värmvatten den sista timmen, trots att de har haft 3° för låg temp i 4½ timme under natten.

Kl är 9:00
-15° blir -5° och solen börjar lysa....radiatorerna får jämn ström av vatten efter att VV laddats tre ggr. Nu finns det möjlighet att beta av de 1000 gradminutrarna som finns på räknaren.

Minst 200 VB-grad är ett måste på de flesta Nibepumpar för att slippa allt för många starter, men för den skull är det inte så självklart att TS-grad bör vara 5 ggr högre. Beror ju helt på vad man vill uppnå med sin pump/komfort/ekonomi samt var den finns.

T.ex. en Nibepump i en verkstadslokal där personalen kommer kl 7:00 och tänder 100 lysrör i taket. Med 1000 graderminuter på räknaren kanske de gnäller att det är för kallt. Gnäller gör de även på eftermiddagen för att det är för varmt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2006, 13:36:24 »
1000 gradminuter ger normalt inte mer än 1 grad kallare inne än önskat, det är helt normala variationer, och i de flesta fall inte mer än vad vanliga elradiatorer (som är det näst bästa man kan ha för att få jämn värme) skulle tillåta.

Om man skall resonera som Lexus kanske man skulle ha natthöjning av tempen, detta för att kompensera för den lägre hushållselsvärme som det i de allra flesta fall blir på nätterna.

De flesta problemen med övertemp kan lösas med rumsgivare, samt att justera ned "nollpunkten" ett par grader på våren då energibehovet över dygnet blir lägre tack vara den starkare solinstrålningen.

Förövrigt så är det så att om man p.g.a. gradminutunderskott fått för t.ex. 1 grad för kallt i huset så behövs det normalt ett tillskott av energi, att värmepumpen går länge på förmiddan för att jobba ikapp underskottet kommer därför normalt inte att ge övertemp - utan rätt temp!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alltför många VP starter?
« Svar #14 skrivet: 07 maj 2006, 15:04:59 »
Hej igen Carl

Citera
Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300

Det kanske går att räkna ut. Med 60/300 gragminuter och börvärde på t.ex 35° och pumpen startar vid VB-f 31°, kanske den startar vid 25° med 200/500. Om mitt exempel är rimlig, så har pumpen 60 gradminuter till att öka VB-f från 25° till 31° för att tiden till TS blir densamma i bäggen fallen.


Om man får TS alls vid börvärdet 35 ºC på ett vanligt radiatorsystem så är antingen VP:n rejält underdimensionerad eller så han man lyckat ställa till värdena rejält.

Jag får TS då börvärdet går upp över 45 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!