Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installera jordvärme, önskar rÃ¥d  (läst 19434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera jordvärme, önskar råd
« skrivet: 06 mars 2013, 21:47:54 »
Hej!
Första inlägget på forumet för mig.
Jag planerar att på sikt installera en jordvärmeanläggning i vårt gamla timmerhus (skumisolerat för länge sedan) med utbyggnad, boarean är på 127 kvm i ett och ett halvt plan och huset är beläget i en by utanför piteå.
Huset värms idag upp med hjälp av vedeldad kökspanna kopplad mot en Nibe acctank som även har el-patroner, (1 på 4,5 kw och en på 6 kw), har dock väldigt sällan igång elpatronerna annat än under sommaren då vi inte eldar.
Jag bränner upp ca 20 kbm travad ved per år och förstör mellan 13-14000 kwh el inklusive hh-el.
Då acc-tanken endast är på 500 liter så är temperaturen under vintern ganska varierande, det är även en inbyggd vvb på 120 liter i acc-tanken.

Jag har lite svårt för att uppskatta vilken pumpstorlek jag skulle behöva, tips någon?
Har gärna kvar acc-tank och kökspanna om det på något enkelt sätt går att koppla framtida jordvärmepump mot dessa utan att behöva reglera/slå av ventiler varje gång man ska elda, går det och hur i sådana fall?

Hur lång(a) slinga(or) behöver jag?
Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?
Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?
Gå in med kollektorslang under grund och in i matkällare, eller genom yttervägg?

Sträva efter 100 % täckning utan el-spets eller inte med tanke på att jag behåller vedpannan?

Något särskilt fabrikat på jordvärmepump som lämpar sig bättre i mitt fall?

Vad är ett normalt pris på en jordvärmeinstallation idag?

Tacksam för svar och hjälp med mina funderingar!

Mvh

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2013, 13:02:02 »
Ingen som har Ã¥sikter/förslag om mina funderingar?  help

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2013, 14:34:29 »
"Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?" Jag la på 1m, bor just utanför Luleå

"Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?" Jag fick rådet att lägga 100mm cellplast (frigolit) ovanpå slangen av min värmepumpstillverkare. Verkar då fungera, har då fortfarande + in till värmepumpen :)
« Senast ändrad: 07 mars 2013, 14:37:45 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2013, 14:48:05 »
Hej!
Första inlägget på forumet för mig.
Jag planerar att på sikt installera en jordvärmeanläggning i vårt gamla timmerhus (skumisolerat för länge sedan) med utbyggnad, boarean är på 127 kvm i ett och ett halvt plan och huset är beläget i en by utanför piteå.
Huset värms idag upp med hjälp av vedeldad kökspanna kopplad mot en Nibe acctank som även har el-patroner, (1 på 4,5 kw och en på 6 kw), har dock väldigt sällan igång elpatronerna annat än under sommaren då vi inte eldar.
Jag bränner upp ca 20 kbm travad ved per år och förstör mellan 13-14000 kwh el inklusive hh-el.
Då acc-tanken endast är på 500 liter så är temperaturen under vintern ganska varierande, det är även en inbyggd vvb på 120 liter i acc-tanken.

Jag har lite svårt för att uppskatta vilken pumpstorlek jag skulle behöva, tips någon?
Har gärna kvar acc-tank och kökspanna om det på något enkelt sätt går att koppla framtida jordvärmepump mot dessa utan att behöva reglera/slå av ventiler varje gång man ska elda, går det och hur i sådana fall?

Hur lång(a) slinga(or) behöver jag?
Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?
Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?
Gå in med kollektorslang under grund och in i matkällare, eller genom yttervägg?

Sträva efter 100 % täckning utan el-spets eller inte med tanke på att jag behåller vedpannan?

Något särskilt fabrikat på jordvärmepump som lämpar sig bättre i mitt fall?

Vad är ett normalt pris på en jordvärmeinstallation idag?

Tacksam för svar och hjälp med mina funderingar!

Mvh

Är det ved från löv eller barr?

Har du vattenburet värmesystem i huset?
Om svar ja...radiatorer eller golvvärme?

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2013, 18:01:50 »
Jag har precis tagit hem jordvärmeofferter till mitt hus som är 140kvm uppvärmd + 26kvm underhållsvärmt garage och det var 8kW pump med 500m (~475 aktivt) kollektor som gällde. Medeltemperaturen uppe i Piteå är nog ett par grader lägre än hos mig här i västsverige så kanske något liknande? Kanske räcker 6kW pump med 350-400m slang om du eldar mycket ved.
Installationen ovan med NIBE F1226-8 eller Thermia Diplomat-8 skulle gå lös på 97000:- så en något mindre pump med 100m kortare slang kanske 85000-90000?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2013, 19:59:28 »
"Vilket djup ska kollektorslangen läggas på?" Jag la på 1m, bor just utanför Luleå

"Hur göra med kollektorslang som går under infartsväg, isolera med vad och hur?" Jag fick rådet att lägga 100mm cellplast (frigolit) ovanpå slangen av min värmepumpstillverkare. Verkar då fungera, har då fortfarande + in till värmepumpen :)

Hej.
Hur stor pump och hur lång slinga har du samt hur stort/välisolerat hus har du?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2013, 20:07:36 »
Är det ved från löv eller barr?

Har du vattenburet värmesystem i huset?
Om svar ja...radiatorer eller golvvärme?

Veden är till 90-95 % björkved.
Har gammaldags vattenburna radiatorer med grova rör mellan elementen, skulle tro att rören är ca 1 tum utvändigt mått.
Vid jämn tillgång på varmt vatten i acc-tanken behöver jag endast vid sträng långvarig kyla shunta ut över 50 gradigt vatten på elementen, klarar mig rätt bra om jag har ca 40-45 grader på elementen vid normal vintertemp, dock kan kökspannan säkert "stråla" en hel del värme den också som bidrar till varmare innetemp utöver det elementen bidrar till.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2013, 20:13:20 »
Jag har precis tagit hem jordvärmeofferter till mitt hus som är 140kvm uppvärmd + 26kvm underhållsvärmt garage och det var 8kW pump med 500m (~475 aktivt) kollektor som gällde. Medeltemperaturen uppe i Piteå är nog ett par grader lägre än hos mig här i västsverige så kanske något liknande? Kanske räcker 6kW pump med 350-400m slang om du eldar mycket ved.
Installationen ovan med NIBE F1226-8 eller Thermia Diplomat-8 skulle gå lös på 97000:- så en något mindre pump med 100m kortare slang kanske 85000-90000?

Tack för svaret.
Har på en del ställen läst att man inte bör ha längre kollektorslang än 400 meter pga att cp får jobba hårdare, är det olika beroende på vilken pump man installerar?
Jag skulle gärna slippa dra 2 slangar.
Är det stor vinning med att välja 2*250 istället för en på 500, tänker då både på års-cop och på eventuell extra förslitning på pumpen/kompressorn?

Reisdorff

  • Gäst
Reisdorff
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2013, 20:57:47 »
Det där med att man inte ska lägga längre än 400m slang har jag också fått höra efter att offerterna kom in. Ingen av installatörerna nämde något om det så svaret på den frågan får nog någon annan svara på, jag vet inte helt enkelt. Kanske är det så att just 500m kanske ligger just i övre gräns vad det klarar av men går du upp på 550-600 så går det åt fanders kanske? Jag vet inte...
För min del blev det inte jordvärme utan jag valde bergvärme till slut efter mÃ¥nga dagars funderingar. Den faktiska skillnaden blev cirka 10000:- om man räknade med en realistisk summa för matjord och lite annat efterarbete vid jordvärme och det var för lite tyckte jag. SÃ¥ när jag stänger av pelletsbrännaren för sista gÃ¥ngen runt sista April sÃ¥ kommer borrgöbben hit Ã¥ dundrar ner borren 150m  tummenupp
(P.S. 97000:- var med ett extra element i pannrummet så den faktiska siffran var 94000:-)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2013, 08:34:42 »
Det där med att man inte ska lägga längre än 400m slang har jag också fått höra efter att offerterna kom in. Ingen av installatörerna nämde något om det så svaret på den frågan får nog någon annan svara på, jag vet inte helt enkelt. Kanske är det så att just 500m kanske ligger just i övre gräns vad det klarar av men går du upp på 550-600 så går det åt fanders kanske? Jag vet inte...
För min del blev det inte jordvärme utan jag valde bergvärme till slut efter mÃ¥nga dagars funderingar. Den faktiska skillnaden blev cirka 10000:- om man räknade med en realistisk summa för matjord och lite annat efterarbete vid jordvärme och det var för lite tyckte jag. SÃ¥ när jag stänger av pelletsbrännaren för sista gÃ¥ngen runt sista April sÃ¥ kommer borrgöbben hit Ã¥ dundrar ner borren 150m  tummenupp
(P.S. 97000:- var med ett extra element i pannrummet så den faktiska siffran var 94000:-)

Okej!
Någon annan som vet hur det är med garantier osv på värmepumparna om man använder en slinga som är längre än 400 meter?
Finns det något fabrikat av värmepump som direkt avråder ifrån en längre slinga än 400 meter?

Hur lång slinga(or) kan jag tänkas behöva till mitt hus specat ovan, hur beräknar man slanglängden förresten?
Storlek på värmepump?
Är det något fabrikat av värmepump som utmärker sig cop-mässigt, då tänker jag både negativt och positivt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2013, 09:04:18 »
400 meter är ingen fast gräns. Det går rent tekniskt att ha längre slingor men så småningom kommer man till en punkt där man för att få rimligt flöde i slingan måste ha en så kraftig cirkulationspump med åtföljande elförbrukning att det är vettigare att dela upp slingan i två delar. Har man en moderna energisnål cirkulationspump går brytpunkten där man tjänar på att dela upp slingan vid en större längd. Maxlängden beror också på hur kraftig pumpen är. I min manual rekommenderar man högst 500 meter till en 5 kW pump medan maxlängden för pumpar på 7-10 kW anges till 400 meter beroende på att en kraftigare pump betyder ett högre köldbärarflöde vilket i sin tur betyder högre tryckfall per meter slang.

Man brukar rekommedera ett värmeuttag pÃ¥ 10-15 W/meter slang, det beror pÃ¥ jordmÃ¥nen. Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ hur pumpen är dimensionerad. En pump med hög effekttäckning kommer sällan att gÃ¥ kontinuerligt sÃ¥ där kan man ta ut mer värme per meter när den gÃ¥r.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2013, 09:32:18 »
Hej.
Hur stor pump och hur lång slinga har du samt hur stort/välisolerat hus har du?

Jag har en 7,6kW gammal begagnad pump som jag installerat (en annan tillverkare har samma copeland kompressor i sin och kallar denna för 8,5Kw), har 500m i en slinga.
Lite osäker på hur stort huset är men runt 130m2 värmer jag upp. Är ett gammalt timmerhus "Norrbottensgård".
Hyffsat dåligt isolerat, spån i tak och bara en skiva asfaboard på timmerstommen.
Eldade tidigare mot 2st 500l tankar och förbrukade runt 20-25kbm ved.
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2013, 11:29:51 »
400 meter är ingen fast gräns. Det går rent tekniskt att ha längre slingor men så småningom kommer man till en punkt där man för att få rimligt flöde i slingan måste ha en så kraftig cirkulationspump med åtföljande elförbrukning att det är vettigare att dela upp slingan i två delar. Har man en moderna energisnål cirkulationspump går brytpunkten där man tjänar på att dela upp slingan vid en större längd. Maxlängden beror också på hur kraftig pumpen är. I min manual rekommenderar man högst 500 meter till en 5 kW pump medan maxlängden för pumpar på 7-10 kW anges till 400 meter beroende på att en kraftigare pump betyder ett högre köldbärarflöde vilket i sin tur betyder högre tryckfall per meter slang.

Man brukar rekommedera ett värmeuttag på 10-15 W/meter slang, det beror på jordmånen. Det beror också på hur pumpen är dimensionerad. En pump med hög effekttäckning kommer sällan att gå kontinuerligt så där kan man ta ut mer värme per meter när den går.

Tack för ett utförligt svar!
Så om man ska ha en större pump än 5 kw så bör man använda 2 slingor om det krävs en slinglängd som är längre än 400 meter?

Om det skulle visa sig att det i mitt fall blir en jordvärmepump på 7-8 kw? som blir aktuell skulle jag då klara mig med en slinga på 400 meter, under vägen och mot huset går det bort ca 30 meter uppskattningsvis.
Den aktiva slanglängden blir alltså ca 370 meter.

Är det klokare att gå på en 500-meters slinga trots den ökade strömförbrukningen det medför på cp, aktiv slinglängd blir då ca 470 meter?

Eller skulle man gå på 2 slingor a´250-300 meter, hur mycket extra rörjobb gör detta och finns andra nackdelar än merjobb för rörkrökarn?

Marken där en stor del av kolektorn kommer att ligga bedömmer jag som ganska tung lerjord, åtminstone upptill, hur jorden ser ut längre ner vet jag tyvärr inte, men jag antar att den kan vara ganska lämplig då det är sådan mark som jag uppfattar som "blöt" utan att vara myrmark.
 

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 439
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2013, 11:30:54 »
Jag har en 7,6kW gammal begagnad pump som jag installerat (en annan tillverkare har samma copeland kompressor i sin och kallar denna för 8,5Kw), har 500m i en slinga.
Lite osäker på hur stort huset är men runt 130m2 värmer jag upp. Är ett gammalt timmerhus "Norrbottensgård".
Hyffsat dåligt isolerat, spån i tak och bara en skiva asfaboard på timmerstommen.
Eldade tidigare mot 2st 500l tankar och förbrukade runt 20-25kbm ved.

Hur varmt har du inne och hur mycket ström förbrukar du/värmepumpen per år?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installera jordvärme, önskar råd
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2013, 12:16:36 »
Veden är till 90-95 % björkved.
Har gammaldags vattenburna radiatorer med grova rör mellan elementen, skulle tro att rören är ca 1 tum utvändigt mått.
Vid jämn tillgång på varmt vatten i acc-tanken behöver jag endast vid sträng långvarig kyla shunta ut över 50 gradigt vatten på elementen, klarar mig rätt bra om jag har ca 40-45 grader på elementen vid normal vintertemp, dock kan kökspannan säkert "stråla" en hel del värme den också som bidrar till varmare innetemp utöver det elementen bidrar till.

En datakörning säger att du behöver 660 meter slang i backen, samt att effektbehovet är 9,7 kW vid DUT -30°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!