Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105  (läst 4194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« skrivet: 19 december 2005, 13:49:02 »
Hej och tack för ett bra forum. Jag har monterat innegivare och kan nu ha alla elementkranar helt öppna och sänka kurvan ett steg. Installatören tyckte inte att det behövdes innegivare men det blev stora temperaturvariationer och mycket pyssel med värmekurva och knäckande av den utan bra resultat. Det blev mycket bra med innegivare har nu ingen större temperatur variation på grund av sol torktumlare vedspis mm. Det fungerade ganska bra utan innegivare när det var +-0 och kallare men vid plus grader varierade innetempen mycket. Har utegivare på västra sidan av huset och innegivare i ett rum på östra sidan av huset det fungerar bra.
Min fråga är delta värdet är 4-5 grader är det för lågt? Innan mont av inne givare hade jag delta 7-8 grader då termostaterma fick jobba på de flesta element. Om jag sänker hastigheten på cirkpumren till 2 blir delta 7-8 grader men det blir kallare och jag får höja kurvan 2 steg men golvvärmen i badrumet får ej nog värme då (kopplad som en radiator)
Vad göra? Köra med Delta 4-5 eller sänka hastighet på pumpen höja kurvan och frysa om fötterna. Vi har inte strypmingar på alla element.

Innställningar på pumpen vill gärna ha synpunkter.

Kurva        32
Börvärde   20
Innetemp  21 vanligen (varierar mellan 19.5-21 eldar dagligen i en stor vedspis)
Påverkan    2
Integral   120
Ts          1000
Brine in       0
Brine ut     -4
GÃ¥ngtimmar sedan Mars -05
Vp          1300
Vv            350
Ts              14

PS tempgivaren är en tyristor från Elfa jag kollade den mot min termometer vid 10 och 20 grader de visade lika billig och bra lösning tycker jag.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #1 skrivet: 19 december 2005, 15:57:56 »
Man vill ju ha lite högre delta än 4-5 grader. själv kör jag cirkpumpen på läge 1 men måste ändå ha fast instrypning på mina radiatorer för att få upp deltat till 5-6 grader. Jag tror du skulle kunna strypa in dina radiatorer också lite grand för att få upp deltat, ta bort termostaterna och kolla om det går att reglera flödet på kopplet, annars kan man också strypa in flödet på returen från radiatorn, det brukar sitta en liten ventil där.

När du ändå gör detta kan du passa på att känna av att dina radiatorer får ungefär samma returtemp, jag brukar känna med handen at radiatorerna är varma på översidan och lagom ljumma på returen. Stryp främst de radiatorer som är varmast på returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #2 skrivet: 19 december 2005, 17:38:16 »
Ett mycket bra svar, jag håller med helt och hållet.

Har du möjlighet, kolla gärna med en anliggningstermometer eller en IR-termometer tempen in/ut på varje radiator, justera sedan flödet genom radiatorerna så att du får en jämn deltaT över varje enskild radiator, helst 6-7 grader.
Kanske har du nu någon radiator där vattnet i princip går rakt igenom utan att kylas av nämnvärt p.g.a. för högt flöde, detta kan göra att du inte behöver höja kurvan trots att du ökar den totala deltaT:n över ditt radiatorsystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #3 skrivet: 21 december 2005, 09:46:33 »
Tack för svar jag ska testa efter julhelgen. Ementen har strypningar och danfosstermostater i källare och nedre våningen inklusive golvvärme. På övre våningen finns inga element koppel och Ta termostater. 
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #4 skrivet: 21 december 2005, 16:46:54 »
Har du  varmast pÃ¥ övre vÃ¥ningen? finns det ingen strypning pÃ¥ ta termostaterna?

Jag har urgamla  Honeywell till dom följde det med "manuella" rattar att använda tex vid ombyggnader.
Jag använder såna i trapphuset. i övrigt har jag helt ostrypt! Då ligger jag på ca 6 grader i delta t med cirkpumpen i läge 3.

Men har man små raddar ska man kolla dom det kan va bovar, flödet kan va så högt att delta (tempskillnaden) är jättelåg. Det kan räcka att strypa såna.
Även en golvslinga som är kort kan behöva strypas.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #5 skrivet: 28 december 2005, 10:36:38 »
Tack för de olika tipsen IR termometern var en intresant sak nu vet jag tex att min vedspis är ca 50 grader varm på morgonen. Det är väl ett mycket bra komplement till Vp? Det är ingen större temp skillnad uppe och nere TA termostaterna var inget problem att strypa med hjälp av "orginalnyckel" .Jag fann några "bovar" ett 2,5 m kamflänselement i garaget som ligger i källaren två små radiatorer en handdukstork och golvvärmeslingan. Golvvärmeslingan blir nog aldrig helt ok den ser ut att bestå av prisol och äransluten som en radiator den fungerar bra vid -10 och kallare. Jag har strypt felkällorna lite. Pumpen visar 4-5 graders diff IR termometern visar 5,5 graders skillnad då jag mäter där pumpen är kopplad till de 2 tum grova rören. Sänker jag hastigheten på cirkpumpen får jag höja kurvan några steg det bör väl vara bättre att köra högsta hastighet på pumpen och finjustera strypningarna. Jag har ca 15  timmar gångtid på VP när det är -10 på dag och -12 på natten.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare LÃ¥gt delta Thermia Eko 105
« Svar #6 skrivet: 28 december 2005, 14:01:48 »
Citera
Tack för de olika tipsen IR termometern var en intresant sak nu vet jag tex att min vedspis är ca 50 grader varm på morgonen. Det är väl ett mycket bra komplement till Vp?

Bästa sättet att ge tillskott... Men så länge pumpen räcker så är det inte så lönsamt. En paradox kanske men nu har du ju mycket lägre kostnad för din uppvärmning därmed mindre besparing vid eldning!

Men vid svinkyla är det mycket bra att elda i en kamin, mot att köra elpatron som höjer tempen i värmesystemet.

Jag har ca 6 graders tempdiff och är mycket nöjd, höjer man diffen så måste kurvan höjas lite för att kompensera som du säger. Så det tar sannolikt ut varandra.
Men en tempdiff pÃ¥ 4  grader är nog för lite, det kan ge liite sämre verkningsgrad.
Det är nog bättre att du stryper några radiatorer gärna där du märker att du har högre temp. Osså små raddar dom skickat ofta tillbaka vatten utan att det blir tillräckligt avkylt. Men har du 5,5 grader då är det rätt optimalt!!

En rejäl pump har du !! det är fint inga onödiga tillksotttimmar hos dig  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!