Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria 10 Isbildning  (läst 2832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kjell-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atria 10 Isbildning
« skrivet: 06 januari 2014, 19:58:52 »
Hej! Jag har en Thermia Atria 10 som blev monterad oktober 2009. Det blir alltid mycket is på ute delen när det är fuktigt väder och när det är under +5 gr. Det innebär att vi knappt vågar åka hemifrån ett par dagar. När det är minusgrader så fungerar den bättre. Som jag kan förstå beror isbildningen på att fläkten startar för sent. Fläkten startar först när det redan har bildats is på ute delen. När jag påpekade det för leverantören menade han att så ska det vara.
Ärr det någon som vet hur man ska få fläkten att starta innan ute delen har frusit.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria 10 Isbildning
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2014, 20:09:26 »
Det är normalt och ofrÃ¥nkomligt med is pÃ¥ utedelen vid sÃ¥nt här väder,  men den ska avfrosta innan det blir för illa.
Du kan se under avfrostningsmenyn hur lång kompressordrifttid det har gått sedan sista avfrostningen och hur lång tid det var mellan de två sista, min pump har ca 200 minuter nu mellan avfrostningarna. Har du onormalt lång tid mellan avfrostningarna eller kanske inga alls så kan det vara fel på tempgivaren för brine in, avfrostningsgivaren eller avfrostningsshunten alternativt så behöver du justera avfrostningskurvan.
Edit:
Du kan själv kolla så att avfrostningsgivaren visar rätt, den ska visa ungefär samma temp som utegivaren och du kommer åt att läsa av värdet via servicemenyn/avfrostning.
Kolla även så att inte brine in givaren inte visar orimliga värden och om du gör en manuell avfrostning kan du även se om den vita armen på avfrostningsshunten rör sig, det går sakta så du får titta noga. Avfrostningsshunten har en svart motor och sitter långt ner i vp, iaf på min vp som visserligen är en Duo men det är nog lika i din.

EDIT2: Under Servicemenyn/avfrostning har du fläktstart, där kan du andra vid vilken brinein temp fläkten ska starta. Servicemenyn når du om du håller vänsterpilen intryckt 5 sek.

MVH

Snuppesno
« Senast ändrad: 06 januari 2014, 23:47:47 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!