Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur lÃ¥g effekt gÃ¥r Fujitsu AWYZ14LB / 18LB Nocria som lägst ?  (läst 3734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
Det vore intressant att höra vad en så kraftig pump
kan krypa ner i för effekt som lägst i värmeläge,ange gärna om det är med värmekablar.
Det är ju trevligt om man slipper så mkt on/off körning.

             
                               mvh   Anders
« Senast ändrad: 05 november 2006, 15:22:48 av Riddaren »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Enligt spec nocria 18 lägsta strömförbrukning 100w nocria 14 oxÃ¥ 100w sen om det är med kompressorvärmare och trÃ¥gvärmare det framkom inte av specen. Men visst är det bra för en sÃ¥ stor maskin att kunna gÃ¥ ner sÃ¥ lÃ¥gt i effekt.....   ;)




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
100watt det är i teroin, det brukar sällan stämma med verkligheten.

finns det inte någon som en mätare på sin Fujitsu AWYZ14LB / 18LB ?

              mvh   Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
jag har en co mätare på min nocria 18 och har sett när det var några + grader ute att den gick ner på 160w den kanske kan krypa ner lite till oxå men har inte kollat nå mer om det för nu är det så pass kallt ute så nu ligger den oftast och pendlar mellan 500w-1000w



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
Så lågt som 160watt är mkt bra.
 Min IVT 5-kw gÃ¥r som lägst ner till 320watt i värmeläge
vid kyldrift går den ner till 150watt som lägst

             mvh    Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Ok ja det verkar ju lite konstigt det här med hur lÃ¥gt pumparna kan gÃ¥ ner i effekt.... man skulle ju kunna anta att en mindre pump skulle kunna gÃ¥ lägre än en stor pump.... kollade specen pÃ¥ he-9 den kan gÃ¥ som lägst 160w medan he-12 kan gÃ¥ ner till 120w  Sc:,h sÃ¥ det verkar inte spela nÃ¥gon större roll om det är en stor eller liten pump beträffande hur lÃ¥gt den kan gÃ¥ ner i effekt......




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
http://www.fg-nordic.com/products.php?page=heating&type=ceilingwall&lang=se

En länk om Fujitsu pumpar manual, mm.
I stort samma som säljs här.

                Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Kollade nocrian igÃ¥r när det va + grader ute och dÃ¥ sÃ¥g jag att den gick ner till 143w som lägst i effektförbrukning   :)



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Till er som inte fått bekräftelse på en AWYZ 18 Nocria så kommer det nu AWYZ 14 tillbaka i lager.

/Rickard

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Måste bara meddela att mina uppgifter tidigare i tråden är felaktiga, jag har kollat detta mer noga nu och de uppgifter jag uppgett innan verkar vara när den redan gått in i on/off-läge hmm konstigt för när jag kollade så tyckte jag att det kändes som det blåste svagt ur innerdelen..... men men vad jag kan förstå så måste det vart kompressorvärmaren och värmekabeln som drog ca 140w tillsammans när jag då kollade och trodde att den inte var i on/off-läge. Men har kollat mera noga nu och det verkar vara ca 300w totalt inkluderat värmekabel och kompressorvärmaren innan den går on/off, svårt att kolla exakt för att gränsen verkar vara mkt hårfin mellan att gå on/off och dift men det ska då vara ett ungefär iaf.

Ber så mkt om ursäkt för de tidigare felaktiga uppgifterna.
 


//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!