Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare mm  (läst 3661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roughnecks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Rumsgivare mm
« skrivet: 18 mars 2010, 13:39:09 »
Hej allihopa. Jag har precis flyttat in i ett hus och är okunnig angÃ¥ende det mesta vad det gäller el, värme mm. Har dock läst en del den senaste tiden och tror att jag kommit fram till diverse lösningar men frÃ¥gor har givetvis uppstÃ¥tt. Huset är ett enplanshus med källare (delvis inredd). Halva källaren har vattenburen golvvärme  Huset är pÃ¥ 96+96 kvadratmeter. Jag har en luftvärmepump och huset är vattenburet. Som jag har förstÃ¥tt sitter en temeraturmätare pÃ¥ utsidan av huset som styr via en graf pÃ¥ pumpen vilken temp som huset skall ha. Under vintern har elräkningen varit mer än rolig. Detta med tanke pÃ¥ att under -10C stannar pumpen och huset värms upp pÃ¥ ren el. Jag har tänkt sätta in en kammin pÃ¥ övervÃ¥ningen i bÃ¥de mys och värmesyfte. Kamminen borde värma upp övervÃ¥ningen utan problem. Till detta förstÃ¥r jag att en rumsgivare borde vara lämpligt. Den stora frÃ¥gan är: Om rumsgivaren pÃ¥ övervÃ¥ningen känner av att det är tillräckligt varmt sÃ¥ slÃ¥r pumpen förhoppningsvis igen. Men dÃ¥ slÃ¥r det även igen i källaren vilket i sin tur bör göra att källaren blir svinkall efterson inte kamminens värme kommer ned dit. Kan man dela upp husplanen sÃ¥ att källaren fortfarande gÃ¥r pÃ¥ el? Kan man ha 2 rumsgivare, en pÃ¥ markplan och en i källaren? Tackar pÃ¥ förhand för alla rÃ¥d. MVH Lindgren

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare mm
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 16:50:34 »
Jag vet ju inget om ditt hus, men...

-Det är nog svårt/på gränsen till omöjligt att bygga om värmedistributionen så att en del går enbart på el.

-Många (bla jag) sätter in en LL pump som värmer källaren separat. Och är mycket nöjda med det. Min funkar ned till minst -25 ºC

-Det går att sätta upp två innegivare till många L/V system. Men du måste tala om för pumpen vilken som "den skall lyssna på" , med tex en omkopplare.
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 16:52:13 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Rumsgivare mm
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2010, 16:04:26 »
Rumsgivare gör bara saken värre, precis som du själv är inne på. Om den styrning som
finns idag ger ifrån sig rätt temperatur till rätt plats, så kan du köra vidare med den.
Eldningen skulle ju förstÃ¥s helst ske i källaren, men dÃ¥ kanske mysfaktorn inte blir sÃ¥ hög  Thumbsup

Det du däremot behöver är termostater som stänger radiatorer/golvvärme i de rum där
vedeldning eller annan tillskottsvärme finns. Den energi som kommer från VP räcker då
bättre till de utrymmen du har i källaren.

Kan nämnas att det numera finns L/V VP som tuggar och går på lägre temperaturer än -10.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Nilzzon73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2010, 16:37:10 »
Intresant ämne. Är inne på nästan samma linje, fast jag ska sätta min kamin i gillestugan eftersom tv/allrum kommer att hamna där. Men vad tycker VP om att köra mot stängda termostater? Får man mycket sämre cop eller vad händer eg. eftersom man alltid hört på detta forum att allt ska stå helt öppet mao. inga termostater.
OT till trådstartaren kan jag nämna att min Daikin gav knappt 60 grader in vid minus 20. ( enligt min RTL) Låter det rimligt, eller sitter tempgivare på fel ställe/rör?
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstÃ¥ende VVB  12500     KWh  löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 19:51:04 »
Vi kör med ett par termostater på låg temp och 1 avstängd det funkar bra, nu har vi 2rörssystem så det blir ingen hindring av cirkulationen i sytemet och vi har bra delta.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Rumsgivare mm
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 23:58:28 »
Varför skulle det inte bli helt stopp i ett tvårörssystem om alla termostater stänger??

Om det redan är tillräckligt varmt i alla utrymmen i huset så skall alla termostater stänga
och det skall inte vara någon cirkulation alls. Cirk.pumpen skall stängas av den med...

Om nu en VP med utegivare fortsätter köra i alla fall bara för att den tycker det är kallt
ute, så kan ju var och en tänka efter var det stora systemfelet finns.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2010, 09:13:18 »
Varför skulle det inte bli helt stopp i ett tvårörssystem om alla termostater stänger??

Om det redan är tillräckligt varmt i alla utrymmen i huset så skall alla termostater stänga
och det skall inte vara någon cirkulation alls. Cirk.pumpen skall stängas av den med...

Om nu en VP med utegivare fortsätter köra i alla fall bara för att den tycker det är kallt
ute, så kan ju var och en tänka efter var det stora systemfelet finns.

Jo naturligtvis blir det helt stopp i ett 2 rörssystem om ALLA termostater stänger. Läs vad jag skrev istället :) Vi har helt öppna termostater och innegivare i de flesta rummen 1 avstängt o 2 termostater på lägre temp, vi har dock ff 14 element som är helöppna, trodde att det framgick att vi har mer än 3 element i vårt hus men nu är det klargjort iaf.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2010, 09:17:13 »
Intresant ämne. Är inne på nästan samma linje, fast jag ska sätta min kamin i gillestugan eftersom tv/allrum kommer att hamna där. Men vad tycker VP om att köra mot stängda termostater? Får man mycket sämre cop eller vad händer eg. eftersom man alltid hört på detta forum att allt ska stå helt öppet mao. inga termostater.
OT till trådstartaren kan jag nämna att min Daikin gav knappt 60 grader in vid minus 20. ( enligt min RTL) Låter det rimligt, eller sitter tempgivare på fel ställe/rör?

60 verkar tom mkt eftersom den inte ska kunna ge mera än 55 :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Nilzzon73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2010, 11:14:06 »
-------> Blaser. 55 är max framledningstemp pÃ¥ radiatorkretsen.  Hetg. har jag loggat betydligt högre.
Dock sÃ¥ visar min rtl att jag fÃ¥r max 51-52 grader i framledning, pÃ¥ pumpen läser jag vid samma tillfälle 55grader. Är det dÃ¥lig anliggning pÃ¥ min egen temp sensor eller är det en riktig diff? Monterat sensor med värmepasta, 2 buntband, ordentligt med tejp, samt isolerat o tejpat igen. Satte den sÃ¥ lÃ¥ngt upp pÃ¥ röret jag kunde. Försöker att bifoga en bild frÃ¥n RTL, men fÃ¥r fan inte till det  =0(
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstÃ¥ende VVB  12500     KWh  löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Rumsgivare mm
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2010, 11:24:07 »
Om värmepumpen får problem med för litet flöde (för liten volym att värma vid varje start),
så är inte rätta medicinen att ta bort termostaterna. Istället lägger man till en separat
arbetsvolym på något hundratal liter vatten som VP alltid har tillgång till.

Blaser: jag förstår att du har mer är 3 radiatorer, men du fick det faktiskt att låta som om
det alltid är cirkulation i ett 2-rörssystem även om termostaterna stänger  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Rumsgivare mm
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2010, 12:51:56 »
Men har man termostater så skall dom definitivt vara helt öppna för att säkerställa bra flöde för värmepumpen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare mm
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2010, 19:19:03 »
Nilzon73 Jag missade att det var hetgasen och ja den kan ju bli betydligt högre :)

Sorbis Ja ibland tycker man att man skriver sÃ¥ klart men det blir inte rätt ändÃ¥   *vinkar*

1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Rumsgivare mm
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2010, 17:44:15 »
Bertil: Om man har termostater och de skall stå helt öppna så kan man ju undra varför
man har termostater överhuvudtaget :D

Du tar bara bort (eller flyttar?) symptomen, du botar inte själva sjukan...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!