Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?  (läst 3092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« skrivet: 14 december 2007, 14:14:46 »
Hej allihopa !
Jag har varit nöjd med mina 2 sanyo pumpar ända tills för ett par dagar sedan då jag började fundera på om en av dem mår riktigt bra. Det blev kallt på kvällen, ner mot -16C och båda pumparna flåsade på som bara den och lyckades faktiskt hålla inställd temp. Efter ett par timmar märker jag att tempen nere sjunkit 2C och tänker då att den inte orkar mer då. Men nu när det har blivit varmare så håller den fortfarande 2C lägre än inställd temperatur... Kan det ha hänt något när det blev kallt, i så fall vad ?
Fjärren verkar fungera, pumpen piper när man trycker på den.
Ser fram emot ideer..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2007, 16:35:21 »
Kör båda på max temp och full fläkt ungefär en kvart,
sänk sedan fläkthastigheten till lägsta och mät temperaturen.

Mycket enkelt sätt att felsöka. Säg att du har som max 60 grader
kondensering, vid -10 borde kondenseringen ligga vid 50 grader,
och utblåset ett par grader lägre...


BjörnK

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2007, 17:56:55 »
Kylan tränger in i huset efter att värsta köldknäppen är över - ovanligt stor avkylning är förmodligen anledningen till den lägre tempen.
Kompensera med högre börvärde vid kall väderlek är mitt tips!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2007, 23:55:39 »
Kylan tränger in i huset efter att värsta köldknäppen är över - ovanligt stor avkylning är förmodligen anledningen till den lägre tempen.
Kompensera med högre börvärde vid kall väderlek är mitt tips!

Ok, nu har jag provat att ställa upp börvärdet en grad och vips så styrde pumpen ut mer.
Alltså har fjärren kontakt med pumpen och pumpen verkar ha mer effekt att ge, den går alltså inte på full effekt hela tiden så som jag befarade. Det lustiga är att börvärdet tidigare var ställt på 22C och fjärren visade 20C och pumpen gick alltså inte fullt... Sc:,h
Man kan tycka att ifall den inte når upp till börvärdet så skall den kalla på mer effekt, eller ?

Jag har kollat förångaren och det verkar byggas på ett jämnt frostlager och avfrostningen verkar också ok vad jag kan se.

Det kanske inte är något fel på pumpen, men jag blir brydd på regleralgoritmen i så fall..
Är det någon som är insatt i hur den fungerar på L/L i allmänhet och sanyo 123 ehn i synnerhet ?

NÃ¥gon som gjort liknade erfarenheter ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2007, 00:01:29 »
Är du säker på att fjärren har "kontakt" med värmepumpen när du satt den i sin hållare på väggen?

Om du inte kan ställa om börvärdet med fjärren på väggen så kommer den inte heller att reglera mot fjärrkontrollens tempgivare under drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #5 skrivet: 15 december 2007, 00:08:44 »
Är du säker på att fjärren har "kontakt" med värmepumpen när du satt den i sin hållare på väggen?

Om du inte kan ställa om börvärdet med fjärren på väggen så kommer den inte heller att reglera mot fjärrkontrollens tempgivare under drift.

Jo, det går..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Möjligt problem med Sanyo 123:a....?
« Svar #6 skrivet: 15 december 2007, 03:58:51 »
Kylan tränger in i huset efter att värsta köldknäppen är över - ovanligt stor avkylning är förmodligen anledningen till den lägre tempen.
Kompensera med högre börvärde vid kall väderlek är mitt tips!

Ok, nu har jag provat att ställa upp börvärdet en grad och vips så styrde pumpen ut mer.
Alltså har fjärren kontakt med pumpen och pumpen verkar ha mer effekt att ge, den går alltså inte på full effekt hela tiden så som jag befarade. Det lustiga är att börvärdet tidigare var ställt på 22C och fjärren visade 20C och pumpen gick alltså inte fullt... Sc:,h
Man kan tycka att ifall den inte når upp till börvärdet så skall den kalla på mer effekt, eller ?

Jag har kollat förångaren och det verkar byggas på ett jämnt frostlager och avfrostningen verkar också ok vad jag kan se.

Det kanske inte är något fel på pumpen, men jag blir brydd på regleralgoritmen i så fall..
Är det någon som är insatt i hur den fungerar på L/L i allmänhet och sanyo 123 ehn i synnerhet ?

NÃ¥gon som gjort liknade erfarenheter ?

Jag känner igen detta, dock inte hela tiden. När det är riktigt kallt kör jag 26 grader som börvärde. Men det här fenomenet inträffar ibland även när det är kring nollan och avfrostar mycket tror jag (om jag minns rätt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 416
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!