Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjar undringar  (läst 48246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #15 skrivet: 21 mars 2006, 01:48:44 »
Det ante mig... Vänligen notera att jag inte säger att Rickard (och Stina) har fel. Ni har säkert till och med rätt! Jag säger bara att man nog får vänta och se en tid. I min värld känns det lite för tidigt att totalsåga beprövade och väl fungerande koncept från Nibe, CTC, Thermia, Euronom osv (där vet vi att de fungerar i många år och att de spar 40-60% energiförbrukning) till förmån för produkter som bara finns i broschyrer ännu.

Beprövad o beprövad det är en serie med kompromisser som präglar dagens SVENSKA L/V.
Varför ha stor en kyldisk i trädgården?
Varför ha en VP som stänger av sig vid -10grader?
Varför köra en on/off VP som måste ha tillräkligt stor mängd vatten för att få långa gångtider?
Varför investera i VP med R407A när det endast är en ersättning för R22?
    eller R404A som är till för kylmaskiner?
Varför vill man ha vatten i utedelen?
Ska jag forsätta....

Ge mig ETT exempel där en on/off R407A med vatten i utedeln är bättre än en Inverter R410A om man bor i sverige.

Angående "Produkter som endast finns i broschyrer" konstigt att dessa VP redan monteras och fungerar i sverige.

Tekniken är inte NY den har funnits några år i Europa.
Anledningen till att den inte nåt sverige kan vara att en större stad i europa motsvarar hela sveriges befolkning. Och de "STORA" svenska aktörerna kör sitt R407A race med mördande reklam. Varför får man inte bidrag på L/V, jo för de "STORA" duger inte.

Ärligt säger någon Panasonic, inte tänker du på CD-spelare, TV mm dvs mördande reklam kan man göra mycket med.

mvh Rickard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjar undringar
« Svar #16 skrivet: 21 mars 2006, 04:40:55 »
Jag håller med er allihop.

R410A borde vara bättre.

De värmepumpar med denna teknik som hittils diskuterats i forumet har inte rosat marknaden.

Problemen har väl främst varit dålig funktion och låg maximal framledningstemp.

Det kanske kommit nya eller modifierade värmepumpar som fungerar bättre, jag efterlyser konsumenter som kan styrka detta i så fall innan jag går ut och rekomenderar annat än de beprövade.

Jag förstår att Rickard VPGR försöker pusha för sina daikin luft/vattenvärmepumpar, men jag blir lite orolig när jag ser hemsidan...

Varför lägger ni inte ut mer information om dem, det lilla som jag lyckades hitta ger ingen information om COP och max framledningstemp vid olika utetemperaturer.
Är värmepumparna obeprövade, finns det inga protokoll, eller vill ni inte visa dem, eller har ni inte hunnit?

Skulle vara intressant att se lite hårda fakta om denna nya typ av värmepumpar.

Detsamma gäller för övrigt Aqua inVerter som säljs av ett annat företag, skulle vara kul att få se jämförbara data på den med.

Som sagt var, de borde kunna vara bättre, men att köpa grisen i säcken (när det inte finns data på maskinerna) ter sig lite chansartat.
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 04:48:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sune1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #17 skrivet: 21 mars 2006, 07:09:58 »
Hej!
Det känns som diskutionen spårade ur.
Har ni några synpunkter på offerterna ?

Tacksam för svar
/Patrik

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #18 skrivet: 21 mars 2006, 07:41:02 »
Jag tycker att du borde kolla priset på jord/bergvärme det blir nästan samma pengar för något som spar bra oavsett väder. Om det finns möjlighet att gräva istället för att borra är det klart billigast väljer man då ett system med direktförångning behövs ingen stor yta (ex 5kw 2x35 m rörgrav ) pris färdigt jobb från ca 75000:-

Utloggad sune1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #19 skrivet: 21 mars 2006, 09:18:35 »
Jo, men jag strävar ju inte efter betala "samma pengar".
Jag vill ja ha den billigaste lösningen för mig.
Bergvärme känns som overkill för mitt lilla radhus. Jordvärme är inget alternativ.
Frågan är hur en kille Göteborg kan få offerter som ligger 10-20000 lägre än mina ?
ÄR det dyrare i Stockholm ?
I så fall, varför då ?
Skulle man kanske kunna ringa nån firma utanför stockholm för att få ner priset ?
Eller är det meningen att jag ska pruta ?

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #20 skrivet: 21 mars 2006, 09:30:13 »
Jag håller med om att offert 2 och 4 är intressantast. Dock tycker jag priset ligger 10.000 för högt. Har du provat om det går att pruta?

När det sedan gäller de nya 410-pumparna, så är de intressanta, men ännu har jag inte läst om någon som har dessa och är nöjd. Enbart de som säljer är inne och skriver att de är bäst. Hur som helst så hoppas jag att de är med i Råd&Röns test av luft/vatten-värmepumpar. Då får vi i alla fall svar på frågan om COP, även om testerna inte säger något om livslängd.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Nybörjar undringar
« Svar #21 skrivet: 21 mars 2006, 09:52:38 »
Jo, men jag strävar ju inte efter betala "samma pengar".
Jag vill ja ha den billigaste lösningen för mig.


Spara elpannan för varmvatten och ev. spetsvärme, sedan installerar du en luft/luft -pump.

Där har du den billigaste lösningen, ca 15000:- inst. och klart.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2006, 10:05:19 »
Jag fattar fortfarande inte varför bergvärme skulle vara overkill om det hanlar om samma pengar. Billigast o säkert mest ekonomiskt i ditt fall är förmodligen en L/L pump ang priserna borde man försöka sälja huset o flytta söderut det verkar vara där man tjänar guld på värmepumpsmontage

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nybörjar undringar
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2006, 10:09:30 »
Jag håller med er allihop.

Jag förstår att Rickard VPGR försöker pusha för sina daikin luft/vattenvärmepumpar, men jag blir lite orolig när jag ser hemsidan...

Varför lägger ni inte ut mer information om dem, det lilla som jag lyckades hitta ger ingen information om COP och max framledningstemp vid olika utetemperaturer.
Är värmepumparna obeprövade, finns det inga protokoll, eller vill ni inte visa dem, eller har ni inte hunnit?

Skulle vara intressant att se lite hårda fakta om denna nya typ av värmepumpar.


De siffror jag har fick jag via telefonen, men Daikin Europa har sagt att diagram och liknande ska komma islutet på denna månad. Jag hoppas innerligen att de gör det.

Sen är det inte bara Daikin som jag finner intresant utan även vissa andra R410A L/V som kan ha fördelar på annat sätt. Jag har mer altenativ än vad som finns på hemsidan.

Man kärnan i det hela är R407A är inte optimerad för L/V. Det ska vara Inverter R410A med dagen teknik.

mvh Rickard

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #24 skrivet: 21 mars 2006, 10:37:26 »
maskinen har gått i snart 2veckor utan några problem alls . 16 minus här om dan när jag vaknade 22 grader inomhus 38 grader in i värmeväxlaren till v-p 3,5 grader i delta t 0,6 lps 8,7 kwh bara  *vinkar*att tacka och ta emot,  jag är super nöjd , har även installerat separat el mätare som mäter vvb- elkasset- värmepump- cirkpumpar.

här såg man verkligen vilket jobb det ligger bakom för att få en värmepump att gå optimalt. allt är injusterat och kontrolerat för en så optimal värme pump som möjligt .

så här gjorde dom hos mig .
först kastades starlinen ut . sen passade jag på att göra allt nytt  efter rörisens förslag.
allt vvs kopplades först sen kom kylkillen . el rördragning lödning med nitrogen efter det prov tröck dom med nitrogen i  en dag ,vakuumsugning i en timme efter en timme till   släppte dom på köld medel och mätte tills dom var helt nöjda med test resultaten och efter det har det gått som en raket.

förutom att airvellen ger en massa energie gentemot eländet som stog där innan så fungerar avfrostningen som den ska för att få en l-v värmepump att vara riktigt lönsam.  efter att det blivit minus 10 grader på givaren börjar styrlådan att räkna i 50 min , sen stannar fläkt kompressor efter ungefär en minut startar avfrostningen och den går aldrig mer en ungefär cirka 90 sekunder sen är det klart komressorn stannar fläkten startar blåser bort vattnet  - stannar fläkt/kompressor startar sen går det igen .  en som verkligen blev nöjd  med sin v-p installation

Här är ju en nöjd kund med en Ariwell L/V pump. R410A och växlaren inne, dock ingen inverter.
Borde ju vara ett intressant alternativ.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2006, 11:23:24 »
Hej!
Det känns som diskutionen spårade ur.
Har ni några synpunkter på offerterna ?

Tacksam för svar
/Patrik

Med ett ord: Svindyrt! Även om det nu må vara de priser som gäller idag blan dessa nasare..... Å enligt vad Kullafors AB skriver på sin hemsida, så kommer deras anläggningar att kosta ca 49000 sek/inkl installation. Beprövat elller inte, så är det ändå en ENORM skillnad i pris...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 15:31:49 av humlan57 »

Utloggad sune1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #26 skrivet: 21 mars 2006, 12:29:23 »
ok, det verkar alltså som jag måste börja om.
Är det det här ni pratar om ?
http://www.varmeutveckling.se/products.html

Och vad är Kullefors AB ?
Får ingen träff när jag söker på det.

Jag behöver ju egentligen inte byta förrens tills nästa vinter, så jag kan ju vänta på tekniken....
Men det skulle ju vara lite kul att höra om åsikter varför det är 20000 billigare i Göteborg

Utloggad Quanda

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #27 skrivet: 21 mars 2006, 13:33:33 »
Jag fick min CTC EcoAir 105:a + EcoLogic installerad i aug-05.
Kostnad 70.000:-
Det är nog dyrare att få något gjort i Stockholm, än ute i landet.
Att installera bergvärme ligger hos oss i prisklass 130-150.000 kr

Quanda
Villa i södra Stockholm. Yta 100+100 kvm. Byggår 1971.
Sep. varmvattenberedare. EcoAir 105:a dockad till Electronic.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nybörjar undringar
« Svar #28 skrivet: 21 mars 2006, 15:29:09 »
ok, det verkar alltså som jag måste börja om.
Är det det här ni pratar om ?
http://www.varmeutveckling.se/products.html

Och vad är Kullefors AB ?
Får ingen träff när jag söker på det.

Jag behöver ju egentligen inte byta förrens tills nästa vinter, så jag kan ju vänta på tekniken....
Men det skulle ju vara lite kul att höra om åsikter varför det är 20000 billigare i Göteborg

Ähh, det var jag som klantade till det, Ã¥ naturligtvis stavade fel  huvuddunk :-[ Men här är en länk som är klippt Ã¥ klistrad, sÃ¥ den ska väl ändÃ¥ inte bli fel: http://www.mamut.com/kullaforsab   :)

mvh humlan.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybörjar undringar
« Svar #29 skrivet: 21 mars 2006, 17:34:34 »
Hallo,

Avseende priser på CTC. En firma i Stockholm installerar CTC för 80000 kr, nedan är klippt ur tråden Priser.... på CTC tavlan. Nu kan man väl utgå från att det är utan borttagande av gamla pannan etc, men i alla fall.

Citera
Fick ett flygblad i brevlådan igår, Ctc Ecoel och Ctc Ecoair 107 installerat och klart för 79 995 kr, rätt ok pris för Stockholm tycker jag. Friman verkar seriös medlem i Svep osv. Frågan är bara vad som ingår eller inte, men kampanjen benämns som all inclusive så då får man väl anta att det är just det. Är det någon som har erfarenhet från liknande försäljningsmetoder. Själv har jag bara sett det när det gäller luft/luft pumpar.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!