Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket fick ni betala  (läst 8940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Enra

  • Gäst
Enra
Hur mycket fick ni betala
« skrivet: 09 mars 2004, 09:35:54 »
Hur mycket fick ni betala för att bli av med er gamla panna och oljetank?? Ni kanske tog ut detta själv?

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2005, 17:05:01 »
Har inte gjort det än...men offerterna från totalentreprenörer varierar mellan 6500 och 9500 kronor. Hu!
När jag var på sportlov förra veckan i Leksand såg jag en annons i lokala annonsbladet om motsvarande tjänst för 1500:-  :P För de pengarna har jag råd att betala timlön för killarna att resa ner hit och riva...

Det finns firmor som bara gör sånt här (totalentreprenören anlitar förstås dem), ta in offert och använd som underlag för lite prispressförhandling. Sök på Gula Sidorna efter till exempel panndemontering. Vet inte hur jag ska göra själv än, skulle föredra totalentreprenad...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2005, 17:24:38 »
Hör med din lokala brandkår, de har släckningsutrustning och hydrauliska saxar, de kanske behöver lite pengar till festkassan...

Jag har ingen aning om de gör sånt, men fråga går ju!

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2005, 23:06:19 »
hehehe....

Jag tillhör räddningstjänsten och den frågan har vi aldrig fått  ::) 8)

Vet faktist inte vad vi skulle svara...Rent spontant så blir det nog ett nej då vi inte får utnyttja utrustning till annat än vad det är tänkt till. Du får väl muta med att de får göra en kall rökdykningsövning i huset med avslut trafikolycka där de klipper loss pannan  ;D ;D ;D :D

Däremot är vår utrustning inte anpassade för att klippa i tankar då det är "klor" för att klippa i bilars takbalkar.
« Senast ändrad: 04 mars 2005, 23:09:24 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2005, 01:56:15 »
Men ett par tusen till festkassan kanske skulle få er att göra ett undantag...

Övning i oljesanering...  a:gl

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2005, 08:28:46 »
detta hör inte riktigt till ämnet, men måste bara lägga in en komentar.

Jag hade ju direktverkande el = ingen oljatank som måste forslasbort. sålde istället vvb & alla radiatorer för 10 000:-  studs
« Senast ändrad: 05 mars 2005, 09:53:47 av Rickard »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bolen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2005, 11:02:18 »
Tog med det i offerten, och fick betala ca 5000:- för bara tanken.Men då köptes kvarvarande olja i tanken för 2:-/L exkl.
Pannan tar jag ut själv.
Bosse,IVT Greenline HT+9C,Sundsvall

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2005, 13:19:59 »
Det är inte konstigt att det kostar.

Om oljetanken tas bort skall ett skrotningsintyg skrivas, och det är bara vissa ackrediterade företag som kan skriva ut sådana.
Så är det i alla fall hos oss i vår kommun.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2005, 14:02:43 »
Är du någorlunda händig fixar du det själv, efter att oljan sugits upp så sätter du tigersågen (med gnistfritt blad) i tanken och bara kör.
1,5 timme senare ropar du på grannen som hjälper dig ut med bitarna.
Maskinen (tigersågen) hyr du lämpligast då det sliter relativt hårt på den!
Deponeringsavgift för plåtbitarna ca: 1000kr

Undvik rondell eller gas pga brandrisken, med tigersågen ingen fara.

Hör annars med leverantören, även fast de inte tar på sig jobbet så brukar de kunna rekomendera någon som gör det, både med och utan kvitto. Med ca: 5000-7000kr, Utan ca: 2500-4000kr. Hur de fixar skrotningsintyg är deras problem.
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2005, 17:37:35 »
MF skrev:
"Hör annars med leverantören, även fast de inte tar på sig jobbet så brukar de kunna rekomendera någon som gör det, både med och utan kvitto. Med ca: 5000-7000kr, Utan ca: 2500-4000kr. Hur de fixar skrotningsintyg är deras problem."

Det är inte leverantören som behöver ett skrotningsintyg. Det är du!!
Om inte papper finns, är det ju du som husägare som sitter på pottan.
Sedan är det kanske en annan sak med kontrollen!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2005, 17:56:26 »
Vad pratar ni om?? Skrotintyg?

Jag borrade ett litet hål i tankens ena hörn efter att ha tömt ut det som gick normala vägen. Pallade upp det andra så att det sista kom ut.
Sågade sedan i midjehöjd med en tigersåg för att kunna skrapa upp oljan. Körde med frugans fönsterskrapa för att det sista skulle ut. Det blev helt rent faktiskt!
Sågade ner resten med en tigersågen(hade en kålsyresläckare nära tillhands). Det dundrade så innåt h... hade proppar och kåpor.
Botten var lite tjockare så den gick lite trökt annars smör.. Många blad gick åt. Kändes dock som om jag skakade resten av kvällen.
Plåten lämnade jag fritt till metallåtervinningen.
Efter att ha tagit bort el,termostat och brännare kunde jag lämna pannan som metall också!???

Kalaset gick kanske på en hundring och jag fick ett fys-pass. Barnen klagade dom hade svårt att höra Bollibompa.
Annars inga problem.

Jag bor i Örebro kommun.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2005, 18:27:14 »
Jag kan inte svara hur det är i olika kommuner. Men i min kommun gäller skrotningsintyg enligt NFS2003:24.
Har jag inte ett sådant före den 1 september 2006, och min oljetank är borta, är det så dags att börja fundera.
Kommunen hotar: Först kommer en påminnelse med debetering 500:-
Kommer det inget svar efter det, debetering 1500:-
Efter det vete tusan??

OBS! det är inte företaget som plockade ut tanken som skickar skrotningsintyget.
Det är du som husägare.


1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Bobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SWE
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2005, 19:14:42 »
Är du någorlunda händig fixar du det själv, efter att oljan sugits upp så sätter du tigersågen (med gnistfritt blad) i tanken och bara kör.
1,5 timme senare ropar du på grannen som hjälper dig ut med bitarna.
Maskinen (tigersågen) hyr du lämpligast då det sliter relativt hårt på den!
Deponeringsavgift för plåtbitarna ca: 1000kr

Undvik rondell eller gas pga brandrisken, med tigersågen ingen fara.

Hör annars med leverantören, även fast de inte tar på sig jobbet så brukar de kunna rekomendera någon som gör det, både med och utan kvitto. Med ca: 5000-7000kr, Utan ca: 2500-4000kr. Hur de fixar skrotningsintyg är deras problem.

Jag hade nog satt in en fläkt och luftat ut tanken innan jag hade börjat såga för sådena gaser är inte att leka med. Fråga brandmannen här ovanför han begriper säkert det här. Jag som svetsare bruka går in i stora tankar och laga dessa och då gäller det strikta regler. b00k
Min uppmaning var försiktig och är du inte säker chansa inte *grina*


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041207/KRISTIANSTAD/112070476&SearchID=73201069853852
« Senast ändrad: 05 mars 2005, 19:21:27 av Bobben »
//Bobben
Ytjordvärme IVT HT+C7 och 400 meter kolektor slang
Huset byggt 1937 renovert -84 med tegelfasad
Jobbar som svets&reperatör på ett service företag.Gift 2 barn och katt. 41 år gammal

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2005, 20:13:40 »
Är du någorlunda händig fixar du det själv, efter att oljan sugits upp så sätter du tigersågen (med gnistfritt blad) i tanken och bara kör.
1,5 timme senare ropar du på grannen som hjälper dig ut med bitarna.
Maskinen (tigersågen) hyr du lämpligast då det sliter relativt hårt på den!
Deponeringsavgift för plåtbitarna ca: 1000kr

Undvik rondell eller gas pga brandrisken, med tigersågen ingen fara.

Hör annars med leverantören, även fast de inte tar på sig jobbet så brukar de kunna rekomendera någon som gör det, både med och utan kvitto. Med ca: 5000-7000kr, Utan ca: 2500-4000kr. Hur de fixar skrotningsintyg är deras problem.

Jag hade nog satt in en fläkt och luftat ut tanken innan jag hade börjat såga för sådena gaser är inte att leka med. Fråga brandmannen här ovanför han begriper säkert det här. Jag som svetsare bruka går in i stora tankar och laga dessa och då gäller det strikta regler. b00k
Min uppmaning var försiktig och är du inte säker chansa inte *grina*


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041207/KRISTIANSTAD/112070476&SearchID=73201069853852

Om ni gör det själva så se för fasen till och ha rätt utrustning. Det är ett slutet kärl och händer något innan ni har delat den ordentligt så lär inte en kolsyresläckare hjälpa till. Det blir att torka av er från väggarna istället ::)

Angående att ventilera ut är det inget jag råder er heller att göra.
Antändning sker enbart när rätt blandning har uppnåtts mellan syre och den brännbara gasen.
Det var ett fall för inte så länge sedan där en 15 åring jobbade med att skära ner oljetunnor. Det hade gått hur bra som helst i många år på firman då gasen i tunnorna hade varit mättad (för lite syre). Men den här dagen så fick grabben en tunna som hade "rätt" förutsättning för antändning.... grabben omkom.
Så om ni ventilerar ut kan ni istället öka syret i tanken till rätt blandning. Och tex en 3 m2 tank lär smälla betydligt mer än ett oljefat. Det är säkrare att dela en tank som har en del olja kvar än att det bara ligger några dl kvar.
Hollywood modellen där bilar exploderar så fort det minsta händer är bullskit. Den risken är stortsätt obefintlig. Först om man får soppatorsk som risken ökar då det inte längre är säkert att bensinångorna är mättade i tanken.

Jag hade aldrig gett mig på att ta ute en tank själv !!!
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2005, 20:37:32 »
Min tank stod i garaget, det var bara att öppna dörrarna och baxa ut den. 8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!