Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglera cirkpumpen?  (läst 3090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Reglera cirkpumpen?
« skrivet: 12 oktober 2010, 13:22:35 »
Hej, min Thermia Diplomat 8 ger upphov till jobbiga strömningsbiljud. Det är när den går direkt från varmvattenproduktion till husvärmeproduktion. I slutet av varmvattencykeln går cirkpumpen alltid på maxvarv, och när växelventilen slår om så blir det ett herrans liv i husets raddar i någon minut innan cirkpumpen varvat ner till 50-60% där den brukar ligga vid husvärmeproduktion. Jag har inte lyckats fundera ut om jag med någon inställning kan få cirkpumpen att varva ner innan växelventilen slår om. Någon som har en idé? Har funderat på att koppla om min volymtank till arbetstank med extra cirkpump för att lösa problemet, men om någon har en bättre idé blir jag glad!

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2010, 14:28:58 »
Jag har läst någonstans att man kan maxbegränsa cirkpumpen, men exakt hur man gör vet jag inte.
Kolla med din installatör om det är möjligt.

Det låter för övrigt knepigt att cirkpumpen ska gå på maxvarv vid VV-laddning, då borde väl flödesmotståndet vara lägre eller? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2010, 14:36:26 »
Carl N:

Larm_HP här på forumet beskrev regleringen av vv-prod i en tidigare tråd så här:

"Cirk.pump jobbar på minfløde (30%) upp till 50 grader på FL. mellan 50 - 55 grader arbetar den med instællt Delta T. Nær 55 grader ær uppnått går cirk.pump på maxfløde tills pressostaten øppnar."


Jag kan inte så mycket om pressostater och varför det måste vara så. men som sagt, det vore nice att kunna få den att varva ner cp:n innan växelventilen slår över...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Freddec

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 16:43:27 »
Detta är troligen för att man ska få ut några extra grader i beredaren innan pressostaten slår ifrån eller innan växelventilen slår över till värmeproduktion.
Alltså ingen bra ide att begränsa pumpen vilket kommer att göra att pressostaten öppnar innan full VV-laddning är klar.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2010, 08:51:58 »
Maxbegränsa CP går inte. Däremot så går det på vissa versioner av styren att ställa startvarvtalet. På de versioner som det inte går att ställa startvarvtalet så startar CP alltid på 100% och varvar sedan ner tills den uppnår inställt deltaT.
Att växelventilen slår om med fullt varvtal på CP efter VV-laddning är en total miss från Thermia. Jag installerade en volymförstorare och fick på detta vis bort nästan allt oljud. Volymförstorare är i princip ett måste på alla Optimum pumpar eftersom styrningen är så yxig.
Det är ju självklart att det blir oljud i värmesystemet när CP:n på 140W i full fart börjar pumpa ut 60 gradigt vatten i det.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2010, 12:25:03 »
Maxbegränsa CP går inte. Däremot så går det på vissa versioner av styren att ställa startvarvtalet.

Det jag läst om detta nÃ¥gonstans är att maxbegänsningen görs pÃ¥ själva pumpen, inte i styren.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 12:28:05 »
Maxbegränsa CP går inte. Däremot så går det på vissa versioner av styren att ställa startvarvtalet.

Det jag läst om detta nÃ¥gonstans är att maxbegänsningen görs pÃ¥ själva pumpen, inte i styren.  Sc:,h

Jag kan också tänka mig att man kan fixa detta på själva pumpen, men å andra sidan vill man ju att den ska jobba bra under vv-prod, och då kan jag tänka mig att den behöver maxflödet. Thermia borde fixa detta i styret...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2010, 21:10:07 »
Det du kan ställa på CP:n är några fasta hastigheter, styrsignal 0-10v eller automatisk hastighet.
Så ändrar du något på CP:n så förlorar du varvtalsregleringen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2010, 21:48:47 »
Man kan ställa ner styrsignalen från 10 V till tex 7 V i service läget det gör att pumpen inte går lika "hårt".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglera cirkpumpen?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2010, 08:47:12 »
Det är det som är starthastigheten, pumpen varvar fortfarande full fart i slutet av en VV-laddning.
Jag har ställt ner min VB-CP till 5v
Under "Manuell Test" i servicemenyn kan man se med vilken fart i procent pumparna går i.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!