Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud Termia TWS-8  (läst 2420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Oljud Termia TWS-8
« skrivet: 13 januari 2007, 00:29:43 »
hej !
Är nybliven ägare till VP sedan en mÃ¥nad tillbaka. Jag tycker VP lÃ¥ter väldigt mycket när kompressorn gÃ¥r.  Min granne har en IVT och den är mycket tystare. Installatören har varit bortrest sÃ¥ jag har inte fÃ¥tt nÃ¥gra synpunkter frÃ¥n honom ännu. Sände frÃ¥ga till Thermia support om ljuddata.
Ljudtrycksnivå i installation utrymme
Normalrum, ekvivalent absorptionsarea 10m2S
A-vägd ljudtrycksnivÃ¥ efterklangsfält Lpa   re 20mikroPa      =   44dB(A)

LÃ¥na en ljudmätare pÃ¥ jobbet och mätte upp vid avstÃ¥nd 1m     Lpa= 50dB(A)

Vad kan vara problemet?
Finns det fler som har samma problem?
Thermia TWS-8, 155 meter aktiv borra. Dec 2006.
"mitt" hus, Villa 1971 ca 200 m2, 2våningar. Ettrör system. I övre plan två slingor med Dy= 12mm rör , första slingan har 5st element (1+1.4+1.4+0.5+0.4 m2yta), andra slingan 2 st (2.2+2.2 m2yta).Till nedre plan är det tre slingor med Dy=12mm rör, första slingan har 4st element (0.7+1.3+1.5+1.8 m2yta), andra slingan 2st element (1+1m2yta), tredje slingan går till garage där 2st radiatorer (2+2m2) är på minimum=avslagna.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Oljud Termia TWS-8
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2007, 10:16:35 »
Enligt Råd och Rön så var Thermian tystare än IVT´n
om jag själv gämför exakt med de maskiner de hade med i testet, själv har jag en IVT E9 och en kompis en Optimum 10, Thermia har ju sin Copeland ZH kompressor och IVT Mitsubishi kompressor båda scroll. När man är hos kompisen kan man ju höra värmepumpen på 2a vån tycker jag och han säger själv att min är lite tystare. Har ettt flertal Copeland ZH scrollar som kylmaskiner så jag har flera att gämföra ljud med . Man kan ju höra en skillnad mellan Copelands och Mitsubishis scroll, Copelands scrollen har ett metalliskt ljud som ett "väsande" ljud som kommer ifrån scrollhalverna.Detta finns ej hos Mitsubishi´n. Visst Mitsubishi´n har ju en mottryckskammare som gör att scrollen "svävar" och inte ligger emot ngt som man kan tycka att Copelanden gör.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud Termia TWS-8
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2007, 20:35:49 »
TWS 8 har troligtvis liknande uppbyggnad som Atria 8 (?). Det jag har märkt är att den för ett ordentligt oväsen då fronten är borta. Kan det vara så att isoleringen är lite halvkasst ditsatt? Troligtvis har du redan testat det men det är det enda jag kan komma på. Atrian är mycket tyst och hörs defintivt inte upp en våning. Faktum är att jag har en ganska solid dörr till "pannrummet" där den står och den hörs knappt alls till rummet utanför. Då har jag i för sig isolerat dörren ganska ordentligt eftersom det stog en oljebrännare där inne tidigare ;)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Heat4Heat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud Termia TWS-8
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2007, 20:06:21 »
Har framledning och returledningar installerats med "flexslangar" eller fasta kopparrör? Står värmepumpen emot något annat? Som väggen t.ex? Står den på en gamal oljepanneplattform? dvs står den på något gjutet fundament? Har varit med om ihåligheter i fundament som transporterar ut ljudet i fastigheten.
Sitter frontplåten korrekt?

Kolla runt lite efter de "självklara sakerna som fasta rör m.m.


Utloggad toen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud Termia TWS-8
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2007, 22:25:28 »
Värmepump står på ett betongfundament med en uppgjuten klack på 45mm, tror inte det finns några håligheter. VP står inte mot något. Det finns inte några flexslangar utan det är fasta koppar rör till anslutningar på värmepump. Frontplåten är kontrollerad av installatören och sitter fast. Installatör säger att det inte hjälper med flexslang utvändigt VP och att det finns flexslangar internt i värmepump. Misstänker att just min kompressor har tillverknings toleranser åt fel håll som göra att den skapar oljud. Installatören skall kontakta Thermia får vi se vad de säger.
Thermia TWS-8, 155 meter aktiv borra. Dec 2006.
"mitt" hus, Villa 1971 ca 200 m2, 2våningar. Ettrör system. I övre plan två slingor med Dy= 12mm rör , första slingan har 5st element (1+1.4+1.4+0.5+0.4 m2yta), andra slingan 2 st (2.2+2.2 m2yta).Till nedre plan är det tre slingor med Dy=12mm rör, första slingan har 4st element (0.7+1.3+1.5+1.8 m2yta), andra slingan 2st element (1+1m2yta), tredje slingan går till garage där 2st radiatorer (2+2m2) är på minimum=avslagna.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Oljud Termia TWS-8
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2007, 12:33:57 »
Värmepump står på ett betongfundament med en uppgjuten klack på 45mm, tror inte det finns några håligheter. VP står inte mot något. Det finns inte några flexslangar utan det är fasta koppar rör till anslutningar på värmepump. Frontplåten är kontrollerad av installatören och sitter fast. Installatör säger att det inte hjälper med flexslang utvändigt VP och att det finns flexslangar internt i värmepump. Misstänker att just min kompressor har tillverknings toleranser åt fel håll som göra att den skapar oljud. Installatören skall kontakta Thermia får vi se vad de säger.

Alltid, alltid, alltid använda flexslang på både rad och brine sida. Att han säger att det inte hjälper med flexslang är underligt, men det beror lite på vilket slags ljud det är. Om ljudet är vibrations/motorljud så kan flexslangar göra underverk. Be annars installatören titta i installationsanvisningen, där är flexslangar inritade på systemlösningen av någon anledning, tror mig minnas att det även står rekommendationer i texten om att alltid använda flexslangar. Alla flexslangar måste även vara lätt s-formade, dvs. de får ej vara helt utsträckta, då tappar de en stor del av sin funktion.

Kompressorn är en compliant scroll, som jobbar genom wear-in, detta betyder att kompressorn inte är optimal förrän den arbetat in sig, typ "inkörningstid". Vid nyinstallation kan kompressorn alltså låta mer innan den har "satt" sig.

Citera
Installatören skall kontakta Thermia får vi se vad de säger.
Skulle bli mycket förvånad om Thermia säger något annat än: - "Varför hoppade du över flexslangarna vid installation??"

"Sparade" han även in på smutssilar och ventiler??
Innehavare av en Villa Classic 55

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!