Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 07 januari 2006, 23:47:38 »

Ja då var det hela på plats  Misubishi scrollkompressor, acumulator tank och jordslinga*2

Helt imponerad startade upp anläggningen strax före jul och det fungera bytdligt bättre än väntat just nu loggar med elmätare men ser ut att blir mer på den sidan. inga värmeproblem den håller exakt inne tempratur och varmvattnet räcker mer än väl till har inte sett att elpatronen slagit igång än

Då jag var tveksam trots alla lovord så behöll jag vedpanna och den actanken också men tvivlar på at jag kommer att elda nå mer ved på länge *roflmao* ( skulle ha gjort det här för länge sen)

mvh R Larsson
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 augusti 2005, 18:24:32 »

Hur är det med en  VP som använder 410A vad jag förstått får en sån pump arbeta under högre tryck är det detsamma som att en pump dom går på 410A får kortare livslängd?? än pumpar med andra köldmedium.

Ytjrodvärme tömmer man marken på energi efter ett par år skapar man en permafrost miljö runt slangarna ?? kan man behöva låta en ytjordvärm slang  ligga i vila ?? Är det vettigt att lägga ner fler slangar och skifta slinga med vissa intervaller ??

Tack på förhand
mvh
R LArsson

Du tämer inte marken på energi, inte en schans. Ytjordvärmen återladdarsig lättare än bergvärmen.
du skapar inte permafrost med en rätt dimensionerad slinga, för kort slicka skapar för kraftig nedkylnad som då orsakar dåligverkningsgrad, men jag har svårt att tänmka mig at man kan underdimensionera så kraftigt att det skapar permafrost.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 04 augusti 2005, 11:03:19 »

Hur är det med en  VP som använder 410A vad jag förstått får en sån pump arbeta under högre tryck är det detsamma som att en pump dom går på 410A får kortare livslängd?? än pumpar med andra köldmedium.

Ytjrodvärme tömmer man marken på energi efter ett par år skapar man en permafrost miljö runt slangarna ?? kan man behöva låta en ytjordvärm slang  ligga i vila ?? Är det vettigt att lägga ner fler slangar och skifta slinga med vissa intervaller ??

Tack på förhand
mvh
R LArsson
Skrivet av: Martin X
« skrivet: 01 augusti 2005, 20:42:33 »

Hela radiatorsystemet bör vid den maximala temp som värmepumpen kan generera i det enskilda radiatorsystemet ha en deltaT på ca 6-10 grader, detta av den anledningen att en värmepump (p.g.a. köldmediats karakteristik) har den högsta verkningsgraden vid denna deltaT.

Vet du Rickard vad det ideala delta T är för olika köldmedum, t.ex. R410A som intresserar mig mest.

Äh, glöm det, det finns nog redan här bara jag söker  :-[
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 01 augusti 2005, 20:11:00 »

Tackar tackar för super information
men det är nu som frågorna börjar. Har just huggit upp årets vedbehov och förhoppningsvis kört min sista vedsäsong.

Vilket innebär att jag inte behöver kasta mig över en anläggning och i nästa vecka så  börjar rörkrökarna och anbudsrundan startar skall bli mycket intressant att få se vad man rekomenderar.   Har fått lite information från grannar som har ytjordvärme där jag bor och vad jag förstår så är man är inte helt nöjd med det.
 
Återkommer med flera frågor snart och tack igen för ett bra forum med bra inlägg.

Mvh
R Larsson 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2005, 08:46:15 »


Tackar för info.

Men som sagt kanske en dum fråga men vad är det som sker på grund av termostaterna på radiatorerna vid VP drift. och hur gör man rent praktiskt med att strypa flödet till radiatorn.

mvh
R Larsson

Med strypande radiatortermostater (och med för hög kurva inställd, vilket ofta är fallet) så får man korta gångtider då flödet i systemet blir lågt, i värsta fall kan värmepumpen lösa ut på högtryckspressostaten, detta inträffar dock oftast bara på våren när inget värmebehov finns men VP:ns reglerdator "tror" det. Termostaterna stänger då helt och det blir omöjligt för värmepumpen att göra av med den effekt den producerar.

I de värmepumpar (t.ex. IVT) som arbetar med till/frånslagstemperaturer runt ett börvärde så kommer gångtiderna att bli mycket korta om du har hårt strypande radiatortermostater.
Värmepumpar med "gradminutreglering" (t.ex. Nibe och Thermia) kommer att få längre gångtider (än IVT) , men här är även risken för utlöst högtryckspressostat större.

Temperaturen i enskilda rum regleras bäst som tidigare skrivits genom att antingen stypa på grundflödesventilen (ringen under termostaten) eller på avstängningsventilen, en tumregel i början av intrimmningsarbetet kan vara att (vid kontinuerlig värmepumpsdrift och relativt hög framledningstemp) ha ca 5-10 graders deltaT över varje enskild radiator. På riktigt små radiatorer (typ lilltoan) kan detta vara svårt att åstadkomma, men minst 3 grader deltaT bör man ha även på små radiatorer.

Hela radiatorsystemet bör vid den maximala temp som värmepumpen kan generera i det enskilda radiatorsystemet ha en deltaT på ca 6-10 grader, detta av den anledningen att en värmepump (p.g.a. köldmediats karakteristik) har den högsta verkningsgraden vid denna deltaT.

I mitt system kan värmepumpen generera ca 43 graders framledningstemp när den går kontinuerligt, vid denna temp avger mitt radiatorsystem den effekt som värmepumpen producerar och tempen på framledningen stiger därför inte mer än så.
Vid denna temp (43 grader) har jag en returtemp på ca 37 grader, kanske i minsta laget, men ställer jag ned cirkpumpen ett snäpp till så får jag lite problem med flödet i de mest avlägsna radiatorerna.

För att justera in tempen över varje enskild radiator kan en IR-tempmätare vara ett bra hjälpmedel, tejpa rören (mätpunkterna) med en vävtejp eller likande för att få jämförbara mätytor att relatera till.

Fler frågor, fråga på, men vänta med intrimmningen tills du verkligen har nåt värmebehov att tala om...

/Rickard
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 17:22:26 »

en värmepump går ju inte 24H/dygn, utan den går enstund & vilar en stund. för att få så ekonomisk drift som möjligt så vill du värma allt vatten i ditt värmesystem när pumpen går, detta med för att man får lite högre temp än man ska ha & sen så står pumpen still & då ska det varma vattnet värme fast pumpen står still, till sist får man lite kallare vatten än man ska ha, dssa tempsvängningar käns inte i huset utan bara om du könner på radiatorerna.

Om man har termostarer så riskerar man att dom stänger så att man inte får allt vatten varmt & då får man oekonomisk drift.

du kan ha termostater i nått enstaka rum om du har problem med att solen ligger på just där ibland.
men testa utan först, har du ingen ring bakom dina termostater så kan man strypa på avstängningsventilen som fins under locket på returröret.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 juli 2005, 21:56:52 »

Det som händer när termostaterna stänger elementen är det blir strypning av flödet som VP genererar. Det blir då så att det skapas hög diff framl/retur så att i värst fall Vp stoppar på HP stopp.

Strypa dem gör du genom att ta bort temostat knoppen och under den finns en ring som du kan vrida på och ställa flödet .
Justerar man in det med nogrannhet klarar central rumsgivare och >VP< kurva av att reglera din värme till yttersta belåtenhet.
Det tar en viss tid och det gäller vara nogrann och ej ge upp i första taget.

Där det är för varmt stryper man. Blir det sen för kallt öppnar man igen lite grann osv....

/Janne
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 25 juli 2005, 21:19:38 »


Tackar för info.

Men som sagt kanske en dum fråga men vad är det som sker på grund av termostaterna på radiatorerna vid VP drift. och hur gör man rent praktiskt med att strypa flödet till radiatorn.

mvh
R Larsson
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 juli 2005, 16:51:06 »

Vi säger alltid som svar på liknande fråga. Rumstermostat (Placeras centralt i öppet utrymme i huset ).brukar lösa värme instrålning från solen och kompenserar så klart för kallvind om det centrala utrymmet blir förkallt.

Så klart stryp med fast strypning i de rum som skall vara kallare. Termostater på element är banlysta vid VP drift.
Ja man kan inte vara nog för tydlig på dom 2 pumkterna så jag repiterar.

innomhus givare kompenserar för kraftigvind, men inte at glömma att den spar energi åt dig då ni göt storbak eller har folk hemma på besök m.m.

& termostaterna ska vara bortplockade eller fult öppna, tempraturen styrman genom att strypa flödet i radiatorn
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 juli 2005, 10:14:33 »

Vi säger alltid som svar på liknande fråga. Rumstermostat (Placeras centralt i öppet utrymme i huset ).brukar lösa värme instrålning från solen och kompenserar så klart för kallvind om det centrala utrymmet blir förkallt.

Så klart stryp med fast strypning i de rum som skall vara kallare. Termostater på element är banlysta vid VP drift.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 25 juli 2005, 10:06:40 »

Hej och tack alla för den fina informationen ni ger.

Skall kolla lite med mina möjligheter att få lägga ner ytjordvärme till ett vettigt pris om inte så blir det L/V ser också på  olika typer  V/V pump har funderat på olika fabrikat ev Nibe också, ser samtidigt lite på detta att kunna få en hög framledningtemp om det behövs, när vinterkylan slår till i Dalarna.   

Detta med öppna termostater man vill ju kanske ha det lite kallare på sovrummet till ex har ni samma temp i alla rum och hur mycket försämrar det effekten på systemet

Hur fungerar det vid mycket vind har ni vindkompensatorer inkopplat till driften, då kyleffekten kan bli ganska så hög om det blåser lite. eller går man bara efter utetemp.

mvh
R Larsson
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 25 juli 2005, 01:17:57 »

Mina erfarenheter med vårt hus tyder på att man inte ska förvänta sig att man inte får någon större sänkning av framledningstempen om man öppnar elementtermostaterna helt i de rum som kräver mest värme. Sänkningen hos oss var bara  ca 3 grader ( vid 50 grad) när vi öppnde termostaterna i plan 1 , termostaterna var tidigare i 'mittläge'. I övervåningen körs termostaterna i mittläge och då är elementen svala när rumstemp är 20 grad vid -5 grad ute.
Värmen stiger ju uppåt ..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 22 juli 2005, 17:42:17 »

Vi har ej heller samma typ av hus. Så det kvittar. Det jag vill visa är ett annat sätt att redovisa årsförbrukning förhållande till gångtid, effekt förbrukning, hushålls el med detta kan man bifoga COP beräkning under ett års drift.

Jag sa VP går ca 3000-4000h / år. med den gångtiden X förbrukad el compr, cirk pumpar odyl. Ger det viss värme.

Vad blir din värme utfrån kompressorn /år. stämmer det med tidigare värme förbrukning.
Har din energiförbrukning minskat? El notan har så klart minskat.

Så under loggning och redovisn av förbr redovisa gärna med denna metod.
inte här.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 22 juli 2005, 17:25:03 »

Se min gångtid och statestik 1 år bakåt. Tidigare var det 39000kWh. Hushållsförbr 12000kWh Genomsnitt VP förbr 2kW genomsnitt 5,5kW värme. ( Nu ger den 7,5-8,3kW/h ) . In vintras räknar jag med genomsnitt 5kW/h. Resten direktel eller tilläggs el patron.


Citera
gångtid   förbr (a 2kW)    värme vp( 5,5kW/h)      värme vp+hh     dir el (elpatron)
4214h       8428kWh       23177kWh                       35177kWh       4000kWh

Så min VP på 6kW ger mig årsenergi på 23177kWh.


Har någon räknat så här????

Du bor i skåne, trådskaparen bor i dalarna, ni har inte samma klimat!
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 22 juli 2005, 11:06:18 »

God förmiddag

En jämförelse mellan luft/vatten och mark ger följande

utgångsförbrukning 23 000 kwh i södra dalarna

Ny förbrukning

luft/vatten (CTC, NIBE eller IVT som stannar under -10°C)              10 600 kwh
luft/vatten (Stiebel Eltron)                                                        10 100 kwh
vätska/vatten (exempelvis mark)                                                  7 500 kwh

Jag ger dig samma råd som i en tidigare tråd:
-Om du kan gräva ner slang själv till ett lågt pris så ger det dig den bästa och billigaste lösningen.
-Kan du inte det satsa på en svensk luft/vatten pump. Den extra besparing du kan göra med en Stiebel Eltron     
 pump motiverar i ditt fall inte extrakostnaden i investering.
-Glöm borrning.

Cicero
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 22 juli 2005, 10:41:45 »

Detta är inte enkelt om jag köper en luftvärmepump så fungerar den som bäst när jag behöver den som minst och tvärs om.

Finns det nån jämförelse mellan L/V och V/V tänker på att om jag använder L/V så blir vv billigare under sommare än med V/V är det nått att tänka på ??det är ju inte den största skillnaden i COP 3-4,5

Och om jag går för en V/V i mitt fall ytjordvärme då det är mycket långt ner till berget så kan jag räkna med att den fungerar när jag behöver den som mest också . Till en högre kostnad ,

Vad skall man lita på när det gäller tillverkarnas uppgifter om sina pumpar. (det framgår inte om dom räknat in cirkpumpar & fläktar eller ej) hur mycket påverkar detta COP värdet

Antar att med mina radiatorer så behöver jag ha en hög framledningstemp.

Så då var vi där igen med lönsamhet jag ser att ni södra sverige har mycket god effekt på era L/V.  Det vill jag ha också!! är fortfarande lite osäker på detta med jordvärme men skall räkna mycket noga på det hela och kan man räkna med att man klarar sig med en VP på 8kw

MVH
R Larsson
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 21 juli 2005, 22:06:09 »

Se min gångtid och statestik 1 år bakåt. Tidigare var det 39000kWh. Hushållsförbr 12000kWh Genomsnitt VP förbr 2kW genomsnitt 5,5kW värme. ( Nu ger den 7,5-8,3kW/h ) . In vintras räknar jag med genomsnitt 5kW/h. Resten direktel eller tilläggs el patron.


Citera
gångtid   förbr (a 2kW)    värme vp( 5,5kW/h)      värme vp+hh     dir el (elpatron)
4214h       8428kWh       23177kWh                       35177kWh       4000kWh

Så min VP på 6kW ger mig årsenergi på 23177kWh.


Har någon räknat så här????
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 21 juli 2005, 21:49:41 »

Men kör man med L/V VP från Stiebel så går den ner till -20 grader och då är det kanske bara 4-5 dagar per år som är kallare.
Det gör kanske då endast 2-3 % av ens års förbrukning. Så anv av endast El blir betydlig rimligare.

Detta är vad tdiswe siktar på

Citera
Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp
är det några pumpnyheter på gång som är värt att vänta på.
har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sista frågan är vad år sförbrukningen är och rimlig kan vara 3-4000 h/år. Med 8 kW VP ger det då upp till 25-30000kWh värme till Värme och VV.



Sakta i backarna lite !!!
-18 grader upger tilverkaren att den pumpen klarar, men till vilken nytta COP är ju så dålig så man kör ju nästan på ren el !!!
Om det är -15 grader (dom uger inga lägre siffror) & du "schuntar" ut 50 gradit vatten så är cop 1,7 (det framgår inte om dom räknat in cirkpumpar & fläktar eller ej)

dom har därimor ett fint räkne exempel som visar att man kan tjäna 50% av värmekostnaden, men detta exempel går ut på att det är konstant 7+ ute & man schuntar helatiden +35gradet, realistiskt, inte ivårat land.

en ytjordvärme anläggning lämnar ett cop på över 3.0 med samma u8te temp & schunt tempratur. om man bor i områden som har kallt på vintern bör man räkna en del innan man köper nått
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 21 juli 2005, 21:04:32 »

Men kör man med L/V VP från Stiebel så går den ner till -20 grader och då är det kanske bara 4-5 dagar per år som är kallare. Det gör kanske då endast 2-3 % av ens års förbrukning. Så anv av endast El blir betydlig rimligare.

Detta är vad tdiswe siktar på

Citera
Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp är det några pump nyheter på gång som är värt att vänta på.

har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sista frågan är vad årsförbrukningen är och rimlig kan vara 3-4000 h/år. Med 8 kW VP ger det då upp till 25-30000kWh värme till Värme och VV.

Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 21 juli 2005, 20:01:31 »

CarMan

Du har helt rätt i att det blir 27X24=648h och i detta fall motsvarar det ca 17% av den totala energiförbrukningen som då kommer att bli ren tillsats.

Cicero 

 

 

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 21 juli 2005, 16:58:56 »

27 dagar med tempraturerr under -10 grader, hur har du raknat då?

om man räknar hur många timmar/år blir det 27x24=648h
eller har du bara räknat hela dygn så det blir fler timmar om man räknar dom timmar som tillkommer nån natt här o där?
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 21 juli 2005, 15:13:21 »

Hej

I Borlänge har du under ett statistiskt normalår 27 dagar med en temperatur lägre än -10°C.

Som en grov tumregel kan man säga att marken en bit ner håller en genomsnittstemperatur motsvarande luftens årsmedeltemperatur vilket i ditt fall blir 4-5°C.

mvh

Cicero
Skrivet av: Maxfli
« skrivet: 21 juli 2005, 14:22:10 »

Temperaturerna i Borlänge finns på Borlänge Energis hemsida.

www.borlange-energi.se/vader/
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 21 juli 2005, 12:47:06 »

Det finns redan i forumet olika orters graddagar. Alltså kallaste genomsnittstemp på olika orter. Jag skall söka och se om jag finner den bästa stället att läsa i forumet. Lugn.

http://www.scb.se/templates/Publikation____62252.asp

se även denna länk

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1308.msg10960.html#msg10960



Sök själv och finn information i forumet.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 21 juli 2005, 11:48:49 »

Hej igen har försøkt att få fram ytterligare uppgifter om temp har inte lyckats få fram nån info om jordtemp
Vad kan man misstänk att man har för jordtemp. 

Lufttemp:  Jan - 8, Feb -6 Mars -2 April 2 Maj 6 Juni 14 Juli 16 Aug 10 Sep 8 Okt 6 Nov -4 Dec -8 mycket generell luftmedelttemp
Så det är ju inte många månader som man har luftmedeltemp över 7 grader. årsmedel 4,2 grader.

Skall man lägga stor vikt på köldmedium i värmepumpen ex R 410 A har jag sett har bättre effekt än R407A vid låga temp
är det några pumpnyheter på gång som är värt att vänta på.
har börjat lutat lite åt Stibel men men men

Hur många kw bör en värmepump kunna produsera,

Sände mail til smhi för att få info om tempraturer
När det gäller timmar/år så kan vi endast ta fram hur många mättillfällen som ex temperaturen ligger under/över en viss temperatur.
Priset för en sådan datakörning är beroende på hur många år du vill ha i din jämnförelese. Men det ligger ifrån 1500kr + moms och uppåt.

Priset för att ta fram månadsmedelvärden för en station är 12kr/månad
(minsta ordervärde som vi debiterar är dock 300kr + moms).

Med vänlig hälsning

Håkan Nordkvist
SMHI/Kundtjänst
Tel: 011-4958200
E-post: kundtjanst@smhi.se
mvh
R Larsson
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 20 juli 2005, 21:38:15 »

Hej på er alla!

Läs inlägg två i denna tråd så klarnar det när det gäller möjlig besparing med luft vatten i dalarna, antal dagar under -10°C och lite annat.

Hälsningar från Cicero.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 juli 2005, 17:10:18 »

Hei igen
Har glömt att nämna att jag har mekanisk från luftsventilasjon ingen åter använding av luften.
Känner att det är viktigt att man får ett märke som man kan lita på bådde med support och service, kan man koppla in från luften till en stibel eltron ?? har läst lite om märket ser att man använder propan som kylmedium är det bra.

( Och är det nån som vet hur bra verkningsgrad man kan få på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den kanske går på dyr el !
Skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45Skrivet av: Janne El-Energi )

Nån som har info om bra återförsäljare i borlänge trakten
mvh
R larsson 



generelt så brukar en luft/vattenvärmepump behöva stöd av el redan vid nån minusgrad, sen så slår dom flästa av helt vid minus 10 grader & då är det ren el = du behöver en stor elpatrom & huvudsäkring.
desutom så sjunker verkningsgraden vart efter tempraturen sjunker. när tilverkaren redovisar COP så är der vid plus 7 grader, över detta får man bättre COP & under detta så får man sämre COP.

har du någon uppfattning om hur många timmar/år det är under tio minus?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 juli 2005, 17:08:39 »

Stiebel är stora i tyskland och går långt ner i minus(-20) vintertid. Deras frånluft som Nibes frånluft har propan. Deras L/V VP har precis som Nibe R407 köldmedel. Alltså då är det lika NIBE.

Dufår varmare VV från stiebel än >Nibe<. Tyskars produkter är nog lika bra som svenska kvalitest synpunkt. Men så klart NIBE;IVT är större i Sverige.

Tar du som jag sa sidokanal till VP uteluft om du placerar den inne får du denna luft att förvärma VP luft till viss del och får ännu bättre COP. Du kan då strypa lite på din mek vent så blir det både återvinning+VP värme på samma gång.

två flugor ien smäll.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 20 juli 2005, 16:53:22 »

Hei igen
Har glömt att nämna att jag har mekanisk från luftsventilasjon ingen åter använding av luften.
Känner att det är viktigt att man får ett märke som man kan lita på bådde med support och service, kan man koppla in från luften till en stibel eltron ?? har läst lite om märket ser att man använder propan som kylmedium är det bra.

( Och är det nån som vet hur bra verkningsgrad man kan få på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den kanske går på dyr el !
Skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45Skrivet av: Janne El-Energi )

Nån som har info om bra återförsäljare i borlänge trakten
mvh
R larsson 

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 19 juli 2005, 17:28:23 »

Hej

Dina 21-23000kWh är det inkl hushållsel.(troligen med den bostads ytan) I så fall drar vi av ca 6000kWh.
Det blir då kvar 15-17000kWh i värme och VV. Med L/V VP sparar du ca 50% .
Det ger dig ca 8000kWh sedan i värme+VV. Lägg sen till din HH är vi på totalförbr på ca 14000kWh.

Med mark VP kanske minskar du det ytterligare men med din förbr tror jag du kanske kommer ner till
6000kWh Värme+VV. Är det lönt att invest ca 30-40000 extra och spara 2000 till max 4000kWh.

Tänk på detta.....


Citat Marcus T Cicero

Citera
Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Om du väljer denna kan den monteras innom hus. Då kar du även möjlighet att ta inne luft och blanda med ute luften vintertid.
sen sommartid kan din cirkulerande luft genom L/V VP ge dig kallare luft på utgående luft så det ger dig kyla till bostaden sommartid.

Detta är endast egna teorier men du lär ha möjlighet om du placerar pumpen inne. Sen bullrar det ej och stör grannar så mycket som om den står ute.

vadå 30-40 000:- dyrare, det lär väll vara sama pris för en luft/vatten + elpanna som det är för ytjordvärme, eller är jag fel ute?

nån som vet hur bra verkningsgrad man kan vå på en luft/vatten i dalarna? det lär vara många kalla nätter då den endast går på dyr el !
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 juli 2005, 00:14:45 »

Hej

Dina 21-23000kWh är det inkl hushållsel.(troligen med den bostads ytan) I så fall drar vi av ca 6000kWh.
Det blir då kvar 15-17000kWh i värme och VV. Med L/V VP sparar du ca 50% .
Det ger dig ca 8000kWh sedan i värme+VV. Lägg sen till din HH är vi på totalförbr på ca 14000kWh.

Med mark VP kanske minskar du det ytterligare men med din förbr tror jag du kanske kommer ner till
6000kWh Värme+VV. Är det lönt att invest ca 30-40000 extra och spara 2000 till max 4000kWh.

Tänk på detta.....


Citat Marcus T Cicero

Citera
Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Om du väljer denna kan den monteras innom hus. Då kar du även möjlighet att ta inne luft och blanda med ute luften vintertid.
sen sommartid kan din cirkulerande luft genom L/V VP ge dig kallare luft på utgående luft så det ger dig kyla till bostaden sommartid.

Detta är endast egna teorier men du lär ha möjlighet om du placerar pumpen inne. Sen bullrar det ej och stör grannar så mycket som om den står ute.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 18 juli 2005, 23:55:54 »

Tack för all hjälp
Jo då jag tror att jag skall klara mig gott med en framledningstemp 55 grader.

Har nu ochså börjat titta mer och mer på VP ochså  är det stor skillnad på effekten av kylmedium  R407 eller R 410 A ? Såg att Viessman använder 410

Ja jisses det är en riktigt djungel men som sagt det blir en hel del pengar och man önskar ju komma i mål med så hög effektivitet som möjligt  Och igen tack för all den fina infon.

Mvh
R Larsson
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 18 juli 2005, 12:59:54 »

Hallå där

Visst hade det varit trevligt med ett extremt lågtemperatursystem såsom golvvärme men dina radiatorer torde fungera utmärkt. Stämmer det att du klarar dig med en framledningstemperatur på 55°C vid -25° utomhustemperatur så ser det bra ut för din del.

Jag tror det blir svårt i ditt fall att motivera den högre kostnaden för en 1230 jämfört med den äldre 1215 serien. Det kommer inte att bli så värst många kWh extra du sparar. En 1230 passar bra om du behöver 65 - 70°C ut vid extremt kallt väder men det ser ju inte ut att vara fallet hos dig.

Hälsningar från Cicero.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 18 juli 2005, 12:52:14 »

Slangtypen som används är en polyeten slang med en tryckklass på PN6.3 (borrhål) eller PN10 (ytjord). Oftast svart och märkt med PN10 (vid ytjord) och PN6.3 (vid borrhål) , vanligaste ytterdiametern är 40mm men andra diametrar finns.

Slangen finns att köpa i den vanliga bygghandeln och en del stormarknader. Dock är deras längder oftast max 100m vilket ger många skarvar. Bästa är att köpa den från en rörfirma eller från jordbruksleverantör, då kan du få längder upp till 500m (troligen längre men det blir tungt att hantera).

Slangen håller minst 30år i mark.

Att kombinera solvärme med värmepump är inte lönsamt (finns några undantag) då det är "billigare" att generera värme med VP än kombinationen VP och solpaneler. Det finns även svårigheter med styrningen i mindre system.

Att du har radiatorer och inte golvärme spelar mindre roll. Det viktigaste är att du kan hålla låg framledningstemperatur då det ger bättre verkningsgrad.

/Johan
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 18 juli 2005, 11:43:06 »

Tack för snabba svar,

Då är det dags för planläggning skall försöka se över situationen med att ev  få lagt ner markslinga ev 2*250meter. Finnes det många olika kvaliteter på slang till ytjordvärme och i så fall finns det nån speciell typ av slang som rekomenderas.

Har lagt ut kostnaderna på en 5-7års period för att se om jag kan få en vettig lönsamhet i det hela och om jag kan få detta gjort till en rimlig kostnad ::

vad kan man anta för levetid för systemet......

Hur påverkar detta att jag inte har golvvärme utan radiatorer   kräver högre temp vad jag förstått. och vad skall man tänka sig för typ av värmepump är det viktigt med hög framledningstemp läst lite om Nibe fighter 1230 70Grader?

Vad anser ni om detta med solvärme när man håller på????

Många frågor ???

Mvh
R Larsson
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 17 juli 2005, 12:05:41 »

När det gäller brytgräns mellan de olika alternativen så kan man räkna på lite olika sätt.

Du sparar otvivelaktigt mer med en markvärmepump jämfört med en luft/vatten och i ditt fall skulle jag uppskatta att du kan spara ytterligare ca 4000 kwh per år jämfört med mitt ovanstående räkneexempel för en luft/vatten anläggning.

Det du måste göra är att ställa den extra besparingen mot den extra investeringskostnaden och sedan själv avgöra om det är värt det.

Mitt råd blir att om du kan gräva ner en markslinga själv till en låg kostnad så blir det ett investeringsmässigt klart vettigt alternativ jämfört med luft/vatten men om du måste borra så blir det mer tveksamt.

Hälsningar från Cicero.



Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 17 juli 2005, 11:40:38 »

Frågorna hoppar sig i huvudet, Finns det nån brytgräns där man ser på antal kwh och kontra Luft/ Luft, Luft/Vatten, eller Vatten/vatten VP tänker både invensteringsmässigt och driftsmässigt

Mvh
R Larsson 
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 juli 2005, 22:51:31 »

Det är alldeles riktigt att jag shuntar ut hög temp och har reglerat temp med termostaterna på radiatorerna som sagt har jag en öppen planlösning.  Vet inte men har fått för mig att jag har torr sandjord. Hur mycket slang pratar man om och vilken typ av slang skall det vara samt hur djupt bör man lägga en slang. och är det max längd på slingor??

MvH
R Larsson


Du bör ha max 400m/slinga, man kan ha 450-500 men det är bättre att dela det på 2 slingor när man kommer över 400m
slangen ligger 2m från huset & sen kan man lägga slangen med en meters mellanrum, djupet är olika beroende på var ilandet du bor, men det rörsig om en meter ungeför, den ska liga så ytligt som möjligt men under kärlen.

det går år ungefär 400m till ett normalstort hus, exakt längd får man räkna fram i att program efter huset & värmepumpens effektbehov, stält mot vd du har för mark. har du torrsand så kanska du ska ha 2st slingor på 300m vardera, men detta är en gisnign, du kanske klarar dig med 400m vad vet jag, men om jag ska gisa så är det 600m som gäller.
man kan aldrg ha för lång kolektorslang, dett ökar bara verkningsgraden hus värmepumpen, men om man har för kort så får man problem!
Jag vet inte om man har en speciell slang igentligen, men den slangen man brukar andvända kostar ca 10:-/m .
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 16 juli 2005, 21:31:13 »

Det är alldeles riktigt att jag shuntar ut hög temp och har reglerat temp med termostaterna på radiatorerna som sagt har jag en öppen planlösning.  Vet inte men har fått för mig att jag har torr sandjord. Hur mycket slang pratar man om och vilken typ av slang skall det vara samt hur djupt bör man lägga en slang. och är det max längd på slingor??

MvH
R Larsson

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 juli 2005, 21:06:55 »

Tack för snabba svar
Vill minas att jag shuntar ut vid -25 och mer  ca -45  -55 grader när det är allra kallast. jag har både acc tank elpatroner i nuvarande system.
Jag är också lite fundersam på om sandjord lämpar sig för ytjordvärme?
 mvh
R larsson

fuktig sandjort har mycket högt energivärde.
är du tveksam så lägger man bara längre kolektorslang.

det är inte bra om ditt värmesystem behöver 55 svinkyla. om returtempraturen är 55 grader slår värmepumpen av & går där efter som ren elpanna.
det troliga är att du idag schuntar ut 55gradit & reglerar tempraturen med termostater på radiatorerna & då är det inte säkert att du behöver 55 grader vid svinkyla = det komer att funka fint.
det du kan göra är att välja en värmepump som klarar 65 grader eller komplitera med nån radiator(eller byta nån mot en större) då kommer huset att ta lite med värme så att retur tempen blir lägre.
du kan med stor fördel uppgradera med större radiatorer, detta komer att öka verkningsgrader hoss värmepumpen.

har du plats för ytjordvärme så är det ett riktigt bra alternativ. Rickard som har forumet, han har ytjordvärme i sandmark & det funkar mer än bra!
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 16 juli 2005, 20:12:20 »

Tack för snabba svar
Vill minas att jag shuntar ut vid -25 och mer  ca -45  -55 grader när det är allra kallast. jag har både acc tank elpatroner i nuvarande system.
Jag är också lite fundersam på om sandjord lämpar sig för ytjordvärme?
 mvh
R larsson
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 16 juli 2005, 19:12:51 »

Jag vet inte hur smidigt det är att docka en luft/vattenvärmepump mot din nuvarande ved/el panna. om du inte dockar mot denna så kräver en sådan anläggning att du skaffar en ny elpanna & då är du uppe i samma pris som en ytjordvärmeanläggning. En ytjordvärmeanläggning ger en högre besparing.

först ofränst ska du ta reda på om ditt radiatorsystem lämparsig för värmepumpsdrift.
vet du hur varmt vatten som schuntas ut vid svinkyla?
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 16 juli 2005, 18:51:20 »

Hej

Jag tror att du är på rätt väg i ditt tänkande med en luft/vatten värmepump med tanke på din relativt låga förbrukning.

Bifogar ett räkneexempel med följande ingångsdata

ort: Falun
årsmedeltemperatur 4.6°C.
27 dagar med utomhustemperatur < -10°C

energiförbrukning 23000 kwh

Ny förbrukning hamnar på ca 10 600 kwh vilket ger en besparing på 12 400 kwh eller 54%.
 
Beräkningen baseras på en NIBE Fighter 2010 6 men en CTC Eco Air 105 eller IVT Optima 500/700 ger i stort sett samma resultat.

Med en Stiebel Eltron WPL 10 kan du spara ca 12 900 kwh eller 56%. Orsaken till att den sparar lite mer är att den arbetar ner till -18°C innan den stannar till skillnad från de ovanämnda Svenska maskinerna som stannar vid -10°C. I ditt fall blir det dock svårt att motivera WPL 10's högre pris med dess större besparing.

Kylning med en luft/vatten är inte möjligt så vitt jag vet.

Mer tips och råd finns att läsa i forumet.

Hälsningar från Cicero.
Skrivet av: tdiswe
« skrivet: 16 juli 2005, 12:40:51 »

Har 1 plans villa på ca 110 m3 + garage på 40m3 med vedeldning/EL idag om jag bara kör med El 21 - 23000 kwh/år. (kan också tänka mig att ev docka på ved /el systemet),  men vilken typ av värmepump är "bäst" för mig och vad skall man tänka på när det gäller alla dessa olika fabrikat. Jag bor på sandjord i södra dalarna ( perfekt för morotsodling) och har antagligen mycket långt ner till berget ca 30 - 40m. har funderat på luft / vatten eller jord och kanske sol. Kan man köra kyla med L/V pump??
Tacksam för alla goda råd i denna djungel.
mvh
R Larsson

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!