Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryck i ett värmesystem  (läst 19430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cop3.5

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-1
Tryck i ett värmesystem
« skrivet: 27 september 2011, 14:01:12 »
Hej.

Vilka(et) tryck är att föredra i ett radiatorsystem/golvvärme. Det pratas om att 1 bar är en vattenpelare på 10m, men om man låt säga har 0.5 bar borde för mig inte spela någon roll eftersom cirkulationspumpen pumpar runt det hela i ett slutet system även om man har 3 våningar. Sen har man ett exp kärl dit vattnet kan expandera vid värme och vid avkylning så sköter blåsan i den (rätta mig om jag har fel) återföringen av vattnet så man erhåller ett stabilt tryck.
Vore tacksam om nån kunde ge mig respons på detta!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #1 skrivet: 27 september 2011, 14:27:16 »
Jag har inte funderat över varför jag har det tryck jag har. Men installatören angav 1.5 och det håller jag. Jag har 2 våningar, ingen källare. Pumpen och kärlet står på nedre plan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #2 skrivet: 27 september 2011, 14:35:23 »
1.5 bar ligger säkert din säkerhetsventil. Du behöver inte ha så högt tryck i ett vanligt tvåplans hus. Jag har också 2 plans hus och har ca 3.5 meter mellan expansionskärlet till högsta punkt på högsta radiatorn(handdukstork) har du 0.5-0.6 bar förtryck i blåsan på kärlet vid tomt kärl. Så kan du räkna 0.5 bar plus 0.1 bar per meter vid kallt system. så ca 0.8-0.9 bar när det är kallt.
David så som du har det nu med 1.5 på sommaren riskerar du beroende på hur väldimensionerat dit kärl är att trycket kommer stiga några hekto när det är kallt ute. Då kommer din säkerhetsventil att börja droppa. Hade jag varit dig så hade jag inte haft högre än 1.1. Då klarar du teoretiskt ca 6 meters höjdskillnad. Men eftersom du har nytt system så kommer du förmodligen att behöva lufta en del en tid framöver. Ha då koll så du inte fyller på för mycket.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #3 skrivet: 27 september 2011, 15:39:10 »
På min Bosch-panna är SÄV'en på 2,5 bar...

Att det är ett slutet system påverkar inte tryckskillnaden pga höjden. Har du bara 0,5 bar längst ner i ett 10 meter högt system (som har varit fyllt och trycket har sjunkit) så är det undertryck längst upp och luft riskerar att sugas in i otätheter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #4 skrivet: 27 september 2011, 16:30:22 »
I ett slutet system bör man ha 0,1 bar för varje meter från pannan till systemets högsta punkt plus 0,3 - 0,5 bar, när vattnet i systemet håller rumstemperatur. Trycket varierar med temperaturen och stiger när vattnet värms upp och sjunker när vattnet svalnar. Anledningen till övertrycket är precis som purjo skriver, bland annat att det inte ska komma in luft i systemet. Ställer man in trycket när vattnet är riktigt varmt, bör man öka några tiondels bar ytterligare för att kompensera för tryckminskningen när vattnet blir svalare.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad _ingemar_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: gävleborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 21:20:19 »
det bästa vore väl att ha tryckmätaren på högsta punkten i systemet, fast det är ju oftast ett bostadsrum inte så snyggt å ha en mätare där
1½ plans hus 90 kvm bo yta 60 kvm biyta, värmer huvudsakligen med pellets har även en l/lvp samt en braskamin inst hösten -09. 2 i hushållet + katten
förbrukning 8500kw + ca 3 ton pellets + ca 3m3 ved

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tryck i ett värmesystem
« Svar #6 skrivet: 29 september 2011, 07:00:14 »
det bästa vore väl att ha tryckmätaren på högsta punkten i systemet, fast det är ju oftast ett bostadsrum inte så snyggt å ha en mätare där
...och ganska onödigt i en vanlig villa där det är lätt att beräkna lyfthöjden ändå.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!