Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rörisolering  (läst 21318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Rörisolering
« skrivet: 17 juli 2005, 20:31:57 »
Nu när jag har bytt samtliga rör i huset och går och väntar på min IVT Greenline
så funderar jag på med vad och hur jag bäst isolerar rören. Ska alla rör inkl varm ock kallvatten isoleras?
Är det olika isoleringar som jag skall använda ? Var köper jag rörisolerig billigt ?
Tacksam för råd i dessa frågor, tänker dock inte isolera något förrens värmepumpen har varit igång någon
vecka med tanke på ev läckage.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Rörisolering
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2005, 22:00:54 »
Hmm äe det ingen som kan nå´t om rörisolering här ???
Eller är det fel på frågan?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2005, 00:23:02 »
Ska alla rör inkl varm ock kallvatten isoleras?
Köldbärarrören skall kondensisoleras inomhus. Den skall även isoleras minst 0,5m utanför husväggen
Görs med Armaflex (svart mjuk isolering) som limmas i alla skarvar med kontaktlim (speciallim finns)


Värmebäraren bör isoleras i de utrymmen där du inte vill ha spillvärmen. Tex i en krypgrund eller kallkällare. Görs med Thermaflex (hård isolering ser ut som liggunderlag)


Isolering av vattenledningar är inte nödvändigt men VV ledningen kan även den isoleras i kalla utrymmen för att minska förlusterna. (hård isolering ser ut som liggunderlag)


Är det olika isoleringar som jag skall använda ?
Se ovan

Var köper jag rörisolerig billigt ?
Ingen aning. Beror nog till stor del var man bor i landet.
Rinkabyrör säljer Armaflex men om dom är billiga på den vet jag inte


/Johan
« Senast ändrad: 20 juli 2005, 00:24:36 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Rörisolering
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2005, 00:33:42 »
ehm...finns grå Armaflex också...med förlimmade sidor...grymt smidig


Billigast pÃ¥ Ahlsells.....med rätt rabatter  8) 8) 8)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2005, 00:40:42 »
Det finns iofs även andra fabrikat. Det som jag tycker är smidigt med den svarta (eg. heldragna utan längsgående skarv) är att det blir lite limma om man kör med presskopplingar. Det är bara att trä på isoleringen innan kopplingarna pressas.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Rörisolering
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2005, 00:45:25 »
det jag tycker är smidigt med den variant av armaflex som har förlimmade sidor är att du kan "vri till det" i efterhand över böjjar osv Ã¥ fÃ¥ det tätare än en en frikyrklig sjuttonÃ¥ring kniper med benen... men men...som ni ser...smaken är som baken här, hur som haver, Armaflex är bra   studs
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Rörisolering
« Svar #6 skrivet: 20 juli 2005, 09:23:55 »
Tack för informationen.

Bara en fråga till, ska jag isolera kallvattenrören mellan hydrofor och vattenkran?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2005, 12:17:10 »
Om du får problem med kondens kan det vara idé att isolera kallvattenrören.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Rörisolering
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2005, 14:46:00 »
Om du får problem med kondens kan det vara idé att isolera kallvattenrören.

Ok Har gott om tid att se det innan nytt innertak skall spikas upp.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Rörisolering
« Svar #9 skrivet: 22 juli 2005, 00:11:14 »
grå armaflex är inte kondens isolering det är värme isolering

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Rörisolering
« Svar #10 skrivet: 23 juli 2005, 02:47:11 »
hmmm..stämmer dåligt med vad jag fått mig till livs..återkommer i frågan..har fått info om att den grå isolerar lika bra mot kondens men står emot värme bättre.....men som sagt...återkommer i frågan...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2005, 13:16:09 »
Thermaflex är tillverkad av expanderad polyeten med slutna celler, används som energiisolering för värme och kyla där det inte finns risk för kondens. Sen brukar Thermaflex vara grå, blå eller grön, finns även andra färger.

Armaflex görs av syntetiskt kautschuk (elastomer) och används som energi och kondensisolering. Armaflex är svart.

Både Armaflex och Thermaflex är varunamn och andra tillverkare av isolering kan ha andra färger. Ett vanligt varunamn är Isofoam.

Finns en del att läsa hos bl.a. http://www.isolator.se/

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Rörisolering
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2005, 23:47:13 »
Hej Johan.

Nu är det så här att jag lovar och svär samt kan bifoga fotobevis på att det är just armaflex jag har och att denna är grå till färgen, det är för övrigt samma isolering (fast mindre dimension) som använts som standard för isoleringen av rören till FLM:en, å Nibe som är så bra borde ju veta.....

Jag väntar fortfarande på svar från sakkunnig, men du ska veta att jag begriper att armaflex är armaflex och andra märken är andra märken, men likt förbannat är min armaflex grå, du kan få bildbevis om så önskas, för tryckt över hela kalaset är just "Armaflex".....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2005, 00:25:33 »
Det du troligen har är den variant som heter SH/Armaflex som är grå. Den är enligt Armacell inte lämplig för kyl/klimatanläggningar till vilket vi troligen bör räkna kollektorn. För kyl/klimatanläggningar ska AF/Armaflex användas.

http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/001-001-S(S).pdf/$File/001-001-S(S).pdf
http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/040-001-S(S).pdf/$File/040-001-S(S).pdf

Men som jag skrev tidigare kan det ju finnas andra varianter med andra färger

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Rörisolering
« Svar #14 skrivet: 26 juli 2005, 01:12:36 »
Jodå..jag väntar bara på svar från de jag vill ha svar från..sedan så ska jag krypa till korset..eller inte...vi får se...

men..om nu fallet skulle var så att det är fel isolering...varför har jag inget kondensproblem ;)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!