Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning -bergvärme samtidigt?  (läst 27224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« skrivet: 07 mars 2010, 16:40:35 »

Installerade en berg-värmepump förra Ã¥ret , Tyvärr har den inte fungerat till fredställande när det var som kallast i vinter. Under januari och februari har  tillskottselen kopplats  in pÃ¥ drygt  600 timmar. Trots detta har stora husets nedervÃ¥ning samt gÃ¥rdshus som försörjs via kulvert haft alldeles för lÃ¥g temperatur vid utomhus temp under -20 .  Installatören  är informerad om bristerna i systemet och försöker pÃ¥ olika sätt förbättra cirkulationen i radiatorerna.  Värmepumpen som är installerad är en IVT HT E17 med 2x210 m borrhÃ¥l  varav 340 m. aktivt. Den gamla vedpannan med 2 ackumulatortankar pÃ¥ 1600 liter vardera har jag behÃ¥llit . Den ena tanken har en inbyggd  förrÃ¥dsberedare  pÃ¥ 200 liter  som nu värms nu upp av värmepumpen och det ger oss bra med varmvatten.

Anläggningen är nu kopplad sÃ¥ att jag  inte kan köra värmesystemen parallellt. Jag kan endast  använda vedeldningen om värmepumpen är bortkopplad. Det är ocksÃ¥ relativt komplicerat att skifta värmeanläggning eftersom 7 kranar mÃ¥ste öppnas/stängas.

Min fråga är om det inte borde gå att köra värmepump och vedeldning parallellt . Då skulle jag kunna elda med ved och stötta värmepumpen när den inte orkar värma huset och elpatronerna skulle kunna kopplas bort. javascript:void(0);
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 17:17:47 »
Min granne har det kopplat på så vis, han har eldat hela vintern i panna till och ifrån för att avlasta bergvärmen och spara lite el. Vet dock inte hur han har kopplat eller hur det ser ut. Men det går uppenbarligen....

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2010, 18:42:39 »
Med den rejäla värmepumpen undrar jag om inte det är radiatorerna som är för "veka" eller att du har dålig cirkulation i vissa radiatorer?? Otroligt viktigt och mycket omskrivet här hur viktigt det är att ha bra cirkulation.
Kompressorn ska gå utan uppehåll vid sträng kyla när även elpatronen behövs. Men det kan bli samma "problem" som när man spetsar tex med ved att returtempen blir så hög så kompressorn stannar. Då får man mycket dyr drift (elpanna) det som är ändå sämre är att det dessutom blir kallare inne!
Med vedeldning kan du ju köra ut tex 80 gradigt vatten, med en vp går inte det oaktat vilken effekt den har.

Om du skulle elda samtidigt som du kör din värmepump når du antagligen max retur för vp, då stannar kompressorn.


Vilken temp på framledning och returen år du när kompressorn går kontinuerligt?? Där kan man se om du kan använda både kompressor och elpatron samtidigt eller kompressor och vedeldning. Har man ved och möjlighet kan man passa på och elda endast ved vid nån riktigt kraftig köldperiod.

Men jag tycker det ska kopplas som du har det, att spetsa med en vedkamin eller tom ett elelement är mycket bättre.

En sak som man kanske inte tänker på, om kompressorn räcker till och man då stöttar med ved tjänar m,an ca 1/4 mot om man eldar bara ved....
« Senast ändrad: 07 mars 2010, 18:45:38 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2010, 19:47:12 »
Det går självklart att koppla så att båda systemen funkar ihop. Detta borde din installatör kunna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2010, 20:39:52 »
Hur ska det kopplas då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2010, 21:11:01 »
Bifogar ett dockningsexempel för NIBE för en sÃ¥dan koppling, jag har det kopplat sÃ¥ och det funkar utmärkt.  :) Principen bör vara detsamma för din pump. Personligen har jag inte börjat elda med ved ännu men jag har testat "funktionen" mha. elpatronen i tanken.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2010, 22:32:56 »

Min fråga är om det inte borde gå att köra värmepump och vedeldning parallellt . Då skulle jag kunna elda med ved och stötta värmepumpen när den inte orkar värma huset och elpatronerna skulle kunna kopplas bort. javascript:void(0);

Jag har gjort så nu sedan slutet på oktober, lite olika varianter, det ena att köra endast ved en del av dygnet (dagtid då jag varit hemma) och det andra då jag eldat och samtidigt låtit värmepumpen gå.
Det finns endast 2 kranar att stänga/öppna, till-och frånledning till VP för radiatorkretsen.
Då jag kör samtidigt, går vattnet från värmepumpen genom det gamla radiatorreturröret in i vedpannan där det sitter en shuntventil som jag kan reglera hur mycket varmvatten ska ut till radiatorerna.

Om jag stänger shunten passerar endast vatten som blir opåverkad från vedeldningen, alltså håller den den temperatur som värmepumpen lämnar. Men om jag öppnar shunten något, kan jag reglera hur mycket vattnet ska värmas då det går in till radiatorerna och hur vattnet kommer tillbaka in i VP.
Naturligvis blir vattnet varmare tillbaka in i VP, och då kan en typisk temperatur vara 38-40 grader. Detta innebär att värmepumpen har samma till- och från temperatur så länge jag eldar eller något fluktuerande.

Finessen med detta är att VP cirkulerar vattnet mycket längre tid innan den startar kompressorn för värmekörning, typiskt i kväll (-3) har den gått drygt en timme innan den startar och kör kanske 10 minuter.
Jag vet inte hur man skulle fÃ¥ elpatron att gÃ¥ igÃ¥ng med detta, jag  har inte haft en enda timme elstöttning, endast legionellakörning.
Och hur kommer detta sig? Jo, eftersom man får en högre returtemperatur eller lika med fråntemperatur så blir ju integralen (värmebalansen) hög, typ +50-100 vilket innebär att endast cirkulationspumpen för radiatorkretsen går... ;)

Sedan har jag kvar den gamla tilloppet/kranen för kallvatten till vedpannans varmvatten, samt fick en ny som går in till VP varmvatten, så att har jag öppet gamla varmvattentilloppet, tas varmvatten från vedeldningen samtidigt som VP går.
Bifogar bild på förbrukningen sedan slutet på oktober, samt ska fixa en bild på kopplingar som kanske är lättare att förstå än min något hoppiga förklaring.

Naturligtvis kan man öka temperaturen med shunten något för att få längre tid mellan uppstarterna.

Detta system är ju inte så stort eller avancerat utan ganska manuellt, man får ju justera då och då...

« Senast ändrad: 07 mars 2010, 22:54:41 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2010, 08:36:33 »
Tack Hjopek och alla andra för svar.

Tacksam för skiss över kopplingarna
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2010, 09:04:47 »
Hur funkar det med varmvatten kan du fÃ¥ vv frÃ¥n värmepumpens inbyggda beredare fast du eldar med ved. En sÃ¥n lösning  skulle jag vilja ha men är osäker pÃ¥ inkopplingen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2010, 10:06:19 »
Hur funkar det med varmvatten kan du fÃ¥ vv frÃ¥n värmepumpens inbyggda beredare fast du eldar med ved. En sÃ¥n lösning  skulle jag vilja ha men är osäker pÃ¥ inkopplingen.
Det går utmärkt eftersom installationen gjordes så här:
I mitt fall har jag ju inget ackumulatortank men principen borde vara samma.

Vedpannan har en varmvattentank på 120 liter, ett utgående varmvattenrör som går till kranarna, för att få varmvatten till kranarna krävs ett tillopp av kallvatten.
Värmepumpen har en varmvattentank på 180 liter, ett utgående varmvattenrör och naturligtvis ett ingående kallvattenrör precis som vedpannan.

Utgående varmvattenröret från värmepumpen kopplades ihop med en t-koppling på vedpannans utgående varmvattenrör.
På de ingående separata kallvattenrören till värmepumpen och vedpannan monterades kranar med säkerhetsventiler och skvallerrör (fanns redan till vedpannans rör men förnyades).

När man vill ha varmvatten från värmepumpen, stängs kallvattenkranen till vedpannan (och öppnas kranen till värmepumpens kallvatten eftersom det är den som trycker fram varmvattnet)
Och vid varmvatten från vedpannan stängs kranen till värmepumpens kallvatten och öppnas kranen till vedpannans kallvatten.

På mitt system använder jag bara kallvattenkranen till vedpannan, kallvattnet till värmepumpen får stå öppet jämnt, vill jag ha varmvatten från värmepumpen stänger jag kranen till vedpannan, och öppnar den då jag vill ha varmvatten från vedpannan. (vete f-n hur det går till men det funkar ju :D )

Sedan gäller det att vara uppmärksam på temperaturskillnaderna mellan utgående varmvatten från respektive värmekälla. Har man en duschtermostat som är inställd på att blanda vatten från vedpanna som är ganska högtempererad(?) så blir kanske inte vattnet nog varmt då det tas från värmepumpen, jag löste det genom att eftersom det ändå var dags att byta, så monterade jag en ny duschblandare som klarar av skiftande inkommande temperaturer och tryckvariationer, och det verkar fungera.
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 10:36:31 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2010, 10:25:06 »
Det jag undrat är hur det blir i pumpen när framledningen är stängd men pumpen ska producera varmvatten blir det inget larm när växelventilen slår om till radiator mot stängd ventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2010, 10:46:11 »
Det jag undrat är hur det blir i pumpen när framledningen är stängd men pumpen ska producera varmvatten blir det inget larm när växelventilen slår om till radiator mot stängd ventil.
Menar du framledningen mot radiatorerna?
Det finns ingen stängd ventil mot radiatorerna, endast vattnet är avstängt fram till pumpen, båda varmvatten från vp och vedpannan är ju öppna alltid.
Om kallvattnet till värmepumpen är avstängd finns ju vattnet kvar, värmepumpen producerar (värmer upp vattnet i behållaren) och sedan öppnar den ju till radiatorerna.
Jag har aldrig fått något larm.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #12 skrivet: 08 mars 2010, 13:22:14 »
Det jag undrat är hur det blir i pumpen när framledningen är stängd men pumpen ska producera varmvatten blir det inget larm när växelventilen slår om till radiator mot stängd ventil.
Menar du framledningen mot radiatorerna?
Det finns ingen stängd ventil mot radiatorerna, endast vattnet är avstängt fram till pumpen, båda varmvatten från vp och vedpannan är ju öppna alltid.
Om kallvattnet till värmepumpen är avstängd finns ju vattnet kvar, värmepumpen producerar (värmer upp vattnet i behållaren) och sedan öppnar den ju till radiatorerna.
Jag har aldrig fått något larm.
Hej Hjopek?
Fråga:
Växelventilen sitter efter den inbyggda cirkulationspumpen. I "radiator" läge går uppvärmt vatten från Vp runt i värmessystemet och återvänder i returledningen till inloppet på cirkulationspumpen. När växelventilen går över till läge varmvatten går flödet genom vv-slingan i beredaren och återvänder till inloppet på cirkulationspumpen. Hur är de båda returledningarna ihopkopplade till cp-inloppet? Är det ett enkelt T-stycke?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #13 skrivet: 08 mars 2010, 15:41:59 »
Nu hänger jag inte med Sc:,h om du inte stänger framledning till radiatorer så producerar väl pumpen värme ? Du skrev tidigare att du stängde fram resp retur från radiatorerna funkar vv ändå utan att pumpen larmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Vedeldning -bergvärme samtidigt?
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2010, 17:19:04 »
Nu hänger jag inte med Sc:,h om du inte stänger framledning till radiatorer så producerar väl pumpen värme ? Du skrev tidigare att du stängde fram resp retur från radiatorerna funkar vv ändå utan att pumpen larmar.
Hej Smurfen!
Kanske är det någon form av ihopblandning av vem som har sagt vad. Min fråga gällde enbart vp´s funktion inte vedpannans eller annan uppvärmning.
Som jag har uppfattat funktionen sÃ¥ kan vp göra värme (radiatorvatten) eller varmvatten och inte bÃ¥da samtidigt. Det är växelventilens läge som avgör vad pumpen producerar. När vp gör varmvatten finns det ingen cirkulation pÃ¥ värmekretsen till radiatorer eller golvvärmeslingor. Vad jag ville veta med min frÃ¥ga är hur man har kopplat ihop värmekretsen och varmvattenkretsen pÃ¥ retursidan dvs pÃ¥ inloppet till cirkulationspumpen. Med tanke pÃ¥ din förvÃ¥ning över frÃ¥gan sÃ¥ börjar jag misstänka att växelventilens funktion kanske är lite mer avanserad än vad jag tog för givet dvs. nÃ¥gonting i stil med att det inte enbart är utloppssidan som skiftar utan även inloppet mao att värmekretsen och varmvattenkretsen är helt Ã¥tskilda med hjälp av ventilfunktioner. Är det sÃ¥ sÃ¥ faller min frÃ¥ga bort. Hoppas att det är nÃ¥gon som kan ge oss en beskrivning hur växelventilen fungerar. Det finns en animering pÃ¥ den här länken men den är inte tillräckligt detaljerad för att man skall förstÃ¥ hur det fungerar pÃ¥ retursidan. 

sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!