Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Luft/vatten => Ämnet startat av: S-vall skrivet 01 januari 2013, 17:34:11
-
Hej hoppas att nån vänlig själ kan bringa lite klarhet i mina funderingar.
Så här ser det ut idag:
Älvsbyhus -86 120kvm bor i Sundsvall.
Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i.
Börjar bli väldigt trött på att elda och all hantering med veden, så nu har jag börjat fundera på att installera en luft/vatten pump, bergvärme kanske är det bästa men vedanläggningen gick på 80 000kr för tre år sen och att borra kostar runt 150 000kr så det känns inte ekonomiskt försvarbart. Är bara i funderingstadiet än och har inte tagit in några offerter.
Det jag undrar över är om det går att koppla detta i tillsammans och få det att fungera bra? elda när det är -15 eller kallare och resten av tiden låta luft/vatten pumpen göra jobbet?
Vad skulle årsförbrukning bli på ett ungefär ?
Har tittat på denna pump http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoAir_Polar-201.aspx (http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoAir_Polar-201.aspx)
Vad tror ni om den ? finns det bättre ? behöver jag även en sån här? http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoLogic_EXT-564.aspx (http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoLogic_EXT-564.aspx)
Räcker detta eller behöver man ytterligare nånting inomhus ? Vad kostar det på ett ungefär instalerat och klart ?
Vore tacksam på svar är helt nybörjare på detta.
Mvh Stefan
-
Vad har du för behov av framledningstemp när det är kallt ute, typ -15?
EcoAir PolarEdition kan gå ner till -20 men bara om returen från radiatorerna är tillräckligt kall, och om du har haft ett vedeldat system så är väl risken stor att du behöver ganska varmt vatten ut i radiatorerna? Med stora acktankar är det nog klokt att ha en ganska stor värmepump som verkligen orkar värma alltihop, eller vad säger proffsen här på forumet?
För att styra EcoAir mot befintligt system behöver du EcoLogic. Om du kollar bland broschyrerna på CTC-sidan så finns det en sida med systemlösningar. Där finns tips på hur man bygger ihop EcoAir med olika system:
http://www.ctcvarme.se/web/Systemdokument_1.aspx?MA_START_FOLDER=fa2050c0-d124-4756-b8f1-8e1c3e0b64ec (http://www.ctcvarme.se/web/Systemdokument_1.aspx?MA_START_FOLDER=fa2050c0-d124-4756-b8f1-8e1c3e0b64ec)
-
En annan variant, dock snarlik, är en Nibe F2026. Denna har en inbyggd styrning där du exempelvis kan köra fast kondensering på tanken med elpatron och slinga. Enklast möjliga funktionalitet egentligen.
En fördel med Nibe är att eftersom du har slinga så vill du ha bra skiktning och Niben låter laddpumpen gå intermittent i minusgrader. EcoAir låter laddpumpen gå konstant vilket ger sämre skiktning, ju större VP desto högre flöde och desto sämre skiktning.
Hur är systemet kopplat, måste du ladda båda tankarna? 1.5 kubik är lite väl mycket att ladda för en VP eftersom styrsystemet, beroende på hur det styr elpatron, kanske inte går att ställa till att kunna vänta med elpatronen tillräckligt länge.
Är ditt system känsligt på temp så kan du titta på Mecaterm, deras Arctic EVI levererar 60°C ner till -10°C mot 58 på Nibe och CTC. Nuvarande Mecaterm kräver extern styrenhet (Solo, http://www.mecaterm.se/uploads/text100.pdf (http://www.mecaterm.se/uploads/text100.pdf)) men den kommande uppgraderade VP-modellen (som får ett väldigt snarlikt men lite ändrat namn) har en enkel inbyggd styrning.
Viktigt, kolla att VP kan ta in vatten som är väldigt varmt. Har du laddat tankarna till 80 grader i många minusgrader måste laddpumpen ändå värma VP så att den inte fryser. CTC ska klara det om jag inte minns fel från tidigare diskussioner här men kolla med tillverkaren för säkerhets skull.
Värt att tänka på: att ha elpatronen i tanken som laddas med VP är ingen jättehöjdare egentligen men det är en längre historia...
/Marcus
-
Om du installerar själv så får du bergvärme för ca 100000kr går bra att köra mot tankarna tummenupp
-
100000 tror jag inte på utan en säker källa. Visserligen behövs ingen panna utan bara VP men installationskostnaden efter rot utöver borrandet och rör i hålet är inte stora pengar. Var kommer siffran 100000 ifrån?
En Nibe F2026-10 kostar 45000 och så plus laddpump och lite rör och isolering. Långt ifrån några 100000. Med ett hus från 1986 på 120 kvadrat kan inte förbrukningen var helt i höjden heller så de där 50000 (räknat i väldigt lägsta laget) är inte helt enkla att tjäna igen eftersom det går att elda med ved när det är riktigt kallt.
/Marcus
-
En bra luft/vatten-pump kan man få för 40 kkr, beroende på vilka krav man har, och då tillkommer inga kostnader för borrning osv, och vedpannan för stödvärme vintertid finns ju redan.
-
100000 tror jag inte på utan en säker källa. Visserligen behövs ingen panna utan bara VP men installationskostnaden efter rot utöver borrandet och rör i hålet är inte stora pengar. Var kommer siffran 100000 ifrån?
En Nibe F2026-10 kostar 45000 och så plus laddpump och lite rör och isolering. Långt ifrån några 100000. Med ett hus från 1986 på 120 kvadrat kan inte förbrukningen var helt i höjden heller så de där 50000 (räknat i väldigt lägsta laget) är inte helt enkla att tjäna igen eftersom det går att elda med ved när det är riktigt kallt.
/Marcus
Om man köper en Nibe 1245 8 kw med inbyggd beredare för 54200 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556 (http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556) borrar för ca 40000 kr köper rör delar runt 6000 kr så har man bergvärme för ca 100000 kr som går att samköra med vedpannan vill man komma billigare undan kan man köpa en Bosch vp 9kw för 47600 kr går säkert bra att samköra med ved också men vet inte hur. Köper man endast en luft/vatten vp så löser man endast värmen man måste endera köpa innerdelen eller styr och växelventiler eller en elberedare så det tillkommer en del kostnader.
-
Såg att även Nibe 1226 fanns för 42400 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=3311 (http://www.bynor.se/product.php?id_product=3311)
-
Köper man endast en luft/vatten vp så löser man endast värmen man måste endera köpa innerdelen eller styr och växelventiler eller en elberedare så det tillkommer en del kostnader.
Fast nu står det ju i första inlägget att det redan finns en komplett anläggning:
"Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i."
Så allt som behövs är en värmepump som kan värma den tank som har vv-slingan, och under den värsta vinterkylan finns den ganska nya vedpannan som backup, och om man inte ids elda så finns elpatronen.
EcoAir 107 kostar ca 40 000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten)) och EcoLogic som styr mot befintligt system kostar hos samma säljare ca 9000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440))
Rotavdraget för luftvatten är hälften av 25% av totalkostnaden, så om vi drar till med 10 000 för att koppla in värmepumpen blir totalen ca 60 kkr, hälften av 25% är 7 500 vilket ger 52500 kvar. Så för halva kostnaden har S-vall fått ett system som sköter värme och tappvarmvatten under 9-10 månader av året och kan samtidigt dra nytta av vedanläggningen när det är riktigt kallt. Ekonomin i det hela beror på hur man värderar kostnaden för veden (inklusive arbetstiden) men om man räknar på ett lågt års-cop på värmepumpen (2,0) så får inte veden kosta mer än ca 300-400 kr/m3s inklusive arbetskostnad för att kapa, klyva, torka och transportera för att konkurrera med värmepumpen.
Om man sen väljer CTC eller Nibe eller nåt annat fabrikat är väl mindre viktigt. Huvudsaken är väl att man hittar en leverantör/installatör som man känner att man kan lita på.
-
CTC Ecopart 7,5kW för 27750:-, fast kondensering mot en tank.
Borrhål 150m, 35000:-?
Borde gå att få ihop för under 100000:- tycker jag.
Eller en rejäl luft/luft vp som avlastar veden så långt det går, kostnad ca 20000:-
-
Fast nu står det ju i första inlägget att det redan finns en komplett anläggning:
"Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i."
Så allt som behövs är en värmepump som kan värma den tank som har vv-slingan, och under den värsta vinterkylan finns den ganska nya vedpannan som backup, och om man inte ids elda så finns elpatronen.
EcoAir 107 kostar ca 40 000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten)) och EcoLogic som styr mot befintligt system kostar hos samma säljare ca 9000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440))
Rotavdraget för luftvatten är hälften av 25% av totalkostnaden, så om vi drar till med 10 000 för att koppla in värmepumpen blir totalen ca 60 kkr, hälften av 25% är 7 500 vilket ger 52500 kvar. Så för halva kostnaden har S-vall fått ett system som sköter värme och tappvarmvatten under 9-10 månader av året och kan samtidigt dra nytta av vedanläggningen när det är riktigt kallt. Ekonomin i det hela beror på hur man värderar kostnaden för veden (inklusive arbetstiden) men om man räknar på ett lågt års-cop på värmepumpen (2,0) så får inte veden kosta mer än ca 300-400 kr/m3s inklusive arbetskostnad för att kapa, klyva, torka och transportera för att konkurrera med värmepumpen.
Om man sen väljer CTC eller Nibe eller nåt annat fabrikat är väl mindre viktigt. Huvudsaken är väl att man hittar en leverantör/installatör som man känner att man kan lita på.
Men hur ska man fixa vv ska vp jobba med fast kondensering på tex start 45 stopp 50 grader hela tiden.
-
VPn kan ju jobba mot tanken med vv-slinga, antingen fast kondensering eller styrning via EcoLogic. Att ha en 750- istället för en 250-literstank (som i EcoEl) är väl inget problem?
Om man kan installera allting själv blir såklart kostnaden en annan än om man lejer bort alltihop, eftersom installatören kanske gärna vill sälja grejerna också. Men när jag tittar på exv www.rorprodukter.se (http://www.rorprodukter.se) så skiljer det bara drygt 7 000 kr mellan bergvärme- (EcoPart) och luft/vatten-pump (EcoAir) på 7,5 kW. Om man går upp till 10 kW skiljer det ca 12 kkr.
Bergvärme är visserligen bättre vintertid, men samma sak gäller ju den 3 år gamla vedanläggningen. Att installera i ett till dyrt system som också är som bäst vintertid verkar väl inte direkt logiskt? Och luft7luft-pump kan inte ge varmvatten. Alltså har S-vall redan hittat den smartaste lösningen där han kan fortsätta att dra nytta av den dyra vedeldningsinstallationen som gjordes för tre år sen. Frågan är bara vilket fabrikat som är bäst, och där finns det nog inget givet svar. Alla här inne verkar ju hyfsat nöjda med sina anläggningar.
-
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer. Om inte acktanken har 4 vägs shunt då kan ju elpatron värma toppen av tanken och värmen tas ut på mitten av acken och vp jobbar med flytande kondensering men 4 vägs shunt brukar inte vara så vanligt. Hade samma funderingar för några år sen tyckte det verkade billigt och bra med luft vatten men när jag började räkna efter så tillkom det en hel del grejer om man skulle få en bra lösning som även fixar vv. Jag ville visserligen ha en anläggning som skulle klara värmen utan att elda så att jag inte måste elda utan kan elda när jag vill. Eller har jag missat nån enkel och bra inkoppling av vp som fixar både värme samt vv Sc:,h
-
Jag kör på detta vis - värmepumpen kör mot radiatortemp i botten och vv produceras i toppen av tanken där det slutvärms med el. Om det behöver spetsas så tas det vv från toppläget via 4.vägs shunten i toppen som har spetsat elvatten attt tillgå.
Funkar super.
Vedpannan kan spetsa vv-/spetstanken om så önskas.
-
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer. Om inte acktanken har 4 vägs shunt då kan ju elpatron värma toppen av tanken och värmen tas ut på mitten av acken och vp jobbar med flytande kondensering men 4 vägs shunt brukar inte vara så vanligt.
Tanken har ju en vv-slinga, så jag förstår inte vad problemet skulle vara? Varför skulle man vara tvungen att köra fast kondensering eller måsta ha en 4-vägsshunt för att få varmvatten? 4-vägsshunten har man väl för att styra framledningen till radiatorerna?
Stockbros tank (Dalatanken) ser enligt deras produktblad i princip ut som en EcoEl-tank fast tre ggr så stor. VPn värmer tanken, på samma sätt som EcoEl (vv-slinga inne i tanken) och om toppen behöver spetsas varmare än vad VPn klarar så finns en elpatron i toppen, allts precis som maos66 skriver.
-
En vanlig acktank tar värmen från toppen så om ts spetsar toppen med elpatron så värms huset med elpatron om han inte har en 4 vägs shunt som tex ecoel har men det går ju alltid att skaffa en 4 vägs shunt. Men har man 2 st parallell kopplade acktankar som jag misstänker ts har blir det lite sämre då varmhålls toppen på båda tankarna med elpatron fast är dom bra isolerade spelar det ju egentligen ingen roll. Hur mycket förluster får man genom vp vid tex -15 om man eldar för vattnet cirkulerar ju genom vp hela tiden ?
-
En vanlig acktank som du värmer med vedeldning måste väl också ha nån slags shunt som blandar tankvatten och retur så att man får önskad framledning? Exakt hur lösningen ser ut och om du behöver en fyrvägsshunt eller ej beror väl på exakt hur acktanken ser ut.
Och även om man har två acktankar så måste man väl inte alltid ha båda igång? Grannen som har vedeldning stänger förbindelsen till sina två extratankar sommartid så han bara behöver värma den med vv-slinga, med ved eller solvärme.
Det som cirkulerar ut i min VP vid minusgrader kyls knappt så det märks. Vid -15 var det ca 1 grad, och det stökar inte till nånting eftersom större delen av tanken då är varmare än 45 grader.
-
Visst sitter det shunt på en vanlig acktank men den tar från toppen och blandar med returen till rätt temp så då funkar det inte med elpatron i övre delen. Det är ju bra om det är låga förluster genom vp så inte värmen försvinner till kråkorna. Tycker inte det är nån bra lösning med ventiler mellan tankarna om man ska skifta mellan ved eller vp men visst det går ju.
-
Min lösning är ju primitivare. Vedpannan värmer bara acktanken, inte huvudtanken med vv-slinga osv, och där finns dels en cirkpump men också en kran, om jag definitivt vill stänga förbindelsen.
Acktanken kan alltså bara ladda EcoEl, inte tvärtom.
-
Finns säkert många lösningar men problemet är att det brukar dra iväg med slantarna så skillnaden mot ett komplett system blir så liten men vi får se ts kan ju redan ha 4 vägs shunt tummenupp
-
Du menar väl S-vall, som startade tråden.
Om han lägger upp en skiss på hur systemet ser ut kan säkert nån av alla VVS-proffs härinne ge smarta råd.
-
Ts=trådskaparen :)
-
Tsss... (=tessk). ;)
Varför är så många här inne så fixerade vid bergvärme som den enda rätta lösningen på allt?
-
Kan man fixa luft vatten till bra pris är det ok men drar priset i väg finns det ingen anledning att välja det framför allt inte om man bor i sundsvall. En bergvärme anläggning blir billigare i längden hålet håller i evigheter och vp håller längre samt är ofta billigare än luft vatten om man ska ha komplett anläggning.
-
... men man slipper borra, och därmed både de kostnader och de problem som kan dyka upp i samband med det.
Enligt Energimyndighetens översikter så skiljer det i genomsnitt ca 50 kkr mellan jämförbara anläggningar, med den skillnaden att luft/vatten inte funkar under den kallaste delen av året. Och den extra besparing i el du gör på detta ska alltså finansiera dessa 50 kkr. Så allt handlar i slutänden om vilken tidshorisont man räknar på och vad man tror om framtiden. Och om man tycker det är värt 50 kkr extra...
För mig var kalkylen enkel: kan elbesparingen finansiera det 10-åriga energilånet som betalade installationen, både amorteringar och räntor? Svaret var ja för luft/vatten och nej för bergvärme. Med i kalkylen fanns då att vi redan hade vedpannan i köket som backup.
-
Som jag skrev tidigare är det inte superbra att ha elpatron i tanken men visst blir det bättre med en bivalent shunt. Samtidigt, beroende på hur tanken ser ut går det evt att mata i "mitten" och ha patronen längst upp. Det varma från VP stiger ju ändå uppåt både pga egenkonvektion och flödet i värmesystemet.
Och framför allt: nu finns det ju en vedpanna så varför ha elpatron annat än i nödfall? Sätt VP att fullkondera på vintern! Har S-vall hyfsad isolering i huset så kan VP klara sig själv ner till -10°C så länge framledningen räcker. Då får man inte VV på 55 grader, men det är ju slingvärmare så legionellarisken är ju liten.
Jag ställer mig för övrigt fortfarande skeptisk till bergvärmeinstallationer för 100000, det är sådant som det pratas om men finns det någon här som verkligen har fått det? Jag gillar ju framför allt firmornas "det blir halva priset med rot". Jovisst, när man räknat bort rör, slang, maskinhyra etc... ::)
Några 30% mellan att ha fast och flytande kondensering tror jag inte heller på så länge inte S-vall har golvvärme. När det går åt som mest energi är framledningen ändå så pass hög i ett normalt system att de där extra graderna knappast gör någon större skillnad, 30% kommer självklart att gälla temporärt men då är också förbrukningen mindre. Med 750 liter i tanken lär knappast någon behöva ladda till mer än 46-47 grader, de kan ändå kunna duscha varmt och länge.
Men utan S-valls medverkan tror jag inte vi kommer mycket längre... ;)
/Marcus
-
Har har du en som har bergvärme för 100000 kr tummenupp du glömmer att en stor del av vintern är det runt nollan då är det inte en optimal lösning att ladda till 47 grader när det räcker med 34 grader men visst det funkar och blir billigare installation. En ganska enkel lösning är att köra vp mot tanken med flytande kondensering styrd av shunten så att när shunten stänger till en viss del så stannar vp och startar när shunten är helt öppen det bör gå att lösa med vp inbyggda styrning och då kan man ju förvärma vv i acktanken och låta en elberedare slutvärma vv eller montera en 4vägs shunt och låta elpatron värma toppen på tanken men då måste man fixa en fördröjning så inte shunten öppnar mot övre delen för snabbt utan kanske efter 2 tim om inte vp orkar med. Som jag skrev tidigare det finns massor med olika sätt att lösa värmen men ofta drar priset iväg om det ska bli en bra lösning så slutsumman hamnar nära en komplett installation med egen innedel men allt beror ju på vilka krav man har och hur lång tid man tänker bo i huset.
-
Om man köper en Nibe 1245 8 kw med inbyggd beredare för 54200 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556 (http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556) borrar för ca 40000 kr köper rör delar runt 6000 kr så har man bergvärme för ca 100000 kr som går att samköra med vedpannan
Du installerar med andra ord allting själv? Allt arbete förutom själva borrningen?
-
Ja själva rördragningen gör man själv men borrning indragning av slang och spritfyllning fixar firman som borrar sen bör man ha en elektriker som kopplar in strömmen till vp inkopplingen av givarna kan man ordna själv. Det är inte svårare att koppla in en berg vp än en luft vatten vp.
-
Nej, jag glömmer inte alls att det inte är optimalt att ladda 47 om det räcker med 34. Det var inte det poängen avsåg heller, jag vände med mot de 30% som nämndes. Jag laddar min undre del till 45 grader oavsett om jag behöver framledning på 30 eller 35 etc eftersom "andra medlemmar" i hushållet duschar väldigt varmt och länge. Och om detta skulle ge någon årsförsämring på 30% hade jag inte haft i närheten av de elräkningarna jag har med VP.
Jag tycker också det låter underligt att Sundsvall skulle ha en stor del av vintern kring nollan. Ligger inte dygnsmedeltemperaturen där på 5-10 minusgrader från nov/dec och ut i mars? Alltså minst fyra månader om året, en tredjedel av året? Då framledningen och förbrukningen är hög ändå.
Jag får gratulera till den billiga bergvärmeanläggningen, det hade jag aldrig trott var möjligt! :) Fler "vittnen" efterlyses dock...
/Marcus
-
Har ingen riktig koll på genomsnitts tempen men bor ca 10 mil söder om Sundsvall och vi har ofta runt 0an tror jag i alla fall och bor man där det ofta ligger runt -10 då är nog bergvärme att föredra. Effekten sjunker ju rätt mycket på en luft vatten fast med tank kan man ju gå upp i storlek så då räcker ju effekten till det är endast cop som blir lägre. Man kan säkert fixa bergvärme för 90000kr också om man väljer tex en 1226 för 42400 kr borrar för drygt 40000 kr så ska det kanske kunna hamna på rätt sida om 90000 kr. Tror inte det är lika vanligt med hem installerade berg vp som luft vatten undrar varför Sc:,h.
-
Tsss... (=tessk). ;)
Varför är så många här inne så fixerade vid bergvärme som den enda rätta lösningen på allt?
Det undrar jag med ... Någon/några får gärna förklara...
Jag har byggt flertalet "kombi anläggningar" sol ved flytande vp och fastkondensering hetgas el olja i olika kombinationer . Fria valmöjligheter vad gäller allternativ för uppvärmning .. det är något jag rekomenderar.
I Mina trakter :) kan en rätt dimensionerad /kopplad luft-vatten vp tex lämna ca 2,5 i cop om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut i exemplet jag räknat med spar lv maskinen 12070 kwh , byter vi till en bergvärmepump rackabang kopplad 6kw (huset har en toppeffekt på 8,7) blir det enligt schablonen 12375kwh i besparing om vi borrar 120m.... (med Rackabang kommer en massa problem, hysteres inga termostater mm ::))
smurfen
när hysteresen i många anläggningar är uppställda kommer du rätt nära och över 47 grader vid framräknat bör 34 i DUC.. ::)
cocacola
-
Men nu bor ju inte ts i dina trakter utan i Sundsvall där det är betydligt kallare och han har redan tankar så han lär inte behöva värma många grader över börvärde oavsett bergvärme eller luft vatten och jag tycker naturligtvis han ska behålla veden och ordna till en bra kombi anläggning. Hur mycket kostar din luft vatten anläggning respektive berg anläggning installerad och klar ?
-
ja skillnaden på besparing är med luft vatten i sundsvall och stockholm på identisk fastighet.
stockholm 12070 kwh
sundsvall 11236 kwh
Har man en bra ved anläggning sen tummenupp
Pris på en installation av en --- anläggning :) Då får bli kund smurfen , Annars är det smygreklam..
men skillnaden ligger mellan 25-35 tkr beroende på vad man tvingas utrusta bergvärmepumpen med pågrund av hög effekt täckning
cocacola
-
Nja jag tror nog en 6 kw vp i ett hus med effektbehov av 8.7 kommer att gå rätt bra utan problem och ska du få till så fina siffror på en luft vatten anläggning behöver du en rejäl tank och en rejäl vp men visst går det men till samma eller i alla fall nästan samma kostnad som bergvärme då är det inte intressant om man har möjlighet att borra framförallt om man tänker lite längre till nästa vp då borrhålet finns kvar.
-
6kw vp i ett gammalt 80-60 som man klarat att redan räknat om till 65-50 .
nej du smurfen , den vp sätter inte jag dit utan tank.. vill någon annan göra det varsegod.
man måste se till helheten , Vad klarar den termiska avspeglingsytan av. är den tillräckligt stor för att hinna med att kyla av vattnet om du går från 0,1lps i 20 grader delta upp till 0,13 med den lägre framledningen för att till slut nå 0,2 lps i 7 graders delta som vp vill ha .. så klarar distrubutions systemet av detta ? klarar avspeglingsytan av detta ?
hur nära bör värdet reglerar en sån installation? Att sträcka reglerparametrarna till bristnings gränsen är inte en bra installation .. tvingas man till det är det ett vvs tekniskt fel och jag anser att det är den vägen man ska gå för att komma till rätta med problemen ..
cocacola
-
Jag matade in så detaljerat som möjligt i Energimyndighetens kalkyl och fick en skillnad på ca 2000 kWh per år mellan bergvärme och luft/vatten, vilket betyder att det skulle ta 20-30 år att betala mellanskillnaden i investeringskostnad (nej, jag fixar ingen rördragning på egen hand).
-
6kw vp i ett gammalt 80-60 som man klarat att redan räknat om till 65-50 .
nej du smurfen , den vp sätter inte jag dit utan tank.. vill någon annan göra det varsegod.
man måste se till helheten , Vad klarar den termiska avspeglingsytan av. är den tillräckligt stor för att hinna med att kyla av vattnet om du går från 0,1lps i 20 grader delta upp till 0,13 med den lägre framledningen för att till slut nå 0,2 lps i 7 graders delta som vp vill ha .. så klarar distrubutions systemet av detta ? klarar avspeglingsytan av detta ?
hur nära bör värdet reglerar en sån installation? Att sträcka reglerparametrarna till bristnings gränsen är inte en bra installation .. tvingas man till det är det ett vvs tekniskt fel och jag anser att det är den vägen man ska gå för att komma till rätta med problemen ..
cocacola
Då lär det ju vara bättre att byta några raddar och köra 58-49 för du vet väl att det är grova rör så det är inga problem att byta raddarna. Nu blir det bara löjligt när man hittar på uppgifter efter hand ingen har snackat om 80-60 system vad hittade du det nånstans Sc:,h
-
Jag matade in så detaljerat som möjligt i Energimyndighetens kalkyl och fick en skillnad på ca 2000 kWh per år mellan bergvärme och luft/vatten, vilket betyder att det skulle ta 20-30 år att betala mellanskillnaden i investeringskostnad (nej, jag fixar ingen rördragning på egen hand).
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.
-
Den rörliga elkostnaden är ganska prick 1 kr/kWh enligt mitt elpris, så även om jag skulle tjänat 3000 så förändrar det väldigt lite.
Huspriset påverkas inte alls, inte här ute på vischan, fem mil från Umeå, och om 12 år går jag i pension så då vill jag inte ha några lån på sånt här kvar. Därav är en kort återbetalningstid gynnsam, dvs luft/vatten.
-
Hittar på ... Jag ger exempel smurfen . och fakta på dom ... Vad gör du? Antar tummenupp
Läs mina inlägg
Det undrar jag med ... Någon/några får gärna förklara...
Jag har byggt flertalet "kombi anläggningar" sol ved flytande vp och fastkondensering hetgas el olja i olika kombinationer . Fria valmöjligheter vad gäller allternativ för uppvärmning .. det är något jag rekomenderar.
I Mina trakter :) kan en rätt dimensionerad /kopplad luft-vatten vp tex lämna ca 2,5 i cop om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut i exemplet jag räknat med spar lv maskinen 12070 kwh , byter vi till en bergvärmepump rackabang kopplad 6kw (huset har en toppeffekt på 8,7) blir det enligt schablonen 12375kwh i besparing om vi borrar 120m.... (med Rackabang kommer en massa problem, hysteres inga termostater mm ::))
smurfen
när hysteresen i många anläggningar är uppställda kommer du rätt nära och över 47 grader vid framräknat bör 34 i DUC.. ::)
cocacola
jag ska hjälpa dig med ett förtydligande ... du ser att det står. i mina trakter om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut ... det innebär i exemplet att det är ett gammalt hus ,,,, sundsvall byggt 120 m2 1986 i ett plan med ett 55-45 system har enligt programmet en toppeffekt på 4,5 kw ..
det är tråd skaparens hus .... vilket är hitta på?
eller är det där du ska ha in en 6kw bergvp utan tank?
cocacola
-
Mecaterm ,, det är en skapelse av Hans Ljung/viking persson .. finns maskiner runt om i landet i Flash serien som har mer en 20 år i drift. hur länge en vp håller har till stor del med att göra vilka förutsättningar den går med..
är den vvstekniska delen rätt tummenupp Ja då blir både husägare och försäkringsbolag glada.
cocacola
-
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.
Om det kostar 40 000 att borra och jag inte kan fixa vare sig rördragning eller grävarbeten som ska göras gratis (det måste väl gå några rör från borrhålet till huset?) så lär jag väl få lägga på en del till, så låt säga 50 000 i runda slängar. Jag sa 2 MWh, du 3, så 2,5 MWh kanske är rimligt? Då tar det ca 25 år att betala tillbaka lånet med ränta...
-
Hittar på ... Jag ger exempel smurfen . och fakta på dom ... Vad gör du? Antar tummenupp
Läs mina inlägg
jag ska hjälpa dig med ett förtydligande ... du ser att det står. i mina trakter om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut ... det innebär i exemplet att det är ett gammalt hus ,,,, sundsvall byggt 120 m2 1986 i ett plan med ett 55-45 system har enligt programmet en toppeffekt på 4,5 kw ..
det är tråd skaparens hus .... vilket är hitta på?
eller är det där du ska ha in en 6kw bergvp utan tank?
cocacola
Som jag skrev tidigare så har ts redan tankar och bör naturligtvis utnyttja dom till att samköra med vedpannan. Det var ditt påhittade 80-60 system jag tycker är löjligt. Huset du tog upp i exemplet hade en topppeffekt på 8,7 kw där skulle nog en 6kw vp funka bra utan tank men då hittade du ju på att det var ett 80-60 system så då gick det inte i alla fall.
-
Vad är du ute efter?
Tål du inte ett jämförande exempel mot bergvärmen ?
Är det för att. Du inte förstår Smurfen ? Skriv det då
För som så många andra amatörer antar jag att dina erfarenheter av
Luft vatten grundar sig på 1 anläggning och vad som står i tillverkarnas böcker.
Det finns andra som satt / dimensionerat / funktionsansvar / besparingskrav på lösning . En så
Så när du skriver löjligt är det en förolämpning på delgiven kunskap
Men det värkar va att kasta pärlor
-
Om det kostar 40 000 att borra och jag inte kan fixa vare sig rördragning eller grävarbeten som ska göras gratis (det måste väl gå några rör från borrhålet till huset?) så lär jag väl få lägga på en del till, så låt säga 50 000 i runda slängar. Jag sa 2 MWh, du 3, så 2,5 MWh kanske är rimligt? Då tar det ca 25 år att betala tillbaka lånet med ränta...
en 7 kw bosch vp kostar 46000 kr + borrhål 44000kr vilket blir 90000 kr. En luft vatten 10kw kostar 43000 + innedel för 25000 kr vilket blir 68000 kr skillnad 22000 kr. I borrningen ingår grävning och slang mellan hus och borrhål. I luft vatten priset ingår inte grävning samt gjutning av fundament utan det tillkommer. Rör jobbet bör vara ungefär likvärdigt. La in umeå/Fagerlund i Bosch kalkylprogram förbrukning 20500kwh för värme samt 4500 för vv 55 grader framledning vid dut önskad effekttäckning 70% vid bergvärme 85% vid luft vatten enligt Bosch rekomendationer. Bergvärme 7 kw 8250kwh+120kwh spets luft vatten 10kw 9820kwh+2110kwh spets skillnad 3560 kwh + att luft vatten kräver högre säkring för att den kommer att gå som ren elpanna en del av året ca 1000kr. Ett bra alternativ söderut men norrut tycker jag det är mera tveksamt när det skiljer så lite pengar i investering men det är ju min åsikt smaken är ju som baken delad :).
-
Jo jag vill gärna se en bra jämförelse i samma typ av hus där du redovisar hur mycket driftkostnaden skiljer och hur mycket investeringen skiljer i tex Sundsvall eller Umeå det hinner du fixa till eftermiddagen när jag är tillbaka tummenupp
-
Du har ett eget program att slå siffrer i
För det gör du väll innan du delar ut råd och rekomendationer
-
borrhål 44000kr
I borrningen ingår grävning och slang mellan hus och borrhål.
I luft vatten priset ingår inte grävning samt gjutning av fundament utan det tillkommer.
Jag hittade en borrningskalkyl på nätet och landade på 73 000 för borrning (200 m hål, 20 m till berg, 15 m från huset) före rot, alltså ca 20 kkr upp på din kalkyl efter rot-avdrag.
Grävning vid luft/vatten? Min pump står på lecablock på en grushög. Ingen grävning, ingen gjutning. Grus och block kostade inte många kronor. Så de 22 000 i skillnad blir helt plötsligt 40-45 kkr, alltså i närheten av de 50 kkr som Energimyndigheten anger som riktvärde. Elbesparing 3000 gör att det tar ca 15 år att tjäna igen pengarna.
-
Du har ett eget program att slå siffrer i
För det gör du väll innan du delar ut råd och rekomendationer
Siffrorna i exemplet ovan är från VPW2100 vilket är Bosch kalkyl program men du som har tillgång till tex Thermias program som både har luft vatten och berg vp kan väl presentera lite siffror därifrån så får vi se hur mycket det skiljer mellan luft och berg i Umeå.
-
Jag hittade en borrningskalkyl på nätet och landade på 73 000 för borrning (200 m hål, 20 m till berg, 15 m från huset) före rot, alltså ca 20 kkr upp på din kalkyl efter rot-avdrag.
Grävning vid luft/vatten? Min pump står på lecablock på en grushög. Ingen grävning, ingen gjutning. Grus och block kostade inte många kronor. Så de 22 000 i skillnad blir helt plötsligt 40-45 kkr, alltså i närheten av de 50 kkr som Energimyndigheten anger som riktvärde. Elbesparing 3000 gör att det tar ca 15 år att tjäna igen pengarna.
Det kommer att spräcka min kalkyl om man behöver 22 meter foder rör och 15 meter från huset och 200 meters borrhål och kanske priserna ligger högt i Umeå men där jag bor betalar man inte så mycket för borrningen i alla fall. Men i kalkylen jag gjorde räknade programmet med 150 meter aktivt djup och borrar man så mycket extra som 200 meter +22 meter jordvärme kommer det skilja lite mera än 3560 kwh. Klart grus och block funkar men det ska i alla fall på platsen av nån och jag tror inte installatörerna kör grus och gräver gratis. Jag har inte för avsikt att påverka nån till att välja bergvärme före luft vatten men jag tycker att man ska presentera fakta så gott det går sen är det upp till var och en att välja det som passar. Får se om Cocacola kommer med en kalkyl ska bli intressant att se om det skiljer mellan fabrikaten.
-
Så som gården ser ut så kommer borrhålet hamna en bra bit från huset, och när det byggdes, på 1800-talet, så la man det på högsta punkten, som är en ås. Exakt hur långt det är till berg vet jag inte, men eftersom den handgrävda brunnen är 11 m så tittade jag på jordartskartor och där gissar man på 15-25 m djupt jordlager.
När jag läst härinne så har man ofta rekommenderat ganska djupa hål här uppe, för att få tillräcklig effekt, därför drog jag till med 200 m.
Man ska presentera fakta, men inte skönmåla, och inte förutsätta att alla andra värderar på samma sätt. Här uppe påverkas huspriserna endast marginellt, beroende på att husen är så billiga till att börja med. I Robertsfors kostar en normal villa ca 500 000. Extra investeringar i värmepump, finare badrum, dyrare kök, osv, får man inte tillbaka genom högre pris vid försäljning. Inne i Umeå stad är det annorlunda, men där får man å andra sidan inte borra hursomhelst, eftersom det kommunalt ägda energibolaget vill ansluta hela stan till fjärrvärme. Sånt här gör att kalkylerna måste ta hänsyn till annat än bara elförbrukningen. Vi hade exempelvis knappast återanvänt ett borrhål, därför att vi knappast bor kvar här om 20 år.
-
Vi har också låga huspriser men nog värderas ett hus med billig uppvärmning högre för din luft vatten vp lär knappast vara kvar om 20 år utan har blivit utbytt till en ny. Som jag skrev tidigare i tråden det finns ställen där bergvärme inte funkar på grund av olika saker och då är luft vatten ett bra alternativ om det inte går att gräva jordvärme för det ligger som nr 1 tom före bergvärme.
-
Har ingen riktig koll på genomsnitts tempen men bor ca 10 mil söder om Sundsvall och vi har ofta runt 0an tror jag i alla fall.
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer.
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.
Men Smurfen, du vet inte alltså vilket klimat det är i Sundsvall och du tror att du själv har ganska mycket kring nollan; du vet alltså inte ens hur klimatet är där du själv bor? Men du har i alla fall hört att det är 30% sämre att köra fast än flytande även om det inte stämmer trots att du inte känner til varken klimatförutsättningen eller S-valls framledning etc? Det är väldigt mycket "gissa", "tror" och "har hört" hela tiden. Är det inte bättre att underbygga din argumentering på fakta istället och kanske t.o.m. välja att inte skriva något om du inte har en aning? ;)
Jag citerar mig själv också: "Men utan S-valls medverkan tror jag inte vi kommer mycket längre...".
/Marcus
-
Vet du hur många dagar du har runt nollan där du bor utan att fuska och kolla upp det. Att det skulle vara 30% sämre med fast kondensering kommer från en fråga till jag ställde till Nibe för några år sen när jag funderade på en liknande lösning som Ts men som jag skrev vet inte om det stämmer och det baseras naturligtvis på ett vanligt rad system lämpligt för vp med max temp på 50 grader och klimatet mellan Sundsvall och där jag bor skiljer antagligen inte så mycket. Eftersom du inte gillar tror så har du antagligen fakta hur mycket det skiljer i Sundsvall med framledning 55 grader vid dut. Tycker det är helt ok att skriva vad jag tror om man skriver just att man tror. Det har är ett forum för disskussioner mellan oftast glada amatörer och då blir det mycket tro och tycker och inget i tråden hittills tyder på nått annat heller men kanske Cocacola kommer med en kalkyl snart så får vi lite mera fakta för min kalkyl är också fakta om programmet räknat rätt.
-
10 mil söder om Sundsvall efter kusten har du en medeltemperatur på runt + 4-6 grader, lite inåt landet men på samma breddgrad ca 1-2 grader lägre
-
Kom på en sak till i Ts fall som tänker elda när framledningen är som högst kanske inte 30% sämre vid fast kondensering är helt fel ? Undrar hur mycket det skiljer mellan en luft vatten fast kondenserad mot tanken och mellan en bergvärme anläggning med flytande kondensering men naturligtvis inkopplad mot tanken. I kalkylen jag tog fram från Bosch går ju båda anläggningarna med flytande kondensering.
-
nej nej nej Smurfen ... Det här grejar du galant ,, med dom gedigna kunskaper och långa erfarenheter du har av dimensionering av Luft-Vatten ... Då behövs inga "proffsråd"
Du vet det jag skriver och delger är ju bara "löjligt" då kan du sitta i din hörna så sitter jag i min tummenupp
Kör på nu smurfen ::) Det skapar mycket jobb på eftermarknaden
cocacola wave wave
-
Nu blev det riktig sandlåda. Tråkigt när man inte kan visa upp toppen siffror på en luft vatten i Umeå eller ?
-
Jo jag kan på TS hus... Bara man vet vilka produkter som passar
Men det hör inte till saken ,,, Du kan ju det här Smurfen ::) så vad ska du med mina råd och erfarenheter till?
cocacola
-
Nej jag kan inte men är villig att lära. Du har rätt i att jag inte behöver råd jag har redan vp och planerar inte att byta men det finns ju andra som gärna vill få råd och jag är nyfiken vilka siffror du kommer fram till om 3500 kwh i skillnad verkar rätt.
-
Moderatornotering
Som denna tråd har utvecklat sig kommer nog stackars S_Vall inte att köpa någon värmepump.
Varken Bergvärme eller luft/vatten.
Tycker vi backar tillbaka ett steg och låter Trådskaparen återkomma med fler funderingar innan det skrivs mera i ämnet.
-
funderade liksom trådstartaren på att mont vp luft/vatten att försörja mina acctankar med, har en slinga ledig
hyresgästen är nästan aldrig hemma och jag har ej kopplat i elpatronen vill inte att vp ska driva anläggningen men bara stötta lite i stället för elpatronen
tänkte hitta beg grejor och mont själv så billigt som möjligt
fungerar det rent praktiskt har ej någon erfarenhet av vp men jobbar med ac på bilar/maskiner
-
JULA har visst rea på sina lvvp maskiner fn.
-
Fortfarande dyrare än Sfinx o dyl och nackdelen att installationen kräver kylteknisk certifiering. Iofs inverterstyrd, men det har man ingen större nytta av om man skall ladda en tank.