Författare Ämne: Problem med luft m.m  (läst 2855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Problem med luft m.m
« skrivet: 11 januari 2008, 07:23:19 »
Hej har en autoterm bergsvärme pump kör med 0.5 bars tryck i systemet är golvvärme i hela kÃ¥ken problemet är att expansionskärlet av nÃ¥gon anledning trycker ur sig vatten. Har ställt en burk under röret och den verkar trycka ur sig cirka 1 dl  per dag.
Har kollat övertrycksventilen och den verkar funka som den ska har provar att öka trycket till 1.4 bar utan
att den trycker ur sig vatten nu till det underliga. Logiskt borde väl vara att trycket sjunker eftersom den trycker ur sig vatten men trycket ökar istället cirka 0,3 bar på ca en vecka till 0.8 bar.
Jag får av någon anledning in luft i värmesystemet som samlar sig i varmvattenberedarens mantling.
När jag öppnar avluftningen pÃ¥ beredaren sÃ¥ pyser det ut en hel del luft  och trycket i systemet sjunker ner till ca 0.3 bar  sedan fÃ¥r jag fylla pÃ¥ vatten igen till 0.5 bar.
Detta upprepar sig  varje vecka  nÃ¥gon  som har en ide om vad som kan vara fel.?
Var kommer luften ifrån?

Mvh Henrik

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29314
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med luft m.m
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2008, 07:59:54 »
Vilken av övertrycksventilerna är det som släpper genom vatten?
Det sitter en på värmesystemet och du skriver att denna är kollad och läcker inte genom något upp till 1,4 bar vilket är OK.
Den andra sitter på inkommande vatten till VVB:n och öppnar normalt vid 9 bar, denna kan släppa genom lite efter en större varmvattentappning då hela VVB:n ska värmas upp (då expanderar vattnet i VVB:n och övertrycksventilen släpper genom en skvätt).

Trycket i värmesystemet ändras med temperaturen, ju högre temp ju högre tryck. Är VP:n nyinstallerad så kommer du behöva lufta ett bra tag framöver då systemet innehåller fräscht vatten som innehåller mycket gas, detta kommer så småningom lämna vattnet och fyller ut både VVB och radiatorer. Det tog för mig ett år efter installationen innan luften var borta. Sen bör du ha minst 0,5 bars övertryck i värmesystemet, gärna lite mer om huset har flera våningar. Är trycket för lågt så kan luft sugas in i värmesystemet.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 08:02:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Problem med luft m.m
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2008, 09:31:31 »
Jag tolkar dig som att det värmeledningsvattnet som är problemet.
Om detta pågått en längre tid så är det inte bra. Att hela tiden fylla på med syresatt färskvatten i värmelednigen kan komma att förorsaka korrosion.
Att trycket höjer sig kan eventuellt bero på en läcka mellan varmvattnet och värmeledningsvattnet. Kanske är manteln i vvb läck.
Hur gammal är din vp? Hur länge har detta pågått?

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Problem med luft m.m
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2008, 16:45:53 »
Exp.kärlet är trasigt och när vp gör vv så blir trycket lite högre och om gummiblåsan e sönder å kärlet e fullt med vatten så släpper det ut lite vatten, byt exp.kärlet
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft m.m
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2008, 18:03:53 »
På min pump är rören från ventilen på varmvattenberedaren och expansionskärlet ihopkopplade så när det rinner ur röret som mynnar ut under expansionskärlet vet man inte varifrån vattnet kommer. Kan det vara samma rördragning här, att vattnet egentligen kommer från varmvattenberedaren fast man luras att tro att det kommer från expansionskärlet.

Varmvattenberedaren är enda stället där det periodiskt kan komma vatten från utan att det är något fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Problem med luft m.m
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2008, 19:00:41 »
Ursäkta, men jar ni inte missat nÃ¥got? Trycket ökar 0,3 bar per vecka trots att en dl runnit ut  Sc:,h
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft m.m
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2008, 21:49:07 »
Ursäkta, men jar ni inte missat nÃ¥got? Trycket ökar 0,3 bar per vecka trots att en dl runnit ut  Sc:,h
mvh

Avskiljs det luft i varmvattenberedaren måste trycket öka. Vatten + luft har större volym än samma mängd luft löst i vatten. Men jag håller med om att det verkar vara lite väl stor tryckökning.

VarifrÃ¥n vattnet kommer är en öppen frÃ¥ga tills Autoterm har meddelat hur avledningsrören är kopplade.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Problem med luft m.m
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2008, 08:42:26 »
Ytterligare en teori är att det kan vara värmeledningens påfyllningsventil som läcker dvs det fylls på vatten i värmeledningen hela tiden. Det har jag varit med om själv.


//AndersA
« Senast ändrad: 19 januari 2008, 17:13:00 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft m.m
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2008, 11:33:35 »
Hej avledningsrören är ej samman kopplade alltså vattnet som kommer ut kommer garanterat ifrån expansionskärlet.
Har provar att knacka på exp.kärlet det låter ihåligt alltså måste det vara luft i blåsan.
Mitt stora huvudbry är som sagt att trycket ökar i systemet trots att det trycker ut vatten mycket luft i varmvattenberedarmantligen varje vecka.
Systemet har varit i drift ca 2,5 Ã¥r 
tryckökningen kan variera från 0,1 till 0,3 bar vecka

Får kanske prova att byta expkärl+ventil för att se om det blir bättre då.
Tack för alla teorier.

Mvh Henrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Problem med luft m.m
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2008, 12:01:10 »
Vill upprepa CarlN:s råd: prova med att höja trycket till en bar.

Att luften hamnar i varmvattenberedaren beror på att det är som varmast där.Luften har lägre löslighet vid högre temperatur plus att vattenångtrycket späder luften. Står pumpen i källaren och det är ett 1,5 planshus kan det vara så att det är undertryck i systemet vid de högsta punktern. Sugs det in luft där vid en läckande radiatorventil löser luften sig i det svalare vattnet och avges i varmvattenberedaren.

Är det en enplansvilla med värmepumpen i samma plan fungerar inte den här teorin.

Sen har jag för mig att det krävs åtminstone 0,5 bar för att membranet i expansionskärlet skall börja röra sig då kärlet är förladdat med gas till 0,5 bar men det kanske kan variera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Problem med luft m.m
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2008, 15:53:55 »
Hej det är en enplansvilla med golvvärmeslingor i hela kåken.

mvh Henrik

Inloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Problem med luft m.m
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2008, 11:14:32 »
Kan det vara så enkelt att påfyllnings-ventilen läcker lite grann? Då sipprar det ju in både vatten och nytt syre. Om du dessutom har för lite gas i blåsan i exp-kärlet så ökar ju trycket ganska abrupt vid vatten-tillskott.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser