Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft eller luft/vatten?  (läst 14736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/luft eller luft/vatten?
« skrivet: 07 oktober 2012, 13:12:18 »
Hej!

Har idag en gammal oljepanna från -82 + pelletsbrännare. Funderar på att byta ut detta innan det går sönder... Frågan är då hur? Ta bort oljepannan och ersätta med luft/vatten eller installera luft/luft nu och separat varmvattenberedare när pannan gör sönder? Det finns säkert fler sätt.

Huset är en plans med källare. 113 kvm både uppe och nere. Värmeförbrukningen idag ligger på ca 21000 kWh.

Är medveten om att luft/luft har väldigt kort avbetalningstid, och att luft/vatten har relativt lång avbetalningstid. Men om man bara räknar på värmepumpsdelen så blir ju kalkylen bättre.

Tacksam för tips!

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2012, 13:19:14 »
Har du funderat på bergvärme, du har ju alla rör..

Jag skulle aldrig sätta in en LLVP om du inte är ute efter kyla på sommaren, kanske som en nödlösning men inte annars..

Du kommer få en massa kloka råd när det gäller kostnader och återbetalningstid mm..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2012, 14:53:34 »
Jag bytte min oljepanna mot en ny EcoEl och en EcoAir luft/vatten 2006. Jag gjorde av med närmare 3m³ olja och runt 5000 kWh i hushållsel.
Hela bytet inkl bortforsl av gammalt gick på 90 000 :-.

Med dagens oljepris skulle det kosta mig runt 45 000:- för olja och cirka 7 000 :- för hh-el inkl fasta avgifter, nu betalar jag runt 20-21 000 :- för allt och sparar alltså cirka 30 000 :- per år, så det tog bara 3 år att få igen pengarna. Om din panna behöver bytas, är det ju bara pumpen du behöver räkna hem, och den hade i mitt fall varit betald inom 2 år.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2012, 17:42:01 »
Hej!

Tågråttan: Tack för synpunkterna! Nej, bergvärme har jag inte funderat på faktiskt. Vet bara en av grannarna som har gjort detta. De fick visst gräva väldigt djupt, men de har å andra sidan riktigt låg förbrukning. Sen har de ju inget som stör utomhus också så det är en annan fördel... Jordvärme är ju också ett alternativ, men min tomt är bara på ca 600 kvm så det är nog tveksamt?

Erp: Tack för svaret! Oj, ja det var ju kort avbetalningstid!! Känns inte så svårt att motivera ett köp... Hade du valt CTC idag också om du skulle köpa idag?

Mvh gg_skane

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2012, 18:39:12 »
Ja, det tror jag!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2012, 23:43:24 »
har du ett vattenburet system vore det galet att installera en luft/luft.

snålar du med värmen idag. Har du önskemål om att kunna utöka uppvärmningen i framtiden, typ källaren eller så?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2012, 07:22:03 »
Energiförbrukningen på 21 000kWh, är det med bara eldrift, eller använder du olja/pellets? Ingår varmvattnet i den siffran?
Hur hög framledningstemp behöver radiatorerna när det är som kallast?

Har du tänkt göra installationen själv, eller köpa en färdig lösning? Köper man en färdig lösning så skiljer det inte så mycket upp till bergvärme istället. Då får du lite bättre årlig besparing och du slipper störa grannarna med utedelen...
Du kan kolla i SGU's brunnsregister om det finns borrhål i närheten och se ungefär hur långt det brukar vara till berget.
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 07:23:38 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2012, 07:43:41 »
Jag tolkar det som om gg_skane gör av med ca 6Ton pellets per år för värme och varmvatten. (har man pellets så eldar man inte olja)
21000kWh värme + 5000kWh HH el totalt ca 26000kWh

26000kWh motiverar inte större pump än ca 8kW men för att värma 220m² behöver du nog ca 11,5kw VP
Jag skulle nog titta på tex.Nibe split,ME Eller Daikin Altherma i storlekar runt 10-12kW
 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2012, 08:56:43 »
japp fullt effekt jacka pÃ¥ blir grymt!  tummenupp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gg_skane

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2012, 19:16:20 »
Hej!

Tack alla för synpunkterna!!!

Jag var inte helt tydlig tidigare. När vi först flyttade hit körde vi pÃ¥ elpatronen under ett Ã¥r. DÃ¥ blev den total förbrukningen för värme, varmvatten och el 24000 kWh.  Sedan gick vi över till pellets och dÃ¥ gick förbrukningen ner till 3000kWh om Ã¥ret eftersom det bara blev hushÃ¥llselen kvar. Det var därför jag skrev 21000 kWh i första inlägget. Vi har 20 grader pÃ¥ ovanvÃ¥ningen och 19 grader i källaren.

Hur hög framledningtemperaturen är när det är som kallast borde man kollat eftersom vi har haft några kalla vintrar, men tyvärr har jag inte koll på detta.

Var inne och kollade på SGU:s brunnregister och grannen hade grävt 162 m...

Känner en rörmokare som skulle kunna hjälpa till med installationen, men frÃ¥gan är vad man skall välja? Lmf skrev om Nibe Split och som jag förstÃ¥r det sÃ¥ är detta en inverterpump frÃ¥n Mitsubishi med Nibe innedel. ME och Daikin Altherma är väl ocksÃ¥ invertermodeller. CTC  som är en on/off pump verkar annars väldigt vanlig och dÃ¥ kan det väl inte vara helt fel?

Mvh gg_skane

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2012, 19:30:45 »
Det tråkiga med låg förbrukning är att man inte kan spara lika mycket ;)

Det är enklare att räkna på luftvatten eftersom hela anläggningen byts ut när den går sönder så att säga. En bergvärmeanläggning är lite mer komplicerad då borrhålet räcker för måååånga omgångar värmepumpar. Således är passar sig inte payoff i jämförelse mellan luft/vatten och bergvärme utan fungerar bara som jämförelse mellan olika luft/Vatten respektive olika olika bergvärme.
Exempelvis kan en lösning förefalla ha en bättre payoffkalkyl men i realiteten spara mindre pengar till hushållet.

Med en annuitetskalkyl får man en kalkyl som går att använda för att jämföra den faktiska månadskostnaden mellan olika energislag. Denna bygger då på att man endera kommer bo där under den längsta av annuitetsperioderna eller att man förutsätter att det restvärde som ligger kvar tillfaller fastighetens värde vid en försäljning i framtiden, vilket också i normalfallet kan förefalla rimligt, allt annat lika.

I luft luft sammanhang tycker jag inverterpumpar verkar intressant. Mer så än för bergvärme.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2012, 10:14:56 »
Hur hög framledningtemperaturen är när det är som kallast borde man kollat eftersom vi har haft några kalla vintrar, men tyvärr har jag inte koll på detta.

Om du har nån shuntautomatik på nuvarande panna så borde det gå att se hur den är inställd.

Citera
Var inne och kollade på SGU:s brunnregister och grannen hade grävt 162 m...

Det intressanta ur kostnadssynpunkt är hur långt det är till berget. Det aktiva djupet på brunnen anpassar man efter storleken på VP'n och energibehovet.

Citera
Känner en rörmokare som skulle kunna hjälpa till med installationen, men frÃ¥gan är vad man skall välja? Lmf skrev om Nibe Split och som jag förstÃ¥r det sÃ¥ är detta en inverterpump frÃ¥n Mitsubishi med Nibe innedel. ME och Daikin Altherma är väl ocksÃ¥ invertermodeller. CTC  som är en on/off pump verkar annars väldigt vanlig och dÃ¥ kan det väl inte vara helt fel?

Rent generellt så har man inte så stor nytta av en inverter när man jobbar mot ett vattenburet system. Vattnet och distributionssystemet ackuulerar ju en del värme, till skillnad från luft. Har man tillräcklig vattenvolym så det blir inte så stora temperaturvariationer med en on/off-VP att man märker av det.
Den stora fördelen med en inverter är att man kan välja en större pump som klarar effektbehovet när det är som kallast utan att den blir alltför överdimensionerad höst och vår. Samma fördelar kan man dock uppnå med en hyfsat stor arbetstank också. Merkostnaden borde vara ungefär den samma, men invertern innehåller ju en del mer elektronik som skulle kunna gå sönder... Som vanligt finns det för- och nackdelar med alla lösningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2012, 11:07:29 »
Om du har nån shuntautomatik på nuvarande panna så borde det gå att se hur den är inställd.

Det intressanta ur kostnadssynpunkt är hur långt det är till berget. Det aktiva djupet på brunnen anpassar man efter storleken på VP'n och energibehovet.

Rent generellt så har man inte så stor nytta av en inverter när man jobbar mot ett vattenburet system. Vattnet och distributionssystemet ackuulerar ju en del värme, till skillnad från luft. Har man tillräcklig vattenvolym så det blir inte så stora temperaturvariationer med en on/off-VP att man märker av det.
Den stora fördelen med en inverter är att man kan välja en större pump som klarar effektbehovet när det är som kallast utan att den blir alltför överdimensionerad höst och vår. Samma fördelar kan man dock uppnå med en hyfsat stor arbetstank också. Merkostnaden borde vara ungefär den samma, men invertern innehåller ju en del mer elektronik som skulle kunna gå sönder... Som vanligt finns det för- och nackdelar med alla lösningar.

Det jag tycker är lite intressant med inverters och luft/vatten men inte i fallet med markvärme är att luft vatten har en föränderlig effektleverans även utan att vara en inverter och detta då lufttemperaturen svänger över årstiden.

När som mest effekt behövs kommer en luft/vatten leverera som minst.

Om man tänker utifrån ett flöde kan vi ställa in invertermaskinen att jobba i ett flöde som är gjort för 10kw värmepump då den under varma delen av säsongen kommer sänka effekten och under kalla delen kommer ha mindre effekt än märkningen. Dvs 16kw värmepumpen kommer aldrig lämna just 16kw.

När det behövs är det för kallt och den lämnar i praktiken kanske bara 10.

Alltså tycker jag att en inverter är mer intressant med luft/vatten och därmed inte sagt att jag själv hade valt att gå den vägen. Jag hade nog valt en väldigt stor luft/vatten som fick jobba mot en arbetstank. Alltså typ 15-16kw on/off VP luft/vatten för ett hus som kräver 10kw vid dut (utan gå närmare i detalj kring det faktiska effektförhållandet utan bara för att ge ett grovt exempel)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2012, 11:48:58 »
Det jag tycker är lite intressant med inverters och luft/vatten men inte i fallet med markvärme är att luft vatten har en föränderlig effektleverans även utan att vara en inverter och detta då lufttemperaturen svänger över årstiden.

När som mest effekt behövs kommer en luft/vatten leverera som minst.

Om man tänker utifrån ett flöde kan vi ställa in invertermaskinen att jobba i ett flöde som är gjort för 10kw värmepump då den under varma delen av säsongen kommer sänka effekten och under kalla delen kommer ha mindre effekt än märkningen. Dvs 16kw värmepumpen kommer aldrig lämna just 16kw.

När det behövs är det för kallt och den lämnar i praktiken kanske bara 10.

Alltså tycker jag att en inverter är mer intressant med luft/vatten och därmed inte sagt att jag själv hade valt att gå den vägen. Jag hade nog valt en väldigt stor luft/vatten som fick jobba mot en arbetstank. Alltså typ 15-16kw on/off VP luft/vatten för ett hus som kräver 10kw vid dut (utan gå närmare i detalj kring det faktiska effektförhållandet utan bara för att ge ett grovt exempel)
En luft vatten med tank. Min luft/vatten är ganska klen. Har en 10 kw som klarar värma huset till nollan ungefär. Nu har jag satt dit en tank på 500 liter i efterhand så nästa pump blir lätt en 16 kw. Då klarar den ner mot 10 minus och kallare har vi nästan aldrig.
Men det är ju inget nytt problem med luft vatten. Men precis som du säger så är det ju extra intressant med inverter eller tank just pga att den tappar så mycket effekt när man som mest behöver den.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Luft/luft eller luft/vatten?
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2012, 11:58:51 »
För min högst personliga del väljer jag att summera det som att :

Med en inverterstyrd luft/vatten så stressar vi inte flödet i linje med märkeffektens behov utan den förväntade effektavgivningen när det är som kallast.

Detta innebär att vi till skillnad från exempel med invertermarkvärme kan överdimensionera inverterluftvattenvärmepumpen utan motsvarande "flödesproblematik".

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!