Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sveriges sämsta jordväreanläggning?  (läst 12197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2009, 18:25:16 »
Kolla här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22756.0


Det skulle alltså betyda att pumpen har gått 32700 + 7700 = ca 40 000 timmar på låt oss säga 8,5 år = 4700 timmar/år. Då verkar tillsatstimmarna rimliga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2009, 19:11:48 »
En borra brukar sjunka någon grad i snitt efter något/några år men inte heller där finns anledning att "lägga i träda".

Vad nÃ¥gon kanske menat är att installera frikyla och pÃ¥ sÃ¥ sätt föra över värme frÃ¥n huset till marken pÃ¥ sommaren, men att kunna spara denna värme i marken/berget till vintern är en myt.  


Fast det verkar konstigt, att man kan ta ut värme frÃ¥n hÃ¥let, sÃ¥ att det kyls över Ã¥ren; men att man inte kan tillföra nÃ¥gon värme  Sc:,h

En del tror att berget runt borran fungerar som en "termos" när man värmer borrhålet med frikyla på sommaren och att denna värme sedan går att hämta tillbaks på vintern. Jag tror inte att det fungerar så. Berget leder både värme och kyla bättre än vatten och strävar alltid efter temperatur-utjämning varför den lilla värme man matar ner på sommaren är långt borta när vintern kommer.

Man kan väl jämföra med att hälla nÃ¥gra hinkar varmvatten utmed en brygga i havet pÃ¥ sommaren. Ingen tror väl att denna värme finns kvar sÃ¥ att man kan ta ett varmt bad pÃ¥ samma plats mitt i vintern. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2009, 09:00:43 »
Pumpen borde i det här fallet ha varit på 11-12 kW. Som det nu är står tillsatsvärmen för grovt räknat 10 % av värmebehovet. Det borde vara runt 5 %. Det kanske inte låter som så stor skillnad med det innebär att elförbrukningen för uppvärmningen är ca 10 % för hög jämfört med optimal dimensionering i och med att värmepumpens COP är över 3. Det kan ha varit källaren som inte var medräknad i dimensioneringskalkylen.

Det har skällts en del på det nya kravet att hus skall energideklareras för rätt dyra pengar. Här verkar det vara ett fall där det inte hade varit så dumt om en sådan deklaration hade funnits. Jag tror inte en kompetent energiutredare hade missat att upptäcka att pumpen var för klen för huset och att förbrukningen var en så där 2000 kWh/år för hög. Fast att känna till att displayen räknar baklänges är överkurs så man vet aldrig hur en energideklaration skulle ha sett ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boojen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2009, 14:49:17 »
Hej.

Helt ny här på forumet, har en Greenline HT 6 Plus med markslinga på 250 meter, pumpen jobbar mot golvvärme ca 100 kvadrat plus tre mindre element.

Jag har samma strul tillskott vid -12ºC, jag fick nyligen byta styr boxen pga fel larm som inte gick att radera, då passade jag på att fråga servicegubben varför jag har detta strul. Han påstod att det är luft i markslingan som gör att verkningsgraden inte blir så bra Sc:,h
Pumpen installerades -04 men det är först nu i vinter som jag har problem.

Ska man tro på servicegubben och försöka pumpa ur luften?
Och kan detta vara orsaken hos dig i Skåne?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2009, 15:15:21 »
Värmepumpsforums lag nummer 1: Lita aldrig på en servicegubbe

Okunniga servicegubbar (speciellt om de verklöigen ÄR gubbar) hittar på vad som helst istället för att säga som det är, det skall gå tillskott på en värmepump när effektbehovet blir stort. (om de ens vet att det skall göra det)
Även på en korrekt dimensionerad anläggning går det tillskott på årets kallaste dagar, man brukade för några år sedan bara dimensionera värmepumparna för ca 50% effekttäckning, vilket ger runt 90% energitäckning.

Luft i markslingan påverkar inte uteffekten mer än högst marginellt, de problem man kan få av luft i markslinga är att det kommer luft i cirkpumpen, den slutar då att pumpa, och värmeväxlaren på KB-sidan fryser till is på några sekunder.

Upplever du att du har luft i markslingan?
I så fall, på vilket (synligt/märkbart) sätt ger det sig till känna.
Villka temperaturer har du på KB när kompressorn har gått i ca 10 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boojen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2009, 21:05:59 »
Okej Rickard

Han påstod att en markslinga inte ligger plant och mitt fall så ligger den i en slänt, så i andra ord så har den flera punkter som kan ligga högre och där kan det finnas luft enligt "gubben".
Hur vida jag märker av luft eller inte så är det pga att jag inte tycker att pumpen ger det den har gjort tidigare, han påstod att han hörde att det var luft i systemet när han ströp flödet på KB.
Temperaturen på KB in är 0,2ºC ut på KB -1ºC kompressor temp på typ 88ºC men den går ju hela tiden.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2009, 21:16:15 »
Om det vore mycket luft i din kollektor skulle ditt deltaT vara mycket högre, de delar av kollektorn som bara innehålller luft skulle ju i princip inte tillföra nån energi från marken.
Dina värden är så vitt jag kan bedöma helt normala med så pass kort markslinga (om tempgivarna visar rätt, kontrollmät gärna med en egen termometer.)
Mycket luft i kollektorn skulle dessutom ge ett lägre flöde då cirkulationspumpen skulle behöva "lyfta" köldbäraren över alla luftfickor, detta i sin tur skulle ge ytterligare större tempdiff mellan utgående och inkpmmande KB.

Det är väldigt lite som talar för att du har "mycket luft" i din kollektor.

Med tanke på att du klarar dig med till -12 grader så tror jag att du har en väl dimensionerad pump, som fungerar som den ska.
Har det varit så här kallt i Skåne de senaste åren? (-12 grader)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boojen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2009, 21:48:21 »
Å förlåt jag bara blandar in mig i diskutionen, jag bor i Bergslagens pärla Nora 4 mil norr om Örebro här kan det bli -30ºC om vi har tu.. otur.
Tack för snabba svar, jag är ändå fundersam över att pumpen gick bättre när den var nyinstallerad och fram tills den här vintern.
Visserligen så har E-on byt elmätare i höstas med det borde inte inverka tycker jag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2009, 01:07:26 »
Ny elmätare kan göra en rätt stor skillnad, speciellt om du tidigare hade en "snurrskivemätare".
Men naturligvis händer det att värmepumpar/kompressorer börjar ge sämre uteffekt, det är också därför många som finns i detta forum har koll på sin anläggning, skriver upp värden varje år för att ha nåt att falla tillbaka på om nåt plötsligt ändrar sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2009, 08:38:07 »
Bojjen tycker att du har lite för liten skillnad på in och ut på brinesidan.
Om du tar bort frontplåten så ser du 1 synglas nere till höger om kompressorn, bubblar,skummar det i detta när kompressorn går. I så fall är det för lite gas i maskinen som i sin tur orsakar att den tappar effekt.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2009, 17:58:38 »
Finns det något sätt (förutom indirekta tecken) att se om det finns luft på kollektorsidan?

Jag funderar som sagt på att i tur och ordning stänga en av slingorna på kollektorsidan för att se om temperaturen är jämt fördelad mellan de två. Ventilerna ser ut så här (se bifogad bild). Är det någon som vet hur man stänger. Skall man tvärställa den eller vrida så långt det går åt ett av hållen.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad PeterS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljubljana, Slovenien
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • knut
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2009, 19:33:40 »
Man skall tvärställa den! 90 grader altså!
Greenline plus, funkar perfect!

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2009, 10:13:05 »
Börjar fundera på andra system. Idag går tillskottet trots plus 2 grader, inget vv-behov. Blir till att blockera igen.

Grannen har tydligen ett grundvattensystem som värmer ett hus som är större än vårt, helt utan tillskott. Mycket väl fungerande sedan många år.

Vi har en brunn i ena änden av trädgården som vi inte använder, men där finns vatten. Vad krävs för att få till ett grundvattensystem. Kostnader? Värmepumpen vi har kan ju användas. Jag antar att det behövs en brunna i andra änden av trädgården för att pumpa tillbaka vattnet. Kan grannens system påverkas av att vi oxå utnyttjar "samma" källa?
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2009, 10:42:02 »
Varje grads höjning av köldbärartemperaturen gör att pumpen ger ca 4 % mer effekt. Skulle det på något sätt gå att få 3 grader varmare köldbärare ökar det effekten med ca 1 kW vilket betyder att pumpen klarar ungefär 2 grader lägre utomhustemperatur utan tillsats.

Vid grundvattensystem brukar man vilja installera en extra värmeväxlarkrets för att undvika att det blir beläggningar i förångaren. Där har man en förlust på några grader. Grundproblemet, att pumpen är för klen, löser det inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2009, 13:26:15 »
Tätning av fönster och dörrar, isolering av vind, och om det inte hjälper komplettering med en centralt placerad luft/luft-värmepump tror jag är de åtgärder jag skulle vidta.
Effektivt, rätt enkelt, och överkomligt prismässigt.
Dessutom skulle det lösa problemet, vilket inte en grundvatteninkoppling skulle göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!