Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1210-7 problem  (läst 3624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
1210-7 problem
« skrivet: 30 januari 2007, 14:10:27 »
Upptäckte i helgen att pumpen endast ger ut VBf 44 grader och VV 43grader ( start värde 46). ute temp -8.
Kompressor står alltså och bara nöter på dessa värden utan att öka ?? den har gått kontinuerligt så här sen i söndags ( som jag vet ). Idag tisdag ligger den på samma värden men men utetemp -3.
frågan är borde inte VV tempen gå upptill ca 53 grader ?
vad kan vara fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1210-7 problem
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 14:56:57 »
Trevägsventilen som skall växla över till varmvattenberedaren har förmodligen kärvat fast, helt eller delvis, den "tror" att den gör tappvarmvatten (44  (VV) visas i displayen?) men i verkligheten skickar den ut (nästan) all värme till radiatorerna, dÃ¥ dina radiatorer gör av med all energi vid en framledningstemp pÃ¥ 44 grader blir det inte varmare än sÃ¥.

Ställmotorn till växelventilen går att plocka bort och man kan ibland lyckas motionera igång trevägaren genom att öppna stänga den till den börjar gå lätt, lite olja på spindeln kan hjälpa.

Sök i forumet på trevägsventil så finns det massor skrivet, tror t.o.m det finns bilder nånstans på hur man demonterar dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: 1210-7 problem
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 19:36:34 »
Tack det fungerade.

Är lite osäker på en sak. Själva ställmotorn håller på och går fram och tillbaka när VP ej är i gång, ska det vara så ? tänkte ej på detta innan jag tog bort den.
Kan man få den i fel läge vid återmontage ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1210-7 problem
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 19:50:25 »
Nja den ska vila med kompressorn... bara vid vv produktion ska den växla...

Har aldrig hört nån som gör så!?
NÃ¥n annan???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1210-7 problem
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 20:59:08 »
Tack det fungerade.

Är lite osäker på en sak. Själva ställmotorn håller på och går fram och tillbaka när VP ej är i gång, ska det vara så ? tänkte ej på detta innan jag tog bort den.
Kan man få den i fel läge vid återmontage ?

Ställdonet till växelventilen är paj... det sitter en microbrytare inuti den som inte bryter när den nått nedersta läget utan den går då bara runt å runt alltså ner och upp...

Allt kommer funka när den är bytt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 1210-7 problem
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2007, 07:12:40 »
Du skulle ju kunna öppna den och se om du kan fixa mikrobrytaren... kanske bara en skruv som är lös, eller en liten justering som krävs.

Akta dig för att mixtra med el om du inte har någon kunskap, kanske har du någon annan i familjen/bekanskapskretsen som kan titta på den åt dig om du själv inte har kompetensen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: 1210-7 problem
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 11:29:51 »
Kan säkert vara felet.

Provade med att ta bort donet och montera på den igen och då stannade den i nedre läget, varvid pumpen drog upp som vanligt.
Nästa gång när jag titta till så stod den och gick upp och ner och pumpen gick endast upptill ca 44 grader och malde på utan att slå av. Vet någon var man kan få tag på ett nytt don ? Honeywell UC4013 / 99323.

Ska även försök pilla lite påt och undersöka om jag ser något som kan vara tokigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!