Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börjar fÃ¥ panik,hjälp!  (läst 1756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Börjar få panik,hjälp!
« skrivet: 09 september 2009, 21:51:50 »
Har läst och kollat runt på detta forum under ett års tid då jag lurat på vad vi ska ha för uppvärming.Vi bor i Ludvika/Dalarna i ett 1/2 plans väl isolerat hus på 130 kvm.Tidigare har det varit direkt verkande el som förra ägaren monterat bort och vi har endast spenderat en vinter i huset och då eldade vi i princip morgon till kväll i bras kassetten och frugan döpte mig till kamin mannen eftersom jag oftast satt hemma och vakta brasan...Hade tänkt och vara ute i tid med just värme systemet till den här vintern men med ganska omfattande renovering kom hösten fort och ju mera jag kollar runt så blir jag bara mer förvirrad.Jag har lagt vattenburen golvärme på bottenvåningen (LK system) men vad ska jag satsa på för L/V pump?Alla tips och ideer och erfarenheter mottages varmt.
Min budget sträcker sig till 45-50k och vad jag förstått så finns det många budget modeller på marknaden.Klarar tex Invest nya modell med inbyggd elpatron att leverera värme ner till c:a -25 grader,förstår att verkningsgraden blir sämre vid kraftig kyla men helt utan värme borde man aldrig bli iomed att elpatronen kan gå in och stötta när pumpen inte orkar!?!Som sagt tips och synpunkter så jag kommer fram till ett alternativ.Ska ej värma tappvatten så det rör sig endast om lågtemp till golvärme.

NÃ¥n som köpt eller vet nÃ¥got om pumparna frÃ¥n solef med en tank som  värmväxlare med inbyggd elpatron och slinga?Ett billigt alternativ som är enkelt att docka en vattenmantlad kamin mot som tillskotsvärme när det är kallt eller när man vill spara pÃ¥ elen för att elda gillar vi och kommar förmodligen lÃ¥ta det brinna c:a 5 timmar om dygnet i snitt i kaminen.


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Börjar få panik,hjälp!
« Svar #1 skrivet: 10 september 2009, 00:18:19 »
Invest LVE-09(med inbyggd elpatron på 2kW :o) klara bara av att jobba ner till -20°C och klarar max framledningstemp på 50°C enligt deras hemsida/tekniskdata.
värme effekt 8,3kW

priset på denna pump är 34995:- och leveranstiden 6-8 veckor

så om du måste ha en pump som klarar -25°C finns det kanske inte så många välja på, vad jag vet bara IVT/Bosch/Carrier och sanyo (finns säkert fler som andra kan tipsa om)

andra fabrikat som har -20°C som gräns förutom invest är ctc,nibe,daikin osv.
och skall man göra en liten prisjämförelse så kan man hitta tex. ctc ecoair 107 polar edition för 39500:- utan att lägga ner alltför mycket tid på att leta
Själv skulle jag tittat efter en pump byggd i sverige som säljs med utbyggt återförsäljare/servicenät men det är min åsikt
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Börjar få panik,hjälp!
« Svar #2 skrivet: 11 september 2009, 01:11:31 »
Eldar du är det nog inga problem med en pump som inte kommer lägre än -20, och har ni dessutom en elpatron i/till maskinen så är ni ju säkrade om ni inte skulle kunna/orka/vilja elda när det blir riktigt kallt. Dock säger jag som Lmf att jag hade föredragit en svenskbyggd pump, och defenitivt inte invest, dom har väl inte fått nåt strålande betyg vad jag har hört..

Ska du installera själv eller inkluderar du installation i dom 45-50k också?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!