Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatteninställninigar  (läst 1260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvatteninställninigar
« skrivet: 15 augusti 2016, 14:00:28 »
Ny medlem på forumet som har installerat en Daikin bergvärmepump i maj 2016.
Installationen blev mycket bra, men funktionen dÃ¥lig pga. felaktigt kretskort där 3-vägsventilen stod kvar i varmvatten-läge och rumsvärmningen inte fungerade. Nu var ju detta inget problem nu när det är sommar. Kortet är utbytt och 3-vägsventilen verkar fungera som det ska. Värmepumpen ersätter en fjärrvärmeinstallation där man har obegränsad tillgÃ¥ng till värme och det skall bli intressant att se hur denna varvtalsreglerade värmepump klara uppgiften. Huset som skall värmas är en en-planvilla med källarvÃ¥ning pÃ¥ totalt 250 m2. Under sommaren har jag har försökt att "värma källaren" för att fÃ¥ lite bättre källarmiljö, men har fÃ¥tt lite korta gÃ¥ngtider pÃ¥ pumpen. Har sänkt delta-T till 5 grader och höjt flt-toleransen till 4 grader.och med detta fÃ¥tt upp "gÃ¥ngtiden" till 65-70%. Med detta fÃ¥r jag väl vara nöjd, dÃ¥ jag förstÃ¥r att pumpen inte kan leverera lägre effekt. Den drar i det läget totalt med c-pumpar ca 630-640 w.  Men jag har funderingar kring varmvatteninställningen. PÃ¥ det "nya" kretskortet ligger varmvattenproduktionen som "schemaläggning + Ã¥teruppvärmning" och det finns 4 st scheman att välja mellan nämligen "Användardefinierat 1", "Fördefinierat 1, 2 eller 3". Det finns däremot ingen information om hur olika scheman ser ut och om man kan ändra det "Användardefinierade" schemat. Jag har även funderingar övriga varmvatteninställningar. Installatören föreslog enbart Ã¥teruppvärmning utan legionella-funktion, vilket jag uppfattar som enklast möjliga driftsläge. I övrigt kan noteras att det följer med "en massa" installations och användarmanualer pÃ¥ alla de sprÃ¥k, men särskilt lätta att tyda/förstÃ¥/använda kan man inte beskylla dom för att vara. Är det nÃ¥gon som kan varmvatteninställningarna sÃ¥ vore jag tacksam. [/sub]

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!