Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer  (läst 6791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer
« Svar #15 skrivet: 24 november 2012, 14:29:50 »
Om du stänger  (Ã¥tta) och öppnar (7) sÃ¥ ska det bli samma temp pÃ¥ golvvärmen som frÃ¥n vp. DÃ¥ blandar du ingenting.
PÃ¥ Villa Classic är det inte nödvändigt med 7-8 gr  :dt: dÃ¥ den använder R404A utan glide. Det räcker med 5 gr vilket gör att du kan knäppa upp cirkpumpen i vp ett steg om du vill.

Gick tydligen i sätta en 8 i parentes... ::)
« Senast ändrad: 24 november 2012, 14:45:49 av Tobocop »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer
« Svar #16 skrivet: 24 november 2012, 16:08:42 »
Om du stänger  (Ã¥tta) och öppnar (7) sÃ¥ ska det bli samma temp pÃ¥ golvvärmen som frÃ¥n vp. DÃ¥ blandar du ingenting.
PÃ¥ Villa Classic är det inte nödvändigt med 7-8 gr  :dt: dÃ¥ den använder R404A utan glide. Det räcker med 5 gr vilket gör att du kan knäppa upp cirkpumpen i vp ett steg om du vill.

Gick tydligen i sätta en 8 i parentes... ::)

precis, så jag har gjort.
har dessutom vridit upp cirkpumpen på vp till max.
likförbaskat diffar den 7-8 grader mellan punkt (1) & (2)
måste ju vara något fel på den, eller?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer
« Svar #17 skrivet: 24 november 2012, 17:42:50 »
OM ventilen åtta stänger helt, ska det inte kunna bli så. Höjt hastigheten på cirkpumpen efter shunten också?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer
« Svar #18 skrivet: 24 november 2012, 18:00:30 »
OM ventilen åtta stänger helt, ska det inte kunna bli så. Höjt hastigheten på cirkpumpen efter shunten också?

den stÃ¥r pÃ¥ max. 

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att justera VP med golvärme & radiatorer
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2013, 20:08:14 »
efter mycket skruvande och testande, har jag kommit fram till att det funkar om jag stryper bort radiatorerna helt och ökar cirkpumpen till max på bergvärmen.
så fort jag öppnar radiator slingan så får jag samma problem igen med tempraturerna för golvvärme kretsen & shunten.

betyder det att Cirkulationspumpen i min bergvärmepanna är för dålig? att den inte klarar av att förse radiatorerna och primärsidan till shunten för golvvärmen med hett-vatten samtidigt?

eller har det något med trycket i systemet att göra?

« Senast ändrad: 30 januari 2013, 20:12:39 av mr.o »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!