Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: funderingar  (läst 1451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosses

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
funderingar
« skrivet: 21 september 2004, 23:23:48 »
Lite flar funderingar om värmepumpar.

Huset:
Håller på för fullt att bygga vårt nya hus, ett välissolerat hus i 2 plan.
120+60kvm.
4 st i familjen.
Huset byggs på öland, det räknas som zon-1.
Det enda som är riktigt bestämt är att det blir vattenburen golvvärme i båda planen.
Är inne på en nibe 1215-5 + frånluftsmodul.
Med ytmarkslingor.

kombinationen nibe 1215-5 + frånluftsmodul, har jag lite frågor om, som jag funderat på.
Om man vill elda i kaminen så pass att värmepumpens givare känner av detta och drar ner driften, vad händer då med återvinningen i frånluftsmodulen?
Återvinner den hela tiden eller bara när kompressorn går?

Sedan har jag en fråga om comfortzon frånlufts värmepumpen, och andra frånlufts värmepumpar.
Har jag fel om jag tycker att, för att kunna återvinna energi så måste man ha tillfört energi via elpatronen?
en frånlufts värmepump kan väl inte vara jämförbar med en marvärmepump, om man bortser från investeringen.

mvh Bosse


admin

  • Gäst
admin
Re:funderingar
« Svar #1 skrivet: 23 september 2004, 00:43:08 »
Citera
Sedan har jag en fråga om comfortzon frånlufts värmepumpen, och andra frånlufts värmepumpar.
Har jag fel om jag tycker att, för att kunna återvinna energi så måste man ha tillfört energi via elpatronen?
en frånlufts värmepump kan väl inte vara jämförbar med en marvärmepump, om man bortser från investeringen

De flesta frånluftsvärmepumparna tar värme ur från luften ned till någon eller några plusgrader.

ComforZones frånluftsvärmepump tar värme ur frånluften ned till -15 grader. Det innebär att så länge det är varmare än -15 grader ute så kommer värmepumpen att återföra all energi som finns i frånluften + en del energi som kommer in via friskluftsventilerna. Den energi som tillförs via tillluftsventilerna behövs för att täcka förlusterna genom isolering och via vatten (avloppet).

Elenergi (din anm. elpatron) tillförs normalt i dag i ganska stor utsträckning via hushållsprodukter såsom:

Tvätt
Tork
Datorer
Laddare
TV
Bastu
Belysning

Summa summarum, har du ett i övrigt väl isolerat och någorlunda kompakt hus bör en ComfortZone kunna täcka den större delen av energibehovet.

Observera att jag inte har någon som helst praktisk erfarenhet gällande deras VP, men rent teoretiskt så tycker jag att deras konstruktion är väldigt väl anpassad för nytillverkade hus med god isolering.

FTX-aggregat behövs ej vliket bör sänka den totala installationskostnaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 597
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!