Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT1 placering  (läst 6344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
GT1 placering
« skrivet: 29 december 2009, 20:57:07 »
God fortsättning och gott slut på 2009

Jag undrar om placeringen av GT1 givaren till min bosch (IVT) pump. Pumpen installerade jag i november efter att ha kastat ut oljepannan från 1965.
Jag placerade GT1 givaren på retur ledningen på gamla röret. Har fått gå skarva det gamla röret med ett nytt koppar rör. När stopp värdet var 46 grader kom aldrig retur temperaturen upp till mer än 45 grader vilket resulterade i att pumpen gick hela tiden.

Nu till frågorna :
1)Räcker det att tejpa dit givaren på röret eller ska man använda silicon eller något annat lim?
2)Kan gamla rör som är målade påverka givaren ? Låter väldigt konstigt.
3) Ska retur ledningen vara isolerad ? När jag isolerade runt givaren så visade rätt värde för GT1 men vi fick aldrig det riktigt varmt inne.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1 placering
« Svar #1 skrivet: 29 december 2009, 21:24:12 »
Det är säkerligen så att pumpen effekt inte räcker till för att få upp temperaturen till mer än 45 grader. Vid 45 grader på returen avger radiatorerna lika stor effekt som pumpen producerar, det blir ingen effekt över till att öka temperaturen.

Lite isolering kring givaren är bra på så sätt att den visar korrekt temperatur, men det är inte nödvändigt för funktionen. Att temperaturen inne sjönk när givaren isolerades är som det skall vara. Reglersystemet startar och stannar pumpen utifrån givarens temperatur. Är givaren i utgångsläget oisolerad så att den visar t.ex. 2 grader lägre temperatur än returen och inställd värmekurva ger rätt innetemperatur kommer isolering runt givaren så att den visar rätt temperatur att göra att reglersystemet sänker returtemperaturen med 2 grader. Det blir då svalare inne. Det får man kompensera genom att höja värmekurvan.

I det här fallet, när pumpen inte orkar upp till frånslagstemperaturen, skall tillsatselen så småningom kopplas in.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1 placering
« Svar #2 skrivet: 31 december 2009, 00:33:31 »
Jag har monterat andra typer av givare på rören och fått bäst resultat genom att tejpa fast de med aluminiumtejp och dra lite isolering över.

I övrigt håller jag med Rolands synpunkter.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #3 skrivet: 31 december 2009, 12:38:15 »
Ska fixa lite aluminiumtejp och testa.

Har fått upp returtemperaturen igår till 48 grader, börvärdet var 49. Men elkassetten går inte in. Är det någon inställning som är fel?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1 placering
« Svar #4 skrivet: 31 december 2009, 13:21:53 »
Det behöver inte vara så, det kan ta tid innan tillsatsen går in. Studera manualen och se efter vad tillsatstimern visar.

Det är lite konstigt att returtemperaturen behöver bli så hög för att det skall bli varmt inne. När är huset byggt och vad är det för typ av radiatorer? Vilken inomhustemperatur vill ni ha? Vad är det för framledningstemperatur (utgående värmebärare)?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #5 skrivet: 31 december 2009, 13:43:08 »
Huset är byggt 1965.
Radiatorerna består av två lager som är reflade.
Jag vill ha 20-21 grader men når endast till 19-19.5.
läste av nu : framledningstemp är 56 (gt8), retur 46 (gt9), börvärde 46.5 ovh retur gt1 45, ute temp -7.5. inne temp nu 19.5
Får känslan av att retur gt1 har svårt att nå upp till bör värdet oberoende på om bör är högre än 45grader.

hur fungerar tillsatts timern? hoppar inte tillsattsen in om returen inte når bör värdet?

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: GT1 placering
« Svar #6 skrivet: 31 december 2009, 14:28:21 »
Vad står det under menyn

5.5
8.1
8.3.1
8.3.2
8.5




Huset är byggt 1965.
Radiatorerna består av två lager som är reflade.
Jag vill ha 20-21 grader men når endast till 19-19.5.
läste av nu : framledningstemp är 56 (gt8), retur 46 (gt9), börvärde 46.5 ovh retur gt1 45, ute temp -7.5. inne temp nu 19.5
Får känslan av att retur gt1 har svårt att nå upp till bör värdet oberoende på om bör är högre än 45grader.

hur fungerar tillsatts timern? hoppar inte tillsattsen in om returen inte når bör värdet?
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #7 skrivet: 31 december 2009, 14:41:46 »
5.5 Ja
8.1 60min
8.3.1 och 8.3.2 finns inte i menyn (Gick in med I/S)
5 : 0% 2/3

Tack för all hjälp

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #8 skrivet: 31 december 2009, 14:44:01 »
Pumpen ligger och jobbar tillräckligt nära börvärdet för att elen inte skall gå in. Önskas högre innetemp blir det att höja kurvlutningen lite gran eller knäcka kurva. ;)


När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det dÃ¥ blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhÃ¥landen.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gÃ¥ in pÃ¥ knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fÃ¥tt fram en bra temp för den vanligaste rÃ¥dande utetemperaturerna för orten.
När det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.
« Senast ändrad: 31 december 2009, 14:49:20 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1 placering
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2010, 10:39:00 »

8.3.1 och 8.3.2 finns inte i menyn (Gick in med I/S)


Då kan det vara 8.3.4 och 8.3.5, det finns olika versioner. Ramptid öppna resp. ramptid stänga heter de.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2010, 11:22:02 »
Gott nytt år allihop

8.3.4 : 20min
8.3.5 : 3min

Något annat som jag har noterat är att manometern på expansionskärlet går ner till noll när Gt1 värdet har kommit upp till bör värdet. Borde inte trycket vara konstant även när VP inte går ? När VP´n går så ligger manometern på ~0.9

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1 placering
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2010, 11:28:42 »
Tiderna som är pumpen är inställd på är normala så det skall fungera som det är tänkt.

Expansionskärlet: Prova med att lufta varmvattenberedaren. Om det är luft i den sjunker trycket när vattnet i den svalnar och det gör det ju vid radiatordrift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: GT1 placering
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2010, 11:41:44 »
OK, förstår inte riktigt varför manometern för värmesystemet sjunker när varmvatten produceras. Jag ska prova.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: GT1 placering
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2010, 12:18:42 »
8.3.5 kan vara lite lågt satt.


Det som händer är att först ska timern 8.1 räkna ner sedan kommer 8.5 att börja räkna upp och efter halva tiden under 8.3.4 slår 3 kW till och efter hela tiden 6 kW under förutsättning att retur eller vv-tempen inte börjar närma sig sitt börvärde frö då stannar uppräkningen för att sedan räkna nedåt enligt 8.3.5

Det jag har sett är att det finns behov av värme och tiden 60+10 minuter har gått och 3 kW slår till. Sedan finns det behov av VV och då kanske 6 kW hinner slå till men i vilket falls om helst så börjar pumpen uppnå VV-bör och timern räknar ned. Har man då för lågt värde under 8.3.5 så hinner timern (8.5) räkna ned till 0 och då resettas hela timerkedjan. Dvs även om du för värmeproduktion behöver ha tillskott så kommer det att ta 60+10 minuter innan detta slår till. Det man kan göra är att dra ned 8.1 till 10 min. Man kan öka 8.3.5 men då kan man få problemt att returen blirr för varm och pumpen bryter tillskottet.

 

Gott nytt år allihop

8.3.4 : 20min
8.3.5 : 3min

Något annat som jag har noterat är att manometern på expansionskärlet går ner till noll när Gt1 värdet har kommit upp till bör värdet. Borde inte trycket vara konstant även när VP inte går ? När VP´n går så ligger manometern på ~0.9
« Senast ändrad: 01 januari 2010, 13:47:48 av lubbis »
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: GT1 placering
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2010, 12:29:12 »
OK, förstår inte riktigt varför manometern för värmesystemet sjunker när varmvatten produceras. Jag ska prova.


Var det inte så att trycket sjönk under radiatordrift och att det nådde noll när radiatorkörningen var klar? Jag kanske missuppfattade situationen. Men prova med att lufta i alla fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!