Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria funderingar..  (läst 2562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Atria funderingar..
« skrivet: 12 januari 2007, 20:44:03 »
Hej

Har ett par funderingar som jag tänkte fråga er andra Atria ägare om.

Är det någon som köpt "plastkåpan" som numera finns som tillbehör? Såg den hos min återförsäljare och utedelen blev faktiskt lite "vackrare" :) med denna på, kostade ca 1000kr. Om det är någon som monterat den så skulle det vara kul att veta om den gör någon praktisk nytta såsom att ta ner ljudnivån något ytterligare eller liknande?

Skulle vara kul att få veta vad ni andra har för delta t mellan köldbärare och utomhustemp såhär års. Själv har jag vid +5 utomhustemp +1 in och -4 ut.

Sen några veckor sedan har jag monterat en droppskål till utedelen och lagt in en självbegränsande värmekabel. Dock när jag kom ut på morgonen efter en natt med minusgrader så har det bildats is på vattnet. Börjar fundera på om man skulle ta och isolera hela skålen, visste att det skulle vara bra att isolera men trodde att värmekabeln skulle klara hålla isen borta ändå. Nån som har erfarenhet av detta?

/Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria funderingar..
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2007, 22:37:39 »
Visst har du 10:an? Vädret slog precis om här och gick från 6 till 9 grader så rapport om delta på kalla sidan kommer när "kylan" är tillbaka. Generellt ligger KB in ca 4-5 grader under utetemp och sedan har jag ett delta på 4 grader i snitt. Har kort avstånd till utedelen och cirkulationspumpen på 1:an. På 2:an sjunker KB ut ca 1 grad medan KB in ligger kvar på samma, delta minskar alltså till 3 grader.

Har inte haft minus ute mer än ett par dagar denna vinter så jag kör strutsen när det gäller avrinningen. Har en värmekabel som ligger men har inte orkat fixa det...

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria funderingar..
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2007, 21:08:55 »
Är det någon som installerat trådlös rumsgivare?
När jag köpte min Atria december -05 så fanns bara en trådbunden att tillgå eftersom återförsäljaren hävdade att den trådlösa inte fungerade så bra..Men det kanske har kommit ut någon ny sedan dess som är trådlös, någon som vet? Allt är ju trådlöst idag så det låter konstigt att inte Thermia kan få fram någon rumsgivare som fungerar.

Mvh

Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria funderingar..
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2007, 22:55:11 »
Har efter konsultationer från Thermia fått reda på att så liten delta som möjligt på kalla sidan är att föredra på Atrian. Kör numera cp på kalla på högsta läget. Ger delta på 3 grader när det är kring +3 grader ute. KB in ligger då det är +3 grader ute ca 7 grader under utetempen.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atria funderingar..
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 08:52:58 »
Daniel,

Som jämförelse så läste jag av siffrorna vid + 5 grader ute igår. KB in var 0 grader och KB ut -4. Kanske är mitt lägre KB in en funktion av lägre varvtal på fläkten?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!