Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Man blir inte klok på detta med värmekälla.

Jobbar som installatör och kan säga att när man får olika bud från olika leverantörer av värmepumar, man vet inte vad man
ska tro.
CTC säger, zenith acktank om man ska ha solfångare i framtiden med en eco part, vilket jag köper i resonemang. Till detta ska jag ha en FTX hade jag tänkt mig. CTC säger, kan vara smart att öka pump storlek och borrhål mot dimensioneringen om man har bra rabatter på dessa produkter.
Niber säger, aldrig lönt att sätta en FTX. Sätt en 1245 bergvärmepump med deras FLM. Du kommer aldrig räkna hem solen då CTC drar 3000 kw/h mer per år p.g.a att de kör fast kondensering, så kostnaden att driva deras grejer drar mer och därav blir solen inte gratis då Nibes drar mindre från start. Att sedan öka storlek var det galnaste de hört, aldrig motiverbart att göra så. Vad ska man göra?

Tycker i alla fall själv att FTX och bergvärme känns bäst. Sen om man tar en större pump eller inte kan ju diskuteras.

Huset vi ska bygga är på 200 m2 boyta och 50 m2 garage. Boyta ska värmas till 21-22 och garage runt 16

Någon som kan ge råd?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Jag tror också att det är svårt att med bvp räkna hem en FTX med kanaldragning om du bara räknar in uppvärmningskostnaden. Ett F-system med Fresh-ventiler i ytterväggarna är såpass mycket billigare... Men sen får du fundera hur mycket det är värt att ha den absolut bästa ventilationen där du kan speca precis vilken luftbytesfrekvens du vill ha i respektive rum?

Personligen har jag ett enkelt F-system och tycker det funkar finfint. FLM har jag inte hört mycket gott om, lägg pengarna på djupare borrning istället...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
En FLM som Nibe säljer, eller Thermia Vent som Thermia säljer återvinner värmen i frånluften till brinevätskan. Denna ska monteras på brine in för att utnyttjas bäst. Då återvinner den endast vid VP-drift. Enl en del så hjälper den till att återladda borrhål, men det finns en del undersökningar som säger motsatsen. Personligen har jag svårt att tro att det sparas värme i berget för att användas senare.
Ett FTX återvinner kontinuerligt så mycket värme det går. Med FTX håller man en bättre inomhus miljö då tilluften filtreras med ett bra filter. Jag hade F-vent innan till en FLVP, men har byggt om till FTX nu, och den allra största positiva effekten är att man slipper kallras. Inga ventiler som släpper in nordisk iskyla på vintern. Denna kalluft skall värmas upp av ett lågtempererat golvvärmesystem. Som man försöker hålla så låg temp på som möjligt för att generera pengar. Denna ekvation går ej ihop.
En friskluftventil ovanför en radiator är en annan historia, men inte i ett nybygge.

En Thermia Vent inkopplad med avstick från brine, rör och reglerventil går nog loss på ca 15 000:-
Ett FTX för ditt hus kostar ca 20 000:- (HERU 130 T-EC kostade mig 20 500:- inkl.)
Tilluftskanaler med don och ljuddämpare gick loss på ca 10 000:- (Jag handlade på Soliduct på nätet)

Väl investerade pengar så här långt.

Slutsats= Bergvärme och FTX. Så kan du komplettera med frikyla också Thumbsup (Borra djupt...)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
den allra största positiva effekten är att man slipper kallras. Inga ventiler som släpper in nordisk iskyla på vintern. Denna kalluft skall värmas upp av ett lågtempererat golvvärmesystem. Som man försöker hålla så låg temp på som möjligt för att generera pengar. Denna ekvation går ej ihop.

Håller med om det du skriver men inte just det ovan. De nya väggventiler som finns på marknaden är bra, och om man tänker till lite när man placerar ut dem i ett nybygge så kan man få god värmekomfort. Har två kompisar som byggt just så med golvvärme, det funkar finfint efter lite initiala justeringar. Angående prisnivåerna så låter ju 30000 för komplett FTX och tilluftskanaler bra, men det bygger ju på att man kan dra kanaler själv, justera och balansera systemet, och att man inte värderar alla de timmar det tar en lekman att göra det. Tar du in en hantverkare tror jag inte du hamnar under 60000 innan allt är klart.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2011, 21:30:23 »
Vist är FTX + bergvärme bra kombination, skulle aldrig vilja ha rÃ¥ –20 gradig  luft rakt in pÃ¥ rummet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ftx! fördelarna får inte plats att skriva ner i ett meddelande :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
roterande ftx + bvp Thumbsup
jag gick från ingen ventilation till FTX och det var ett lyft.
Möjligen att "nya" ventiler ska vara bättre men hos de hus som har tilluft tycker jag alltid att det drar för kallt.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Jag valde FTX+BVP funkar utmärkt,hade visserligen en del kanaler sedan tidigare så det blev inte så stor modifiering.
Igår var det -22 ute, inblåst luft utan förvärmning +11,
intag rakt genom väggen ger nog runt -22 på inluften!!!!detta var aldrig något alternativ för mig.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Nu måste jag nog ha lite hjälp av någon som kan reda ut lite saker här.

(Vi funderar på att bygga ett nytt hus. 2 plan söder om Stockholm. 180m2. BBR16)

Det verkar skilja mellan olika leverantörer (Nibe, IVT) men även av olika installatörer inom samma leverantör!

Pratade idag med Nibe. De säger att F1245 med FLM är helt klart bäst. Man behöver inte ha FTX eller som IVT kallar det VBX.

Ringde och pratade med en försäljare för IVT och försäljaren förespråkar VBX och inte FLM.

Jag har försökt söka på "Rolands FLM tråd" men det blir inga träffar. :-\

Om man pratar ett nybyggt hus idag med BBR16 regler. Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika systemen.

Att ha VBX agget på vinden har en IVT försäljare förespråkat (i 50 cm lösull(?)) och en annan försäljare på IVT säger att det bör placeras i groventren i närheten av bergvärmepumpen pga service mm.

Lägg till att allergi finns i familjen så vill man ju inte riskera att köpa fel saker. Men att det låter som man bor i fläkt trumman är väl inget alternativ heller.

Lägger man även till att det inte verkar helt lätt att justera in VBX:en för en glad amatör. Det finns ju 100 andra saker man vill göra om man bygger ett nytt hus. Som att bo i det tex.  :)

Sedan om man pratar ljud och oljud och vad jag fick förklarat 2 tallrikar i varje rum. En för till och en för frånluft med VBX.

Pratet om att överdimesionera borrhålet. FLM kostar på Nibes hemsida (riktpris) 13250kr. = ca 50 meter djupare hål om man väljer att lägga pengarna där istället. Ska man då borra djupare och helt strunta i FLM och hur blir inomhusluften då i ett BBR16 hus?

Sedan så förespråkar en IVT att man kan köra frikylan genom VBX:en. Frikyla i de flesta rum utan fläktkonvektorer som Nibe förespråkar.

Snacka om djungel.
Vänligen återkom

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Öööööh, varken IVTs VBX eller NIBEs FLM är FTX-aggregat. Båda är aggregat för att återvinna värmeenergi från frånluftskanaler och tillföra den återvunna energin till köldbäraren. I min mening så är det bättre att borra djupare.

FTX är en helt separat apparat från värmepumpen, den sköter alltså både frånluft och tilluft medan värmepumpen pumpar värme från kollektorn till radsystemet.

Som jag tidigare skrivit är det svårt att räkna hem FTX ekonomiskt om man har bergvärme. Då skaffar man FTX om man vill ha optimal kontroll på ventilationsflödena i huset, och inte är rädd för att behöva rensa filter och dammsuga enheten då och då.

IVTs FTX heter IVT Vent HRV. Låter inte som att din IVT-säljare har så bra koll...
« Senast ändrad: 02 mars 2011, 09:14:53 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Det här blir bara bättre och bättre.

IVT VBX Frånluftsmodul

Det är de som en har rekomenderat ihop med bergvärmen. Två helt oberoende IVT killar i olika delar av landet!

De har inte pratat om IVT Vent HRV.

Men i princip så skulle jag kunna klara mig på FLM om jag inte vill borra 50 meter extra och helt enkelt strunta i FLM modulen. Det verkar ju vara mer regel än undantag att man i offerterna. Har tagit in två olika från "Nibes hemside lista" att man kör med FLM som standard. Dessutom rekomenderar Nibe om man ringer till dem att man ska ta FLM modulen.

De tar inte bort den ur offerten/förslaget heller även om man säger att man vill vara med i +200 klubben. 


Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Jag satt med samma frågeställning inför min BV-installation för ett par månader sedan. Jag såg tre alternativ:
1) BV+ FLM/VBX
2) BV + FTX
3) BV + vanlig kanalfläkt (med EC-motor förståss)

Installatören föreslog alternativ 1) precis som i ditt fall, men efter att ha räknat på det går det helt bort. Precis som du själv kommit fram till är det bättre att lägga pengarna på ett djupare borrhål. Dessutom har vare sig IVT eller Nibe EC-motorer i fläktarna eller cirkulationspumparna.

Alternativ 2) är det effektivaste, men skulle bli för dyrt för mig då jag ersatte en FLVP och inte har några tilluftskanaler. Skulle jag bygga nytt vore det dock det självklara alternativet.

Det optimala alternativet för mig är alternativ 3). Köp en vanlig kanalfläkt med EC-motor. Vinsten av att ha en EC-motor istället för en traditionell motor överstiger vinsten från en FLM/VBX med god marginal. Enligt arbetsdiagrammet för IVTs VBX skulle deras fläkt dra ca 160w för mitt hus, en SystemAir K160EC drar vid samma arbetspunkt ca 50w. Dessutom behövs en cirkulationspump för VBXn.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Ringde till Nibe (igen) igår och pratade.

Fick prata med en trevlig person som själv INTE hade FTX hemma med sin bergvärmepump.

Dels så blir det mer att ställa in, göra rent och sedan blir det två tallrikar i taket. Det låter och blir skitigt.

Personen föreslog istället vanliga friskventiler vid fönstren, även vid nybygge.

De säger även att de inte ser FLM som en borrhålsreducerare utan för att höja tempen på brinen om jag förstod rätt. Vad är det för skillnad?

Någon här måste ju ha kalkylerat.

1. Vad kostar en FTX anläggning?

2. Hur mycket tid ungefär måste man som glad amatör lägga ner för att ställa in anläggningen efter det att montören har ställt in den?

3. Hur lång tid tar det att tjäna in den om man bara räknar i pengar om man jämför med att man inte har FTX.

4. Vad är vinsten förutom skönare inomhusklimat?

Dethär med att inte borra så djupt är väl ganska obra om man har tänkt ha frikyla. Vad jag förstår så har man väl ingen hjälp av FLM:en då utan bara tvärs om om man inte stänger av cirk pumpen i den? Men fläkten bör väl vara på eller?




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
FTX ligger väl mer på komfort/hälsa-kontot.

Har man ett befintligt FT system är det väl en enkel investering som även går att räkna på.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
FTX ligger väl mer på komfort/hälsa-kontot.

Har man ett befintligt FT system är det väl en enkel investering som även går att räkna på.



Komfort är ju subjektivt, vid ett välplanerat nybygge är det inga problem med F-system. Angående det mer objektiva hälsomåttet, har du några belägg för att ftx skulle ge hälsofördelar gentemot ett korrekt utfört F-system?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!