Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: R.C skrivet 29 januari 2006, 16:29:32
-
Har insett att jag har en lite för stor pump o liten vattenvolym.
Hur långt ifrån pannan kan man ha en volymförstorare?
Vad fins det för olika modeller?
Lägg järna in lite bilder .
-
I våran anläggning har vi en vanlig varmvatten-beredare, men Nibe har gjort en rör-grej som gör at den används optimalt om man har cirk-pump på andra sidan..
Hittar inget varunummer på denna... och sen är det ju inget at bry sig om, om det inte fins nån annan cirk-pump..
-
Du är först vad jag vet, med för stor :D
Vilken sluttemp når du?
Tycker du att problemet är för mycket starter??
Det går fixa i styren.
Jag tycker iofs att det är stora fördelar med stor volym.. så visst kan det va en idé
Den måste sitta på huvudledningen nånstans för maximal effekt.
Även på returen går..
-
Det är antalet starter jag vill ha ner.(eller upp beroende av vad du syftar på *roflmao*)
1 start per timme går lite drygt en halv timma.
Hur fungerar volymförstoraren igentligen?
Kan jag sätta den vart som helst i huset?
Är det bara som en extra jätteradiator som inte avger värme??
Har redan planerat tvättstugan o vill inte börja om från början.
-
Hiva in en gammal jättestor sektionsradiator i tvättstugan, och kombinera tvättstuga med bastu *roflmao*
-
R.C
Testa att höja meny 5.3 tid mellan starter.
Det fördröjer int VV starter tror jag, men värmestarter.
Men max är 60 min. du kan väl testa ett tag...
-
2st bastu o 1ångbastu????Lite mycket kanske Sc:,h
Blir inte resultatet ungefär som jag redan har det?(1 start varje timme)
-
Man kan tro det... därav anmärkningen max 60 min.
Men ibland är det skillnad på teori och praktik Sc:,h
Det lär väl fördröja en del starter obekant hur många dock...
-
Borde det inte bli en jämnare fördelning om jag ändrar i5.4(startvärde)
Är det möjligt att sätta en volymförstorare i en garderob på övervåningen.
-
ska man verkligen pilla på tid mellan starter? är det inte bättre att ändra gradminutrarna.
Hur många gradminutrar har du idag?
går pumpen i 30 min o vilar i 30 min? är detta rätt uppfattat?
-
skulle vara intresant som sagt o veta dina inställningar
+ hur mycke ärvärder skiljer mot bärvärder vid start & stopp.
såg att du hade en pump med inbyggd beredare, du kan ju altid göra som jag, köpa en extärn beredare o andvända den intärna som volymförstorare
-
-90 gradminuter
Ja den går 30min o vilar 30 min.
Vilka värden
-
JAg körde min pump på 150 gradminuter innan jag volymförstora den & om vi tittar på värdena från Novebber så har vi ett snitt på:
15,5 starter/dygn 7,1 driftstimar/dygn för år 05
& år 04 gav för november: 16 starter/dygn & 10 driftstimmar/dygn
jag tycker det är bra värden, man det jag villa åtgärda var att den snabt arbeta upp tempratyren högt över är värder (jag hade inte volymförstorat pumpen om jag inte behövt mer varmvatten, gjorde det när jag ändå fick "loss" den inbyggda vvb
-
Går det höja mera?? isåfall testa det, men jag antog att du labbat med det.
Jag vet att Rickard har ändrat på tiden och minskat antalet starter
-
-90 gradminuter
Ja den går 30min o vilar 30 min.
Vilka värden
då gör du presis av med halva pumpens effekt, kola lite på diagramet med kurvor & utomhus temp, så kan du lista ht hur långt din pump orkar Thumbsup
du har alltså 24 starter/ dygn & 12 driftstimmar.
kolla lite på vad som händer med antalet sterter & hur är värder skiljer mot börvärdet om du höjer till 150 gradminuter.
kolla först hur den funkar nu.
-
behöver jag höja tempen(32 ºC)vid-2 Om jag ändrar gradminutrarna
Har labbat lite redan men jag blir inte klokare av det då det ena stunden är vindstilla o nästa halv storm.
Senast jag provade så blev det lite kallt inne(kanske pga blåst)
Hur många starter är rimligt per dygn?
Går det att beställa jämn utetemperatur o vindstilla i några veckor??
Har en separat elberedare på ca 120 liter
Skulle vilja börja om från början igen men det är ju lite svårt nu.
Synd att man inte viste om detta suveräna forum innan man som amatör började leka rörmokare :'(
-
Misströsta inte du har säkert en effektiv anläggning!!!
20/dygn är väl inte så farligt, så blir det väl mindre både på sommaren och vid kyligare väder??
det där med tester utetempen är besvärlig... Har du ingen rumsgivare är det en toppgrej att köpa!!
-
din inomhus temp ställs enbart med kurvan & finjusteringen.
gradminutrarna påverkar inte inomhustempen.
Jag satt o killa i min gamla tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,881.0.html
för o se om jag antecknet hur stor svängning från börvärdet jag hamnar på med olika inställningar, men hita inte det, därimot såg jag att jag körde på 230 gradmenuter ett tag.
Har du plats bredvid värmepumpen så är det ju enkelt att koppla in din 120 liters vvb.
-
Jo jag ska nog beställa en rumsgivare så man slipper att skruva i tid och otid.
Tack carman, ska genast sänka gradminutrarna igen.
El vv-beredaren sitter redan inkopplad bredvid pumpen så varmvatten finns det gott om.
Vid vilken framledningstemperatur börjar pumpen bli ineffektiv?
Hmm blir nog snart utslängd pga alla dumma frågor men jag vill bara försöka att få allt att klarna för mig. Sc:,h
-
När du justerar inomhus tempen så gör det först utan inne givare.
Andvänd dig av diagremet dom finns, det är till stor hjäp, när du kommer på hur det funkar.
om du tilexempel ver att du har rätt temp inna när det är 0 grader ute, så kollar du vilken kurva du stält in & hur finjusteringen står & utifrån det så ser du på diagramet vilker börvärde du då ska ha (om det vid tillfället är den tempen ute så ser du ju börvärdet på pumpen)
säg att du har kurva 9 & finjusteringen på 0. & att deta blir 41 grader vid 0 ute.
när det sedan blir -10 så kanske det är för varmt inne, då får du sänka kurvan tills du når rätt innomhus temp, vi säger att du fick sänka till kurva 7 & det är -10 ute. börvärdet vart då 43 grader.
nu vet vi vilken temp som behövs vid 2 kända utomhus tempraturer. så nu får du justra kurva & finjustering så du liger på dessa tempraturer, för om du fortsätter o köra kurva 7 & finjustering på 0 så har du u bara 37 grader när det blir 0 & då blir det ju för kallt.
så vi höjer finjusteringen till till +4 & kurva 5 för att träffa båda tempraturerna på en o samma kurva.
när du nått rätt kurva & finjustering kan du koppla in inne givaren. inegivaren kan nu justera dom avvikelser som sker vid blåst, eller soljus
-
Jo jag ska nog beställa en rumsgivare så man slipper att skruva i tid och otid.
Tack carman, ska genast sänka gradminutrarna igen.
El vv-beredaren sitter redan inkopplad bredvid pumpen så varmvatten finns det gott om.
Vid vilken framledningstemperatur börjar pumpen bli ineffektiv?
Hmm blir nog snart utslängd pga alla dumma frågor men jag vill bara försöka att få allt att klarna för mig. Sc:,h
fråger om värmepumpar & des inställningar hamnar inte i kategorin dumma frågor.
Jag kan komma med en dum fråga istället, varför kopte du inte en pump utan inbygd beredare om du behövde mycke vatten?
pumpen ger stegvis sämre COP vart efter tempraturen på framledningen höjs, inget tröskel värde.
vad har du för bör värde nu? & vad startar den på för är värde & vilket är värde stannar den på?
om man har stor skillnad mellan är & bör så tickar gradminutrarna fort, som du kan se i min tråd så hade jag bara en skilnad på 3 starter/ dygn mellan 230 & 150 gradminuter.
-
Har en separat elberedare på ca 120 liter
Skulle vilja börja om från början igen men det är ju lite svårt nu.
Synd att man inte viste om detta suveräna forum innan man som amatör började leka rörmokare :'(
När jag beställde alla grejer så visste jag lika mycket om vp som om livet efter detta.
-
Frugan har visst höjt 1 snäpp pga blåst.
utetemp -2
kurvlutning 7
förskjutning -3 (normalt -4)
kb in -0,3
kb ut-3,1
vb diff 6,5
framledning(34) (normalt 32)
När pumpen slog om till vv så var temperaturen uppe i 41,5 och 2 gradminutrar kvar.
Den slog på när framledningstempen var nere i 26.4
Gradminutrarna står fortfarande på 90 (väntar på råd baserade på dessa data)
På 53h 20 min har den gjort 52 starter och 26h kompressortid.
Under denna tid har det gått åt 56 kwh enligt rickards elmätare.
Ursäkta om jag har skrivit samma saker i olika trådar men med olika avsikt.
-
Varför tycker du att din pump startar för ofta???
-
Nibe tillåter 3 staarter/ driftstimme. du ligger på 2
försök o titta på antalstarter under en större tidsperiod, det ger ett mer riktigt värde, du kanske har många starteer vid denna väderlek, en tar igen det under nån annan månad
-
Nu har jag beställt en rumsgivare(rg10) kommer förhopningsvis i morgon :)
När man läser på forumat så ser jag att andra har kb in+5 och ganska få starter.
Jag är nog lite nojig i onödan(hoppas jag).
-
Lite mera fakta.
På 693 timmar har jag 621 starter och 395 timmar kompressortid.
Detta ger ett genomsnitt på ca 22 starter/dygn
och ca 13,9 timmar kompressortid
nästan 38 min kompressortid pre start.
Under dessa 28 dagar o 21 timme har det varit ganska kallt för dessa breddgrader.
Det här var ju lite bättre.
-
Lägg järna in lite bilder .
Här kommer en volymförstorarbild. En gammal 300l hydrofontank som jag fick göra rent inuti (full med rost), sedan kopplade jag med kranar så jag kan stänga av den och köra vanligt om det skulle behövas. Gick väl lös på några hundringar totalt.
-
Kör du oisolerat? ger den mycket värme??
Givarna har du flyttat nån sån?
Hur matar du den i toppen eller botten? ger den värme långt efter pumpstopp.
Ja é nyfniken ;) a:gl
-
Jag har tänkt isolera men inte kommit så långt ännu. En plåtslagarkompis har lovat bocka till lite vit plåt som jag kan täcka med efter jag stoppat dit lite gullfiber. Fast den läcker nog inte så mycket värme som jag trodde. Pannrummet som saknar element är inte alls varmt, så egentligen kanske den kan vara oisolerad också.
Givaren för framledningen skall jag flytta tills efter tanken. Den har ca 22-25 start om dagen med gradminuterna i botten (-99, synd att Thermia inte går längre ner). Och en av anledningarna jag satte dit den var ju att få ner start och stopp. Däremot så ligger pumpen på en rätt konstant arbetstemp, returen ändrar sig bara några grader upp och ner. Idag med -6 och sol sjunker den med 2 ºC i timman när kompressorn inte går.
Jag matar i botten och ut i toppen. Cirkpumpen går på tvåan så jag tror inte det hinner skikta sig i tanken, isåfall bara någon enstaka grad möjligtvis.
Pumpen är en aning stor. Vid DUT (-20) går den drygt 1 timma och vilar 10-15 min, så en 8kw hade kanske räckt (men hellre för stor än för liten). Nu med acken går den dock fint som smör.
-
Jag har tänkt isolera men inte kommit så långt ännu. En plåtslagarkompis har lovat bocka till lite vit plåt som jag kan täcka med efter jag stoppat dit lite gullfiber. Fast den läcker nog inte så mycket värme som jag trodde. Pannrummet som saknar element är inte alls varmt, så egentligen kanske den kan vara oisolerad också.
Givaren för framledningen skall jag flytta tills efter tanken. Den har ca 22-25 start om dagen med gradminuterna i botten (-99, synd att Thermia inte går längre ner). Och en av anledningarna jag satte dit den var ju att få ner start och stopp. Däremot så ligger pumpen på en rätt konstant arbetstemp, returen ändrar sig bara några grader upp och ner. Idag med -6 och sol sjunker den med 2 ºC i timman när kompressorn inte går.
Jag matar i botten och ut i toppen. Cirkpumpen går på tvåan så jag tror inte det hinner skikta sig i tanken, isåfall bara någon enstaka grad möjligtvis.
Pumpen är en aning stor. Vid DUT (-20) går den drygt 1 timma och vilar 10-15 min, så en 8kw hade kanske räckt (men hellre för stor än för liten). Nu med acken går den dock fint som smör.
Andvänd inte volymförstoraren som radiator, det gör att du få ha högre kurva än vad som behövs, sätt in en radiator istället
-
Har nu fått min rumsgivare.
Så nu till lite frågor innan installation.
Hur viktigt är det att ha gjort en injustering av kurvorna innan montering av rumsgivaren?
Vad är viktigt att tänka på???
-
Har nu fått min rumsgivare.
Så nu till lite frågor innan installation.
Hur viktigt är det att ha gjort en injustering av kurvorna innan montering av rumsgivaren?
Vad är viktigt att tänka på???
det är jätte viktigt att systemet är halt intrimat innan rumsgivare tas i bruk (du kan instalera den o ställa känsligheten på 0 = avstängd
känsligheten är samma som antal grader den komer att justara med, så om den står på 0 su försjuter han börvärder med 0 grader Thumbsup
det är din ute givare som ska hålla den exakta tempraturen så det är viktigt att systemet är intrimmat. inne givaren gör bara en justering när /om det skulle behövas
-
Jag har én bra justering från+2 ner till -14.
Måste jag vänta till i sommar Sc:,h
-
Jag har én bra justering från+2 ner till -14.
Måste jag vänta till i sommar Sc:,h
nä, du kan ju koppla in den , men holla koll.
om det blir kallt så kan du ju ställa ner känsligheten till 0 några dar o kolla om utegivaren själv klarar regleringen, likadant om det blir varmt.
-
Vart i huset bör man plasera den?
Det rum som borde passa bäst i mitt fall är hallen.
Nackdelen är att man måste öppna ytterdörren ibland.
Hmm inga tydliga instruktioner i boken huvuddunk.
Värdet i meny 6.1 är inställbart mellan 0,2-3,0.
Hur funkar det i praktiken?
-
du får nästan prov lite var bärta pleseringen blir i ditt hus.
jag kan ju inte 30 modellerna så bra, ska kolla lite i boken o dra en gissning ;)
-
på 15 modellerna så är detta värde hur många grader börvärder förskjuts med. gissar att det är så även på 30 modellerna.
fast du kan tydligen inte välja 0
om du ansluter givaren så kan du ju se om det är så den funkar
-
Ska prova i morgon.
Lite löst liggande kabel i huset skadar ju inte.
Jag önskar att nibes instruktionsböcker hade varit MYCKET mera utförliga o ingående i sina beskrivningar.
OJ imorgon har vist blivit idag :o
-
Jag önskar att nibes instruktionsböcker hade varit MYCKET mera utförliga o ingående i sina beskrivningar.
Kan man nog säga.... men det blir värre om man ringer och frågar!. Ventetid (MYCKET!), och varje gång man frågar til lite lite mer än at slå på/stänga av pumpen, då säger dom bara: så ska det vara, eller: vi kan inget garantera om du inte använder fabriksinställningar.
Frågade til varför min FLM visar 4 grader när det är -1 (inget svar), och hur den funkar präcist, men svar: Glöm den, slå på den, och glöm den....
Okunnighed, arrogans, eller dålig produkt Sc:,h
-
Sc:,h Sc:,h :-[ :-\
Injusteringen var visst inte så jättebra :(
Vid -10,7 ºC så var innetemperaturen ca22,5 ºC.
Har nu sänkt kurvlutningen till 6 o förskjutningen på -2
Resultatet blev (37 ºC )i framledning istället för (38).
Har nu kopplat in rumsgivaren o det går bara att sänka den till 0,2.
Hmm rumsgivaren går bara att justera i hela grader.
Vad händer om det inte är perfekt injusterat innan man kopplar in rumsgivaren????
-
Är visst lite senil :o
Glömde bort att frugan hade höjt ett hack pga blåst.
har ändrat tillbaka till kurva 7 och -4 på ratten.
-
be frun att inte röra nått . sustemer måte trimas in, vilket tar längre tid om hon går o pillar på sakerna, när systemet väl ät intrimmat så sköter det sig själv.
om du inte trimmar in systemet rätt så försöker innegivaren rätta till felena, men den justerar ju bara ett vist antak grader fårn börvärdet / varje grad som är fel på inetempen. Har du inte rätt kurva så kanske den justeringen inte är tilräcklig & du får ialla fall inte rätt temp. eller så måste inne givaren justera upp onödigt mycke & du riskerar att dra på dig ts
-
Du har rätt carman.
Pilla får hon göra men inte på pumpen :D
Det är fortfarande 22,5 ºC inne o givaren på 21 ºC fiR:
Meny 6.1 rumskompensering står på 1,0
11,7 ºC ute framledning fortfarande(37)
Funderar på kurva 6 o -3.
I boken är förslaget för min region kurva 10 och -2 på ratten????????????????? Sc:,h
-
Det där med region är en gissning av dom.... Man kan behöva helt andra kurvor, det beror på hur stora raddar du har ev tilläggsisolering mm.
Sänk rejät det är jättebra att det är för varmt du kommer att få fin verkningsgrad..
-
Skulle jag gå efter kurvorna i boken så skulle jag kuna odlabananer i garaget
-
Funderar på bananodling jag med.
Har ej haft tid o fördjupa mig i pumpen(håller på att ta ner gipsskivorna i badrummet som jag satte upp i veckan huvuddunk fiR: huvuddunk)
Innetemperaturen har nu sjunkit till 22,1 ºC så jag väntar nog tills i morgon med att justera.
-
Funderar på bananodling jag med.
Har ej haft tid o fördjupa mig i pumpen(håller på att ta ner gipsskivorna i badrummet som jag satte upp i veckan huvuddunk fiR: huvuddunk)
Innetemperaturen har nu sjunkit till 22,1 ºC så jag väntar nog tills i morgon med att justera.
låtr som ett roligt jobb. ungefär som när jag spika i ett vattenrör här om veckan huvuddunk
Nä nu ska jag lägga på ett varv till med fuktspärren ^-^
-
GRATTIS nytt badrum?
Elrören gick av när jag hotade igenom dragfjädern(pga skarp vinkel) huvuddunk huvuddunk.
Det mesta är klart nu, har bara 3rör med skarp vinkel kvar :'(
Glöm inte att ta bort byggplasten i ytterväggarna(=dubbel fuktspärr )
Ekonomivariant av tropiskt regn? ;D *roflmao* ;D
ungefär som när jag spika i ett vattenrör här om veckan huvuddunk
Nä nu ska jag lägga på ett varv till med fuktspärren ^-^
-
GRATTIS nytt badrum?
Elrören gick av när jag hotade igenom dragfjädern(pga skarp vinkel) huvuddunk huvuddunk.
Det mesta är klart nu, har bara 3rör med skarp vinkel kvar :'(
Glöm inte att ta bort byggplasten i ytterväggarna(=dubbel fuktspärr )
Ekonomivariant av tropiskt regn? ;D *roflmao* ;D
ungefär som när jag spika i ett vattenrör här om veckan huvuddunk
Nä nu ska jag lägga på ett varv till med fuktspärren ^-^
rumet ligger mitt i huset & huset är från 69, då vista maninte vag bygplast var, å inte isolering heller för den delen.
-
Roligt att det går bra för någon.
LYCKA TILL Thumbsup
Kolla på tv i badrum o kom med ideér(under allmänt)
-
Ute temperaturen är nu -2,3
framledning (32)
Innetemp 20 (21)
Vad göra :'( Sc:,h
-
Ute temperaturen är nu -2,3
framledning (32)
Innetemp 20 (21)
Vad göra :'( Sc:,h
1. Vilkan inne temp vill du ha?
2. Har du en känd ute temp då du hade rätt inne temp? om ja, vad hade du för börvärde då?
-
Lägg järna in lite bilder .
Här kommer en volymförstorarbild. En gammal 300l hydrofontank som jag fick göra rent inuti (full med rost), sedan kopplade jag med kranar så jag kan stänga av den och köra vanligt om det skulle behövas. Gick väl lös på några hundringar totalt.
Majickel är det verkligen bra att installera en galvad tank, jag fick lära mig en gång att galvat ihop med värmeledningar är förkastligt pga galvanisk korrosion.
Finn det andra erfarenheter?
Mvh ////AndersA
-
Vill ha minst 21 ºC inne
Förra gången det var samma utetemp o lite blåst som nu var kurvan 7 o ratten -3(nu-4)
Trodde innegivaren skulle kompensera för lite blåst.
Ska jag ändra rumskompenseringen eller?
Va precis iväg o ändrade till kurva 6 o ratten på -2 =framledning(33)
Tror dessa värden passar bra även vid -11 (se tidigare inlägg)
-
Vill ha minst 21 ºC inne
Förra gången det var samma utetemp o lite blåst som nu var kurvan 7 o ratten -3(nu-4)
Trodde innegivaren skulle kompensera för lite blåst.
Ska jag ändra rumskompenseringen eller?
Va precis iväg o ändrade till kurva 6 o ratten på -2 =framledning(33)
Tror dessa värden passar bra även vid -11 (se tidigare inlägg)
lite lat, orkar inte leta i tråden.
men som du redan vet så är ju kurvan bara för att få rätt stigning på värmen, så den följer tempratiren.
finjusteringen höjer ju värmen över hela kurvan & där kan man säga att 3 grader i fremledning ungefär är 1 grad i inomhus temp.
du ahr ju bara endrat en grad i framledning nu om jag förstod rätt
-
Jag vet.
Den "gammla" inställningen var perfekt vid -2,3 (vindstilla) men det blev lite för varmt vid -11
om jag skulle ändra till tex kurva 4 och förskjutning +2 borde det bli bra NU och vid -11 men vad händer då vid -2,3 o vindstilla?
Det var ju temperaturskillnaderna vid blåst jag ville råda bot på när jag skaffade innegivaren.
Ska nog testa att höja rumskompenseringen lite o se vad som händer Sc:,h Sc:,h
-
*roflmao* ;D :D
OJDÅ hade visst missat meny 6.2 shuntsystem(man sätter tydligen på rumsgivaren där) :o
vips så såg värdena mycket bättre ut :)
Tack för att jag har fått undra av mig här på forumet Thumbsup(det får igång den egna hjärnaktiviteten lite)
-
Majickel är det verkligen bra att installera en galvad tank, jag fick lära mig en gång att galvat ihop med värmeledningar är förkastligt pga galvanisk korrosion.
Finn det andra erfarenheter?
Det har jag inte tänkt på om jag ska vara ärlig...
Men insidan är inte galvad. Den har väl en 30 år på nacken så den var ganska rostig där inne, fick knacka rejält med släggan för att all rost skulle släppa. Sedan sitter det mässing mellan tanken och kopparrören.
Är det någon som vet om en galvad tank (på utsidan) är dumt att ha i ett värmesystem?
Vad kan hända?
-
Vattnet i ett värmesystem blir ju efter ett tag syrefritt "dött" så det är inga bekymmer, bekymmer kan det bli om man måste fylla på systemet ofta och tillför nytt syrerikt vatten.
-
Majickel är det verkligen bra att installera en galvad tank, jag fick lära mig en gång att galvat ihop med värmeledningar är förkastligt pga galvanisk korrosion.
Finn det andra erfarenheter?
Det har jag inte tänkt på om jag ska vara ärlig...
Men insidan är inte galvad. Den har väl en 30 år på nacken så den var ganska rostig där inne, fick knacka rejält med släggan för att all rost skulle släppa. Sedan sitter det mässing mellan tanken och kopparrören.
Insidan var nog tyvärr galvad en gång i tiden, vi får hoppas att det bortrostat nu. Galvanisk korrosion kan nog uppträda även i "dött" syrefattigt vatten. Men som sagt är galven borta så går det nog bra.
Finns det fler erfarenheter?
///AndersA
Är det någon som vet om en galvad tank (på utsidan) är dumt att ha i ett värmesystem?
Vad kan hända?
-
Ja då är jag inte orolig längre :)
Insidan är definitivt fri från galv, där var endast ett tjockt lager rost. Blev minst 6 liter efter storsläggan gjort sitt. knUp
-
Ja då är jag inte orolig längre :)
Insidan är definitivt fri från galv, där var endast ett tjockt lager rost. Blev minst 6 liter efter storsläggan gjort sitt. knUp
Galvanisk korrosion har inget med galvanisering att göra, den uppkommer genom att elektriska strömmar uppstår genom blandning av metaller. Detta är inte ett problem i värmeledningar då syrebristen förhindrar korrosion.
Om du har gamla vattenledningar i kåken, kolla någon gång på övergångarna mellan järn och koppar, där händer det grejor. ;)
-
Hej Drjukebox, detta är inte kritik jag är bara osäker.
Det du skriver kan läsas som om galvanisk korrosion inte uppstår vid avsaknad av syre.
Är det så, jag trodde att galvanisk korrosion kan ske även vid avsaknad av syre.
Är det nån som vet ??
MVH
Messer
-
Hej Drjukebox, detta är inte kritik jag är bara osäker.
Det du skriver kan läsas som om galvanisk korrosion inte uppstår vid avsaknad av syre.
Är det så, jag trodde att galvanisk korrosion kan ske även vid avsaknad av syre.
Är det nån som vet ??
MVH
Messer
Kan förtydliga som så, att galvanisk korrosion är så obetydlig i syrefattig miljö att den inte blir ett problem! :)
-
Åter till ämnet.
Jag har en"gammal" el vv beredare 200l som jag eventuellt tänkte sätta som volymförstorare.
SKULLE DET KUNNA FUNGERA? Sc:,h
-
Åter till ämnet.
Jag har en"gammal" el vv beredare 200l som jag eventuellt tänkte sätta som volymförstorare.
SKULLE DET KUNNA FUNGERA? Sc:,h
Det hoppas jag.
Har precis rengjort min gamla 200 l VVB. Återstår bara att koppla in den.
-
Åter till ämnet.
Jag har en"gammal" el vv beredare 200l som jag eventuellt tänkte sätta som volymförstorare.
SKULLE DET KUNNA FUNGERA? Sc:,h
Det gör det.
Jag kopplade in min gamla 210l vvb för en dryg månad sedan. Det fungerar suveränt.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5798.msg54443.html#msg54443
-
Beredaren är av märket metro.
Hur har ni löst det med avluftningen?
-
Jag tänker ställa min VVB upp och ner så att jag får anslutningarna uppåt. Sedan tänker jag fylla beredaren med vatten så att det bara är ca 1 dm cu28 som bli ofylld innan jag kopplar ihop det hela. Bör inte bli så mycket luft kvar då.
-
På den beredare (NIBE) jag satte in fans det en öppning länst upp där man kunde skruva in en offeranod jag tog bort offeranoden och satte dit en luftnippel perfekt
-
Min hadde också en anod, men efter et år kontaktade jag Nibe i annan anledning, och dom så: ta bort den!, den kommer at ställa til problem...
-
Har precis varit ute o kollat på beredaren.
Det satt ett svart plastlock i toppen av höljet under det var det bara frigolit.
Ska testa o pilla bort frigoliten vid senare tilfälle.