Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten och dÃ¥lig värme med värmepumpsdrift  (läst 8963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Hej alla!

Jag har precis köpt ett hus med en Thermia Duo 10, grundvattenvp. Dock genererar den otroligt dÃ¥lig värme när jag har den pÃ¥ drift "Värmepump". Sätter jag igÃ¥ng läge "auto" gÃ¥r tillsatsen pÃ¥ och värmen stiger som den ska. Det känns som om vp inte fungerar som den ska. Dessutom blir det ingen värme i radiatorsystemet oavsett om temperaturen är  ca 50grader.

Här kommer de siffror som står i displayen på VP efter driftsläge VP:
Temperatur
Ute: 9
Rum: 22
Framledning: 21 (70)
Returledning: 22 (48)
Varmvatten: 21 (44)
Integral: -760
Brine UT: 60%

Någon som har koll på vad det kan bero på??

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
GÃ¥r kompressorn alls? Inga larm?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
GÃ¥r kompressorn alls? Inga larm?

Hur vet jag att kompressorn gÃ¥r  ??? Det brummar lite fint i rummet där den stÃ¥r...
Inga larm förutom att den angav "Fel fasföljd" efter att en säkring hade gått. Men det var en vecka sedan och inga larm efter det

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Lossa fronten och känn pÃ¥ det övre röret som gÃ¥r ut pÃ¥ kompressorn är det varmt sÃ¥ funkar den.  Den borde starta med -760 integral.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inget varmvatten och dålig värme med värmepumpsdrift
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2010, 17:53:28 »
hej, din värmepump var i varmvattendrift när du läste av dina värden i displayen, och kommer inte det värdet utanför parentesen upp under 1 minut utan står helt fast och stilla går troligen din kompressor baklänges eller har noll i kompression! (alltså skrot tyvärr) men det borde bli ini helv.. varmt på det tryckrör som nämndes tidigare! du bör be någon kyl gubbe (eller om du vet vem som är återförsäljare) kolla över värmepumpen.

// Andreas


Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Lossa fronten och känn pÃ¥ det övre röret som gÃ¥r ut pÃ¥ kompressorn är det varmt sÃ¥ funkar den.  Den borde starta med -760 integral.

Hej!

Ska kolla på det. Men varför blir det inte någon värme alls när jag ställer den i "värmepumpsläge"?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Lossa fronten och känn pÃ¥ det övre röret som gÃ¥r ut pÃ¥ kompressorn är det varmt sÃ¥ funkar den.  Den borde starta med -760 integral.

Hej!

Ska kolla på det. Men varför blir det inte någon värme alls när jag ställer den i "värmepumpsläge"?
Ovanstående svarade bra på det tycker jag.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Ändrade ni fasföljd efter att den angav det?
Annars instämmer jag med tidigare skribenter...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Ändrade ni fasföljd efter att den angav det?
Annars instämmer jag med tidigare skribenter...

Hej!

Den visade det meddelandet när en propp hade gått. Satte bara in en ny och startade om pumpen. Annars är inget ändrat

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om du bryter strömmen och startar om så talar den om ifall det är fel fasföljd, men det försvinner efter 10 min.

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Om du bryter strömmen och startar om så talar den om ifall det är fel fasföljd, men det försvinner efter 10 min.

Den meddelar inget vid omstart. Ska kolla om kompressorn fungerar i em... Antar att det kostar en peng om den e kass...? Går sådand på hemförsäkringen förresten?

//

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Apankoko. Kommer det frÃ¥n musses klubbhus?  Hur gammal pump och vart bor du?

Utloggad apankoko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Apankoko. Kommer det frÃ¥n musses klubbhus?  Hur gammal pump och vart bor du?

Pumpen är 5 år och står i Malmö.
Musses klubbhus?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror Thermia ska ha 6 års trygghetsförsäkring på sina pumpar så kontakta Thermias support snarast. Troligen är kompressorn paj.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det finns en apa som heter koko där :)  Troligen är inte kompressorn paj. Det brukar inte hända sÃ¥ ofta, men men. 

Lycka Till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!