Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bugg i Nibes programmering?  (läst 1630 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
bugg i Nibes programmering?
« skrivet: 29 januari 2005, 19:27:01 »
Hej! kom på en sak som irriterade mig för några år sedan. Värt att ta upp på detta forum.

Av nÃ¥gon anledning stannade min kompressor och en varningslampa började blinka i displayen. Det blev kallt som bara f.. en kväll , det var sÃ¥ jag upptäckte det hela. Egentligen skulle elpatronen träda in när detta inträffar men det gjorde den inte. Jag var tvungen att manuellt sätta igÃ¥ng patronen. Jag mailade Nibe och frÃ¥gade om det verkligen skall vara pÃ¥ detta sätt? Tänk om vi hade varit pÃ¥ semester i tvÃ¥ veckor mitt i smällkalla vintern utan värme i huset  :-\ Hemska tanke >:(

Känner någon igen detta problem?

mvh

milliwatt

Nibe svarade inte trots att jag mailade två gånger.
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:bugg i Nibes programmering?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2005, 20:37:38 »
Kör du aldrig elpatron nu ?? visst har du inbyggd elpatron??  händer det igen skla du kolla vad den larmar för.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:bugg i Nibes programmering?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2005, 21:11:42 »
Hej! kom på en sak som irriterade mig för några år sedan. Värt att ta upp på detta forum.

Av nÃ¥gon anledning stannade min kompressor och en varningslampa började blinka i displayen. Det blev kallt som bara f.. en kväll , det var sÃ¥ jag upptäckte det hela. Egentligen skulle elpatronen träda in när detta inträffar men det gjorde den inte. Jag var tvungen att manuellt sätta igÃ¥ng patronen. Jag mailade Nibe och frÃ¥gade om det verkligen skall vara pÃ¥ detta sätt? Tänk om vi hade varit pÃ¥ semester i tvÃ¥ veckor mitt i smällkalla vintern utan värme i huset  :-\ Hemska tanke >:(

Känner någon igen detta problem?

mvh

milliwatt

Nibe svarade inte trots att jag mailade två gånger.

Hade du VP inställd på att TS kan gå in vid behov (blinkande lampa) eller var TS helt avstängd (släckt lampa)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Re:bugg i Nibes programmering?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2005, 11:50:42 »
Hej Carl / Bertil! jag har elpatron och den är inställd rätt, blinkande lampa. Det har bara hänt en gång. Jag tror att det hade med isbildning att göra, läste i manualen och kom fram till att et kunde vara en orsak. Morgonen efter gick det starta upp kompressorn igen.

Vore bra om man kunde skapa ett "fel" pÃ¥ kompressorn för att se om elpatronen slÃ¥r till. Kanske lossa spänningsmatningen till kompressorn  ???

mvh

milliwatt
« Senast ändrad: 30 januari 2005, 11:52:36 av milliwatt »
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:bugg i Nibes programmering?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2005, 14:40:53 »
Hmmm...

Isbildning borde inte innebära att elpatron inte går igång, kan inte komma på någon annan orsak än att det är någon bugg i systemet.

Du får stöta på hos NIBE igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!