Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera nÃ¥got?  (läst 4445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej på er alla "experter"!
Jag vill börja tacka er alla som har delat med er av era erfarenheter, detta  har varit till stor hjälp för mig.

Jag fyndade pÃ¥ Blocket en CTC EcoEl Hög tillsammans med EcoAir 10.9. för en billig peng 9000kr. ja, jag skäms lite, med det var oprutat. Till detta fynd mÃ¥ste jag säga att EcoElen dog efter 4 timmar i drift, en kontaktor fastnade i halvöppet läge och troligen gick det backström till styrkortet som dÃ¥ brann upp. (Friskt kopplat hälften brunnit, som jag läste pÃ¥ forumet  *roflmao*)

CTC teknikern fixade problemet, tack för hjälpen CTC!

Denna värmekällan värmer nu huset till sköna 20-23 grader beroende på var i huset man mäter, nu till min fråga:

10.9 kw är ju överdimensionerad till huset, bör jag kompensera på något sätt, i första hand tänker jag på en ack-tank som jag kan låta Airen jobba mot.

Jag lÃ¥ter idag bÃ¥da värmepumparna jobba tillsammans, Eco jobbar till 20 grader, rumsgivaren kommer inte i kontakt med LL, och LL jobbar till 21 grader, är detta en bra lösning? Sovrummen är pÃ¥ övervÃ¥ningen vilket är okej att det blir lite svalare där, idag 19,5. ett stort element i källaren, värme till ca 15 grader ca 35kvm. 

Uppgifter som hur pumpen går:
24timmar 0 starter kräver en ute temperatur på -12 grader. 38-42 grader fram
igÃ¥r med en snitttemperatur pÃ¥ +/-0 grader, 11h och 3 min pÃ¥ 21 starter. 26-28 grader fram,  DT 5 grader.

Jag har satt kompressor stop på 20 minuter för att få ner antal starter, bra eller dåligt? Man tanke är att pga överkapacitet så kommer den att snabbt jobba ikapp den förlorade tiden. Vilket den gör!

Tacksam för alla tips på förbättringar mottages, jag har själv installerat allt utom elen, har gjort alla fel man kan göra, dock inte missat smutsfilter eller avluftningsventil.
     
Trevlig helg på era alla /Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera något?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2010, 13:09:02 »
Nu är inte jag någon "expert" på luft/vatten (heller), men 21 starter vid 0 grader är helt ok tycker jag.
Det man skulle kunna göra är att låta ecoair jobba mot en bufferttank på kanske 2-300liter för att få fina gångtider etc.
Varför låter du inte ecoair sköta all värme, alltså utan luftvärmepumpen, du har ju kapaciteten i den?

Men 9000kr, jisses...bara att säga grattis. Thumbsup
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, vilken lösning är mest effektivast/ekonomiskt att köra, jag vill minnas att LL har ett bättre COP generellet.
//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Hallå och grattis till ett mycket bra köp.
Om du vill få ner ant.start/stopp på värmepumpen så kan du alltid:
koppla in en (tank) eller ett större expansionskärl på V/P ut alltså röret ifrån v/p:n till eco-el.(det uppvärmda vattnet)
bryt up det röret och koppla in en utjämningstank så får du längre gångtider utan att mixtra med olika värden hit och dit.
var noga med att göra det som en "kris koppling" så att du kan koppla bort tanken vid extrema väderförhållanden så att v/p kör direkt imot eco-el
jag har åxå 109 med eco el 4st start/stopp vid -1gr inget eltillskott
ha dé bäst...
« Senast ändrad: 16 januari 2010, 15:42:42 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den pÃ¥ 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den pÃ¥ upp till 60Hz, kompressormotorens skylten stÃ¥r  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, sÃ¥ kan man gör sÃ¥ här: ingÃ¥ng 1 över 0 gr = 40Hz, ingÃ¥ng 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med mÃ¥nga kylkillar om lägsta frekvens och gÃ¥r man mycket lägre än 40Hz sÃ¥ fÃ¥r man problem med avfostning och man kan fÃ¥ problem med smörjningen. PÃ¥ jobbet har vi kompressorer som när nere pÃ¥ 25Hz men är tydligen bygga för sÃ¥ lÃ¥ga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa pÃ¥ blocket och de är lätta att ställa in. Du kan dÃ¥ ha upp/ ner rampningstider pÃ¥ ex. 3 sekunder och dÃ¥ spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul sÃ¥ lÃ¥ter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. DÃ¥ ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar pÃ¥ ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den pÃ¥ 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den pÃ¥ upp till 60Hz, kompressormotorens skylten stÃ¥r  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, sÃ¥ kan man gör sÃ¥ här: ingÃ¥ng 1 över 0 gr = 40Hz, ingÃ¥ng 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med mÃ¥nga kylkillar om lägsta frekvens och gÃ¥r man mycket lägre än 40Hz sÃ¥ fÃ¥r man problem med avfostning och man kan fÃ¥ problem med smörjningen. PÃ¥ jobbet har vi kompressorer som när nere pÃ¥ 25Hz men är tydligen bygga för sÃ¥ lÃ¥ga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa pÃ¥ blocket och de är lätta att ställa in. Du kan dÃ¥ ha upp/ ner rampningstider pÃ¥ ex. 3 sekunder och dÃ¥ spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul sÃ¥ lÃ¥ter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. DÃ¥ ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar pÃ¥ ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)

Men Gigja innan du ger dig på och mecka med sånnt här,,rådgör med CTC om du verkligen får behålla dina garantier på kompressorn.
Garantier har tendensen att fallera när man gör ingrepp som detta,,,inget att rek.
Ha dé bäst...
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad kwh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera något?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2010, 19:38:00 »
Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå och grattis till ett mycket bra köp.
Om du vill få ner ant.start/stopp på värmepumpen så kan du alltid:
koppla in en (tank) eller ett större expansionskärl på V/P ut alltså röret ifrån v/p:n till eco-el.(det uppvärmda vattnet)
bryt up det röret och koppla in en utjämningstank så får du längre gångtider utan att mixtra med olika värden hit och dit.
var noga med att göra det som en "kris koppling" så att du kan koppla bort tanken vid extrema väderförhållanden så att v/p kör direkt imot eco-el
jag har åxå 109 med eco el 4st start/stopp vid -1gr inget eltillskott
ha dé bäst...

Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?

Jag förväntar mig inte att någon garanti kommer att gälla från CTC, men servicen från CTC har varit toppen.
Service teknikern tittade konstigt på mig när jag berättade att jag hade köpt den begagnad och kopplat in den själv, men han hade inget att anmärka alls. Fick en lång genomgång av alla finesser och han förklarade alla menyer på EcoEl:en, så servicen var det inget fel på! :)
 
//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plocka bort mjukstarten och sätt en frekvensomformare och ställ den pÃ¥ 40Hz när det milt ute. Blir det sen riktigt kallt kör den pÃ¥ upp till 60Hz, kompressormotorens skylten stÃ¥r  det max 460V 60 hz. Det billigast styrningen för frekvensomrikaren är en flerstegs termostat, sÃ¥ kan man gör sÃ¥ här: ingÃ¥ng 1 över 0 gr = 40Hz, ingÃ¥ng 2 under 0gr=50Hz under -5gr=60Hz. Har pratat med mÃ¥nga kylkillar om lägsta frekvens och gÃ¥r man mycket lägre än 40Hz sÃ¥ fÃ¥r man problem med avfostning och man kan fÃ¥ problem med smörjningen. PÃ¥ jobbet har vi kompressorer som när nere pÃ¥ 25Hz men är tydligen bygga för sÃ¥ lÃ¥ga farter. Billiga 3 fas frekvensomrikare kan man köpa pÃ¥ blocket och de är lätta att ställa in. Du kan dÃ¥ ha upp/ ner rampningstider pÃ¥ ex. 3 sekunder och dÃ¥ spelar det absolut inget att  du skulle ha 40 starter i timmen. men vitsen är med frekvensomriktare att man kan anpassa effekten efter husetets behov. Vill du ha riktigt kul sÃ¥ lÃ¥ter du regulator sköta utfrekvensen med en analog signal som sköter effektuttaget. DÃ¥ ställer man in endast min och  frekvens samt upp/ner rampningstider. Själv kör jag min mot en ack-tank och jag har en PLC som jag själv har programmerat och en MAC att gör egna intällningar pÃ¥ ( drifter av VP, elpatron, varmtvatten, solvärme, tränder, driftstider mm)

Detta låter riktigt kul, men ligger nog tyvärr på en eller flera nivåer mitt huvud, Dock har jag programmerat PIC-processorer och i JAVA, C++ och så vidare men inte så mycket mot styr och reglering.
Men tack för tipset.
//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja
[/quote]

Hallå
på vanligt vis genom eco-el och ut till kretsen,det är ju samma vatten imellan v/p och elpanna som det är imellan
el-panna och huset.
have a gr8 day
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Gäller garantin då den är köpt beggad av privat person? Alltså följer garatin med prylarna om man säljer iväg dom?

Hallå
Gäller garantin om du köper en ny bil av någon som bara haft den t.ex 1år?

Ha dé bäst...
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera något?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2010, 22:48:46 »
Tack för svaret, jag förstår att VP kommer att jobba mot större vattenvolym och därför få jag längre körningar, vilket är önskvärt, men hur får jag det uppvärmda vattnet till radiatorkretsen?
// Gigja

Hallå
på vanligt vis genom eco-el och ut till kretsen,det är ju samma vatten emellan v/p och elpanna som det är imellan
el-panna och huset.
have a gr8 day
[/quote]

Tja T.Johansson
men stannar inte CP mellan VP och elpannan över typ +2 grader? isf kommer väl vattnet att bli stillastående i tanken och inte blanda sig med radiatorvattnet, eller tänker jag helt fel nu?

//Gigja
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera något?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 23:29:27 »
Gratulerar...

men om du verkligen behöver spara mer pengar på värmen, så skulle jag inte rekommendera att du frekvensstyr kompressorn. Du försämrar ju COP om du inte följer med och justerar expansionsventilen oxå.

Allra bäst är naturligtvis att köra LL så mycket det går, utan att störa. Den ger i alla lägen bästa COP.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad EcoAir, behöver jag Kompensera något?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2010, 10:45:43 »
Laddpumpen stannar när VP stannar, såvida det inte är kallare än +2º ute. Laddpumpen fortsätter bara att gå när VP stannar, om det finns frysrisk.
Vid utetemperatur över +2º står alltid laddpumpen still, när värmepumpen står still.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!