Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ojva
« skrivet: 18 december 2006, 08:11:48 »

sen är ju frågan vid vilken utetemp pumpen får gå för fullt?? vid nollan kanske? behöver du shunta 35 grader vid +-0 så får den nog gå på 100% för att hänga med......

Nu har tempen varit nere i -3 och det har funkat utan problem med bara den ena utedelen(6,4kw) inkopplad. Går ut runt 40 i raddarna.
Hör att utedelen varvar upp då och då, men den går inte för fullt hela tiden, så lite kallare tror jag den klarar utan att man blandar in den andra utedelen också... :)
Skrivet av: jockefors
« skrivet: 17 december 2006, 11:40:03 »

Hej
tjaa att ha 2,5 i cop vid -20 e säkert svårt,men säg att du fixar 1.6-1,8 i cop det duger ju
om man växlar ut värmen i botten på acctanken så bör väl temp diffen minska ?
ta ut in vattnet till plattisen nånstans 10 cm från botten på tanken å spola
ner det varma uppifrån tanken rimligtvis så bör ju det vattnet va kallare än topp vattnet i tanken..
smidigast har det säkert vare med en koppar slinga längst med hela tanken som växlade ut värmen

fast jaja vi får se hur det går
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 11:30:34 »

Lätta förhållande för kompressorn........ studs
Skrivet av: ace
« skrivet: 17 december 2006, 10:10:16 »

hm:jockefords, det var nog inte bara maskinen som var enkel, det var nog kylmontören också. skickade han upp kunden för att vrida på pressostaten (jag gissar att det var den) så förstår jag att han inte ville vara inärheten.

menade du att det inte vore några problem att bygga en maskin med 2-2,5 i cop vid -20 ºC ute och 60 ºC i framledning. innehållande nån form av HFC (ej CO2)
skulle detta då innebära att du har förångning lägre än-25 ºC och en kondensering på minst 60 ºC. puh  Sc:,h

här kan man prata om att älska med värmpumpar.
Skrivet av: jockefors
« skrivet: 17 december 2006, 00:54:40 »

Hej
måste bara få fortsätta lite till  :D
jag vidhåller ochså att byggde man en "ren" värmepump utan en massa bjäffs och underliga funktioner så skulle den va billig att producera..

jag har jobbat i restaurang kök i flera år,kylarna där va ett bra födoämne för kylmontören service killen...det va ju mer än en gång man fick gillra sig upp på kylarna å ställa om nån ratt som påverkade förmågan att göra kallt,han visade oss vredet/ratten på maskinen.
(tror det hette preostat) om jag inte minns helt fel

i en sån kyl (Elektrolux) är det inte direkt många komponenter gissar på att det va
hmmm
10 st grejer som satt monterade i en stål ram på toppen av maskinen iofs va det ju onoff
maskiner men ändå kostnaden för att producera en sån apparat kan inte va så stor
så jag tycker att det inte bör va nått större problem att klara av att göra en vettig ytterdel
till ett bra pris ...
Skrivet av: jockefors
« skrivet: 16 december 2006, 23:33:24 »

Hej

Hur svårt är det å beräkna  ?
Storlek på en luft/luft Luft/ vatten pump å hur mycket den klarar av att värma,ett normalt isolerat hus på ca 150m2 bör dra ca 8kw vid minus 20
jag kan inte beräknings formeln men det finns ett snabb sätt å räkna ut det på
NortKingen har formeln+ flera andra här på forumet
Men räkna att ni behöver ca 55w per m2 i grova drag

No1
har man en inverter pump så kan du räkna med att den alldrig blir förstor,blir den 30-40% för stor tjänar du ändå på det iomed att en inverterpump går bäst på dellast å dom håller längre

Du har ett grovt Cop värde på just  över 2-2,5 vid minus 20 grader,med andra ord så bör ni ha minst en pump som levererar 16 kw =8 kw vid minus 20 om ni ska va säkra på att fixa minus 20..
men det är inte säkkert att det räcker,läste att ca 15-20% av kapasiteten går åt för å producera varmvatten 
Ni kommer ändå att måsta stöd köra med ström om det blir kallt

Så ni skulle kunna köpa en inverter pump som lämnar 20 kw om vi vill den blir inte för stor
blir den för stor växlar ju inverterstyrningen ner apparaten  å den går mer ekonomiskt  + att den håller bättre å behöver mindre stöd ström då det blir lite kallt

jag skulle vilja veta skillnaden i pris på en ytterdel som ger  6kw en 9kw
 i produktions kostnad är det säkert inte många kr som skiljer,men förslutanvändaren är det en jäkla skillnad i prestanda

pumpen som ojva har ser vettig ut i konstruktion,faktiskt blannd det vettigaste jag sett hitills
iden med dubbla ytterdelar är jäkligt vettig 
synd bara at dom är för små=)(dom skulle ha vare på ca 8kw st)

Vid extremt låg belastning tex på sommaren vår å tidig höst går maskinen på en ytterdel
för att producera varmvatten och lite värme,

sen förmodar jag att ytterdel No2 är inställd/styrd så att då No1 går på lite mer än halvfart startar 2an upp å hjälper till = lågdellast=otroligt bra cop värde
sen då det blir kallt så får bägge gå för fullt som vanligt = grymt bra topp effekt
+ att om en rasar så funkar ändå den andra

Sen att få ut 50-55 grader i tanken är inget problem,Min "kompis" Sirkarlsson
har byggt flera sånna maskiner,han påstod att man lätt fick ut 60 grader i tank

Men skit samma har man en tank så förvärm vattnet i tanken..får ni ut max 50-55grader
använd det till att fylla en 40liters elberedare som ni har på 70grader,montera dit en
blandnings ventil på den lilla elberedaren å släpp ut 55 på systemet
jag gissar att mer kostnaden per år är bara några kr i extra ström + att ni kommer alltid att ha varmvatten även om pumpen exploderar...
Sen så är det värdens lättaste sak att Montera in en solfångare i systemet,förmodligen så tempstyrs värmepumpen så att vid 55 stängs den av eller chuntar ner effekten så tempen sjunker eller hålls konstant...
koppla in solfångaren ställ in solfångar datorn att då fångaren är 5-10 grader varmare än tanken
så börjar den ladda ner solvärmen,resultatet blir att tempen ökar i tanken 60 grader
å värme pumpen stannar av totalt...iomed att den har nått inställt max värde
sen så kommer pumpen stå ända tills solfångaren slutar ladda in
sjunker tempen under 55 typ så kommer pumpen att slå igång helt automatiskt för det är kallt i tanken
solfångaren komer att stå så länge den inte är varmare än 60 grader då den är 60 startar allt om igen

Systemet är skit lätt att få till å funka allt styrs ju med temperaturer av och påslag av pump
av och påslag av solfångare tempstyrs ju + att dom jobbar ochså i olika temperatur zooner
vilket gör det ännu lättare att styra allt + att det är inte svårt att vid behov styra igång en 6kw elpatron

den största biten är nog att få till inverterstyrningen vettigt,men dom har byggt inverter pumpar i flera år så visst finns det folk som klarar det..hoppas man
dom skickade ju folk till månen 1968 så vist bör det ju ändå gå  utveckla ett vettigt styrprogram år 2006

Min far monterade in en bergvärme pump för ca 25år sen i den maskinen satt det 3 st kompressorer som stegstyrdes efter effektbehovet 
det funkade visst hur bra som hällst  maskinen gick snällt på kompressor 1&2 i vanliga fall
då det kärvade till sig 35 grader kallt gick den 3 kompressorn i gång
Allt funkade helt automatiskt utan större problem,fixade dom det då så visst bör det gå göra en bra kompressor styrning i dag,då en vanlig miniräknare är kraftigare än det usa hadde i data kraft 1968 då dom skckade upp folk på månen...

Tack å hej hoppas ni fatar vad jag skriver =)
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 21:41:22 »

Tja, nu går det ut mellan 30-40grader, beror lite på. Dock klarar den det utan några större problem iaf. Ingen av elpatronerna är inkopplad och ena utedelen är avstängd. Har ju inte varit ner mott nollan ännu men 3-4+ och då har det funkar bra iaf. Finns ju en utedel till att dra igång om det behövs oxå
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 21:36:27 »

där kan jag tänka mig inverter...att den producerar så varmt vaten huset kräver.......men skillnaden melan att köra med flytandekondensering & inverter måste vara minimal på årsbasis.......sen blir det ju fler start & stopp vid on/off......men har man bara en kvalitetskompressor tror jag inte man behöver vara orolig för det....vårt förra kylskåp vart 20 år kolvkompressor......on/off....sen är ju frågan vid vilken utetemp pumpen får gå för fullt?? vid nollan kanske? behöver du shunta 35 grader vid +-0 så får den nog gå på 100% för att hänga med......
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 21:28:50 »

Nu ska vi se här, jag är som sagt inte expert men tanken är endast till för tappvarmvatten, vilket jag inte tycker är så konstigt. Man vill ju kunna ta en längre dusch när man vill.

Däremot kör den direkt mot radiatorerna, dvs där finns det ingen tank. Utan när(kan vara tvärtom här) tappvattnet är uppvärmt så går den över till att köra direkt mot radiatorerna.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 21:26:30 »

En stooor kondensor & en stor kompressor.....då blir det bra även vid kall väderlek.......
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 december 2006, 21:23:32 »

oki det är ju inte så farligt, jag tror den italienska invertern är en bra pump....felet är inte de utan att den tror/vet att den är så mycket bättre än dom andra märkena åtminståne vill dess återförsäljare säga det & siffrorna går inte ihop riktigt.......sen fattar inte jag varför man skall ha inverter när man har 300 liter tank, släpper man ner tempen 5 grader så får man riktigt långa gångtider....
håller fullständigt med !! jag som tekniker(med inriktning på felsök och energioptimering ,styrning mm) har aldrig förstått vitsen med inverterstyrd kompressor när man jobbar mot så stora vatten-volymer, vill påstå att det är ett försäljningsargument som inte håller.
är det nåt som skulle inverterstyras på en Luft/vatten så är det cirkulationspumpen. (för att hålla konstant kondensering och underkylning)
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 21:13:46 »

oki det är ju inte så farligt, jag tror den italienska invertern är en bra pump....felet är inte de utan att den tror/vet att den är så mycket bättre än dom andra märkena åtminståne vill dess återförsäljare säga det & siffrorna går inte ihop riktigt.......sen fattar inte jag varför man skall ha inverter när man har 300 liter tank, släpper man ner tempen 5 grader så får man riktigt långa gångtider....
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 21:00:43 »

hur ofta går den över 65 grader eller är det en slinga????

De gånger man behöver legionellasäkra(antar att det var det du syftade på?), så får jag toppa det med patronen. Ett gång varannan veckan kanske.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 december 2006, 20:51:16 »

Jag börjar misstänka att 407 är ganska bra och 410/404 bara används för att kunna skriva i broschyr att pumpen går långt ner (då den har dåligt COP).
till viss del är det vi konsumenter som har fått det dit. det är ju bara att titta på det här forumet ang SANYO:s funktion på L/L med avstängning vid -20 ºC, RAMASKRI,TVI ,SKIT,KÖP INTE mm.mm. vi kräver att skiten ska gå vid -25 ºC eller helst kallare. sen tror jag att SANYO har en poäng rent seriöst. vi kyltekniker vet hur en pump mår vid -25 ºC eller kallare (stackars stackars dom).
vi konsumenter bestämmer.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 20:45:49 »

hur ofta går den över 65 grader eller är det en slinga????
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 20:43:58 »

 sen vad du behöver shunta ut & inte är inte intressant i denna disskusion utan dom värden om är skrivna är på olika förutsättningar.....tappar du varmvatten ur din tank också???

Tappar bara varmvatten ur tanken.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 december 2006, 20:35:24 »




Menar du att det är samma kompressor (kompressor + motor) till 134 som till 410
[/quote]
ja i princip om det är en modern konstruktion, det är dock ganska vanligt att man kör två olika setuper. en för låg och mellanhög förångning samt en för mellan och hög förångning.
där R134a och R410A hamnar i varsitt fack (du lyckades hitta dessa två särfall till din fråga)
Mvh. ACE
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 20:29:37 »

Lite siffror om cop på Atrian jag hittade från ett test på energimyndigheten:

Vid 7+ : 35 gradigt vatten cop 3,5
            45 gradigt vatten cop 3,0
            55 gradigt vatten cop  2,5

Vid 7-   45 gradigt vatten  2,3
            55 gradigt vatten 1,9


           sen vad du behöver shunta ut & inte är inte intressant i denna disskusion utan dom värden om är skrivna är på olika förutsättningar.....tappar du varmvatten ur din tank också???
Skrivet av: Peter H
« skrivet: 14 december 2006, 20:23:27 »

Vet någon hur mycket förlorar man med Gasol som köldmedel?

Den har ju en del fördelar:
- billig
- man får (om man kan) fylla själv.
- Inte så lättflyktig som normala köldmedel (mao ventiler borde vara mindre känsliga).
- Troligen lite miljövänligare.

och några nackdelar
- något sämre verkningsgrad
- eldfarligt (fast det går nog inte åt många hekto)

Ispinnen lär köra med Gasol i kompressorn.

mvh

Peter


Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 20:22:04 »

Har inte behövt varmare än 40 i raddarna sen jag installerade Aquan, men det gick snabbt att värma upp 300l VV beredaren, till 50grader(patronen avstängd)
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 20:18:42 »

När jag kör min pum går det suuuperfort upp till 45 grader ca sen efter det tar det lite mera kraft & tid innan man kommer upp till 55....
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 20:16:06 »

Innan man jämför värden & kw snääääääla...jämför då också vilken framledning det är framtaget.....det är mycket stor skillnad på att få höga värden vid 40 kontra 50 grader........

Det stämmer såklart. Exemplet jag tog med CTC och Acqua invertern tidigare så var det vid +8 och 50 grader ut för CTC och +7 och 45grader ut för Acquan, om jag inte missminner mig. Nu är ju Acquan en inverter så det blir ju svårare veta vad den drar och ger.
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 20:14:00 »

Borde väl även skilja lite mellan kolv, scroll och swing kompressorer? Inte så bra på det här så jag har säkert glömt någon kompressortyp...
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 december 2006, 20:03:09 »

Innan man jämför värden & kw snääääääla...jämför då också vilken framledning det är framtaget.....det är mycket stor skillnad på att få höga värden vid 40 kontra 50 grader........
Skrivet av: tracker
« skrivet: 14 december 2006, 20:00:24 »


Kompressorer tillverkas väl speciellt för respektive köldmedium? Är det då så att en för R410, anpassa kompressor ändå nödvändigtvis drar mer el än en som är anpassad för R407 vid samma utetemperatur(och det inte är väldigt kallt ute)?
Moderna kompressor-konstruktioner=samma kompressor oavsett soppa, bara olika tillförslar av effekt beroende på köldmedium.


Menar du att det är samma kompressor (kompressor + motor) till 134 som till 410
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 18:32:28 »

Mycket intressant hur som helst, iaf för mig som inte besitter några kunskaper i ämnet.  :)
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 december 2006, 18:26:51 »

Som en kyl kollega sa "407 är en kompromiss från början till slut för att ersätta R22"

Kompressorer som byggs för R22 går även att köra med 407
alla 400-hfc:er är kompromisser/blandningar, men man ville ha en soppa som liknade R22 så mycket som möjligt och blandningen fick namnet R407C, den har dock nackdelen att ha en stor glide(blandningen separerar vid övergång vätska/gas-gas/vätska) vilket nånga kylknoddar tycker är jobbigt, i övrigt bestrider jag bestämt att den skulle vara sämre än nån annan 400-HFC som värmepumps-soppa.
Kompressorer tillverkas väl speciellt för respektive köldmedium? Är det då så att en för R410, anpassa kompressor ändå nödvändigtvis drar mer el än en som är anpassad för R407 vid samma utetemperatur(och det inte är väldigt kallt ute)?
Moderna kompressor-konstruktioner=samma kompressor oavsett soppa, bara olika tillförslar av effekt beroende på köldmedium.

OJVA: jag har bara berört skillnader på köldmedium( energieffektivitet), det skiljer stort från maskin till maskin, vissa är mycket utvecklade när det gäller värmeupptagningsförmåga förångare / avgivning kondensor mm vilket påverkar COP:et mycket.
CO2 är en helt annan skola, den saknar helt kondensor(har bara hetgasväxlare) mm.mm
Skrivet av: ojva
« skrivet: 14 december 2006, 13:16:16 »

Kompressorer tillverkas väl speciellt för respektive köldmedium? Är det då så att en för R410, anpassa kompressor ändå nödvändigtvis drar mer el än en som är anpassad för R407 vid samma utetemperatur(och det inte är väldigt kallt ute)?
Skrivet av: Harken
« skrivet: 14 december 2006, 00:19:58 »

407 togs fram för att ersätta R22 men om det är en kompromiss eller om det gör det till ett dåligt medium är inte samma sak. Varför skulle man stoppa in det i nya maskiner om det finns alternativ som R404 och R410, om det inte hade goda egenskaper?
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 13 december 2006, 23:59:43 »

Som en kyl kollega sa "407 är en kompromiss från början till slut för att ersätta R22"

Kompressorer som byggs för R22 går även att köra med 407
Skrivet av: ojva
« skrivet: 13 december 2006, 21:00:01 »

Sen undrar jag ett par saker till. Tänk nu på att jag är amatör och inte fattar någonting :D

Sanyo Co2 maskinen, jobbar inte den med ett jäkla tryck? Hur mycket energi kräver den krompessorn då?

Om man tar tex CTC så har ju den scrollkompressor och mig veterligen kan det väl "läcka" lite effekt på dem?

Jämför man CTC111, R407,så verkar tillförd effekt vara runt 3.4kw och då ger den 9.8kw vid +8.
Acqua Invertern, R410(om den skulle köra på full effekt), så är tillförd effekt 3.975kw och den ger då 13kw, om jag nu inte fått det om bakfoten helt?

Så i just det specifika fallet verkar onekligen Acquan vara effektivare...
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 20:54:14 »

Jag börjar misstänka att 407 är ganska bra och 410/404 bara används för att kunna skriva i broschyr att pumpen går långt ner (då den har dåligt COP).
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 december 2006, 20:53:57 »

om alla bodde där det aldrig är kallare än -10 till -15 ºC så är svaret ja.                               
ock det är en pump som hämtar värme ur uteluften.
Skrivet av: ojva
« skrivet: 13 december 2006, 20:47:51 »

Jag som nu inte är så insatt i det här undrar ju då...om man inte tar hänsyn till om det är en on/off pump eller en inverter och såna saker.
Är det då så att en pump anpassad och avsedd för R407 borde ge en bättre års besparing än en pump anpassad och avsedd för R410, om de i övrigt är identiska?

Skrivet av: ace
« skrivet: 13 december 2006, 20:39:46 »

samma betingelser som ovan.
R404A Pabs från 4,4 bar till 23,8 bar = ca 19,8 bar tryckhöjning

OJVA
nån direkt brytpunkt finns inte rent energimässigt, detta är mer kyltekniskt. man kan inte ha för låga tryck på förångarsidan/suggassidan. hetgastempraturer rusar mm ,vilket leder till för tidiga dödsfall (kompressorn inte svärmor) ;) ;)
Skrivet av: ojva
« skrivet: 13 december 2006, 20:31:11 »

Så, om ditt ressonemang stämmer, så är enda anledningen för tillverkare att köra med R410A att den kan gå längre ner i minusgraderna och då ha bättre effekt?
Vid vilken temperatur är brytpunkten, alltså då R410A blir effektivare? Är det när inte R407 klarar kallare?
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 20:19:19 »

Nu börjar det bli kul. Börjar få bekräftat vad jag misstänkt och fatta varför mina panasonic l/l har 401 och min ctc 407.

Hur står sig då 404 som sitter i Nibe 2020?
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 december 2006, 20:07:08 »

Hur menar du nu?  Sc:,h
Är R410A alltid bättre än R407C eller tvärtom, förutom då det är riktigt kallt?
R407C är vid allt utom riktigt kallt väder bättre energimässigt. JA.
ex.om vi ska trycköka från -10 ºC till +50 ºC med kompressorn krävs enligt följande:
R407C Pabs från 3.14 bar till 19.6 bar + glide = ca 18,7 bars tryckhöjning.
R410A Pabs från 5,76 bar till 30,3 bar           = ca 24,5 bars tryckhöjning.
alltså man behöver tillföra mer kompressoreffekt för att uppnå samma sak med R410A.
Skrivet av: ojva
« skrivet: 13 december 2006, 19:43:35 »

Hur menar du nu?  Sc:,h
Är R410A alltid bättre än R407C eller tvärtom, förutom då det är riktigt kallt?
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 december 2006, 19:39:17 »

Jo, men andra ändan då. Jag har inte orkat läsa på, men 407 måste väl ha fördelar framför 410 vid andra driftspunkter, som kanske är vanligare i södra Sverige?
ja visst är det så!
Hej ojva!
freon är ett företagsnamn på en firma som tillverkar köldmedie. idag använder svensson freon som ett namn på förbjudna köldmedier(CFC:er). vilket inte är rätt.
R410A är bättre lämpad för att hämta värme med vid mycket kall utetempratur p.g.a lägre förångningstempratur (kalla sidan)vid samma tryck, nackdelen är att man kräver högre tryck på kondenseringsidan(varma) också vilket kräver högre kompressor effekt.
sammantaget kan man säga att R410a har ingen fördel över R407c innan det blivit riktigt kallt. (de flesta R407c-pumparna har automatiskt stopp de kallaste dagarna inbyggt)
hoppas du blev klokare.

MVH ACE
snarare tvärt om!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 13 december 2006, 11:55:11 »

Jo, men andra ändan då. Jag har inte orkat läsa på, men 407 måste väl ha fördelar framför 410 vid andra driftspunkter, som kanske är vanligare i södra Sverige?
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 december 2006, 09:47:16 »

skillnader soppa förenklat: om vi antar att vi vill hålla oss på ca 2 bars(e) tryck för att ha lite marginaler på förångningssidan så ska vi ha så stor skillnad som möjligt mellan förångningstempraturen (ute-batteriet)och utetempraturen för att vi ska kunna hämta värme.
om soppan håller samma temp som uteluften kan vi inte hämta någon värme,eller hur??

lite ungefärliga förångningstempraturer på olika soppor vid 2 bar(e)för att ni ska förstå:
R22=-14 ºC
R134a=+1 ºC
R404A=-20 ºC
R407C=-11 ºC
R410A=-28 ºC

då förstår ni varför man inte har värmepumpar (L/V)med R134A i.
samt varför inte en R407C-pump mår så bra vid -20 ºC(ligger farligt nära o-tryck vid dessa tempraturer)
Skrivet av: ojva
« skrivet: 13 december 2006, 07:57:40 »

Att det finns stora luft/vatten pumpar är det väl ingen tvekan om? Nibe, Airwell, Acqua InVerter(med två utedelar), mfl har ju pumpar som kommer upp i 12Kwh eller högre...

Självklart spelar "soppan" roll, annars hade det väl bara funnits en variant av den?

Som glad amatör undrar man ju genast vad det är för skillnad på R404 och R410... :-\
Skrivet av: Harken
« skrivet: 12 december 2006, 23:52:33 »

Jag tror nog att soppan spelar en del roll. Samma soppa kan inte vara optimal för alla applikationer och temperaturer.

Däremot är det nog mer marknadsföring än verklig besparing om pumpen stannar vid -10°, -15° eller-20°. COP är ingen höjdare vid någon av dessa temperaturer, särkilt inte som radiatortempen måste vara ganska hög då.

Tur att det sällan är under -10° i södra Sverige. I norra skall man nog satsa på markvärme.

En favoritlänk:

temperatur.nu

Här lär du dig hur kallt det är hos dig!
Skrivet av: Digital
« skrivet: 12 december 2006, 23:19:50 »

Japp, tack för det. Kan du definiera "riktigt kallt" bara så är jag supernöjd sen.. 8)

Jag tycker det är riktigt kallt vid -20 grader det är vid den temperaturen Nibe F2020/14kw stannar, så visst finns stora luftvatten vp... Och ned till -20 ger den ett cop på 2.0... Men köldmediumet är 404 i denna maskin. Men spelar det egentligen någon som helst roll vad soppan är?? Verkar som en del tycker att det är viktigt, själv tycker jag det är totalt ointressant bara det funkar.
Skrivet av: ojva
« skrivet: 11 december 2006, 14:14:47 »

Japp, tack för det. Kan du definiera "riktigt kallt" bara så är jag supernöjd sen.. 8)
Skrivet av: ace
« skrivet: 11 december 2006, 13:51:39 »

Hej ojva!
freon är ett företagsnamn på en firma som tillverkar köldmedie. idag använder svensson freon som ett namn på förbjudna köldmedier(CFC:er). vilket inte är rätt.
R410A är bättre lämpad för att hämta värme med vid mycket kall utetempratur p.g.a lägre förångningstempratur (kalla sidan)vid samma tryck, nackdelen är att man kräver högre tryck på kondenseringsidan(varma) också vilket kräver högre kompressor effekt.
sammantaget kan man säga att R410a har ingen fördel över R407c innan det blivit riktigt kallt. (de flesta R407c-pumparna har automatiskt stopp de kallaste dagarna inbyggt)
hoppas du blev klokare.
MVH ACE
Skrivet av: ojva
« skrivet: 11 december 2006, 13:29:53 »

Köp CTC eller Nibe. På pappret ger de inte så mycket, men det beror på att de är ärliga. Titta på vikt och freonmängd! Italienarna uppger inte freonmängd, i vart fall hittade jag det inte.

Vikten på vad? Utedelarna? De är väl stora som kassaskåp och väger en bit över 100kg, beror väl bla på att de har vatten i utedelen? Sen, om jag fattat det hela rätt, har de R407 som köldmedie och det är inte lika effektivt som R410, eller? Är det freon i både R407 och R410? Hade jag ingen aning om... :)
Kan ju ha fel här är, som jag sagt förut, ingen expert...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 december 2006, 11:08:58 »

hur är det nu med cop när man höjer tempen????....vilket hus i sverige har en stigartemp på 40 grader vid 15 minus???????

Det finns väl en del som kör med golvvärme?
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 11 december 2006, 10:43:10 »

Det var nog inte det italienska språket så mycket som att jag ville vara artig. 13 kW ur en 38 kg utedel...

Tomten kommer snart också!

TILL MODERATOR: På luft/luft har ett företagsnamn blivit censurerat utan riktig förklaring, ??? i Varberg. Här gör en firma ogenerad reklam om en produkt som knappast är speciellt lämpad för Sverige. Skall vi köpa Fiat också???

Köp CTC eller Nibe. På pappret ger de inte så mycket, men det beror på att de är ärliga. Titta på vikt och freonmängd! Italienarna uppger inte freonmängd, i vart fall hittade jag det inte.

Vikten är redan avklarad ser jag.

Ser jag en fråga på forumet och orkar svara så gör jag det. Angående reklam så har jag inte en krona för det jag skriver. Men generalagenten har en banner på forumet.

Sen att påstå att en värmepump inte är lämpad för det svenska klimatet utan några som helst fakta eller kunskap. Du har inte ens sett systemet.
Vet du ens vad det är för gas en in Acqva eller ens en Nibe / CTC. Där har du en stor teknisk skillnad.

http://www.fiat.se/ säljs visst i sverige också, troligen dock endast som sommarbil  b00k

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!