Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"  (läst 10900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2012, 10:18:37 »
Man kan också, förutom dygnsvariationerna av elpriset, förvänta sig att det blir stor skillnad på priset mellan sommar och vinter. Kanske på sikt upp till en faktor 10 eftersom elen på sommaren, när ingen vill ha den, i stort sett är gratis att producera, medan den på vintern förutsätter att man byggt ut både kärnkraft och dyr vindkraft maximalt och därför blir svindyr. Dessutom kan politikerna vilja begränsa kärnkraftutbyggnaden genom straffavgifter både på säkringsstorlek och förbrukning under årets mest elkraftförbrukande dygn.
Då kan helt nya strategier behövas. T.ex. får man se till att bergvärmepumparna dimensioneras så att de inte kräver någon tillsatsel under de kallaste dygnen och luftvärmepumpar (även luft/vatten), vars effektivitet går ner mot noll vid låga utomhustermperaturer kanske blir ekonomiskt helt omöjliga. De sparar ju bra under höstar och vårar, men då finns ju ändå överkapacitet i nätet och elpriset kommer kanske att ligga på en vettig nivå, medan det under den kalla vintern, då luftvärmepumparna inte är särskilt effektiva, kommer att vara skyhöga elpriser samt rejäla fasta kostnader för hur många ampere som man har huset uppsäkrat för.
Om det blir på detta sätt så ska man se till att vid nyinstallation av berg- och markvärmepumpar dimensionera dessa för så gott som 100% effekttäckning, vilket kan innebära att man ska välja en eller två storlekar större värmepump än man skulle göra baserat på dagens elpriskostnad och kostnadsstruktur. Det kan därvid bli aktuellt att i större utsträckning använda inverterstyrda pumpar med variabel effekt upp till husters maximala behov, eller kraftiga on/off-pumpar med utjämningstank som minskar antalet start-/stopcykler så att kompressorn inte slits ut i förtid.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad ESN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2012, 17:36:08 »
Lösningen på problemet med höga elpriserskulle alltså vara, att man inför timmätning av elpriset. Detta skulle ske utan merkostnader för kunderna enligt Anna-Karin Hatt (It och Energiminister). Det är måhända bättre att ägarna till de stillastående kärnkraftverken ser till att dessa är i bruk och plockar bort kvarglömda dammsugare etc. I det nätområde där jag bor har vi bytt elmätare två gånger. Ingen skall påstå, att ett byte av elmätare är gratis - någon skall betala detta i slutändan. Det ligger nära till hands att gissa på el kunderna.
ESN
Nibe 1145-8, VPA 200/70 vvb, borrdjup 200 meter, gråberg. NIBE UKV 100, by pass mellan tillopp och retur. Äldre hus i Norrbottens kustland, 1,5 plan, 110 m2 samt 45 m2 källare ej inredd, tidigare uppvärmningssätt olja 6 mån, el 6 mån. 12 st radiatorer plus 2 st fläktradiatorer i källare, 2-rörs system.
 Det finns även ett garage/förrÃ¥d pÃ¥ 45m2 separerat frÃ¥n boningshuset. Garaget värms i nuläget med el. Tidigare energiförbrukning för bostadshus (upvärmning) ca 25000 kWh, garage 5000 kWh, hh el 5000 kWh. 16A huvudsäkring.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2012, 08:48:41 »
Om jag skulle gått upp i storlek på vp skulle jag antagligen behöva säkra upp till 20 amp vilket kostar en del. Det kan ju faktiskt bli så att det lönar sig med en mindre vp med effektvakt så man håller nere max effekten eller en inverter som går ner i effekt vid högt effektutag från elnätet eller liten vp och kamin dom få dagarna det behövs spets *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2012, 09:00:15 »
Det här är något som Hatt-Fnatt fått helt om bakfoten.
Utan kostnad för konsumenten - Nä knappast
Införa i Höst - Nä knappast, det finns inte teknik för det än
Vill konsumenten - Nä inte majoriteten!

Idioti är vad det är.

http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/Pressmeddelanden2/Pressmeddelande/
– Vi delar dock inte bedömningen att stora delar av det befintliga systemet klarar av timmätning redan idag – det som är ett av grundantagandena till förslagets snabba genomförande. Merkostnaderna för att åstadkomma denna förändring överstiger dessutom vida det som angivits i underlaget för förslaget. Man måste veta att elmätaren endast är en del i det system som måste vara på plats för att möjliggöra timmätning. Mätaren samverkar med kringliggande system som hanterar kommunikation, insamling av data, avräkning för balans- och nätavräkning samt produkter där el säljs till tidsdifferentierat eller timpris.

– Många elnätsföretag har idag valt att installera enkel och robust teknik för dygnsavläsning i avlägsna regioner där alternativa lösningar vore kostsamma. Dessa platser måste nu återbesökas för mätarbyte vilket innebär merkostnader. Inom vissa nätområden måste majoriteten av elmätarna bytas ut för att timvis mätning ska åstadkommas. Att hinna genomföra denna förändring på tre månader före ikraftträdandet innebär en betydande kraftansträngning för många elnätsföretag.

Det är av stor vikt att föreskriftsarbetet skyndsamt påbörjas för att konkretisera kraven ytterligare så att eventuella oklarheter klargörs, säger Peter Silverhjärta. Och avslutar:

– Vi anser även att större hänsyn till införandet av en nordisk slutkundsmarknad bör tas. Det är fortfarande oklart vilka krav som kommer ställas på elmätningen utifrån ett gemensamt nordiskt perspektiv.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2012, 09:05:09 »
Jaa, man är nog lite störd... finns väl ingen inbyggd programmerbar lösning för detta i gamla 1210:an, sÃ¥ man har redan filat pÃ¥ en riktig Ã…sa-Nisse lösning för periodisk lagring av energi i ackarna...  :D
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2012, 10:36:22 »
Nu blir jag nyfiken hur har du tänkt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2012, 12:33:41 »
Jag kanske är ute och cyklar ordentligt nu... Ratten för paralellförskjutning av framledningstempen bör man ju kunna använda? Den ger stort utslag på framledningstempen. Ett programmerbart tidur (funkar säkert med en timer till vägguttaget med) någon sorts stegmotor kopplad på någe sätt till "ratten". Sen är det bara att ställa in tiderna vp skall ladda acken och även avbryta laddningen. Jag har ju gamla shunten med inomhusgivare som styr inomhustempen i drift.
Jag mÃ¥ste ju ha lite eltänk hjälp för att fÃ¥ ihop det, men hur svÃ¥rt kan det va  ::) ? Tror inte det behöver kosta sÃ¥ mycket heller. Finns nog mÃ¥nga som har allting redan pÃ¥ "bra att ha hyllan".

Vi får spåna fram någe billigt o bra. Vad tror ni?

Edit. Det kan ju bli en "skämmig" pryl på frontplåten, men vad gör det?
« Senast ändrad: 19 februari 2012, 12:36:51 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2012, 12:53:53 »
Det borde ju funka Thumbsup i mitt fall skulle jag kunna manipulera innegivaren så vp tror det är kallt inne och kör på lite extra men det känns som det dröjer innan jag får användning av funktionen men det är alltid bra att ligga steget före med iderna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2012, 15:15:57 »
Fattas det inte liksom något i tänket?
För att detta ska fungera bra i praktiken så är det inte bara elnätsägarna som ska få till det.
Det borde även utarbetas öppna standarder (om det inte redan finns?) för att elmätarna skulle kunna kommunicera med förbrukarnas produkter, eller en styrcentral i hemmet.
På något sätt vill man ju att elnätet ska presentera nästkommande timmars priser så att t ex tvättmaskinen automatiskt väljer att starta under dygnets billigaste timmar. Eller att elbilen laddas då det inte är pristoppar etc. Även värmepumpen vill man i så fall skulle styras av nätet självt eller?
Man måste ju sikta på framtiden och inte bara göra något för att det verkar bra och politiskt korrekt!
Det skulle dessutom innebära att när statsmakterna kommer på att denna funktion är ett "måste" så tvingas elnätsägarna ånyo att byta elmätare eller komplettera dem med extra utrustning, och vem betalar?

« Senast ändrad: 19 februari 2012, 15:34:34 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2012, 15:56:11 »
Det är alltid konsumenten som betalar det är nog det enda som är säkert i den här frågan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2012, 16:45:06 »
Bra Smurfen! Det är nog lättare att lura utegivaren istället.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2012, 16:50:29 »
På min vp är det samma givare både inne samt ute den bör gå att lura med ett motstånd tror förresten att det bara är ett motstånd har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #27 skrivet: 19 februari 2012, 17:35:39 »
Om jag skulle gått upp i storlek på vp skulle jag antagligen behöva säkra upp till 20 amp vilket kostar en del. Det kan ju faktiskt bli så att det lönar sig med en mindre vp med effektvakt så man håller nere max effekten eller en inverter som går ner i effekt vid högt effektutag från elnätet eller liten vp och kamin dom få dagarna det behövs spets *vinkar*
Att gå upp en storlk på VP:n innebär c:a 2 kW exra i värmeproduktion men det kostar ju bara c:a 0,5 kW i elförbrukning jämfört med om man måst köra med tillstasel då det verkligen krävs just 2kW. Alltså är det i ett läge då elen är riktigt dyr under årets kallaste dygn alltid bättre med en större pump än med en liten plus direktverkande tillsatsel.

Sedan tror jag att man skall se utspelet med timavläsning som en förberedelse för att få fram nya lösningar som utnyttjar elsystemets belastningsstruktur på ett bättre sätt än vad som sker idag. När timavläsningen (som bara är en liten kugge i en eloptimeringsstrategi) väl är på plats kan man ta fram olika sätt att automatiskt påverka förbrukningen. Som exempel kan man via Internet få full information till hemmet om såväl det momentana elpriset som en prognos av elpriset de närmast timmarna och dygnen. Man kommer då förmodligen ha en av husets datorer (kanske en speciell dator som är dedicerad för just energioptimeringen) ständigt inkopplad och försedd med lämpliga appar för att styra husets förbrukning av el till såväl värmepumpar som andra elslukande hushållsmaskiner.
Vare sig ministern yrar i Hatten eller ej så tror jag att vi får vänja oss vid att när nu oljan håller på att ta slut och bensinpriset rusar mot 20:-/l så kommer vi att få hålla hårt i den övriga kW-förbrukningen och att vi inte på långa vägar ännu har sett alla tokigheter som kommer att presenteras i detta syfte. För såväl värmepumpstillverkare som dem som står i begrepp att installera nya uppvärmningssystem under de kommande åren så kan det vara lönsamt att tänka ett snäpp längre än vad man gjort hittills, såväl vad gäller pumparnas storlek, styrsytem, anslutning till datorer och Internet som dygnsutjämnade energilagring. Att som konsument och värmepumpsägare sticka huvudet i sanden kan bli dyrt i längden.
« Senast ändrad: 19 februari 2012, 17:37:29 av gunnarb »
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2012, 17:43:27 »
Jag klarar mig med 16 amp säkring till min 8 kw vp hade jag haft en större vp hade jag antagligen behövt säkra upp till 20 amp min vp har effektvakt och den sänker effekten på elpatron när tex våra motorvärmare används en vanlig on/off vp kan inte sänka effekten men en inverter kan. Om det blir toppeffekten som avgör priset hela månaden så kan det vara lönsamt med en mindre vp som styr spetsen till när ingen är hemma. Men i mitt fall med 10 tim spets inkl legionella på 1.5 år så lär det inte löna sig med större vp hur det än blir.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Optimal systemlösning vid deb, av el "timme för timme"
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2012, 19:13:23 »
Läser man hos Svensk Energi hittar man lite allt möjligt om elsystemet och framtiden. När elnäten ska uppgraderas sÃ¥ vill man inte bygga näten som de är idag. Det blir helt enkelt en olönsam investering tycker man dÃ¥ man mÃ¥ste använda grova kablar dimensionerade bara för nÃ¥gra enstaka dagars maxförbrukning som man gjort hittills. Men hur gör man dÃ¥ om mÃ¥nga vill utnyttja sina ampere dÃ¥ det inte gÃ¥r att fÃ¥ fram dem i nätet? DÃ¥ ligger effektaxan nära till hands. 
Som konsument skakar man på huvudet när allt fler hushållsmaskiner går på en fas och kräver 16A eller mer? Då hjälper det inte att en 3-fas värmepump klarar sig på 10A för en snedbelastning gör att man måste säkra upp i alla fall.

Kan inte påstå att jag är anhängare av utvecklingen om jag måste ha en server stående för att kunna använda min el. Eller köpa en smartphone av ett visst snitt för att betala mjölken i affären eller åka buss. Systemen blir inte bättre av att man måste förlita sig ytterligare på andra system eller inlåsningar till ännu en teknologi.
Det handlar ju inte bara om att vi måste snåla med strömmen utan att vara varsamma med resurserna, och det gäller även annat än bara förbrukningsvaran.

Min framtidsspaning är att våra barnbarnsbarn får nog ha det som våra far- och morföräldrar hade. Man använde elen för att lysa med, i övrigt var det ved för mat, bak och värme. Dvs att göra sig så oberoende av sladden man bara kan... ;)
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 527
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!