Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frysrisk?  (läst 4939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Frysrisk?
« skrivet: 19 mars 2006, 23:18:47 »
Hej forumet!
Har en 25 år gammal elpanna så känner att det är dags att byta. Försöker begripa det här med värmepumpar.
En sak jag undrar över är hur man förhindrar att värmeväxlaren i VP fryser om det blir strömavbrott. Risken för strömavbrott är ju störst vid -20 grader och snöstorm. Kan man räkna med självcirkulation?

//Roland
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frysrisk?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2006, 08:39:41 »
Du kan ju alltid fylla ditt radiatorsystem med glykolblandat vatten om du bor på utsatt ställe med mycket och långvariga elavbrott, fast det blir nog ganska dyrt tyvärr. Sedan finns ju alternativt att köpa en pump som har värmeväxlaren på insidan av huset., eller för den delen mark, berg eller sjö- pumpar om det är lämpligt där du bor.

PS.
   Om det är -20 ºC ute tror jag knappast att det snöar, och om det gör det sÃ¥ är den snön väldigt lätt. ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frysrisk?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2006, 09:41:24 »
Hallo,

Om strömbortfall sker så fryser inte VPn direkt. Enligt uppgift för den jag har (sanyo co2) så skall den klara ca. 1 dygn vid smällkyla innan sönderfrysning.

Om strömmen blir borta länge tappar man ur vattnet ur VPn och undviker på detta sätt att den fryser sönder. Nu kan man ju resonera att "vad händer om jag inte är hemma under flera dagar och strömmen är borta och jag därmed inte kan tappa ur vattnet...". Då resonerade jag somså att då är det nog mer än bara VPn utomhus som fryser sönder.

En liten finess är att ha ett larm som meddelar när det är strömavbrott, då vet man ju om man skall ringa grannen.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Frysrisk?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2006, 10:11:11 »
Gå inte på gårdagen teknik med vatten i ytterdelen. Utan köp en som har växlaren på insidan + att den går på 410 och inte 407. De nya 410 pumparna är mindre och jobbar till -20grader.
Sist men inte minst viktigt gå på en stor aktör med teknik och pengar i ryggen.

mvh Rickard

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frysrisk?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2006, 23:08:23 »
Det är mycket snack om 407 av vissa på forumet. Thermia använder 404 och så vitt jag förstår går Atrian ner till -20 + pumpen är på insidan = ingen frysrisk. Låter ganska bra enligt min mening.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Frysrisk?
« Svar #5 skrivet: 15 april 2006, 23:53:38 »
Gå inte på gårdagen teknik med vatten i ytterdelen. Utan köp en som har växlaren på insidan + att den går på 410 och inte 407. De nya 410 pumparna är mindre och jobbar till -20grader.
Sist men inte minst viktigt gå på en stor aktör med teknik och pengar i ryggen.

mvh Rickard
Hmmmm...bara en snabb fråga...saluför inte ni både sanyo co2 med värmeväxlare i ytterdelen & Nibe med 407c....men det är kanske bara till dom kunder som inte förstår bättre?

Är det någon som vet hur många Luftvatenvärmepumpar som fryst sönder under åren??..tex för CTC dom verkar ju vara bland dom första med det här med luft vatten??

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Frysrisk?
« Svar #6 skrivet: 16 april 2006, 10:48:14 »
Gå inte på gårdagen teknik med vatten i ytterdelen. Utan köp en som har växlaren på insidan + att den går på 410 och inte 407. De nya 410 pumparna är mindre och jobbar till -20grader.
Sist men inte minst viktigt gå på en stor aktör med teknik och pengar i ryggen.

mvh Rickard
Hmmmm...bara en snabb fråga...saluför inte ni både sanyo co2 med värmeväxlare i ytterdelen & Nibe med 407c....men det är kanske bara till dom kunder som inte förstår bättre?

Jo det stämmer att GRUPPEN har VP med växlaren i utedelen men det betyder inte att jag förespråkar det.

mvh Rickard

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Frysrisk?
« Svar #7 skrivet: 16 april 2006, 10:58:36 »
Att folk fortfarande köper gammal teknik är för att de stora aktörerna verkar rädda för att förnya sina produkter och för att blanda in kyltekniker men är du orolig för sönderfrysning så köp en med växlaren inne eller visst varför inte en atria med brine i utedelen så behövs ingen kyltekniker.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Frysrisk?
« Svar #8 skrivet: 16 april 2006, 11:48:28 »
Nej jag är inte rädd för sönderfrysning, jag satt bara och läste tråden om detta & fick se att det rekomenderades att bara köpa l/v pump med 410 gas & värmeväxlaren på insidan sen när jag tittade på denes hemsida så är det just sådana pumpar dom säljer, men inte rekomenderar, efter det gick jag tillbaka till forumet & sökte på sönderfrysning av luftvattenpump & även efter denna kalla vinter hittade jag ingen......& då undrarde jag hur stor risken var att det skulle hända, men min slutsats är att den är ganska liten......Nu en fråga till finns det ännu något fabrikat som fått fram högre värden (bevisat naturligtvis) med 410 gas, inverterteknik osv än dom gamla beprövade märkena?? menar då Nibe ctc Thermia

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frysrisk?
« Svar #9 skrivet: 17 april 2006, 17:00:12 »
Inte vad jag vet, kanske kommer någon av de nya luft/vattenvärmepumparna med i R&R:s test i vår, det skulle sitta fint.

Jag hoppas de har bättre COP, men är ännu inte övertygad med tanke på vad som hittils skrivits om dem i forumet.
Det skall bli intressant att se den första jämförande testen, när än den sker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Frysrisk?
« Svar #10 skrivet: 17 april 2006, 18:09:46 »
Det jag känner är att man nog fortfarande skal satsa på dom beprövade pumparna...läser man tex ctc sidan så är det väldigt få som är missnöjda det tycker jag borde var det mest övertygande, samma med Nibes & ivt....men det skall bli intressant & se vad dom går för dom nya pumparna. Det jag undrar över är hur 410 gasen skall klara sig när det blir varmare sommartid tex, Dom säger att dom löst det med invererter men då sjunker ju oxå trycket & värmen, man måste tappa en del effekt när det blir 10 grader varmt.....

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Frysrisk?
« Svar #11 skrivet: 22 juni 2006, 10:11:00 »
Hallo,

Om strömbortfall sker så fryser inte VPn direkt. Enligt uppgift för den jag har (sanyo co2) så skall den klara ca. 1 dygn vid smällkyla innan sönderfrysning.

Om strömmen blir borta länge tappar man ur vattnet ur VPn och undviker på detta sätt att den fryser sönder. Nu kan man ju resonera att "vad händer om jag inte är hemma under flera dagar och strömmen är borta och jag därmed inte kan tappa ur vattnet...". Då resonerade jag somså att då är det nog mer än bara VPn utomhus som fryser sönder.

En liten finess är att ha ett larm som meddelar när det är strömavbrott, då vet man ju om man skall ringa grannen.

Och ström till larmet vid strömavbrott :o
batteriet är det väl aldrig någon som kollar eller knUp

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Frysrisk?
« Svar #12 skrivet: 23 juni 2006, 11:05:01 »
en liten ups kanske!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!