Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gtryckspressostat  (läst 11979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
LÃ¥gtryckspressostat
« skrivet: 30 december 2009, 00:40:56 »
Hej alla....

Så var det dax för minus 21grader och årets första problem...frånslag pågrund av lågtryckspressostat, hade dom problemen förra vintern men nu hade det funkat bättre, började runt -18 förra året.

Ja har minimalt med is i förångaren eller vad det heter...kan bara se några små kristaller...

Märkte dock när ja körde att tempen över T10 var nere på runt -50grader sen kom frånslag...är det normalt??

Slog från pumpen nu och kör bara el, får väl starta om när tempen får upp lite:)

Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #1 skrivet: 30 december 2009, 09:49:23 »
Hej igen, ja skrev T10 igår natt men det ska vara T11...

Nu har vi -26 på morgonen, släppt lite nu så det är bara -22 :)

Prövade starta upp pumpen nu och den går kanon tills första avfrostningen, sen slår den av igen....

Vet att det inte ska gå köra under -20 , men har ökat maxgränsen till -25 på min...

Funderar fortfarande på varför den slår från, när den gick pendlade T11 mellan -25, -40 normalt??

Allt annat ser normalt ut...ingen is till att tala om eller något sånt...någon annan som får sin funka vid dessa extrema tempraturer??
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009, 13:27:23 »
Lugna dig tills det blir varmare ute, din VP slits säkert en hel del mer om du försöker köra den vid kallare än -20 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 16:09:30 »
Hej

Jo det är nog så, pratade med min rörkrökare och han säger det samma...anledningen ja kört den är att det varit ganska bra utbyte på är det T8-T9, även vid -20 har ja en 4,5-5grader diff...

Behöver det där extra den ger för att hålla uppe tempen inne, 9Kw el räcker inte riktigt...

Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #4 skrivet: 31 december 2009, 17:17:14 »
Hej allihop...gott nytt år kanske man ska säga...


Haft några dagar nu på ren el, tok kallt här...

Prövade starta om pumpen idag när det bara var -14....rullade på fint några timmar men sen slutade det med samma problem

Tror det är så den ändå är igenisad fast man inte ser der...tempen på T11 sjunker efter en tid otroligt snabbt o då kommer problemen...

Haft detta förra vintern men då vände tempen upp ganska snabbt sen rullade det på...krånglade från -20 till -14 typ då med...

Grejerna är nog för kalla för att det ska rulla på som normalt...


Mvh HÃ¥kan
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #5 skrivet: 31 december 2009, 19:23:22 »
Prova att framkalla en avfrostning, det hjälper ofast för mig.

Gå in med access-nivå service, under menyvalet uppstart finns ett val att framkalla avfrostning.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #6 skrivet: 31 december 2009, 21:45:27 »
Hej Erik...

Ja har jobbat på det under dagen, pumpen går ju några timmar i stöten...nu är vi nera på bara -8, körde igång igen o tvingade fram två avfrostningar under säg 30min...när ja gjorde tvåan kollade ja temperaturer i menyn....

Helt plöttsligt sticker T11 kraftigt neråt mot -35...då på nästan sekunden den slår om till -35 kommer larmkod, tittat på gamla larmloggar o det är där något blir fel...

Första avfrostningen framkallade för årstiden mycke vetten så ja var nog dum som tvingade fram en till...verkade inte behövas, men men

Ja hajar inte riktigt vad som händer i förångaren som gör att tempen sjunker så snabbt....när ja frostade av så var den på -13 och föll till -35 på säg 30sek


Gott nytt år nu på er alla
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #7 skrivet: 31 december 2009, 23:45:43 »
Hej du har problem med expantionventilen. *vinkar*
Hej Erik...

Ja har jobbat på det under dagen, pumpen går ju några timmar i stöten...nu är vi nera på bara -8, körde igång igen o tvingade fram två avfrostningar under säg 30min...när ja gjorde tvåan kollade ja temperaturer i menyn....

Helt plöttsligt sticker T11 kraftigt neråt mot -35...då på nästan sekunden den slår om till -35 kommer larmkod, tittat på gamla larmloggar o det är där något blir fel...

Första avfrostningen framkallade för årstiden mycke vetten så ja var nog dum som tvingade fram en till...verkade inte behövas, men men

Ja hajar inte riktigt vad som händer i förångaren som gör att tempen sjunker så snabbt....när ja frostade av så var den på -13 och föll till -35 på säg 30sek


Gott nytt år nu på er alla
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2010, 18:37:48 »
Hej, expantionsventilen säger du...hur menar du nu?

Kan säga att nu går grejerna bättre än någonsin:)...tempen är dock bara runt -8 till -10 grader...

Startade om hela skiten igår och nu producerar den värme utan problem..

Men måste ändå försöka komma på vad som gör det små krånglar...
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2010, 18:57:00 »

Helt plöttsligt sticker T11 kraftigt neråt mot -35...då på nästan sekunden den slår om till -35 kommer larmkod, tittat på gamla larmloggar o det är där något blir fel...

Ja hajar inte riktigt vad som händer i förångaren som gör att tempen sjunker så snabbt....när ja frostade av så var den på -13 och föll till -35 på säg 30sek

Gott nytt år nu på er alla
Hej måste vara något med expvent som reglerar förångningen,sjärvande nål,trasig termostat
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 20:55:14 »
Måste bolla dagen fortsatta små problem, börjar bli trött på lågtryckspressostater:)

Min slåt ifrån med jämna mellanrum, går hur bra som helst i flera timmar...men så bara så där slår den ifrån...

Det ända ja kan se är att T11 tempen sjunker ner mot -35grader och då kommer larmet.

Stod tittade på pumpen förut, då slår den av fläkten men man hör inget, brukar ju knaka lite i grejerna när den avfrostar, står still runt 1-2min...då börjar t11 rusa kraftigt ner mot -35...väl där löser Lp ut... ja larmar snabbt av går in tittar på avfrostningen, då har den valt göra en 15min lång avfrostning, o den verkligen håller sig till det...när det är typ 30sek kvar av tiden dumpar den dom små mångder hetgaser som finns kvar hör man...men det hjälper ju inte till något då kompressorn är ner i runt 35grader...sen startar han upp igen o kör vidare som inget har hänt...
Ja har just 15min som max tid för avfrostning, fabriksvärde... men den är ju dum om den väntar 15min innan den avfrostar då finns ju ingen kräm kvar i gaserna...

Men det som stör mig är att ja inte fattar vad som styr t11 tempen...

Ska snacka med en kille som bygger pumpar hos thermia...han jobbar på deras utvecklingsavdeling så kanske han kan hur det funkar...dock lite svår snacka med, för mycke "tekniker"

HÃ¥kan
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2010, 22:23:59 »
Detta med lågtryckspressostat verkar vara något som rätt många trillar dit på nu när det är kallt.

Det finns ett servicemeddelande från IVT där man tror sig kunna lösa problemet genom att flytta expansionsventilens bulb. Som jag har förstått det hela så är bulben den mekaniska givaren för nålventilen i expansionsventilen? Och när T11 blir så där kall stänger nålventilen och då blir det för lågt tryck på kompressorns sugsida och då kommer också larmet.

Det finns ett servicemeddelande från IVT som jag fick från användaren p00anh, se bifogad fil, som kanske har något med detta att göra?
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 22:31:31 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2010, 22:39:03 »
Tack Erik

Har du själv testat denna åtgärd?

Verkar ju vara exakt mina problem...får eka lite imorgon o se om ja kan få till det som på bilderna...

Finns denna text hämta på någon av deras sidor? eller bara för tekniker?

Så länge min inte avfrostar så är det inga problem ju:) men det blir mycke is om man kör för länge:)

Testade öka till en timma mellan avfrostningar men det var mycke is på förångaren då...sen dummar den sig ju med att stå vänta in tiden ska räkna ner innan den gör den isfri...och på den tiden hinner ju tempen falla som dom beskriver...

Vågar man testa ställa ner maxtiden för avfrostning till ett minimun? typ 2min istället för 15? borde den inte snabba på processen då?
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2010, 22:43:25 »
Har du själv testat denna åtgärd?

Finns denna text hämta på någon av deras sidor? eller bara för tekniker?

Nej, jag har inte testat. Jag gör det inte själv, det får i så fall min installatör göra. Det kommer från ett servicemeddelande från IVT så detta är endast teknikerinfo.

IVT var och bytte komrpessorn när den havererade för två år sedan. Därefter återkom de och skulle åtgärda problemet som var ett konstruktionsfel från fabrik. Då skulle expansionsventilen även justeras och i samband med detta upptäcktes det att den inte fungerade korrekt.

Ett par dagar senare återkom IVT och bytte expansionsventilen och därefter har jag haft ett kärnkraftverk. Den har verkligen fungerat kanonbra! Min Optima 600 klarar husets värmebehov ned till -15 utan tillskott, i alla fall under del av dag. Enda problemet är detta med lågtryckspressostaten vid kall väderlek, ca -15 och kallare.

Flytt av bulb kanske ändrar på detta, och det vill jag ju inte. Frågan är om jag vågar leva med problemet? Om jag inte vågar, skall jag då våga flytta på bulben?
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 22:45:24 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostat
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2010, 22:51:32 »
Är väl bara testa flytta den som dom skriver, går ju alltid flytta tillbaka, om det funkar kanske du slipper dina problem helt...precis som ja hoppas göra:)
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!