Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i 1245-12  (läst 1884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

  • Gäst
Hannes
Luft i 1245-12
« skrivet: 26 september 2015, 07:54:02 »
Hej
Jag har de senaste dagarna upptäckt ett konstigt ljud från 1245. Det låter ganska högt som att det är vatten med luft som rör sig någonstans bakom vp. Konstant ljud!Tog ut en reparatör som konstaterade att det är något i värmebärarkretsen som låter. Han trodde det var en ventil som sitter direkt innanför luckan. Ser ut som ett stort t med nån röd elektronikbox på. Han böt denna igår- då läckte det ut rätt mycket vatten! När vi slår på igen är ljudet borta men man hör att det kluckar och är mycket luft i systemet ..... Så vi luftar några gånger och det blir bättre och bättre. Reparatören åker! Såklart kommer det gamla ljudet tillbaka efter bara någon halvtimma.....

Vad kan jag göra????

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i 1245-12
« Svar #1 skrivet: 26 september 2015, 16:33:19 »
Hej!
Var luftar du, QM22?
Fyller ni på vatten mellan luftningarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i 1245-12
« Svar #2 skrivet: 26 september 2015, 18:27:12 »
Luftat på slangen fram på vp. Sedan fyllt på -luftat fyllt på! Även direkt på gv fördelare! Uppe och nere!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i 1245-12
« Svar #3 skrivet: 27 september 2015, 08:52:29 »
Slangen fram på VP, misstänker att detta är QM22?

Låter det hela tiden sitter luften någon annanstans, det kan fastna luft i själva cirkpumpen.
Den sitter bakom fronten och sen bakom skyddet till kyldelen, pumpen till vänster.
Den ser ut att ha en centrumskruv, lossa den lite under drift och se om det kommer luft?

Sen beror det på hur rördragningen ser ut efter värmepumpen?
Står värmepumpen i en källare så att stigare retur går en våning upp till fördelare, eller är fördelaren på samma våningsplan som värmepumpen?
I det senare fallet bör det finnas luftningar monterade på stigare och retur på högpunkterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i 1245-12
« Svar #4 skrivet: 27 september 2015, 09:36:17 »
Yes det är qm22. Vi luftade även cirkpump men det kan jag ju prova igen. Vp är pÃ¥ bottenplan. Sen har jag fördelare nere samt uppe - bÃ¥da utan separat CP. Ja det lÃ¥ter hela tiden😡😡😡

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i 1245-12
« Svar #5 skrivet: 28 september 2015, 07:52:36 »
Påminner om när mitt tryckexpansionskärl gick sönder.
Luft börjar läcka ut i radiatorkretsen, man fyll/luftar, men problemen återkommer.

Kolla expansionskärlet, 80% säkert att felet finns där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft i 1245-12
« Svar #6 skrivet: 28 september 2015, 11:02:02 »
Tack! Nu e jag inte sÃ¥ vass pÃ¥ detta😩😩😩. Hur kollar jag om allt är ok med tryckex kärlet???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i 1245-12
« Svar #7 skrivet: 28 september 2015, 13:51:13 »
På motstående sida från där det är anslutet till radiatorkretsen sitter (ofta) ett svart plastlock, under detta finns en bilventil, vanlig luftnippel alltså.
Om du tappar ur allt tryck från radiatorkretsen (kan göras genom att vrida på den röda ratten på säkerhetsventilen som sitter på/vid expansionskärlet - observera att det kan komma vatten ur ventilen) så kan du testa ett par saker:

1. OM du trycker in den lilla piggen på luftnippeln så skall det komma luft där, kommer det vatten så är kärlet trasigt (ett gummimembran som brukar hålla 4-10 år)
2. Du kan prova pumpa upp trycket, skall normalt vara 0.5 bar tryck i kärlet (Viktigt att du samtidigt har trycklöst/öppet på vattensidan kärlet).

Är du väldigt osäker så kanske du skall ta dit någon som tittar på det.
Å andra sidan, den som var hos dig och bytte prylar borde ju ha kollat på detta då det måste vara ett av de vanligare felen på en värmeanläggning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Luft i 1245-12
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2015, 10:20:55 »
Jag har också problem med luft, min pump står i källaren, och har luftat alla radiatorer samt prövat slangen på framsidan, all luft är borta där. Ändå har jag svin mycket luft som vägrar att stiga till radiatorerna. Mesta luften verkar vara mellan vv till pool och vp, men växelventilen var stängd när några radiatorer byttes, så ingen luft där ifrån början. Men så fort ja starta uppvärmningen av spat igen så kom det in massa luft där, har fått höja cp från 5% till 30% för att den inte ska stanna pga "Luft i systemet" och sätter jag cp på 100% så låter det så man tammefan inte kan sova. Varför stiger inte all luft till radiatorerna på markplan? Har blivit så här 1 gång innan, då tog det ett par månader att få upp luften, lr att den la sig nån annanstans. Har också fått höja hastighet på cp till radiatorerna, från 50% till 100%.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!