Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar detta?  (läst 1523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger_B

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Funkar detta?
« skrivet: 07 oktober 2006, 17:49:14 »
Hej

Bor i 1-plansvilla i Piteå. 120+50 kvm. Ska byta ut befintlig oljepanna med elkasset. Endast kört el senaste 15 åren. Förbrukning idag inkl hushållsel 30-32000 kwh. har ett enrörssystem med små radiatorer. Kan tänka mig att byta radiatorerna men inte rörsystemet.

Mina frågor är: Funkar det med luft-vatten, är det ekonomiskt försvarbart, vad bör jag se upp med?

/Roger
Enplansvilla -71. Vattenburet enrörssystem. Förbrukning totalt ca 31000 kwh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Funkar detta?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2006, 19:56:39 »
Hej
På mig låter det som om Piteå skull kunna vara för kallt för Luft/vatten vp, jag bor på västkusten och här fungerar det utmärkt. Har du långa perioder med en temp på -10C eller kallare så får du inte så bra utbyte av vp. Ivt:s Optima stoppade vid -10C och behövde då full effekt från annat håll tex elpatron. Nu finns det vp som går lägre men utbytet COP kan gå ner till 2 - 2.5.
Kolla runt om det finns referensanläggningar i närheten där du bor. Annars satsa på bergvärme eller jordvärme om det går.
Lycka till
AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roger_B

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funkar detta?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 12:50:24 »
hej

Klimatet är inte det som oroar mest utan snarare kombinationen hög framledningstemp och små radiatorer. En montör har pratat om att komensera den höga returtempen med en fläktkonvektor på slutet av slingan. Någon som vet något om detta?

/Roger
Enplansvilla -71. Vattenburet enrörssystem. Förbrukning totalt ca 31000 kwh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Funkar detta?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 18:46:53 »
Hej
Om du har en öppen planlösning så kan en fläktkonvektor vara en bra lösning , dessutom så sänker den framledningstempen rejält så det fungerar säkert. det finns en hel del att läsa pom fläktkonvektorer bla på IVT:s hemsida.
Mvh AndersA.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!