Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥ i KB-kärl sjunker vid start  (läst 10646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« skrivet: 20 februari 2006, 10:24:34 »
Hej på er.
Skulle fylla på vätska i köldbäraren i hegen. Nivån har varit helt stabil sen i augusti men sjönk helt tvärt för någon vecka sen.
Upptäckte då att i samband med KB pumpen startar börjar det väsa, bubbla, slurka (och div konstiga ljud) från rören/KB-kärlet. Samtidigt sjunker nivån sakta i kärlet. Efter ca 5-10 min slutar ljudet låta och nivån stabiliseras. Så vitt jag själv kan bedömma är installationen rätt gjord, kärlet sitter på ett T-avstick rakt upp. Liknar på pricken en av bilderna i NIBE:s brochyr.

Varför uppträder det så? Luft i slangen borde hamna i kärlet? Låter väl som pumpen suger luft, men det tystnar ju efter en stund. Behövs fler åtgärder än att fylla på vätska?

Hur gör ni vid påfyllnad? Stänger bara undre ventilen, fyller på och sen öppnar den? Behövs VP'n stängas av eller går påfyllnad göra under drift?

Om man behöver kolla smutsfiltret, ställer man VP'n i service läge då(elpanna) eller stänger av den helt?

Mark slingan har sista månaderna legat på 0gr in och -3 ut. När det har varit extra kallt eller lång gångtid kan den ha legat på -1 och -4.

Hälsningar Flurken.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 09:09:02 »
Jag tror att du har ett dåligt utluftat system. Detta är något som ofta diskuteras på forumet. Jag brukar presentera den lösning som min granne använde för att lösa problemet.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 09:50:59 »
Hej på er.
Skulle fylla på vätska i köldbäraren i hegen. Nivån har varit helt stabil sen i augusti men sjönk helt tvärt för någon vecka sen.
Upptäckte då att i samband med KB pumpen startar börjar det väsa, bubbla, slurka (och div konstiga ljud) från rören/KB-kärlet. Samtidigt sjunker nivån sakta i kärlet. Efter ca 5-10 min slutar ljudet låta och nivån stabiliseras. Så vitt jag själv kan bedömma är installationen rätt gjord, kärlet sitter på ett T-avstick rakt upp. Liknar på pricken en av bilderna i NIBE:s brochyr.

Varför uppträder det så? Luft i slangen borde hamna i kärlet? Låter väl som pumpen suger luft, men det tystnar ju efter en stund. Behövs fler åtgärder än att fylla på vätska?

Hur gör ni vid påfyllnad? Stänger bara undre ventilen, fyller på och sen öppnar den? Behövs VP'n stängas av eller går påfyllnad göra under drift?

Om man behöver kolla smutsfiltret, ställer man VP'n i service läge då(elpanna) eller stänger av den helt?

Mark slingan har sista månaderna legat på 0gr in och -3 ut. När det har varit extra kallt eller lång gångtid kan den ha legat på -1 och -4.

Hälsningar Flurken.

Angående smutsfiltret så brukar det inte ta så lång stund att kolla, stäng av VP:n helt under tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2006, 23:28:46 »
Flurken

Ring installatören om du har garanti eller servicetid kvar. De flesta seriösa installatörer gör gratis service under 1 - 2 år. Kolla offerten eller avtalet. Eller har du gjort jobbet själv?

Om det har uppkommit "nya" ljud den senaste tiden, vilket verkar vara fallet, kan det vara "fickor" i kollektorslangen med mikrobubblor som samlats på några ställen och dras runt i brinekratsen. Låter som rusningar i rören när brinepumpen startar....... Installatören bör komma om du ber om hjälp, annars får du ringa till Nibe och klaga.

Att nivån i kärlet har sjunkit kan ju ha flera orsaker. Det första jag tänker på är att det har luftats bort en ansenlig mängd mikrobubblor sedan installationen. Bubblorna tog ju tidigare "plats" ( Luft i vätska gör att den expanderar under tryck) i brinekretsen och när de försvinner sjunker brinenivån. En nivåsänkning i kärlet när brinepumpen startar kan bero på för lågt tryck i brinekretsen. Har man flera små eller en kraftig stigning/nivåskillnad mellan kollektorn och VP, kan man behöva ha tryck i kollektorn. Trycksättning bör göras av en expert! Men har man kärlet som högsta punkt och nivå i kärlet, bör det inte vara problem med lågt tryck. Kolla för säkerhets skull efter läckor i VP kring brinepumpen, vissa märken har problem!!!!!!!

Men börja med att stänga kranen under kärlet och fyll på brine tills du har nivå till halva eller 2/3 delar, sätt tillbaka säkerhetsventilen och öppna kranen under kärlet. Kör så ett tag och se om nivån blir stabil. Har du gjort installationen själv kan du kanske lufta av kollektorn på egen hand och förhoppningsvis bli av med ljuden från brinerören. Rör inte smutsfiltret om du inte är säker på arbetsgången.
« Senast ändrad: 25 februari 2006, 23:31:41 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006, 07:57:21 »
Tänkte jag skulle rapportera lite.

Har labbat och slabbat i helgen.  ;D Gjorde ett litet tillägg med t-rör så att jag har en ventil, tryckvisare och övertrycksventil ovan nivåkärlet.

Kollade smutsfiltret, såg inte speciellt skitigt ut (har väl inte sett något tidigare i och för sig).

Återfyllde och körde sen CP kontinuerligt. Provade att öppna/stänga ventilerna på markslingan för att skapa tryckskillnader. Bubblade till och hade sig i nivåkärlet. Verkar ha blivit lite bättre men inte helt bra. Har fyllt 4L sista veckan.

Det är en "reinvestering" i VP. Hade en sen tidigare så det mesta av vätskan är sen början av 80-talet. Bytte en del av vätskan med 40L ny glykol för att sänka fryspunkten.
Märker att när CP'n stannar så bubblar det till i kärlet. Kan kanske indikera att det finns en luftficka någon stans som blir komprimerad av CP och sen bubblar tillbaka när den stannar (?). Men varför har det varit lugnt mellan augusti-januari?

Kan man tänka sig att det blir något läckage i slangen av tjälen, och i så fall runt fördelningen i marken? Plast och metall krymper väl olika mycket vid olika temperaturer.  Sc:,h

Köpte VP på Rinkaby och anlitade rörmokare för inkoppling. Tror inte att han är speciellt intreserad av att ta detta som ett garantijobb. Felet finns antagligen i gamla slangen och inte i den nya installationen. Det jag eventuellt kan hoppas på är väl att få låna en pump för att försöka forcera flödet i slangen för att på så sätt lufta ur den.

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2006, 10:28:31 »
Om trycket är stabilt trots att nivån sjunker så är ditt problem luft i systemet, avlufta.
Sjunker trycker så har du ett läckage.
(trycket kan sjunka stiga litegrann beroende på tempen på KB-vätskan, Om din värmepump går länge (kallare brine) så blir trycket lite lägre, det skall dock återgå till det normala när värmepumpen stått still ett tag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2006, 12:26:35 »
Kör du med Glykol? då kan du nog behöva kompletera med en extra köldbärarpump glykol är mer tungpumpat än etanolblandning.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2006, 15:46:26 »
Mitt svar försvann visst...

Varför går det ett halvår innan problemet kommer. Slingan är 25 år!

För att lufta slingan ska tydligen inte KB pumpen räcka, så att köra den på kontinuerligt ger nog inget.

Jag har 3x150m slinga, ingen har tidigare knystat att standard pumpen ska vara klen. Jag har 0gr in, -3 ut vid drift.

Om jag ska trycksätta lite, hur mycket? 0,5 bar?

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Gnesta Alex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnesta-sörmland-sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥! - som flickan sa...
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2006, 17:40:48 »
Jag var på och fingrade på mitt kärl och då försvann trycket... ??? Vad händer utan tryck??
Jag har "låg" nivå nu men också kall brine... den stiger sen va?

(inte meningen att "sno" trÃ¥den, bara ganska nära ämnet...  a:gl)
Nibe Fighter 1210-5  Inst.-03

Panasonic E9EKEB  Inst.-06

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2006, 17:59:08 »
Har du nämnt på för någon att du kör med glykol det är ju inte direjkt standard i nya instalationer. Så det är inte så konstigt om ingen nämnt att cirkpumpen ej klarar av det.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2006, 08:24:00 »
Har kollat några dar nu.

Verkar som nivån sjunker lite för varje dag men trycket stabilt. "Illmarigt"  Sc:,h
Ska det bero på att det är 3 parallella slingor, luft fickan låg i någon av slingorna men har lossnat och åkt in mot pumpen. Därför stabilt tidigare.

Angående glykol: Har "utrett" ordentligt före VP bytet. Sprit är (verkar vara) bättre. Bättre värmeledningsförmåga, mer lättpumpat och miljövänligare (?).
Pratade med Nelson (pÃ¥ nÃ¥gon organisation som jag inte minns namnet pÃ¥, Geotec kanske?) och han hade varit inblandad i flera fall där man fÃ¥tt problem med sockerutfällning vid konvertering glykol->sprit. Evigt rengöring av smutsfilter varannan vecka. Lät inte sÃ¥ kul för mig, sprit löser upp glykolbeläggningen som blir inuti slangen.  huvuddunk  Dessutom kostar det 6-8.000 kr att bli av med glykolen! fiR:

Pratade med Nibe, några andra tilltänkta leverantörer och några installatörer. Ingen hade negativa synpunkter på glykolen. (Kanske skulle ha fått det skriftligt från Nibe, vem vet..?)  studs

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2006, 07:43:51 »
Nä, f-n!!!  fiR:

Verkar som det läcker, tappar lite tryck och nivå hela tiden.
Inte rätt årstid att hålla på med detta. :o

Hur lång livslängd är det på slangen?

Hur söka läckage?

Mest troligt läcka runt fördelaren som är nedgrävd i marken, men vad göra annars? Gräva ned ny slang lättare än att felsöka i gammal? huvuddunk

Hälsningar Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2006, 10:12:40 »
Eftersom läckaget verkar att vara mycket litet, finns det knappast någon fara med dröjsmål.
Om du sätter igång att tänka nu, vet du hur du skall agera när väderleken är passande.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2006, 16:47:59 »
Har hört någonstans att det finns en spårvätska som man kör i slangarna sedan använder man ett instrument som indikerar läkan gräver upp och fixar läckan. Men som sagt lite fel väder för det men hör dig för bland instalatörerna runtomkring
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2006, 19:10:36 »
Har kollat några dar nu.

Verkar som nivån sjunker lite för varje dag men trycket stabilt. "Illmarigt"  Sc:,h
Ska det bero på att det är 3 parallella slingor, luft fickan låg i någon av slingorna men har lossnat och åkt in mot pumpen. Därför stabilt tidigare.

Angående glykol: Har "utrett" ordentligt före VP bytet. Sprit är (verkar vara) bättre. Bättre värmeledningsförmåga, mer lättpumpat och miljövänligare (?).
Pratade med Nelson (på någon organisation som jag inte minns namnet på, Geotec kanske?) och han hade varit inblandad i flera fall där man fått problem med sockerutfällning vid konvertering glykol->sprit. Evigt rengöring av smutsfilter varannan vecka. Lät inte så kul för mig, sprit löser upp glykolbeläggningen som blir inuti slangen.  huvuddunk  Dessutom kostar det 6-8.000 kr att bli av med glykolen! fiR:

Pratade med Nibe, några andra tilltänkta leverantörer och några installatörer. Ingen hade negativa synpunkter på glykolen. (Kanske skulle ha fått det skriftligt från Nibe, vem vet..?)  studs

Hälsningar Flurken
Vem på Nibe har sagt att det är ok med glykol??
Det ska vara sprit punkt slut.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!