Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NivÃ¥ i KB-kärl sjunker vid start  (läst 10657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2006, 07:55:21 »
Läckaget verkar accelerera. FÃ¥r nog övergÃ¥ till "elpanna" snart.  fiR:

Har pratat med en kompis på komunala "vatten bolaget". Dom kör tydligen med en spårgas. Då måste slagen vara tom, låter inte som något lätt alternativ för mig. Störst sannorlighet läckage i fördelaren.

Det var någon på teknisk support på Nibe som ansåg att det var helt OK med glykol. Om jag ska gå över till sprit måste jag dra ut ny slinga, hur kul är det?

Hälsningar Völund.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2006, 10:48:26 »
Ring till hundskolan i Sollefteå .. för något av den finns väl kvar ? .... måste väl finnas en hund med näsa för glykol. ... om inte så är det väl en klar affärside att utbilda en "brinehund"
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2006, 14:48:37 »
Du digital, kan du vidareutveckla ditt resonemang angående glykol. Vad jag kan förstå anser (hela) Nibes tekniska support att det är helt OK med glykolen. Enda kriteriet är att den ska vara blandad för att tåla -15gr.

Tycker du bara om sprit  ;) ;D, eller är det sÃ¥ att du har nÃ¥gon fakta mot glykolen?

Hälsningar Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2006, 17:49:59 »
För vissa av oss som har eget vatten några meter från brineslangen kan glykol vara helt förödande men däremot kan en läckande brineslang med sprit i vara rena kalaset :D på
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #19 skrivet: 03 mars 2006, 18:22:58 »
Det är inget fel på glykol, så länge du använder etylenglykol.

Etanol (med korrosionsskyddande tillsatser) har förvisso sina fördelar, såsom något lägre viskositet och lite "trevligare" vid läckage, men det borde vara av ytterst marginell betydelse. När det gäller miljöpåverkan så ska din kommun (förmodligen energirådgivaren) veta hur det ser ut i ditt område, och om särskild försiktighet behöver tas. Vill du vara riktigt duktig så kan du alltid fylla med Thermera (samtidigt som du tömmer plånboken).

Annars är det väl som föregående talare säger, har du en dricksvattenbrunn i närheten, så vill du nog hellre ha sprit i hålet.
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #20 skrivet: 03 mars 2006, 21:31:47 »
Flurken

Låter oroande att Nibe inte har några synpunkter på användning av glykol som köldbärare! Har aldrig hört talas om att någon rekommenderat glykol i kombination med värmepumpar. (Personligen har jag erfarenheter av värmepumpar sedan sent åttiotal, var driftsansvarig i en bostadsrättsförening under tio år. Vi körde redan på den tiden brinol/etanol) Byt köldmedium, avlufta slingan, fortsätt kolla efter läckage inomhus, verkar ju inte vara några större mängder. Angående garantin, Rinkaby eller installatören har ju ett garantiansvar eftersom de har sålt en fabriksny produkt. Låter skumt att en så gammal markslinga plötsligt börjar läcka.
Som jag skrev i mitt senaste inlägg, angående trycksatt slinga: har du bra stigning mot pumpen, behöver du inget tryck så länge du har nivå i kärlet. 0,5 bar är knappt mätbart, det får man ju direkt om man har en felfri brinepump och en avluftad kollektor!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2006, 00:40:21 »
Flurken

Låter oroande att Nibe inte har några synpunkter på användning av glykol som köldbärare! Har aldrig hört talas om att någon rekommenderat glykol i kombination med värmepumpar. (Personligen har jag erfarenheter av värmepumpar sedan sent åttiotal, var driftsansvarig i en bostadsrättsförening under tio år. Vi körde redan på den tiden brinol/etanol) Byt köldmedium, avlufta slingan, fortsätt kolla efter läckage inomhus, verkar ju inte vara några större mängder. Angående garantin, Rinkaby eller installatören har ju ett garantiansvar eftersom de har sålt en fabriksny produkt. Låter skumt att en så gammal markslinga plötsligt börjar läcka.
Som jag skrev i mitt senaste inlägg, angående trycksatt slinga: har du bra stigning mot pumpen, behöver du inget tryck så länge du har nivå i kärlet. 0,5 bar är knappt mätbart, det får man ju direkt om man har en felfri brinepump och en avluftad kollektor!
Tror inte ett på att Nibe skulle tycka att det var okey att köra med något annat än med sprit..
Har vart på en del läckage där det förekommit att det funnits glykol i slangarna med följd att vi åkt därifrån pga av glykol inblandning... Eftersom det ska vara sprit.
Kommer kolla igen om det blivit någon förändring på den fronten på Måndag då jag tar kontakt med grabbarna på Nibe..
Men som sagt jag tror inte på GLYKOL.... kläggar igen förångaren...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2006, 11:21:11 »
ethylenglykol eler etanol rekommenderas står det i min Thermia manual så glykol kan väl inte vara helfel ... fast min manual och pump är ju från förra seklet ;)

frstn .... är det nån som vet vad miljöbalken säger om glykolspill ??
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nivå i KB-kärl sjunker vid start
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2006, 08:05:14 »
Sen i fredags har jag gått över till "elpanna", accelererande läckage! fiR:

Kul med folk med erfarenheter och tvärsäker kunskap.  ;)

Jag kör med etylenglykol.

Völunds manual föreskriver glykol (fabrikat BP) :,v(

Angående kovertering glykol->sprit, hör av er när ni provat att det fungerar. Jag tänker inte vara försökskanin på det. knUp

Om det är svårt att tro på mig, ring Nibe själv och fråga. (Kan iof få ett annat svar.)

Ligger en fördelare i mark, vet ej vad det är för material i den. Kan ha korroderat sönder.

Hälsningar El-Flurken  :(
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!