Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 05 september 2004, 21:41:51 »

eller den populära förkortningen O/T  :)

och nu tillbaka till VP'n.........
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 05 september 2004, 21:26:10 »

Ja mycket - Ber om ursäkt för detta :-X
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 05 september 2004, 21:14:49 »

 Kallas detta för "Off topic"? ;D
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 september 2004, 09:19:04 »

hmmm

Varifrån kommer grundmotorn till 850/v70?! audi/vw

Ford skjuter inte bara till pengar, även chassi komponenter som hjulupphängning m.m m.m m.m

Som bilmek borde du känna till detta?

Har du inte tittat på Volvos nya produkter?


Grundmotorn i 850/v70 är helt o hållet en Volvo produkt.
Volvo har därimot haft en diesel motor från audi i 850, V70, V70N, S80. men från o med 01 så är det en egen deiselmotor i dessa

Nya s40 /V50 som kom i år är den enda produkten som har fordkomponeter. bottenplatan har utveklats tillsammans med ford & motorn är ett samarbete mellan många biltillverkare.

Ford har inte varit inblandad i volvo förut!
Därimot har dom alltid haft samarbete när det gäller dras små biler: 340, 440, s40, s40n & då har ju kvaliten blivit där efter, hoppas att V50 & S40n blir bra bilar.


dom enda bilar som utveklats efter att ford vart aktieägare är XC90, S40N, V50
XC90 bygger på P2 platformen som utveklader till S80 (Även V70N & S60 har denna) så där har ford inte varit med, bara betalat.
men som sagt så finns det ett stort samarbete när det gäller S40N & V50


Samarbeten mellan biltilverkare är mycket vanligt.
Kolla på en jaguar, finns masor med ford delar på den,
Ford galaxy, innehåller inte många ford komponenter

när mazda 121 slutade tillverkas, så fans den fortfarande att köpa, men inte i sverige. Dom tog en Fiesta o bytte emblem på den.

Ford probe är en mazda rakt ienom
Volvo s40 mar massor med mitsubishi grejor

m.m.
Skrivet av: ME
« skrivet: 04 september 2004, 23:01:21 »

Nu får du jobbigt Rickard !!!

dags att öppna ett bilforum   ;D ;D 8)
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 04 september 2004, 22:42:25 »

hmmm

Varifrån kommer grundmotorn till 850/v70?! audi/vw

Ford skjuter inte bara till pengar, även chassi komponenter som hjulupphängning m.m m.m m.m

Som bilmek borde du känna till detta?

Har du inte tittat på Volvos nya produkter?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 september 2004, 22:31:18 »

Jag har svårt att vara tyst när jag läser vissa saker ni skriver! Ja Jag vet att vi skulle ha avslutat de här med bilarna, men som bilmekaniker så känner jag att jag måste reda ut en sak.

Ja volvo är ford ägt, men ford är bara en aktsie ägare som skjuter till pengar, all utveckling sker som förut utav Volvo personal i göteborg!
Ford köpte varumerket Volvo för att varumerket står för säkerhet!
nu när volvo är ford ägt har ford tillgång till volvos unika krock lab & all kunskap dom samlat påsig.

Volvo består av flara stora företag, ford har bara köppt ell litet företag med namner volvo personvagnar. Alla andra volvo företag ägs inte av ford

kavliten hoss volvo vart alltså inte bättre när ford tog över, därimot så har ford mycke pengar & därmed så kan volvo fortare utveckal nya bilmodeller.
Volvo har alltid haft hög kvalite på sina bilar, därimot har kvaliten på bilar byggda i samarbeta med andra fabrikanter varit lite si o så.
Volvos egenutvecklade bilar är :240, 740, 940, 850, S80, V70, S60.
Bilar tilvarkade isamarbeta med andra: 440, 480, S40
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 04 september 2004, 21:30:53 »

No hard felings, eller hur ;)
Precis som i diskutionerna om VP så vill jag att rätt ska vara rätt.

Strålkastartorkarmotorerna har alltid haft en skyddsfunktion mot detta, i alla fall på Saab.
Så ditt påstående håller ej.....

Dom uppvämda stolarna har en nackdel, slingan brister om man punktbelastar ex ett knä, detta är inget märkesbundet.

Min patriotism sträcker sig ej på detta plan då jag har kännedom om både Saab, Opel, Hyundai & Ford.

Olika bilar i olika prisklasser kan jämföras om dom innehåller samma delar - eller hur!!!

Små enkla tekniska saker som ger föraren/passagerare stora fördelar det är bra oavsett fabrikat, detta är Saabs starka sida.

Med detta vill jag lämna detta ämne för all framtid i detta forum & fortsätta med det roliga i Vp-väg.

/Bilfanatikern...
Skrivet av: admin
« skrivet: 04 september 2004, 18:24:42 »

Ett problem med SAAB:s s.k. spetsteknik har (i alla fall i norra delarna av landet) varit att det inte fungerat.  :o

Ta t.ex. strålkastartorkarna, om man inte kopplade ur dessa över vintern (när de verkligen behövs) så frös de fast ock mekaniken gick sönder/motorerna brann. Vad har man då för nytta av dem...  :-\

Eluppvärmda säten:... Pust stön och stånk, jag vet inte hur många SAAB:ar min far avverkade under 70-80 och 90-talets början, men vad jag vet är att sätesvärmarna allt som oftast var trasiga p.g.a. undermålig kvalitet. Samma sak där, vad gör man med dem när de inte fungerar?  ::)

Något jag har funnit intressant är hur folkets patriotism i världen olika länder gör dem (oss) helt blinda för faktiska förhållanden. Denna bildiskussion är ett klart bevis på detta faktum.
I Sverige tror vi att SAAB och Volvo är världen bästa bilar, medans det i frankrike är lika självklart att renault är bilvärdens pärla.

Tyskarna fnyser åt allt annat än Mercedes och BMW, de som inte unnar sig så dyra bilar får nöja sig med det tredje bästa - OPEL...

Detsamma gäller för övrigt i alla övriga länder, bilarnas faktiska kvalitet och komfort spelar i detta läge ingen större roll, de bilar som tillverkas i ett visst land anses nästan utan undantag vara både tekniskt och komfortmässigt överlägsen "utländska" bilar.

Detta faktum visar sig även i försälningsstatistiken i respektive biltillverkande land.

Vilken tillverkare/modell som verkligen är bäst finns det nog ingen människa som vet, dessutom kan man ju inte jämföra bilar i olika prisklasser med varandra om man skall vara riktigt rättvis.

Vad jag menar är att diskussionen som sådan aldrig går att slutföra och att ytterligare inlägg/pajkastning i denna fråga egentligen inte hör hemma i ett värmepumpsforum.

Kanske lägger upp ett bilforum så småningom så kan vi nöta på med liknande frågor där...

/Toyotafanatikern  ;)

Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 04 september 2004, 11:13:01 »

Jag vet att du har otroligt fel... ;)

Saab började med framhjulsdrift långt innan japanerna hade slutat göra symaskiner ;D

Detta med knutar, damsker, vxl m.m är väl knappast något som Saab är ensam om, eller?
Du kan knappast påstå att Toyota inte har/haft problem med bla detta...

Att kvaliten slulle vara bättre sedan samgående med annan tillverkare är både rätt & fel!!!

Finns ett bra exempel på detta Audi, VW, Skoda, Seat, Porsche mfl.

Återkommer mer i frågan senare....
Skrivet av: admin
« skrivet: 04 september 2004, 00:42:42 »

Sen 99:an kom har väl saab alltid haft problem med damasker, drivknutar, växellådor och blockpackningar.

Att det dessutom finns en väloljad infart hos alla SAAB-ägare gör ju inte saken bättre.

Bränsleförbrukningen brukar inte heller vara nåt att skryta med...

Kvaliten har blivt bättre på både SAAB och VOLVO sedan  GM och FORD började dela med sig av sitt kunnande och sina komponenter. Detta trots att de aldrig varit kända för någon vidare bra kvalitet de heller.

Nu verkar ju dessutom SAAB:s era i sverige vara över, om det går som det ser ut. GM har nog lessnat på att tillverka bilar med förlust.

Själv kör jag Toyota  ;D , världens mest problemfria bilfabrikat, dessutom med de mest nöjda ägarna.  ;)

Köpt på "rea" i Danmark.  ;D ;D ;D
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 03 september 2004, 22:14:18 »

Det är inget krux med spetsteknik, de flesta produkter har ju bäst kvalite strax innan dom läggs ner.
Då dom läggs ner är produkten ofta mycket gammal & dyr.

Saabs nytänkande är ofta mycket före sin tid, tyvärr kan detta ibland ses som spetsteknik som inte har ngt mervärde.

Detta sa de flesta säkert på slutet 60 talet om stolsvärme & strålkastartorkare vilket har varit standard under ca 30 år...

Synpunkter?

Vi måste fortsätta blicka framåt, eller hur!?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 september 2004, 21:57:54 »

Ok jag  :-[ och  :'(  min far har en, den funkar toppen. En kompis fick sin nya förra veckan. han såg så här ut i nyllet  ;D ;D ;D

Kruxet är väl kanske ändå lite av spetsteknik och små serier som gjort den "för" dyr att tillverka.

Inget ont om kvalite eller pretsanda utpris mm.  8)
Huuhhh man ska ha på fötterna  :-X
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 03 september 2004, 21:08:49 »

Nä NU klev ni på min tå >:(

Nu verkar ni inte ta reda på fakta innan ni uttalar er!
Ganska likt ISPINNEN, alltså inte någon att se upp till - eller hur!?

Saab har fört både riket & branchen framåt under många år, speciellt med nytänkande & säkerhet.

SKÄMS Bertil mfl
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 september 2004, 15:14:15 »

Jag fattar inget, kanske det finns något bakom som inte vi vet (patent el. dyligt.)

Bara att styra på returen, men fördröjningen kanske behövs för att det ska funka alls.
Vi har en 25 kw IVT i en anläggning med jättelik vattenvolym (5o tals) totalt effektbehov ca 50 kw.
Där var det totalt omöjligt att få det att funka, jag plågade både inst och tillverkaren flera gånger.
det uppstod pendling i tempen vid tillskottsdrift som släckte även vp i varje driftcykel vid behov av tillskottsel!

efter mitt tjat flyttade dom givaren till returen. Nu funkar det acceptabelt, men det är efter mina hundra timmar i pannrummet. men inte optimalt.
Snacka om att pilla på timerinställningar (flera) start o stopp temp, neutralzon, shuntat tillskott, inställning av gångtid, startfördröjning, ramptider, mm.
Snacka om att bli yr i mössan.  >:(

nog är det en SAAB alltid, eller oxå en fransk modell dom kan oxå  ;D
Skrivet av: Gla
« skrivet: 03 september 2004, 14:17:12 »

Hmm.... ::)

Är nog  ;D att jag köpte en Nibe.

När allt kommer omkring så kanske det inte är så noga med att kunna nollställa timräknaren. 8)
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 september 2004, 14:12:34 »

Jag fattar inte varför dom inte byter till gradminutersstyrning, då räcker det med 2-5 sidor!
Jag har frågat teknikerna om dom hade några såna planer  :-[ dom lät oförstående  ;D

Kan man säga att IVT e värmepumpsbranschens svar på Saab dvs dom gillar "udda" lösningar? ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 september 2004, 14:02:04 »

yes IVT har rekordmånga menyer för att inte tala om alla undermenyer.
Osså dom som aktiveras när man startar kringutrustning.

Golar:::::   disputera på den här den är go.  ;)

REGO 600 - HANDBOK
Handledning och drifttagning.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Välj ladda hem,  dokumentarkiv,  långt ned har du den här rego 600.


IVT handledning på sin styr, 49 sidor enbart om styren!!
Fin läsning jag kan rubbet utantill efter 100 timmar i pannrum med IVT maskin (kanske förträngt en del).
Det tar gigantisk tid att logga dom oxå det tyckte jag var mest givande.  Sövande på nåt vis med ett monumentalt pannrum med 4 meter i takhöjd.  ;D

Jag fattar inte varför dom inte byter till gradminutersstyrning, då räcker det med 2-5 sidor!
Jag har frågat teknikerna om dom hade några såna planer  :-[ dom lät oförstående  ;D
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 03 september 2004, 13:45:20 »

Kan så vara, men är man lite pillrig av sig så är det kul med mååånga menyval och möjligheter.

Då tror jag att du skulle gilla IVT ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 september 2004, 13:32:43 »

Ingen fara med många menyer vissa är ju installatörs menyer och andra fabriksmenyer.  
Ni menar väl inte att ni pillar där ni inte får pilla fyyyyyyyyyyyyyyyyy   :o :o :o  ;D ;D

PS på thermia kan man nollställa räknarna, men jag undrar det är väl inge bra.
Ingen blir ju glad av en mixtrad vägmätare på en bil.
Det är väl samma sak med en VP.
Notera snällt istället rubbet på ert loggark.

mjukvaran uppgraderas ibland, vet tex om det på CTC maskiner, så visst maila dom med önskemål bara.

Kör hårt.
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 augusti 2004, 16:15:17 »

Kan så vara, men är man lite pillrig av sig så är det kul med mååånga menyval och möjligheter.
Skrivet av: ME
« skrivet: 31 augusti 2004, 15:45:12 »

Tror inte det, strävar tillverkarna inte mot att ha så lite inställningar som möjligt. Det kan annars hända att det blitr för komplicerat och användaren ställer till det.
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 augusti 2004, 14:36:55 »

Jag undrar om en "vanlig användare" av en värmepump kan få vara med och kravställa på funktioner som bör/skall finnas i menyvalen.  8)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 30 augusti 2004, 23:03:26 »

Du får nog vackert notera rubbet på ett papper. Kolla "här" på loggning.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 30 augusti 2004, 16:57:01 »

Nibes tidräknare går inte att nollställa utan då måste man byta styrkortet,tyvärr..
Skrivet av: Gla
« skrivet: 30 augusti 2004, 12:11:00 »

Jag är på G att starta upp min VP. Har kört den via el över sommaren.
Har en grävare utanför fönstre just nu. Återstår bara ett besök från rörkrökar´n som kopplar in kb till VP'n.
Det vore "kul" om det gick att nollställa elmätaren nu när jag skall starta upp VP:n på riktigt.

Skrivet av: tosses
« skrivet: 25 juli 2004, 12:08:09 »

Det går inte trodde de på Nibe
Men jag vet att jag till 99% säkerhet gjort det
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 juli 2004, 15:01:11 »

På Thermia finns en meny under servicemenyn.
Konstigt om det inte finns i NIBE´s oxå dom e ju nästan kopior!!
Skrivet av: admin
« skrivet: 21 juli 2004, 17:32:21 »

Hör av dig om du kommer på det, det finns nog fler som skulle tycka att det vore av intresse att veta hur man gör...
Skrivet av: tosses
« skrivet: 20 juli 2004, 22:07:02 »

Hej jag undrar hur man nollställer antal starter vptid och ts tid i min nibe 1210 8,5.
jag vet att jag har gjort det för ca ett år sedan men nu minns jag inte och det står inget i manualen!

Hjälp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!