Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?  (läst 5611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Nu har jag precis införskaffat ett renoveringsobjekt strax nordväst utanför Hamburg och börjar fundera över vad för värmesystem jag ska satsa på (luft-vatten vs bergvärme?).

En del förutsättningar är annorlunda i Tyskland mot Sverige sÃ¥ som tex elpriset (ca 2,4kr/kwH)  help, oljan är 40% billigare osv, trots det känns det inte aktuellt med stenÃ¥ldersbränslen utan jag vill ha ett energisnÃ¥lt system till minsta investeringskostnad. EnergisnÃ¥la hus premieras dock med möjlighet till att lägga om en del av lÃ¥nen till KFW (statligt lÃ¥neinstitut) där det tom gÃ¥r att fÃ¥ minusränta om man klarar de hÃ¥rdaste kraven.


Medeltempen är endast under 0 grader i januari (-1), jag antar man kan använda Malmö som exempel i Sverige.
Finns i dagsläget ingen historik på el/värmeförbrukningen i huset sedan tidigare, gubben som bodde innan blev 100år innan han dog och bodde nog i slutet i ett av rummen bara där det stod en gammal oljekamin...



Förutsättningarna idag är ett gammalt direkt-el system i huset, tanken är golvvärmeslang i hela huset samt, att montera ett FTX-system, samt en kamin (endast för trivselvärme). Huset är idag 110m2 men kommer att växa till ca 170m2, hushåll för 2 vuxna 2 barn.
Huset kommer tilläggsisoleras på alla fronter motsvarande nyproduktion.


Finns här några erfarna rävar som skulle kunna dela med sig lite tips på vad jag bör satsa på?

 

Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2015, 09:22:03 »
Kan tilläggas att jag kommer att köpa värmepumpen i Sverige, då priserna faktiskt är lägre hemma.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2015, 09:59:19 »
Hur är det med berggrunden i omrÃ¥det? Det kan vara lÃ¥ngt ner till berg och berget kan ha en helt annan värmeledningsförmÃ¥ga än vad som är vanligt i Sverige. Spontant känns luft/vatten att föredra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2015, 10:50:44 »
Bergvärmealternativet verkar krångligt i Tyskland (ska till en hel del tillstånd, få brunnsborrare, dyrt osv) så just nu är jag mer inne på ett bra luft/vatten-system. Några tips på anläggningar/fabrikat?


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2015, 20:35:14 »
Köp ett märke som finns representerat i Tyskland då blir det lättare om något skulle gå sönder.

Det jag kan komma på just nu är:
Bosch/IVT (Har sålts som både Buderus,Seiger och Junkers)
Stibel Eltron
Valliant
AlphaInnotec (Nibe äger AlphaInnotec)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4400
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2015, 14:05:13 »
I Österrike är Hoval ganska populär .... i alla fall där, där jag jobbar. De har t.ex. representanter som är ofta på besök.

Ja, ofta är det gas eller en värmepump med Kollektor (Kollektor i marken) som räknar sig mer jämfört med bergvärme respektive borra hål ...


Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2015, 14:21:28 »
En sak till jag kom på, jag som novis har ännu inte förstått skillnaden mellan en vanlig luft-vatten & en "split"- anläggning. Någon som har viljan och möjligheten att förklara skillnaden och dess + och - ?

JanneJanen

  • Gäst
JanneJanen
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2015, 16:29:55 »
En luftvatten vp kan köpas i 3 olika modeller ofta.

Antingen en där värmevattnet från dina radiatorer går från innedelen ut till utedelen och värms och sedan kommer tillbaka för att värma innedelens tank(vv) eller shuntas ut i ditt system för värme av hus.

Kallas den split, går det en gasledninge t/r från utedelen, gasen värms upp i utedelen går in till innedelen värmen växlas där över till ditt värmevatten osv.

Packagemodell är när allt sitter i utedelen, ditt värmevatten går ut och värms upp, och tillbaka in igen. Används ofta när man vill docka till ett redan existerande värmesystem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2015, 16:34:32 »
Den stora skillnaden är att split-varianten kräver vakuumsugning och installation av en certifierad kyltekniker (iallafall i Sveriges tolkning av EU's F-gasförordning).
Dom som inte är split har hela kylkretsen ute (installerat från fabrik, så inget ingrepp behövs vid installationen) och man leder ut vatten dit som värms upp.

Fördelen med icke-split är att den är relativt enkel att installera själv. Nackdelen är att man drar ut vatten till utsidan av huset vilket gör att det finns en potentiell risk att nåt går sönder vid ett långvarigt strömavbrott och minusgrader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2015, 16:46:51 »
Glöm inte titta på viessmann om du är i tyskland, de har väldigt mycket förberett i styret för den tyska marknaden såsom bunkring av värme med solceller, ingång för hög och lågtariff osv.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2015, 21:54:57 »
Tack för svaren!

Cougar-> Säljer du Viessmann i Sverige? Jag kommer nog köpa pumpen hemma i Sverige då priserna är galet dyra i Tyskland

JanneJanen

  • Gäst
JanneJanen
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2015, 15:37:32 »
Är det billigare i Sverige än Tyskland/Polen ? Har sett pumpar på Polska sidor där det är billigt, men klart blir värre kanske med garantier. Se till att du har en röris i Tyskland som vill sätta in en "importerad" pump och hur det är med tillverkarens garantier. Vissa har ju "världsgaranti" men ofta så köper en agent/importör en vara från tillverkaren med eller utan garantier beroende på om de vill stå för servicegarantier själva eller låta tillverkaren betala. Påverkar såklart priset de köper in för.

Edit:Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 28 mars 2015, 09:20:03 av Lmf »

Utloggad magnusson85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2015, 07:05:47 »
Pumparna är 35-55% billigare i Sverige av vad jag kunnat se, vilket är ganska anmärkningsvärt. Många tyskar åker till Sverige och handlar pump. Polen har jag faktiskt inte kollat än, kan ju vara ett alternativ då jag pratar polska 8)

JanneJanen

  • Gäst
JanneJanen
SV: Tips vid val av värmepump i Hamburg (Tyskland)?
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2015, 08:24:30 »
Då skulle jag ringa och charma någon på Polarpumpen exvis så att de skickar ner en pump till dig istället. Frakten kan inte bli så blodig, en pall eller två kostar inte mycket på en lastbil.

Edit:Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 28 mars 2015, 09:20:26 av Lmf »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!