Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende ASY 9 LB  (läst 10988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Råd angående ASY 9 LB
« skrivet: 01 maj 2006, 17:45:18 »
Hejsan VP gurus!  :)

Ska efter en svinkall vinter installera luft/luft i huset. Jag har läst en del på forumet och fastnat för Fujitsu ASY 9 LB...det verkar vara en bra kombination mellan pris och prestanda med det erbjudande som fortfarande verkar gälla.
Kan dock inte bestämma mig riktigt för om jag ska gå upp ett par storlekar och satsa på ASY14LB istället. Har ett 2-plans radhus på ca 145 kv med ca 100kvm på bottenvåningen. Planlösningen på bv är öppen och 9'an skulle nog klara att värma bv utan problem. Trappan till öv mynnar ut i ett allrum vilket jag också tror skulle få mycket värme utan några större problem. Problemet är ett stort sovrum på öv som jag tror blir svårt att värma effektivt oavsett om jag har 9'an eller 14.
I dagsläget används det som gästrum så om man inte får upp till mer än 18 grader så gör inte det något egentligen. Har jag nåt att vinna på att sätta in ASY14LB eller tror ni att ASY9LB räcker???
Självklart är det svårt för er att kunna säga nåt med säkerhet...men jag nöjer mig gott med vad ni tror...haha!

Tack på förhand!

//Peter

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2006, 21:42:03 »
Erbjudandet från Fulitsu på ASY serien gäller maj ut.
Sen kommer såklart nya erbjudanden tex så har fujitsu den själv rengörande Nocria 8,4kW på erbjudande nu och den har massa fina finesser. Gäller också maj ut.

mvh Rickard
« Senast ändrad: 01 maj 2006, 23:23:37 av Rickard VPGR »

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2006, 21:54:25 »
Tack för svaret Richard. Men du...vad tror du? Är ASY9LB rätt för mig eller har jag nåt att vinna på att kliva upp en storlek? Det är självklart en pengafråga också...har renoverat hela bottenvåningen och det har dragit iväg en del. Självklart ska man inte låta 3000 hit eller dit avgöra, men kan jag få en bra pump som täcker mina behov för 15000 så tar jag ju hellre det.

//P

 
« Senast ändrad: 01 maj 2006, 21:56:54 av peppelito »

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2006, 00:06:11 »
Beror på... Du sa att ni bor i radhus. Har ni grannar på bägge sidor dvs 2st varma väggar? Om så är fallet så räcker det med 9:an den är ju trots allt på 6,1kW.
Men sen finns det saker som att slippa göra rent filter, antibaktriell luftrengörning med UV-ljus mm som gör att man väljer nocria (leksaker)

mvh Rickard

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2006, 10:06:57 »
Tjena,

Nej, vi har bara en varm vägg eftersom vi har sista huset i längan.

Har du nån länk till den nya maskinen du nämner? Vad ligger den på för pris under kampanjen?

//Peter

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2006, 12:52:15 »
Rek utpris under kampanjen på AWYZ 14 LB är 18200:- inkl mont.Effekten är 8,4 kw.Jag vet ju inte var i sverige du bor men jag tycker att ASY 12 vore en lämplig storlek den kan ge 6,7 kw o kostar ca 15500:-

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2006, 13:21:45 »
Hej Tolins,

Vi bor i Sturefors, ca 1 mil söder om Linköping. Vanligtvis ganska måttliga vintrar här, men ibland smäller det till...som i vintras...haha!

Tack för ditt  svar!

//Peter

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2006, 13:33:49 »
Jag tycker själv att ASY 12 har snyggare innerdel än AWYZ 14 ,men smaken är ju som baken delad

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2006, 15:10:33 »
Rek utpris under kampanjen på AWYZ 14 LB är 18200:- inkl mont.Effekten är 8,4 kw.Jag vet ju inte var i sverige du bor men jag tycker att ASY 12 vore en lämplig storlek den kan ge 6,7 kw o kostar ca 15500:-

18200:- är utan montering enligt Fujits men rimligt borde det landa ca 19-20000:- beroende på säljare.
Den VP man ska jämföra Nocria med är AC robot men man ska tänk på att det är andra generationen av Nocria. Så barn fel borde vara borta på den.

Sen har även Nocria utöver AC robot:
-Större kompressor 8,4kW
-Bättre COP 4,44
-Antibaktriell luftrengörning med UV-ljus (inte lösa filter)
-Högre kyl kapacitet (-10)
-Lägre pris och bra garantier

mvh Rickard

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2006, 16:11:01 »
Ok, den är lite dyrare, men har samtidigt en del extra som ASY modellerna saknar. Fast ska jag vara helt ärlig så är det framförallt pumpens kapacitet att värma upp kåken som jag värdesätter och om jag förstår andra användare på forumet så är de väldigt nöjda med sina ASY modeller. Man vill ju inte vara dumsnål, men samtidigt inte betala för nåt som man inte använder...visst att den är självrengörande låter ju toppen, men jag har svårt att tro att den rengöring som krävs är allt för tidsödande.

Dessutom...ju fler finesser, detso fler saker kan strula. Är kort sagt ute efter en bra pump som presterar bra värme för bra pengar...

//Peter

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2006, 15:58:25 »
Rek utpris under kampanjen på AWYZ 14 LB är 18200:- inkl mont.Effekten är 8,4 kw.Jag vet ju inte var i sverige du bor men jag tycker att ASY 12 vore en lämplig storlek den kan ge 6,7 kw o kostar ca 15500:-

18200:- är utan montering enligt Fujits men rimligt borde det landa ca 19-20000:- beroende på säljare.
Den VP man ska jämföra Nocria med är AC robot men man ska tänk på att det är andra generationen av Nocria. Så barn fel borde vara borta på den.

Sen har även Nocria utöver AC robot:
-Större kompressor 8,4kW
-Bättre COP 4,44
-Antibaktriell luftrengörning med UV-ljus (inte lösa filter)
-Högre kyl kapacitet (-10)
-Lägre pris och bra garantier

mvh Rickard

Skulle man kunna få en förklaring av skillnaden mellan Fujitsu ASY14LB och "Nocria" och AWYZ 14 LB. Har Fujitsu kommit ut med en ny generation pumpar så att ASY14LB är den äldre modellen???
Mvh/Lars-Ã…ke

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2006, 18:49:40 »
[Sen har även Nocria utöver AC robot:
-Större kompressor 8,4kW
-Bättre COP 4,44

COP 4,44 skulle jag inte vilja kalla "bättre" utan "samma" i jämförelsen med AC Robot (om det är 9000 BTU-varianten du jämför med).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2006, 20:30:18 »
[Sen har även Nocria utöver AC robot:
-Större kompressor 8,4kW
-Bättre COP 4,44

COP 4,44 skulle jag inte vilja kalla "bättre" utan "samma" i jämförelsen med AC Robot (om det är 9000 BTU-varianten du jämför med).

Nej, som du citera mig på så är den på 8,4kW.
AC robot med 6,7kW har 4,26
Panasonic E18 8kW så har den 3,69

mvh Rickard

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2006, 20:49:06 »
Är det nocria som duschar innedelen ren? Ska smutsvattnet ledas ut eller vart tar det vägen?
Är det inte risk att elkomponenterna tar stryk om nu det blir lite ånga om den duschas.
AC ROBOT klarar att kyla ned till -15 om det var det ni menade med högre kylkapasitet eller
var det i kw ni menade. Ganska meningslös funktion för privatpersoner.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2006, 21:39:02 »
Är det nocria som duschar innedelen ren? Ska smutsvattnet ledas ut eller vart tar det vägen?
Är det inte risk att elkomponenterna tar stryk om nu det blir lite ånga om den duschas.
AC ROBOT klarar att kyla ned till -15 om det var det ni menade med högre kylkapasitet eller
var det i kw ni menade. Ganska meningslös funktion för privatpersoner.
mvh
TS


Nej ingen dusch utan filtren åker automatiskt ut o in genom en kassett som man tömmer en gång per år.
Angående kyla hade jag visst fel :) bara kyla ner till -10 ºC på nocria

mvh Rickard

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #15 skrivet: 04 maj 2006, 21:56:36 »
Det var bra att den inte duschade innedelen då det även borde frysa i dräneringslangen då man leder ut vattnet.
Alla hjälpmedel att hålla filtren rena är bra då många kunder har väldigt svårt att komma ihåg att dammsuga filtren.
Testkör för tillfället XE9EKE AC ROBOT och dammsugaren fyller sin funktion. Bara hoppas att det är bra livslängd på
alla finesser dom stoppar i nuförtiden.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2006, 22:10:50 »
Hej! Personligen sÃ¥  tycker jag att det ska  vara sÃ¥ lite krafs som möjligt pÃ¥ en pump.Min  ASY 9:har funkat bra och känns grymt gedigen och tyst. En ASY 14 pump har jag ocksÃ¥ installerad  ,men jag tycker att ytterdelen inte känns sÃ¥ där riktigt klockren som 9:an.Jag vet inte vad det är,men det räcker att känna pÃ¥ den bara .Men  jag skulle nog satsa pÃ¥ den större ändÃ¥ när du har sÃ¥pass mÃ¥nga kvm.

Ang dammsuga filterna, sÃ¥ ta till vana att göra det varje gÃ¥ng du städar varken det är nödvändigt eller inte.Tar max 3-4 min.     Mvh Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2006, 22:30:29 »
Håller helt och hållet med att någon tillverkare borde satsa på en ren värmepump utan en massa konstiga finesser.
Det dröjer nog ett tag innan någon större tillverkare tycker att en ren värmepump för våra breddgrader är lönsam.
Men man får väldigt många samtal från kunder som tycker att deras maskiner har tappat i effekt och då man frågar om det var länge sedan dom rengjorde filtren kommer dom på sig själva med att det kanske var några månader sedan. För kontorsmiljöer
och liknande ytor där det kan vara svårt att komma överens vem som ska göra rent filtren är det en bra funktion eller hos folk
som vet med sig att dom kommer att glömma bort att rengöra filtren.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2006, 23:11:08 »
Hej! Personligen sÃ¥  tycker jag att det ska  vara sÃ¥ lite krafs som möjligt pÃ¥ en pump.Min  ASY 9:har funkat bra och känns grymt gedigen och tyst. En ASY 14 pump har jag ocksÃ¥ installerad  ,men jag tycker att ytterdelen inte känns sÃ¥ där riktigt klockren som 9:an.Jag vet inte vad det är,men det räcker att känna pÃ¥ den bara .Men  jag skulle nog satsa pÃ¥ den större ändÃ¥ när du har sÃ¥pass mÃ¥nga kvm.

Ang dammsuga filterna, sÃ¥ ta till vana att göra det varje gÃ¥ng du städar varken det är nödvändigt eller inte.Tar max 3-4 min.     Mvh Mats

alfamats!

Hur många kvm värmer du med ASY9LB?

//P

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #19 skrivet: 06 maj 2006, 21:17:12 »
Hej ! Ca 90kvm är det.Men det är väldigt gynnsamma förutsättningar jag har.Ett stort kök i mitten där pumpen sitter och stora öppningar till rummen som ligger i vardera ände av huset. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2006, 20:34:30 »
Panasonic tex har ju p-serien för dom som vill ha mindre finesser men inte är det många som väljer den,tillverkarna vill förstås sälja så mycket som möjligt och det stora flertalet vill faktiskt ha ordentlig rening,jonisering mm

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #21 skrivet: 07 maj 2006, 21:12:20 »
P-serien har inte galvaniserat botten tråg och har en förmåga att bilda is i kompressor huset vilket gör att det blir ett jäkla oväsen
på utedelen vid långvarig kyla, det är åtminstånde min erfarenhet. Lägg till några kronor och få en bättre maskin.
Jonisering vet inte dom flesta ens vad det är. Om det gör någon nytta är en annan gåta. Vissa marknadsför det som något livsviktigt. Man kan ha skilda åsikter om alla dessa hokus pokus filter men dom fungerar säkert om man bara tror riktigt mycket
på alla mirakelfilter själv.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #22 skrivet: 08 maj 2006, 09:50:27 »
Jag tror säkert att många av de finesser som finns idag kan vara bra att ha. Däremot är jag inte så säker på att jag vill betala så värst mycket mer för att pumpen pga av diverse finesser. Vi vill ha en bra och gedigen pump som framförallt är bra på att producera värme...om man sen får med nån användbar finess så är ju det bra...om inte så kan vi leva med det också.

I vårt fall är det dessutom ytterligare ett par variabler (förutom att den ska vara bra på att producera värme...) som är avgörande för valet och det är storlek samt ljudnivå på innerdelen. Fujitsu pumparna ligger bra till i båda kategorierna vad jag förstått. Nåväl...ikväll kommer en kille fårn VPGR i Norrköping för att kolla på våra förutsättningar, så i morgon kan jag nog ge besked om vilken pump vi väljer...

//P

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #23 skrivet: 08 maj 2006, 20:45:03 »
Nu är det beställt en Fujitsu ASY9LB! Var länge i valet och kvalet om vi inte skulle gå upp ett eller ett par steg och välja 12 eller 14, men killen som var här har installerat pumpar hos grannar i likadana hus och var övertygad om att 9'an var rätt pump för oss. Dumt att bråka med en yrkesman...så jag och sambon följde hans råd och får pumpen installerad i nästa vecka.

Vill också passa på att tacka alla som kommit med råd och tips! Inte omöjligt att jag behöver mer tips när det blir "värmesäsong" igen, men först ska vi förhoppningsvis njuta av en varm och skön sommar!

//P

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #24 skrivet: 28 juni 2006, 22:15:29 »
Hej igen,

Tänkte bara meddela att jag och sambon numera är VP-ägare! Trots allt mitt prat om en pump med så lite finesser som möjligt så blev det till slut en Fujitsu AWYZ14LB Nocria. Först lutade det åt den "vanliga" ASY14LC, men vi fick Nocrian för nästan samma pengar och dessutom inklusive elinstallation samt markstativ..och då är det ju gott med finesser! Kan inte påstå att jag längtar att sommaren ska ta slut, men visst...lite nyfiken är man ju allt att få se hur pumpen presterar när kylan är tillbaka. Återkommer i höst/vinter med en rapport!

Än en gÃ¥ng...tack för all hjälp!  Thumbsup

//P

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
    • Värmepumpsgruppen
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #25 skrivet: 29 juni 2006, 22:38:08 »
Det är härligt att vissa är konsekventa...
:o)


Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #26 skrivet: 02 juli 2006, 18:56:20 »
Du kanske kan sälja lite av överskottsvärmen till grannarna så betalar sig pumpen snabbare ;)

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd angående ASY 9 LB
« Svar #27 skrivet: 02 juli 2006, 21:37:27 »
Haha...bra idé tolins! Ska kolla om han jag delar vägg med vill ta upp ett hål!

Skämt å sido...visst, den är rejäl, men finns det nåt som heter "för mycket effekt"? Kanske om man satte in samma pump i en sommarstuga på 50 kvm, men i vårt fall kommer det förhoppningsvis innebära att den går på dellast för det mesta vilket bör innebära ett bättre COP-värde. Dessutom är vi inte i första hand ute efter besparingen (även om det självklart är kul att tjäna några spänn), utan vi är i första hand ute efter att höja komforten.

Kan meddela att den kyler ruskigt bra...

//P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!