Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför Fujitsu?  (läst 11718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Varför Fujitsu?
« skrivet: 23 december 2005, 10:00:49 »
Hej!

Har läst igenom inläggen här nu, och ni verkar väldigt nöjda med era fujitsu-pumpar! Varför föll valet på fujitsu, var det bara priset som lockade, eller har den andra fördelar gentemot konkurrenterna? Det är väl arctic-varianten som är aktuell.

Ni som bor i Stockholm, vilken återförsäljare har ni anlitat? Nöjd?

Jag bor med sambo i ett enplanshus med källare (100 + 100 kvm), som värms av en elpanna (eg kombi el/olja/ved men det är bara elen som används) med två elpatroner. Dessa går för fullt nu och det ger 21 grader på "boplanet", men bara uppåt 17 nånting i källaren (antagligen beroende på att det finns för få radiatorer). Då delar av källaren är inredd och används räcker det inte riktigt till. Vi funderar därför på att komplettera med en luftvärmepump där nere. Hoppas såklart på att få ner våra bisarra uppvärmningskostnader lite också.
Huset är tyvärr dåligt isolerat, men då vi funderar på att bygga ut om några år (då inkl fasadbyte) känns det tveksamt om vi kommer kunna räkna hem en tilläggsisolering...

Vad tror ni, är Fujitsu ASY-9LB arctic version något för oss?
Tack på förhand,
Kristina

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 11:04:01 »
Hej!

Har läst igenom inläggen här nu, och ni verkar väldigt nöjda med era fujitsu-pumpar! Varför föll valet på fujitsu, var det bara priset som lockade, eller har den andra fördelar gentemot konkurrenterna? Det är väl arctic-varianten som är aktuell.

-------8<----------
Huset är tyvärr dåligt isolerat, men då vi funderar på att bygga ut om några år (då inkl fasadbyte) känns det tveksamt om vi kommer kunna räkna hem en tilläggsisolering...

Vad tror ni, är Fujitsu ASY-9LB arctic version något för oss?
Tack på förhand,
Kristina

Jag valde den för att den ger ganska mycket effekt för priset och att mina beräkningar därigenom visade att den har en chans att betala igen sig och gå plus.
Min ger runt 4 kW i värme när utetemperaturen håller sig mellan 0 och -10 grader, men sjunker ner mot 3 kW när temperaturen går ner ytterligare.

Har ni någon uppfattning om ert effektbehov kan ni räkna ut hur långt värmepumpen räcker, men för ett dåligt isolerat hus av er storlek låter det som att ni måste börja stödvärma med något annat ganska tidigt. Det behöver inte vara något fel i det i och för sig, för ni kommer ju ändå ha glädje av de dryga 2 kW som värmepumpen "bjuder" på. Möjligen går det att få högre COP med en större pump om ni har stort effektbehov, men det är inte självklart att det går att räkna hem beroende på hur mycket dyrare en större pump blir.

Mitt exemplar sköter sig i alla fall helt perfekt och klarar både fuktiga och kalla dagar utan att få några problem.
« Senast ändrad: 23 december 2005, 19:55:00 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2005, 12:35:58 »
 ;D
Hej,
Jag har en sådan LL-pump sedan ca 3 veckor. Fungerar utmärkt, som kallast ute -10 utan problem (skall klara -20).
Valet baserades på pris/prestanda jämfört med Panasonic E9DKE.
En grej som dock överraskade mig var allt avfrostningsvatten, mycket mer än jag trodde. Kanske 10-15 liter per dygn, sÃ¥ se till, beroende pÃ¥ placering av ytterdel,  att du kan leda bort vattnet vid behov, slang gÃ¥r ej, den fryser, jag har kopplat ett vinklat stuprör till ytterdelens avrinningen. *grina*
Innerdelen sitter ovanför ytterdörren och har fn 23 inställt. Värmen spider sig nästan
överallt (enplanshus).
Bra installation från lokal försäljare med egen installatör, klart efter 5 dagar.
En erfarenhet jag gjort är att om man köper en LL-pump av en försäljare som inte har egen installatör och i stället har någon form av avtal med annan installatör kan det bli problem.
I mitt första försök stod pumpen, annat fabrikat, hemma hos mig i 11 veckor utan installation.
Då lämnade jag tillaka pumpen, och fick pengarna tillbaka utan snack. a:gl, tur det.
Lycka till !  ;)
MatteSund i Ã…kersberga. 
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2005, 19:45:15 »
Priset,effekten och en känd firma som säljer och monterar.  Dessutom ligger  firman 200 meter ifrÃ¥n där jag jobbar, sÃ¥ det var det viktigaste,jag tycker man ska kunna prata öga mot öga med de som sÃ¥lt  pumpen om det skulle bli ngt strul.Men pumpen visade  sig funka bra (haft den ngn mÃ¥n bara) och jag är förvÃ¥nad över vad lite ström den drar.Men det gör nog alla dessa pumpar.Det med avfrostningsvattnet blev  som föreg talare berättar om, en överaskning.Men avfrostningen varierar beroende av väder. Men vattnet gÃ¥r att leda bort med slang ,men dÃ¥ med en frostskyddskabel i ,sÃ¥ att  det inte fryser.Drar inte mycket ström heller ,10W per meter ungefär.Finns  att köpa pÃ¥ bilbuttericks tom ;).När det gäller värmen  märker man att det blir lite kallare inne när det kryper nerÃ¥t -17 ute.Och vid runt -15 sÃ¥ gÃ¥r fläkten för det mesta pÃ¥ maxvarv.Kan vara lite irriterande när man ska sova 5 meter bortanför som jag gör.Sen är jag en frösenpröpp och vill ha minst 23 grader inne. SÃ¥ det kanske är därför fläkten fÃ¥r jobba sÃ¥ .Huset har tidigt 50-talsstd  och är tvÃ¥plans,en garagedel + en boningsdel ovanpÃ¥.Boningsdelen ca 70-75kvm.Garagedelen är ouppvärmd men hÃ¥ller sig över nollan.Och imellan dessa plan sÃ¥ är isolerigen inte mycket att hurra för.Det drar lite lätt där korkmattan har spruckit SÃ¥ jag är nöjd med effekten i maskinen.Nu har jag inte mätt vad maskinen har för cop värden.Det räcker med att jag gÃ¥r ner och tittar pÃ¥ elmätaren och ser sÃ¥ sakta den gÃ¥r nuförtiden mot när jag hade  direktverkande el-element och dessutom har det varmt och härligt.Ngra större problem har det inte varit.Det enda är avrinningen f avfrostningsvattnet.Det blev stopp i slangnippeln som sitter i botten.Senare hörde jag att den ska monteras bort.SÃ¥ var det felet avklarat,eller alt nippel kvar och slang+avfrostningskabel ( som kommer att monteras snart)Ja ngt mer  Sc:,h sen avfrostar den beroende pÃ¥ vädret,men när det är riktigt kallt sÃ¥ gör den det ung varje halvtimme.Runt nollan varje timme ( ca tider). Avfrostningen tar ca 7 min / gÃ¥ng har jag märkt(tagit tid). Ja .nu var inte detta ett kort svar varför jag valde denna pump.Men jag ville dela med mig av lite egenskaper pumpen har ocksÃ¥.  Mvh Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006, 16:44:48 »
FÖRLÅT, jag gjorde det fördjudna - skrev en fråga och försvann...

Har hittat tillbaka nu och vill tacka sÃ¥ mycket för era utförliga svar! Är sedan ett par timmar tillbaka ägare till en Fujitsu ASY-9LB Arctic Version. Om jag är lycklig dito Ã¥terstÃ¥r väl att se.  ;)

Installatören stötte på problem direkt då vi har en 30-talsgrund full med sprängsten, men efter lite pill och hårt bankande fick han till slut hål genom väggen. I övrigt inga missöden och luften som strömmar ur pumpen är väldans varm och härlig. Nu hoppas vi bara att den ska kunna sprida sig i vår oöppna planlösning... Jag vill gärna bli lika nöjd som ni uppenbarligen är!

Tack igen,
Kristina

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2006, 22:18:56 »
Bara att gratulera och hoppas den  kommer att gå bra.Min har funkat oklanderligt sen sista inlägget.Inatt hade jag tom -22 ºC  ute och det var varmt inne när jag vaknade i morse. Jag stängde av elementen i Okt-Nov när pumpen istallerades.Vad mer kan man begära?  / Mats
« Senast ändrad: 27 februari 2006, 22:20:45 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad larsake

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
    • www.cybis.se
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2006, 00:44:34 »
....  Min har funkat oklanderligt sen sista inlägget.Inatt hade jag tom -22 ºC  ute och det var varmt inne när jag vaknade i morse. Jag stängde av elementen i Okt-Nov när pumpen istallerades.Vad mer kan man begära?  / Mats
Har du någon aning om hur det är med strömförbrukningen då?
Testet i Råd o Rön pekade väl inte på att Fujitsu hade allra bästa cop-värden!????
/Lars-Ã…ke

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2006, 09:25:23 »
Men...??

Pumpen har gått sedan 4 igår eftermiddag. Vi drog ner termostaten på pannan till 18 grader igårkväll för att testa.
I morse när vi gick upp hade vi 18.3 grader i hallen uppe (runt hörnet från källartrappan), 24 grader i hallen i källaren där innedelen sitter (inställd på 28 grader!), i rummet intill innedelen var det också bara drygt 18 grader!

Hur kan det skilja 6 grader mellan 2 rum med dörr på vid gavel emellan? Vi har även riktat en del av luften mot dörröppningen.

Eller är vi för ivriga? Källaren höll väl tidigare 16-17 grader, det kanske tar längre tid att värma upp än 15 timmar?
Och varmluften som går uppför trappan kanske fortsätter upp på vinden, vi har en vindslucka där som jag inte riktigt vet hur tät den är...
Har vi för dålig ventilation (självdrag)?

Usch, känns lite motigt just nu...  :'(

Utloggad MatteSund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige, Stockholm, 3,5 mil NO, Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lura EON pÃ¥ kulor
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006, 15:52:04 »
 *vinkar*
Kan det bero på hur du riktar luftstömmen vertikalt.
Installatören hos mig ville att den skulle gå från innedelen som
sitter över entre-dörren ca 45 grader ner till golvet.
Vi testade lite annat också.
Vi fann att funktionen "swing" spred värmen mycket mer i vårt hus.
Så nu har jag kört med "swing" i ca 2,5 mån med bra resultat.
Stödvärmer dock i rummen längst bort.
LVP-n förbrukar 10-15 KVH  över ett dygn med utetemp mellan +2 och -10
 ;D
MatteSund
Villa 3,5 mil NO Stockholm, Ã…kersberga
126 m2, 1-plan öppen lösning, tidigare olja, numera vattenburen el, byggår 1967.
Fujitsu ASY9LB sedan nov 2005.

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2006, 17:06:30 »
Hej!  :)
Ska prova swing-funktionen. Har inte läst manualen ännu, bara bläddrat, men den kändes ganska tunn...?
Känns otroligt nervöst att kolla temperaturen hemma ikväll igen, men framför allt i morgon när vi kan börja kolla elförbrukningen... Väldigt praktiskt med sollentuna energi där man kan kolla sin elförbrukning ner pÃ¥ timmen med en dags fördröjning!  Thumbsup

Utloggad gerjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2006, 17:39:48 »
Vet att jag inte har här att göra då jag har pump av annat märke men kan ändå inte hålla fingrarna borta!!!!!
Vad gäller din undran om tempen i källaren kan jag bara säga att vänta några dygn. I vårt fall tog det något/några dygn innan vi upplevde att pumpen fungerade som den skulle. Allt organiskt material tar upp värme men olika fort. I ditt fall var det sten i väggarna och dom är nog lite trögre än ex. trä så håll ut!!!!

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2006, 17:53:14 »
För min del fÃ¥r du jättegärna skriva här, speciellt när du skriver sÃ¥nt där!  :-*

Mina frågor är ju ganska generella, så jag är bara glad att du hittat hit!

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2006, 21:31:27 »
Nej ,igen riktig koll  .Men  jag tror den drar mindre är alla el-elelement pÃ¥slagna i mitt väldigt dÃ¥ligt isolerade hus.RÃ¥d&rön testet var en pump utan värmesliga i kompressorhus och ngn annanstans??.Om dom inte har gjort ett test alldeles nyss dvs.Jag ska kolla strömförbrukningen nästa gÃ¥ng det blir kallt.SÃ¥ fÃ¥r vi se.Jag har en väldigt öppen planlösning sÃ¥ det är nog därför den funkar sÃ¥ bra för mig  / Mvh Mats



....  Min har funkat oklanderligt sen sista inlägget.Inatt hade jag tom -22 ºC  ute och det var varmt inne när jag vaknade i morse. Jag stängde av elementen i Okt-Nov när pumpen istallerades.Vad mer kan man begära?  / Mats
Har du någon aning om hur det är med strömförbrukningen då?
Testet i Råd o Rön pekade väl inte på att Fujitsu hade allra bästa cop-värden!????
/Lars-Ã…ke

Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad gerjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2006, 09:17:34 »
Hur går det för dig koko?
Har det blivit nÃ¥got varmare i källaren (och restan av huset)?  ???
/gerjoh

Utloggad koko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varför Fujitsu?
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2006, 10:22:32 »
Tack för att du frÃ¥gar.  *vinkar*
Tjaaa, hur går det...?

Temperaturen hÃ¥ller sig runt 20 nu i hela huset (källare och 1 boplan), vi skruvade upp termostaten till pannan till 20 igen... Vi har dock stängt av nÃ¥gra element, sÃ¥ nÃ¥t bidrar väl värmepumpen till iaf.  ???

Det är än så länge svårt att se om vi förbrukar mindre el eftersom vår förbrukning pendlat väldigt mycket även tidigare.

Värmepumpen står fortfarande på 28 grader, den går för fullt mest hela tiden, och det är jättevarmt nere i hallen (minst 24 grader).
Jag hoppas fortfarande att vårt hus bara är ovanligt trögt...
Vi visste ju redan frÃ¥n början att det skulle bli svÃ¥rt att fÃ¥ spridning uppÃ¥t eftersom vi har en smal, brant inbyggd källartrappa, men att det skulle bli en sÃ¥n värmevägg mitt i trappan trodde vi inte...  huvuddunk

Vi börjar fundera på om vi måste bygga om trappan redan nu. Hade tänkt vänta med det tills vi sparat lite pengar, det är nämligen inte bara trappan som måste byggas om, utan 3 proppskåp och en massa el-lullull som också måste bytas ut och byggas in. Dessutom skulle vi behöva flytta vindsluckan som nu sitter precis ovanför trappan...

Nåja, vad är väl en bal på slottet.... Vi får nog försöka ha tålamod en vecka till eller så och hoppas att det blir bättre allt eftersom.
Vi har inte ökat förbrukningen iaf, alltid nÃ¥got.  ::)

Swing-funktionen kör vi med nu, förresten, och det verkar bli bättre spridning till rummen i källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!