Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump och leverantör  (läst 7378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tyran

  • Gäst
Tyran
Val av bergvärmepump och leverantör
« skrivet: 23 januari 2012, 20:04:49 »
Jag ska välja bergvärmepump och även leverantör. Jag behöver verkligen tips och råd... Finns det några leverantörer som man ska undvika? Vilket märke rekommenderas? Tusen tack på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2012, 20:11:34 »
Leverantörerna brukar ha sina egna favoriter som dom säljer. Men jag tror inte märket är så viktigt om du väljer de stora märkena fast även de små märken kan säkert vara lika bra men känns lite osäkra. Är lite mer intresserad så kan man ladda ner manualerna på nätet så ser du hur styrningarna funkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Tyran

  • Gäst
Tyran
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2012, 20:16:09 »
Tack, det låter bra!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2012, 20:21:56 »
Det har nog aldrig varit svårare att välja fabrikat, prestanda och funktioner är rätt lika om du tittar på IVT, NIBE, CTC och Thermia.
Och i de fall någon av dem har finesser eller funktioner som gör dem aningen bättre (möjligen) så blir de som regel lite dyrare, och det är osäkert om det lönar sig att köpa det senaste värsta till en högre kostnad.

Om du frågar mig så är det väl i så fall mer en fråga om budget än om val av leverantör, ju dyrare du köper desto bättre stämmer nog rätt bra idag.
Då talar jag naturligvis om själva värmepumparna, priserna på en totalentreprenad kan säkert skilja rätt ordentligt.

Har du några speciella krav på din värmepump?
Skall du dock till en vedpanna?
Behöver du mycket tappvarmvatten?
Har du ett radiatorsystem som kräver hög framledningstemp?
Har du ett radiatorsystem som redan idag knäpper i rör/radiatorer när värmen ändras i systemet?

Är du typen som gärna sätter dig in i tekniken och justerar in anläggningen själv, eller måste det ingå montage och injustering av anläggningen?
Det kan vara stor skillnad på kompetens mellan olika installatörer, men samtidigt är det otroligt svårt att lita på rekommendationer som ges i forum som dessa.

Värmepumpsforums offerttjänst är ett sätt att med en förfrågan potentiellt nå ett antal olika aktörer, www.energioffert.se
Ett annat sätt kan vara att kontakta SEV, branschorganisationen, för rekommendationer av installatör, eller eventuellt den tillverkare vars värmepump du väljer?
Rekommendationer av enskilda företag vill jag helst inte skall nämnas publikt i forumet då det inbjuder till smygreklam från branschens olika aktörer, företagare, anställda, tillverkare och t.o.m deras reklamfolk kan lockas att pusha för sitt företag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2012, 20:30:07 »
Vart bor du?

Tyran

  • Gäst
Tyran
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2012, 20:33:04 »
Tack! Är helt oinsatt i ämnet. Har haft säljare från Nibe och Bosch hemma. Jag vill ha en så smidig lösning som möjligt. Jag har pelletsbrännare idag, men behöver en mer självgående uppvärmning. Jag är väl mest orolig för att jag ska välja en "svartlistad" leverantör.

Tyran

  • Gäst
Tyran
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2012, 20:33:50 »
Jag bor i Östergötland.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2012, 20:35:23 »
Skulle tro att du kan känna dig rätt trygg med de flesta ÅF som du kan hitta på tillverkarnas hemsida, de borde plocka bort svartlistade företag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2012, 08:17:14 »

Rickard:

Jag delar inte din optimism beträffande installatörers/återförsäljares redbarhet. Min installatör, tillika återförsäljare, avslutade installationen med att starta kompressorn och visa mig var manualen fanns. Sedan försvann han och lämnade mig med en svårt underdimensionerad anläggning, som dessutom inte hade blivit anpassad till huset.

Med vänlig hälsning / Gunnar

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2012, 08:38:33 »
Man kan väl säga att det är rätt normalt att installatörerna inte kan just något om injusteringen av reglerdatorn, det är i vart fall min bild av det hela.
Det är också rätt normalt att man får en något underdimensionerad anläggning om man inte själv är påläst och väljer en BRA och prisvärd offert, inte bara den billigaste, och det var ju även därför jag påpekade att man brukar få vad man betalar för.
Det var även det jag menade med att man måste jämföra själva maskinerna (storlek, typ, prestanda) innan man börjar jämföra slutsumman.
Att ta in referenser från tidigare kunder kan också säkert vara bra, och då kanske speciellt med avseende på dimensionering och injustering efter installation. (Även om jag anser att det är extremt ovanligt att installatörerna gör just några ändringar alls på defaultvärdena.

Vad en svårt underdimensionerad anläggning är kan ju vara upp till bedömaren, men visst, idag börjar väl normal effekttäckningsgrads-dimensionering ligga på ca 60-100% (96-100% energitäckningsgrad) beroende på hustyp och typ av värmepump.
Är det dimensionerat klenare än så är det inte gjort på ett OK sätt tycker jag.

Rent generellt kan man väl säga att bästa sättet att få en adekvat anläggning installerad är att själv sätta sig in i husets behov, vilken effekt/energitäckningsgrad man vill ha, vilka förutsättningar det finns i det egna huset för att få en väl fungerande värmepumpsanläggning - främst då med avseende på radiatorsystemets förmåga att distribuera den tillförda effekten vid så låg temperatur som möjligt.
Har man ett extremt radiatorsystem, som kräver mycket höga framledningstemperatur när det är kallt ute kanske man bör vara extra noga med val av installatör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2012, 12:14:24 »

Naturligtvis är det så, Rickard, att det är köparen som är ytterst ansvarig för systemet. Det är emellertid irriterande att du verkar acceptera att installatören/försäljaren helt abdikerar från systemansvaret, utan lägger det på köparen.

Med vänlig hälsning / Gunnar

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2012, 12:38:46 »
Rent generellt kan man väl säga att bästa sättet att få en adekvat anläggning installerad är att själv sätta sig in i husets behov, vilken effekt/energitäckningsgrad man vill ha, vilka förutsättningar det finns i det egna huset för att få en väl fungerande värmepumpsanläggning - främst då med avseende på radiatorsystemets förmåga att distribuera den tillförda effekten vid så låg temperatur som möjligt.
Har man ett extremt radiatorsystem, som kräver mycket höga framledningstemperatur när det är kallt ute kanske man bör vara extra noga med val av installatör.

I 99% av fallen så har inte kunden nån aning. Då är det säljarens/installatörens skyldighet att se till att förutsättningarna utreds och eventuella alternativ redovisas för kunden.
Tyvärr är det för många installatörer som bara är intresserade av snabba cash, vilket gör att de seriösa aktörerna inte kan konkurrera på rättvisa villkor...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2012, 13:05:36 »
Så fort man börjar prata om det problem/egenskaper (typ radiatorereffekter) som villaägaren bör se upp med, så väljs man bort till förmån för en installatör som säger "inga problem".

Villaägarna väljer en installatör som är billig och inte "krånglar till det."

Det är så villaägarna vill att det ska vara. Billigt och lite snack!

Naturligtvis är det villaägarna som ser till att dessa installatörer har ekonomi att överleva, som i sin tur gör att de duktiga/seriösa får allt svårare att överleva.

Bara den senaste veckan tycker jag mig se flera villaägare här på forumet som verkar nöjda, trots att de har fått en riktigt dålig installation.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2012, 13:15:56 »
Naturligtvis är det så, Rickard, att det är köparen som är ytterst ansvarig för systemet. Det är emellertid irriterande att du verkar acceptera att installatören/försäljaren helt abdikerar från systemansvaret, utan lägger det på köparen.

Med vänlig hälsning / Gunnar

Jag accepterar inte att installatörerna inte tar fullt ansvar, jag konstaterar att det ÄR så, och att detta ställer krav på köparen.
Kunniga köpare köper hellre en anläggning av Lexus eller Cocacola även om den kostar 10 000 kr mer än installatören som säger att det är inga problem - och ger ett lågt anbud.
Detta är ju också en av anledningarna till att jag för snart 10 år sedan startade forumet, på den tiden fanns det inte ens möjlighet att som konsuent förkovra sig innan köp, nu finns det, och jag vidhåller att det är viktigare att själv läsa på och ställa krav på installatören, än att försöka få rekommendationer om specifika installatörer som man bör vända sig till.

Dessutom anser jag inte att det självklart behöver bli dyrare att få en riktigt bra anläggning från en kunnig installatör, än en dålig eller medelmåttig från en mer okunnig installatör.
Sen finns ju extremfallen som bygger för 100% effekttäckning, även om det kostar 30 000 kr mer och bara ger en årlig extra besparing på 200-300 kr.
Det finns säkert kunder för alla typer av installationer, men i dagsläget lockas/köper nog tyvärr allt för många kunder av den typ av företag som Lexus beskriver, de som lovar runt, men håller tunt.

Att starta en tråd i detta forum där man presenterar sitt hus, var i landet man bor, tidigare förbrukning, och vilket typ av värmeavgivande system man har - och får förslag på dimensioneringar och val av maskin är många gånger mycket bättre än att vända sig till en återförsäljare som säljer på dig en standardanläggning utan att ens ha tittat på anläggningen.

Jag vet att det finns ett antal installatörer som tycker att jag och andra i forumet, som rekommenderar storlek och typ av värmepump till olika frågeställare, utan att ha "sett" anläggningen gör fel, men jag anser alltså definitivt att vi hjälper köparna att se vilka alternativ som kan vara lämpliga att överväga, och vilka som faller helt utanför ramarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av bergvärmepump och leverantör
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2012, 13:21:57 »
Så fort man börjar prata om det problem/egenskaper (typ radiatorereffekter) som villaägaren bör se upp med, så väljs man bort till förmån för en installatör som säger "inga problem".

Villaägarna väljer en installatör som är billig och inte "krånglar till det."

Det är så villaägarna vill att det ska vara. Billigt och lite snack!

Naturligtvis är det villaägarna som ser till att dessa installatörer har ekonomi att överleva, som i sin tur gör att de duktiga/seriösa får allt svårare att överleva.

Bara den senaste veckan tycker jag mig se flera villaägare här på forumet som verkar nöjda, trots att de har fått en riktigt dålig installation.

Visst har du rätt Lexus, men samtidigt får man inte heller gå till överdrift i sin iver att vara bäst, det gäller nog som säljare att kunna läsa kunden, och ge dem alternativ som de kan ta ställning till i jämförelser med andras offerter.
Det jag menar är att du visst kan lämna en offert som omfattar värmepump, komplettering av radiatoryta, ventilation? och diverse tankar av olika sort, men det hindrar ju inte dig att även lämna pris på en standardlösning, i vart fall om du tror den kommer att kunna fungera, även om den inte fungerar optimalt.
Då har du i alla fall en chans att få uppdraget om kunden i övrigt upplever dig som seriös, men inte kan/vill betala vad det kostar att få en 100%-ig lösning.
Många kanske som du säger, accepterar att få en något lägre besparing, och en något sämre funktion istället för att lägga ut de sista 10 000 till 30 000 kronorna som det kan kosta att köpa en optimal anläggning av en seriös installatör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!